Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme kutsu isovanhempia usein kylään

Vierailija
01.11.2023 |

Olen tällä palstalla törmännyt usein ihmettelyyn, miksei isovanhemmat kyläile usein lastenlastensa luona. Kerron meidän perheen syyn tilanteeseen, joka ei välttämättä päde muissa tapauksissa, mutta on ainakin meillä johtanut isovanhempien vähäisiin vierailuihin.

Meillä on kolme pientä lasta ja elämämme on aika hektistä. Tarvitsemme välillä viikonloppuja vain oman perheemme kesken hengähtääksemme. Isovanhemmat käyttäytyvät meillä nimenomaan, kuin vieraina. Odottavat valmista ruokaa, eivät siivoa jälkiään saati auta lastenhoidossa. Saattavat kyllä hetken osallistua lasten leikkiin, mutta eivät esim. vaihda vaippaa tmv. Eli käyttäytyvät, kuin mitkä tahansa muutkin vieraat.

Meillä on paljon ystäviä, joita kutsumme myös kylään. Isovanhemmat asettuvat tälle samalle kutsuttavien listalle ja näin ollen ehdimme kutsua heitä vieraiksi harvoin. Aluksi yritimme kutsua tiheästi, jotta olisivat tulleet osaksi perhettämme, mutta tilanne ei muuttunut. Näin ollen kutsumme heitä kylään samalla syklillä, kuin esim. lastemme kummeja.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nää on varmaan just niitä safkoja, mitä kolmen pienen lapsen vanhemmat tarjoilee, kun isovanhempana menet sinne kylään...

Minulla on kolme lasta ja hyvin onnistuu vaativien ja useidenkin ruokalajien tarjoilu sekä omille vanhemmilleni, että mieheni vanhemmille, muksuille myös tietysti samassa. Kaikki tosin mielellään osallistuvat sekä lasten huoltamiseen että siihen ruoanlaittoon...

Nuorin jos juuri kitisee lahkeessa kun pannulla on jotain tärkeää menossa niin appi on todella lahjakas jättämään porkkanan kuorimisen kesken ja hänet siitä nappaamaan ja hoitamaan vaikka ne vaipanvaidot kun minä olen siinä hellassa kiinni. 

Vierailija
82/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nää on varmaan just niitä safkoja, mitä kolmen pienen lapsen vanhemmat tarjoilee, kun isovanhempana menet sinne kylään..."

No jos se isovanhempi käyttäytyy kuin perheenjäsen, eli auttaa asioissa, niin tietysti ruoan taso on sitten parempi. Vanhemmat tietävät että voi suunnitella herkkuruokia kun niitä ehtii valmistaa kun isovanhemmat joko auttavat tai katsovat lasten perään. 

Jos se isovanhempi istuu takapuolensa päällä ja odottaa palvelua kuin kuninkaallinen niin eihän siinä sitten juuri aikaa kauheana jää tarjoilujen laittamiseen... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

"Nää on varmaan just niitä safkoja, mitä kolmen pienen lapsen vanhemmat tarjoilee, kun isovanhempana menet sinne kylään..."

No jos se isovanhempi käyttäytyy kuin perheenjäsen, eli auttaa asioissa, niin tietysti ruoan taso on sitten parempi. Vanhemmat tietävät että voi suunnitella herkkuruokia kun niitä ehtii valmistaa kun isovanhemmat joko auttavat tai katsovat lasten perään. 

Jos se isovanhempi istuu takapuolensa päällä ja odottaa palvelua kuin kuninkaallinen niin eihän siinä sitten juuri aikaa kauheana jää tarjoilujen laittamiseen... 

Juuri näin. Tarjoilemme isovanhemmille vieraillessaan mahdollisimman helppoa ruokaa, sillä samalla vaadimme kolmea lastamme ja yritämme seurustella sohvalla istuvien isovanhempien kanssa. Isoäiti sentään joskus seuraa lasten leikkiä, mutta isoisä ainoastaan kököttää sohvalla. Ruoan aikana autamme lapsiamme syömään ja sen jälkeen siivoamme pöydän myös isovanhempien jäljiltä. Sitten alkaakin jo kahvien keitto. Pahimmillaan isoisä ehtii säkäyttämään lapset välissä jollain paljon vanhemmille tarkoitetuilla häröilyillä ja sitten kun lapset ovat villiintyneet tai itkevät säikähdyksestä, istahtaa taas sohvalle odottamaan kahvitarjoilua. Olemme mieheni kanssa aivan puhki näiden vierailujen jälkeen, joten muutamia kertoja vuodessa tätä jaksamme heidän osaltaan. Muitakin sukulaisia, ystäviä ja kavereita kutsutaan myös kylään ja kaikkien muiden kanssa ilmapiiri on paljon rennompi ja vierailut mukavia. En tiedä, miksi meidän pitäisi edes niitä isovanhempia jaksaa kutsua kylään, kun lapset eivät siitä mitään iloa edes saa. Ap.

Vierailija
84/94 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija wrote:

Mielestäni ja mielelläni voin auttaa sellaisissa hommissa, jotka hoituu siinä seurustelun lomassa, esim ruuanlaitto yhdessä tai lasten perään katsominen, mutta vähän tuntuisi oudolta vetäytyä edes veljen huushollissa ruohoa leikkaamaan, puita pilkkomaan tai housunpolvia paikkaamaan.

Vanhemmillani tosin joskus tehdään miehen kanssa klapihommia keskenämme, mutta se on eri asia, kun siellä ollaan koko viikonloppu vähintään, ja vanhempani katsoo sillä välin lasten perään.

Minusta on aivan luonnollista siskoni luona vieraillessa leikata nurmea jos olemme pihalla. Siskoni saattaa huoltaa pihan kasvejaan samalla, siinä sitten yhdessä hommaillaan juttuja ja jutellaan, tehdään lemonadia ja nautitaan toistemme seurasta puuhastellessa. Nurmen leikkaus on sellainen asia että sitä ei kovin väärin vo

No ei sitä väärin voi tehdä, mutta ei siinä pärinässä kyllä hirveästi seurustellakaan voi, sitä lähinnä ajoin takaa. Tietty jos on pidempi visiitti, ei se 0,5-4 h (pihan koosta riippuen) eristäytyminen metelin taakse haittaa.

Vierailija
85/94 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut ymmärtää sarkasmia tuossa. Itse nauroin makeasti kun tuon luin ja ainakin otin sen srakasmina. Varmaan liittyy siihen, kun toinen valittaa ettei osallistu ja toinen vetää sitten sen osallistumisen ääripään - tällä palstalla kun on valitettu  ettei osallistuta ja samaan aikaan toisessa ketjussa kun osallistutaan. Luulisin, että monet kuitenkin menee siinä keskitiellä...

Minä näin siinä myös sarkasmin. Mitä palstoja lukee, moni anoppi näin tekee. Vai onko sarkasmia? 

Vierailija
86/94 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluaisi kutsua kotiini ihmisiä, jotka istuvat sohvalla pieremässä ja kertomassa, miten kauhean väärin minä elän, olivat isovanhempia tai eivät. (Olen ihan tavallinen ja asiani hoitava keskiluokkainen)

Vierailija
87/94 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä autan lasten kotona jos  minua on pyydetty auttamaan.   Jos minut on kutsuttu esim synttäreille,  keittiössä häärii pääpitokokkina 18 v perheen vanhin lapsi äitinsä ja mummonsa kanssa istun lösötän sohvalla vieraana.

Jos minua on pyydetty auttamaan en rupea emännäksi enkä määräilemään  vaan nöyrästi teen tehtäväni  nokka hiljaa 

Vierailija
88/94 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin isovanhemmat ovat tulossa virkistäytymään meidän asuinpaikkakunnalle kulttuurin pariin. Ilmoittivat tulevansa käymään. Meillä on kolme pientä lasta eikä ikinä parisuhdeaikaa. Isovanhemmat ovat viiden vuoden aikana hoitaneet yhteensä 4 h ajan lapsiamme. Tulevat sitten meille taas passattavaksi, kun ovat ensin rentoutuneet teatterissa.

Vierailija
89/94 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on mielestäni hyvä pointti. Jos isovanhemmat haluaisivat nähdä usein lapsenlapsiaan ei heidän kannattaisi olla ns. rasite, vaan ennemminkin osallistua lapsiperheen arkeen ainakin siten, ettei vierailusta koidu lisäharmia.

Vierailija
90/94 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsuin aikani isovanhempia kylään. Koskaan ei sovi. No, kutsut loppuu. Muualla käymisillä kyllä oikein kehutaan. Oudoksi ovat vanhemmiten muuttuneet. Ovat kai kateellisia minulle? 

Vierailija
91/94 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on mielestäni hyvä pointti. Jos isovanhemmat haluaisivat nähdä usein lapsenlapsiaan ei heidän kannattaisi olla ns. rasite, vaan ennemminkin osallistua lapsiperheen arkeen ainakin siten, ettei vierailusta koidu lisäharmia.

Me näemme lapsenlapsiamme todella usein. Eikä meistä taatusti ole harmia, päinvastoin. Vanhemmat saavat aina halutessaan kaipaamaansa hengähdysaikaa. Myös käyntimme jälkeen, sillä useinmiten viemme valmistamaani ruokaa sekä jääkaappiin että pakastimeen. Olemme vielä tarpeeksi nuoria istumaan lattialla ja leikkimään lasten kanssa, luemme heille, viemme ulos ja leikkipaikoille. Win-win!

Vierailija
92/94 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä repesi suoranainen helvetti siinä viaheessa, kun minä palasin töihin ja kaipasimme lepoa ja rauhaa viikonloppuisin, eikä se näkemienn tietenkään arkisin keskellä päivää onnistunut. Mummo otti kaiken äärimmäisen henkilökohtaisesti ja sekaantui entistä enemmän kaikkeen.

Vierailija
93/94 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kauempana pysyy lastensa perheistä sitä parempi.  Jokaisen on aika aikuistuakin ja lakata kinisemästä äitiä apuun.  

Niinhän täällä joku kirjoitti, kyllä se 90 v isomummukin vielä pystyy lastenpihaleikit pyörätuolista valvomaan että vanhemmat 30 v saa levätä.

Vierailija
94/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa ne isovanhemmat hotelliin ja siellähän on myös aamupala. Isovanhemmat voivat syödä kaupungilla, kyllä ruokapaikkoja riittää. Sitten kävisivät teillä vain kahvilla kylässä silloin kuin teille sopii. Kyllä hotelliin on varaa myös isovanhemmilla kun  laittaa säästöön sitä varten kuukausittain. Voimathan siinä touhussa muuten menee ja väsymys iskee. Sitten kenellekään ei ole kivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan