Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme kutsu isovanhempia usein kylään

Vierailija
01.11.2023 |

Olen tällä palstalla törmännyt usein ihmettelyyn, miksei isovanhemmat kyläile usein lastenlastensa luona. Kerron meidän perheen syyn tilanteeseen, joka ei välttämättä päde muissa tapauksissa, mutta on ainakin meillä johtanut isovanhempien vähäisiin vierailuihin.

Meillä on kolme pientä lasta ja elämämme on aika hektistä. Tarvitsemme välillä viikonloppuja vain oman perheemme kesken hengähtääksemme. Isovanhemmat käyttäytyvät meillä nimenomaan, kuin vieraina. Odottavat valmista ruokaa, eivät siivoa jälkiään saati auta lastenhoidossa. Saattavat kyllä hetken osallistua lasten leikkiin, mutta eivät esim. vaihda vaippaa tmv. Eli käyttäytyvät, kuin mitkä tahansa muutkin vieraat.

Meillä on paljon ystäviä, joita kutsumme myös kylään. Isovanhemmat asettuvat tälle samalle kutsuttavien listalle ja näin ollen ehdimme kutsua heitä vieraiksi harvoin. Aluksi yritimme kutsua tiheästi, jotta olisivat tulleet osaksi perhettämme, mutta tilanne ei muuttunut. Näin ollen kutsumme heitä kylään samalla syklillä, kuin esim. lastemme kummeja.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat eivät tule kylään vaikka miten kutsutaan. Tai käyvät ovensuussa kääntymässä kengät jalassa ja takki päällä kun on niin hirveä kiire olevinaan. Lapset pitäisi aina viedä heille käymään, enkä todellakaan käytä vähiä vapaapäiviäni siihen että menen katsomaan kun mummo vouhottaa omien kotitöidensä kanssa eikä ehdi edes pitää lapsia sylissä.

62/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voi toki redusoida ja pilkkoa etukäteen. Liemenkin voi ruodoista ja mausteista keittää ja suodattaa. 

Mutta kala esim pitää paistaa viimetingassa ennen tarjoilua, ja yrttiöljyn kaunis väri alkaa himmetä aika nopeasti.

En tietysti alusta asti ala ruokaa alusta asti laittamaan jos on vieraita, valmistelen asiat siihen malliin että mahdollisimman nopeasti asiat saan tehtyä. Mutta jos laadukasta haluaa tarjota niin kyllä siellä keittiössä pakko on touhuta.

Yleensä tosin lähipiirini ihmiset pitävät siitä että teemme asioita yhdessä, se yhdessä tekeminen oikeastaan on koko vierailujen pointti. Kerran äitini soitti että hän on kulkemassa ohi, on pari tuntia aikaa pikakyläilyyn. Silloin tein kaiken valmiiksi ja hän pääsi täydellä mahalla jatkamaan matkaa. 😊

Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Siis voin mä itsekin kutsua - ja olen kutsunutkin - ihmisiä laittamaan kanssani ruokaa. Miniäni on meksikolainen ja on ollut aivan huikeaa, kun hän on opastanut oikeaoppisen meksikolaisen ruuan tekemiseen. Mutta esimerkiksi ylihuomenna olen kutsunut vanhempani luokseni kekripäivälliselle. Äiti on 96v muistisairas ja isä 94v ja liikkuu rollaattorilla.  Vaikka he asuvatkin ihan naapurissa, mä joudun myös hakemaan heidät. Isä pääsee köpöttelemaan rollaattorin kanssa itsekin, mutta äiti pitää taluttaa. Joten mun pitää voida poistua kotoa hetkeksi, kun käyn hakemassa heidät. He myöskin tietysti olettavat, että mä istun heidän seurassaan eikä niin, että mä hääräänkin keittiössä ja he odottavat kahdestaan olohuoneessa. Mulla ei ole keittiössä sellaisia nojatuoleja, missä vanhusten olisi mukava istua ja rupatella mun kanssani samalla, kun laitan ruokaa. Sen vuoksi laitan kaiken valmiiksi, käyn hakemassa vanhemmat ja sen jälkeen tuon tarjottavat pöytään. Äiti on vielä lisäksi sellainen, että kun pitäisi alkaa laittamaan kenkiä jalkaan ja takkia päälle, hänellä onkin omasta mielestään aivan väärä hame päällä ja sitten hän alkaa etsiä käsilaukkuaan (jota ei todellakaan tarvitse) yms. Pitkään haudutettavat ruuat noin muutenkin sopii erittäin hyuvin kekriin, joten tämä ei tuota ongelmaa. Mä mietin menun aina sen mukaan, keitä on tulossa. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, mun keittiööni ei edes mahtuisi mun lisäkseni 12 muuta (jos siis kutsuisin lähisuvun) kanssani kokkailemaan. 

Mä siis tosiaan kutsuessani ihmisiä meille syömään tarkoitan nimenomaan syömään. En laittamaan ruokaa kanssani. Jos taas kutsun laittamaan ruokaa kanssani, silloin ilmaisen sen jo kutsuessani. Tai jos kutsuisin jonkun meille viettämään lautapeli-iltaa, en silloin kutsuisi häntä syömään vaan viettämään lautapeli-iltaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parasta on pysyä pois lapsiperheen jaloista, ja antaa heidän itse hoitaa lapsensa ja opetella selviämään arjesta. 

Vierailija
64/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukon kanssa on tosi mukava laittaa ruokaa yhdessä! Anoppi on vähän peukku keskellä kämmentä keittiössä niin yleensä pöydän kattaminen on sitten mieheni ja hänen hommia, laittavat myös tiskit koneeseen sit ruokailun jälkeen. Tuo minulle aina itse kuivaamaansa lihaa tuliaisiksi, minä annan hänelle itse poimimiani ja kuivaamiani sieniä, molempien mielestä hyvä vaihtokauppa! 😁

Ihan tavallista perheen keskeistä puuhastelua meillä. Kaikilla on aina mukavaa! 

Vierailija
65/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyttäisin sanoja "meille illalliselle" jos laittaisin kaiken valmiiksi. Jos kutsun kylään niin sitten se on rentoa yhdessäoloa ja touhuilua.

Vierailija
66/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minusta on outoa kutsua vieraita siivoamaan ja laittamaan perheelleni ruokaa, mutta nähtävästi meillä on nykyisin tapana olettaa vieraiden olevan jonkinlaista ulkopuolista palveluskuntaa. Itseäni loukkaisi se, että vieraalle ei kelpaa tarjottavat ja selkeästi näytetään, että et osaa edes kotiasi hoitaa. Meillä vieraat on hemmoteltuja ja palveltuja, ei isäntäväki. En minä firman juhlaillallisillakaan ryhdy tarjoilijaksi.

Vieraat ovat vieraita, perhe on perhettä, ystävät ovat ystäviä. Näille ihmisille on erilaiset käyttäytymistavat kyläillessä. Jos olen vieras niin sitten en mene säheltämään, mutta perheen kanssa olisi todella omituista käyttäytyä kuin vieras. 

Perheeni luona kyläillessä en ole vieras vaan perheenjäsen. 

Ystävien kanssa sitten haetaan se sopiva tapa toimia, minun ystävistäni li

Mutta onko ikkunat pesty aamulla vai onko niissä jo viikolla kertynyttä pölyä tai sadevesiraitoja? Onko pesutilat siivottu aamulla, vaihdettu pyyhkeet ja tuotu täysi rulla paperia,tyhjennetty roskis juuri ennen vieraiden tuloa, jotta siellä ei ole mitään ja desinfioitu kaikki, mihin wc:ssä kävijä koskee? Onko verhot vaihdettu juhlaviin, lautasliinat silitetty ja valaisimista pyyhitty viikon mittaan kertynyt pöly? Onko pakastin sulatettu, jos sieltä otetaan jotain tai siellä jäädytetään jotain?

Liian usein kutsuja miettii vain ruokaa, jolloin vieras joutuu kauhukseen katsomaan sohvan alla lymyilevää pölyhiukkasparaatia pohtien, onko koko taloudessa kaikki siisteys tällä mallilla, saako ruokamyrkytyksen.

67/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä käyttäisin sanoja "meille illalliselle" jos laittaisin kaiken valmiiksi. Jos kutsun kylään niin sitten se on rentoa yhdessäoloa ja touhuilua.

Hyvä pointti! Mä en edes muista, milloin olisin kutsunut ketään meille "kylään". Onhan se niiden kutsuttavienkin kannalta ihan hyvä etukäteen tietää, onko tarkoitus katsoa leffaa, juoda vain pullakahvit vai kenties syödä kolmen ruokalajin illallinen. Siitä voi jo päätellä, kuinka kauan on tarkoitus viipyä ja onko syytä syödä kotona ennen lähtöä vai ei. Kun mun vanhempani pyytävät mut heille, hekin aina kertovat, mitä varten. Esimerkiksi käymään vain kahvilla vai kenties kantamaan multasäkkejä ja puutarhajätettä roskikseen. Tiedän sitten vähän itsekin, miten kauan arviolta menee ja mitä mun kannattaa laittaa päälleni. Tähän aikaan vuodesta voin kipaista kahville vaikka crocsit jalassa, mutta jos tarkoitus on, että olenkin suurimman osan ajasta ulkona ja kannan painavia säkkejä, on järkevämpää laitta toisenlaiset kengät ja lämpimämmin päälle. 

Vierailija
68/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä on aina siistiä, kiitos kysymästä. Jos tiedossa vieraita niin sitten vielä vaihdan Pyyhkeet, kiillotan hanat, pyyhin valonkatkaisimet ja tarkistan että WCssä kaikki on kunnossa.

Vessa yleensäkin meillä katsotaan joka käynnin jälkeen että jää siistiksi. Kerran viikossa pyyhkeiden vaihdon yhteydessä kloriittia pönttöön ja lavuaarin pesu. Keittiön puhdistan joka päivä, epäsiistissä keittiössä on ikävä kokata. 

Käytän vain yksiä verhoja, pesen ne kun muistan. Lautasliinat silitän tietysti jokaisen pesun jälkeen, pellavan rypyistä on hankala myöhemmin päästä eroon.

Lamppujen päälliset pyyhkäisen pölyhuiskalla silloin tällöin, ei koskaan ole kovin pahaksi päässeet. Pakastimeni ja jääkaappini ovat siistejä.

Oliko riittävä raportti vai unohtuiko jotain? 

Vierailija
69/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Reipas ja tunnollinen lammas wrote:

Vierailija wrote:

Siis oikeesti joissain paikoissa pitää vaan istua ja oottaa että ruokaa tulee nenän eteen? Oispa vaivaannuttavaa!

Miks ees mennä jonku luo kylään jos siellä toinen vaan duunaa keittiössä laittamassa annoksia valmiiksi? Eihän kukaan oikeesti tarjoo mitään edellisen päivän jämiä kuitenkaan vieraille...? 

Kun kutsuu kotiinsa vieraita, kannattaa suunnitella tarjottavat siten, että vieraiden ei tarvitse odottaa istumassa, että ruoka tulee nenän eteen. 

Eli jotain uunimössöä pitäis tarjoilla? Melkein kaikki ruoat ovat parempia kun heti pannulta laitetaan lautaselle, perunoitakaan ei kovin pitkään voi kannen alla säilyttää. Jotain paremmin tehtyä kalakeittoa nyt ainakaan ei voisi tarjota. 

Minulle ainakin on tärkeä asia tarjota vieraille juuri va

Kyllä nyt pädetään oikein olan takaa.

Vierailija
70/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Samoin sen kalakeiton voi tehdä siten, että se on valmista hieman sen jälkeen kuin vieraat ovat saapuneet. Tai laskea niin, että kalakeitto kypsyy sillä aikaa, kun syödään alkuruoka.  

Heh, no sellainen kalakeitto jota vieraille tarjoaisin ei kyllä todellakaan valmistu niin että laitan vain kiehumaan ja sitten itsekseen valmistuu alkuruokien aikana.

Eipä tulisi mieleenkään sellaista vieraille tarjota jollei sitten ole useamman päivän vierailu. Valkoviini pitää redusoida, mausteet paahtaa, yrttiöljy tehdä, kasvikset laittaa oikeaan aikaan veteen ja makua tarkastaa. 

Heh heh, sovitaan siis että vain sinun ruokasi ovat tarpeeksi hienoja vieraille.

Kas niin, nyt voit poistua redusoimaan valkoviiniä ja sovittelemaan mitalia kaulaasi ja jättää muut keskustelemaan ketjun aiheesta.

Vierailija
71/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä nyt pädetään oikein olan takaa.

Miten? Minulle ruoanlaitto on tärkeä harrastus, ja vietän paljon aikaa arjessakin sen parissa. Jos vieraita tulee niin sitten panostan hieman enemmän. En omasta mielestäni mitenkään tuossa pätenyt, aivan normaalia, vähän arkea parempaa ruoanlaittoa. Juhlaan sitten taas vielä on aivan eri kriteerit. Juhlan yläpuolelle vielä sitten menee mieheni kanssa kahdestaan vietetyt spesiaali-illat jolloin voin kahden ihmisen annoksiin laittaa kaiken taitoni ja osaamiseni ilman kiirettä, ja usein myös kokeilla aivan uusia juttuja. 

Tuossa ei ollut sen enempää pätemistä kuin että jos joku golffaaja sanoisi että on kiva pelata hyvä kierros ja tympii jos pallo on hiekkamontussa. 

Vierailija
72/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Samoin sen kalakeiton voi tehdä siten, että se on valmista hieman sen jälkeen kuin vieraat ovat saapuneet. Tai laskea niin, että kalakeitto kypsyy sillä aikaa, kun syödään alkuruoka.  

Heh, no sellainen kalakeitto jota vieraille tarjoaisin ei kyllä todellakaan valmistu niin että laitan vain kiehumaan ja sitten itsekseen valmistuu alkuruokien aikana.

Eipä tulisi mieleenkään sellaista vieraille tarjota jollei sitten ole useamman päivän vierailu. Valkoviini pitää redusoida, mausteet paahtaa, yrttiöljy tehdä, kasvikset laittaa oikeaan aikaan veteen ja makua tarkastaa. 

Heh heh, sovitaan siis että vain sinun ruokasi ovat tarpeeksi hienoja vieraille.

Kas niin, nyt voit poistua redusoimaan valkoviiniä ja s

Jaah, joku tyyppi jonka vieraille tarjotaan mikrotettua maksalaatikkoa ei pysty sisäistää et jotkut haluaa tarjoo parempaa... 😀

Viinin redusoiminen ei ole mitään spesiaalihommaa! 

Vierailija
73/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus aikoinaan hankkinut pitopalvelusta tarjoiluja kun on ollut tiedossa että anoppi tulossa kylään... Nykyään ruokailu onnistuu Woltista tilaamalla... Anopille maistuu kreikkalaisesta tilattu rosvopaisti... Ei tarvi kenenkään istua keittiössä sitten... 

Vierailija
74/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä nyt pädetään oikein olan takaa."

Mitä itse vierailles tarjoat? 

Vierailija
75/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kas niin, nyt voit poistua redusoimaan valkoviiniä ja s

Mieluummin menisin tuon valkoviiniredusoijan luo kylään ja auttaisin keittiössä kuin tulisin sinun luoksesi! 

Valkkarityypillä ois hyvää ruokaa ja todennäköisesti vähemmän tympeää seuraa kuin sulla! 🤣

Vierailija
76/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yleensä kun kutsutaan kylään, ei oleteta että vieraat tekee hommia. Mielestäni se on nimenomaan niin, että isovanhemmat seurustelevat lasten kanssa, eivätkä änkeä keittiöön tms. 

Ap vaikuttaa mammelilta, joka vaan vaatii apua, rahaa ja sitten valittaa kaikesta. Säälittää isovanhemmat, mikään ei koskaan kelpaa näille nykymammeleille.

Kyllä meillä perheenjäsenet osallistuvat. En ikinä kehtaisi mennä vanhemmilleni tai sisaruksilleni kylään ja vain odottaa että palvellaan. Aina tarjoan apua ruoanlaitossa, tiskauksessa tai mitä vaan ovatkin tekemässä. 

Yleensä mammelit haluavat tehdä kaiken juuri omalla tavallaan, jos joku auttaa niin se on kuitenkin väärin.

Jos kutsun vieraita, en laita heitä töihin palvelemaan, vaan itse passaan vieraita. Kotisi on erikoinen työleiri, ei voi m

Nimenomaan tässähän oli kyse siitä, että isovanhempia pidetään vieraina, kun käyttäytyvät, kuin vieraat. Siksi heitä ei joka viikko kutsuta kylään.

Vierailija
77/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siis oikeesti joissain paikoissa pitää vaan istua ja oottaa että ruokaa tulee nenän eteen? Oispa vaivaannuttavaa!

Miks ees mennä jonku luo kylään jos siellä toinen vaan duunaa keittiössä laittamassa annoksia valmiiksi? Eihän kukaan oikeesti tarjoo mitään edellisen päivän jämiä kuitenkaan vieraille...? 

Kun kutsuu kotiinsa vieraita, kannattaa suunnitella tarjottavat siten, että vieraiden ei tarvitse odottaa istumassa, että ruoka tulee nenän eteen. 

Eli jotain uunimössöä pitäis tarjoilla? Melkein kaikki ruoat ovat parempia kun heti pannulta laitetaan lautaselle, perunoitakaan ei kovin pitkään voi kannen alla säilyttää. Jotain paremmin tehtyä kalakeittoa nyt ainakaan ei voisi tarjota. 

Minulle ainakin on tärkeä asia tarjota vieraille juuri va

Nää on varmaan just niitä safkoja, mitä kolmen pienen lapsen vanhemmat tarjoilee, kun isovanhempana menet sinne kylään...

Vierailija
78/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yleensä kun kutsutaan kylään, ei oleteta että vieraat tekee hommia. Mielestäni se on nimenomaan niin, että isovanhemmat seurustelevat lasten kanssa, eivätkä änkeä keittiöön tms. 

Ap vaikuttaa mammelilta, joka vaan vaatii apua, rahaa ja sitten valittaa kaikesta. Säälittää isovanhemmat, mikään ei koskaan kelpaa näille nykymammeleille.

Kyllä meillä perheenjäsenet osallistuvat. En ikinä kehtaisi mennä vanhemmilleni tai sisaruksilleni kylään ja vain odottaa että palvellaan. Aina tarjoan apua ruoanlaitossa, tiskauksessa tai mitä vaan ovatkin tekemässä. 

Yleensä mammelit haluavat tehdä kaiken juuri omalla tavallaan, jos joku auttaa niin se on kuitenkin väärin.

Jos kutsun vieraita, en laita heitä töihin palvelemaan, vaan itse passaan v

Niinpä. Ei mikään ihme, jos isovanhemmat eivät saa usein kutsua VIERAILULLE kolmen lapsen perheessä. En itse ainakaan jaksaisi pikkulapsiperheen äitinä passata isovanhempia harva se viikonloppu.

Vierailija
79/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa. En odota, että tulisivat tekemään kotitöitä mutta kiitän aina anoppia, kun tulee mukanaan pullaa tai muuta syötävää. Paljon kivempi nähdä usein, kun ei tarvitse leipoa ja laittaa tarjottavia. 

Oma isäni taas odottaa passausta ja käy sillä välin päiväunille. Eipä huvita kovin usein kutsua kylään. Sitä vapaa-aikaa on sen verran vähän muutenkin, että mielummin näkee ystäviä, joita sentään kiinnostaa meidän seura.

Vierailija
80/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nää on varmaan just niitä safkoja, mitä kolmen pienen lapsen vanhemmat tarjoilee, kun isovanhempana menet sinne kylään... 

Jos ne isovanhemmat olisivat apuna eivätkä vain istumassa pöydässä odottamassa että joku piikoo ja passaa niin miksipä ei...? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi