Emme kutsu isovanhempia usein kylään
Olen tällä palstalla törmännyt usein ihmettelyyn, miksei isovanhemmat kyläile usein lastenlastensa luona. Kerron meidän perheen syyn tilanteeseen, joka ei välttämättä päde muissa tapauksissa, mutta on ainakin meillä johtanut isovanhempien vähäisiin vierailuihin.
Meillä on kolme pientä lasta ja elämämme on aika hektistä. Tarvitsemme välillä viikonloppuja vain oman perheemme kesken hengähtääksemme. Isovanhemmat käyttäytyvät meillä nimenomaan, kuin vieraina. Odottavat valmista ruokaa, eivät siivoa jälkiään saati auta lastenhoidossa. Saattavat kyllä hetken osallistua lasten leikkiin, mutta eivät esim. vaihda vaippaa tmv. Eli käyttäytyvät, kuin mitkä tahansa muutkin vieraat.
Meillä on paljon ystäviä, joita kutsumme myös kylään. Isovanhemmat asettuvat tälle samalle kutsuttavien listalle ja näin ollen ehdimme kutsua heitä vieraiksi harvoin. Aluksi yritimme kutsua tiheästi, jotta olisivat tulleet osaksi perhettämme, mutta tilanne ei muuttunut. Näin ollen kutsumme heitä kylään samalla syklillä, kuin esim. lastemme kummeja.
Kommentit (94)
Vierailija wrote:
Sinun kotisi kuulostaa omituiselta pönötyspaikalta! Vähän voisit rentoutua että kaikilla olisi mukavampaa!
Ei taida olla vieraita jonossa tuolle pönötyspalvelijalle! En minäkään viihtyisi! 😂
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yleensä kun kutsutaan kylään, ei oleteta että vieraat tekee hommia. Mielestäni se on nimenomaan niin, että isovanhemmat seurustelevat lasten kanssa, eivätkä änkeä keittiöön tms.
Ap vaikuttaa mammelilta, joka vaan vaatii apua, rahaa ja sitten valittaa kaikesta. Säälittää isovanhemmat, mikään ei koskaan kelpaa näille nykymammeleille.
Kyllä meillä perheenjäsenet osallistuvat. En ikinä kehtaisi mennä vanhemmilleni tai sisaruksilleni kylään ja vain odottaa että palvellaan. Aina tarjoan apua ruoanlaitossa, tiskauksessa tai mitä vaan ovatkin tekemässä.
Juuri näin!
"Voinko auttaa?"
"Viitsisiks salaatin tekaista?"
Ja sitten ruokailun jälkeen pyytämättä laitan astioita koneeseen ja teen kaikkea mitä toisen kodissa neuvomatta voi tehdä. Mennessä yleensä kysyn e
Jos kutsun kylään, niin noihin kysymyksiisi vastaisin, että kiitos ei, apua ei tarvita ja jos salaatin haluat tehdä, niin tämä vierailu päättyy siihen, jos ei tehty ruoka kelpaa, niin sitten on syytä ottaa omat eväät. Tiskikoneelle on syytä olla menemättä tai jos se on vieraalle ehdottoman välttämätöntä, niin annan pesutarvikkeet ja ohjaan pesemään myös saunan ja pesuhuoneen.
Lasteni isovanhempi tuli kumppaninsa kanssa viikoksi meille. Se kumppani pani sähkösaunan päälle ja saunoi viikon aikana monta kertaa, kun olin päivät töissä.
Ihan ihmetytti kyllä, että jollain on otsaa kylässä omin luvin alkaa saunomaan. Se ei ollut edes mitään sukua meille. Ihka eka kerran tapasin koko kumppanin.
Nää on niitä juttuja, että sitä mykistyy vallan, enkä osannut kuin pyöritellä silmiä.
-ohis
Vierailija wrote:
Jos kutsun kylään, niin noihin kysymyksiisi vastaisin, että kiitos ei, apua ei tarvita ja jos salaatin haluat tehdä, niin tämä vierailu päättyy siihen, jos ei tehty ruoka kelpaa, niin sitten on syytä ottaa omat eväät. Tiskikoneelle on syytä olla menemättä tai jos se on vieraalle ehdottoman välttämätöntä, niin annan pesutarvikkeet ja ohjaan pesemään myös saunan ja pesuhuoneen.
Kuulostat aivan harvinaisen tympeältä ihmiseltä ja isännältä/emännältä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yleensä kun kutsutaan kylään, ei oleteta että vieraat tekee hommia. Mielestäni se on nimenomaan niin, että isovanhemmat seurustelevat lasten kanssa, eivätkä änkeä keittiöön tms.
Ap vaikuttaa mammelilta, joka vaan vaatii apua, rahaa ja sitten valittaa kaikesta. Säälittää isovanhemmat, mikään ei koskaan kelpaa näille nykymammeleille.
Kyllä meillä perheenjäsenet osallistuvat. En ikinä kehtaisi mennä vanhemmilleni tai sisaruksilleni kylään ja vain odottaa että palvellaan. Aina tarjoan apua ruoanlaitossa, tiskauksessa tai mitä vaan ovatkin tekemässä.
Mä taas olen kehdannut. En itsekään oleta, että kukaan häärää mun keittiössäni, jos olen itse kutsunut heidät kylään. Olipa sitten kyse vanhemmistani, siskostani, omista nyt jo aikuisista lapsistani tai ystävistäni. Toki nyt, kun äiti on jo muistisairas ja isä liikkuu huonosti (molemmat yli 90v), mä autan isää kantamaan astiat ja tarjottavat keittiöstä olohuoneeseen ja ennenkuin lähden, kannan ne takaisin. Keittiön ja olohuoneen välillä on vielä portaat, joten on parempikin, ettei isä kanna niitä itse. Mutta niin kauan, kun äidillä pää toimi ja isällä jalat toimivat ihan hyvin, en mä silloin heidän mut heille kutsuttuaan ollut siellä kuin vieraana. Eri tilanne tietenkin, jos nimenomaan pyydetään tulemaan auttamaan jossain asiassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juuri näin!
"Voinko auttaa?"
"Viitsisiks salaatin tekaista?"
Ja sitten ruokailun jälkeen pyytämättä laitan astioita koneeseen ja teen kaikkea mitä toisen kodissa neuvomatta voi tehdä. Mennessä yleensä kysyn e
Mielestäni ja mielelläni voin auttaa sellaisissa hommissa, jotka hoituu siinä seurustelun lomassa, esim ruuanlaitto yhdessä tai lasten perään katsominen, mutta vähän tuntuisi oudolta vetäytyä edes veljen huushollissa ruohoa leikkaamaan, puita pilkkomaan tai housunpolvia paikkaamaan.
Vanhemmillani tosin joskus tehdään miehen kanssa klapihommia keskenämme, mutta se on eri asia, kun siellä ollaan koko viikonloppu vähintään, ja vanhempani katsoo sillä välin lasten perään.
Jestas! Vai että isovanhempien pitäisi teidän kotona hoitaa vanhempien perustehtävät kuten hygieenia jne.
Eri asia jos lapsi on hoidossa mutta ei kai kenenkään kotiin isovanhemmat tule vaippoja vaihtamaan, pesemään, syöttämään jne. Jos se ei ole naisen oma äiti niin sitä vieraampien on vaikeeta tulla. Usein miniällä on vaikeempi sietää miehen sukulaisia liian läheisiin väleihin varsinkaan päsmäröimään kotiinsa. Monilla on tullut aika äkkiä konfliktit.
Mummoni ei ikinä poikiensa perheisiin mennyt muuta kuin vieraaksi kyläilemään ja tyttären perheessä oli helpompi tai uskalsi osallistua vähän muuhunkin niin ettei oltu törmäyskurssilla heti. 😅
Näillä jotka eivät osallistu tai eivät anna osallistua on varmaankin jotenkin kylmät ja muodolliset välit vieraileviin ihmisiin....
Yhdessä kun ollaan niin silloin ollaan ja tehdään yhdessä... Joku illalliskutsu ehkä eri asia, mutta jos ei virallista kutsua ole tullut postissa niin silloin vierailun tarkoitus on viettää aikaa yhdessä, ei olla palveltavana tai palvelijana!
Vierailija wrote:
Mielestäni ja mielelläni voin auttaa sellaisissa hommissa, jotka hoituu siinä seurustelun lomassa, esim ruuanlaitto yhdessä tai lasten perään katsominen, mutta vähän tuntuisi oudolta vetäytyä edes veljen huushollissa ruohoa leikkaamaan, puita pilkkomaan tai housunpolvia paikkaamaan.
Vanhemmillani tosin joskus tehdään miehen kanssa klapihommia keskenämme, mutta se on eri asia, kun siellä ollaan koko viikonloppu vähintään, ja vanhempani katsoo sillä välin lasten perään.
Minusta on aivan luonnollista siskoni luona vieraillessa leikata nurmea jos olemme pihalla. Siskoni saattaa huoltaa pihan kasvejaan samalla, siinä sitten yhdessä hommaillaan juttuja ja jutellaan, tehdään lemonadia ja nautitaan toistemme seurasta puuhastellessa. Nurmen leikkaus on sellainen asia että sitä ei kovin väärin voi tehdä, eli helppoa avustamista ja yhdessäoloa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yleensä mammelit haluavat tehdä kaiken juuri omalla tavallaan, jos joku auttaa niin se on kuitenkin väärin.
Jos kutsun vieraita, en laita heitä töihin palvelemaan, vaan itse passaan v
Mielestäni ei ole pönötystä valmistautua vierailuun hyvissä ajoin, jolloin voin seurustella vieraiden kanssa, eikä kenenkään tarvitse hössöttää keittiössä. Jutellaan, pelaillaan ja leikitään lasten kanssa - sellainen vierailu on rentoa.
Ei minun luonani kukaan joudu imuroimaan tai vessan pesuun, se tehdään ennen vieraiden tuloa.
Mitäs jos vieras on uusavuton eikä osaa esim.kokata.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinä kuulostat omituiselta vieraalta. Kun minulle tulee vieraita, olen valmistellut kaiken etukäteen. Olisi aika outoa joutua kylässä ensimmäisenä vessanpesuun - se olisi tympeää.
Vierailija wrote:
Näillä jotka eivät osallistu tai eivät anna osallistua on varmaankin jotenkin kylmät ja muodolliset välit vieraileviin ihmisiin....
Yhdessä kun ollaan niin silloin ollaan ja tehdään yhdessä... Joku illalliskutsu ehkä eri asia, mutta jos ei virallista kutsua ole tullut postissa niin silloin vierailun tarkoitus on viettää aikaa yhdessä, ei olla palveltavana tai palvelijana!
Ei ole viileät välit, pikemminkin päinvastoin. Kun mä kutsun ihmisiä kylään - ihan ketä tahansa - mä laitan kaiken niin valmiiksi, että voin itsekin istua seurustelemassa kutsumieni ihmisten kanssa. Keittiöni ei ole kovin suuri, joten senkin vähän homman eli kantamisen jääkaapista olohuoneen ruokapöydälle, saan tehtyä nopeammin itse kuin törmäilemällä sekä keittiössä että olohuoneeseen viennissä rappusissa kutsumiini ihmisiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinun kotisi kuulostaa omituiselta pönötyspaikalta! Vähän voisit rentoutua että kaikilla olisi mukavampaa!
Ei taida olla vieraita jonossa tuolle pönötyspalvelijalle! En minäkään viihtyisi! 😂
Täällä viihtyy vieraat todella hyvin, kiitos kysymästä 😊 Sinua en kyllä koskaan kutsuisi, kun et osaisi käyttäytyä kuten vieraiden kuuluu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minusta on outoa kutsua vieraita siivoamaan ja laittamaan perheelleni ruokaa, mutta nähtävästi meillä on nykyisin tapana olettaa vieraiden olevan jonkinlaista ulkopuolista palveluskuntaa. Itseäni loukkaisi se, että vieraalle ei kelpaa tarjottavat ja selkeästi näytetään, että et osaa edes kotiasi hoitaa. Meillä vieraat on hemmoteltuja ja palveltuja, ei isäntäväki. En minä firman juhlaillallisillakaan ryhdy tarjoilijaksi.
Vierailija wrote:
Jestas! Vai että isovanhempien pitäisi teidän kotona hoitaa vanhempien perustehtävät kuten hygieenia jne.
Eri asia jos lapsi on hoidossa mutta ei kai kenenkään kotiin isovanhemmat tule vaippoja vaihtamaan, pesemään, syöttämään jne. Jos se ei ole naisen oma äiti niin sitä vieraampien on vaikeeta tulla. Usein miniällä on vaikeempi sietää miehen sukulaisia liian läheisiin väleihin varsinkaan päsmäröimään kotiinsa. Monilla on tullut aika äkkiä konfliktit.
Mummoni ei ikinä poikiensa perheisiin mennyt muuta kuin vieraaksi kyläilemään ja tyttären perheessä oli helpompi tai uskalsi osallistua vähän muuhunkin niin ettei oltu törmäyskurssilla heti. 😅
Päsmäröiminen ja auttaminen ovat aivan eri asioita. Aivan hyvin voi kylässä tarjoutua auttamaan sellaisissa asioissa jotka eivät isäntäväen elämää muuta muuhun kuin hyvään suuntaan. (ja ei, verhojen vaihtaminen tai omien mielipiteiden tyrkyttäminen eivät ole sellaisia asioita)
Tiskikonetta voi täyttää, keittiössä voi tarjoutua avuksi. Ja en pidä omituisena tuota nurmenkaan leikkaamista jos ulkona oleskellaan porukalla. Hyvä mielihän tuollaisesta kaikille vain tulee.
Vierailija wrote:
Juuri tästä syystä vastaan kieltävästi puolituttujen vierailukutsuihin. En halua päätyä lapsen päiväkotikaverin perheen kotia siivoamaan sillä perusteella, että minut on kutsuttu kylään ja nyt sitten tehdäänkin kaikki kotityöt yhdessä. Tapaan tällaista väkeä kahvilassa ja pidän huolta, että olen paikalla ensimmäisenä ja istun jo pöydässä, jolloin ei tule vaatimusta maksaa toisenkin kahvia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juuri tästä syystä vastaan kieltävästi puolituttujen vierailukutsuihin. En halua päätyä lapsen päiväkotikaverin perheen kotia siivoamaan sillä perusteella, että minut on kutsuttu kylään ja nyt sitten tehdäänkin kaikki kotityöt yhdessä. Tapaan tällaista väkeä kahvilassa ja pidän huolta, että olen paikalla ensimmäisenä ja istun jo pöydässä, jolloin ei tule vaatimusta maksaa toisenkin kahvia.
Niin, alkuperäisessä viestissä puhuttiin kyllä isovanhemmista, eikä jostain puolitutuista. Pysytään aiheessa
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin, alkuperäisessä vi
Ja kun tuolla joku ilmoitti, että pojan koti on hänenkin toinen kotinsa, ei sekään ollut hyvä. Isovanhempia pidetään maksuttomina kotiapulaisina, joille voi vierittää kyläilykutsun varjolla kotityöt, mutta mitään oikeuksia heillä ei sitten olekaan. Minusta aika lailla ala-arvoista pitää omia tai appivanhempia renkeinä ja piikoina, mutta se on 90-luvulla syntyneille jotenkin luontaista. Itse ei haluta tehdä yhdessäolosta mukavaa.
Trololol