Emme kutsu isovanhempia usein kylään
Olen tällä palstalla törmännyt usein ihmettelyyn, miksei isovanhemmat kyläile usein lastenlastensa luona. Kerron meidän perheen syyn tilanteeseen, joka ei välttämättä päde muissa tapauksissa, mutta on ainakin meillä johtanut isovanhempien vähäisiin vierailuihin.
Meillä on kolme pientä lasta ja elämämme on aika hektistä. Tarvitsemme välillä viikonloppuja vain oman perheemme kesken hengähtääksemme. Isovanhemmat käyttäytyvät meillä nimenomaan, kuin vieraina. Odottavat valmista ruokaa, eivät siivoa jälkiään saati auta lastenhoidossa. Saattavat kyllä hetken osallistua lasten leikkiin, mutta eivät esim. vaihda vaippaa tmv. Eli käyttäytyvät, kuin mitkä tahansa muutkin vieraat.
Meillä on paljon ystäviä, joita kutsumme myös kylään. Isovanhemmat asettuvat tälle samalle kutsuttavien listalle ja näin ollen ehdimme kutsua heitä vieraiksi harvoin. Aluksi yritimme kutsua tiheästi, jotta olisivat tulleet osaksi perhettämme, mutta tilanne ei muuttunut. Näin ollen kutsumme heitä kylään samalla syklillä, kuin esim. lastemme kummeja.
Kommentit (94)
Kyllähän täällä haukutaan isovanhempia milloin mistäkin, mutta mielestäni on todella outoa olettaa, että kylään kutsutut (perhe tai ystävät) tulisivat työleirille. Jos kerran kutsutaan joku kylään, silloin varaudutaan vierailuun, eikä laiteta vieraita töihin. Se riittää, että isovanhemmat tms. leikkivät lasten kanssa ja seurustelevat vanhempien kanssa.
Suosittelen käyttämään siivouspalvelua tai ostamaan tarjottavat valmiina, jos ei kykene itse niitä hoitamaan.
Vierailija wrote:
Minusta on outoa kutsua vieraita siivoamaan ja laittamaan perheelleni ruokaa, mutta nähtävästi meillä on nykyisin tapana olettaa vieraiden olevan jonkinlaista ulkopuolista palveluskuntaa. Itseäni loukkaisi se, että vieraalle ei kelpaa tarjottavat ja selkeästi näytetään, että et osaa edes kotiasi hoitaa. Meillä vieraat on hemmoteltuja ja palveltuja, ei isäntäväki. En minä firman juhlaillallisillakaan ryhdy tarjoilijaksi.
Vieraat ovat vieraita, perhe on perhettä, ystävät ovat ystäviä. Näille ihmisille on erilaiset käyttäytymistavat kyläillessä. Jos olen vieras niin sitten en mene säheltämään, mutta perheen kanssa olisi todella omituista käyttäytyä kuin vieras.
Perheeni luona kyläillessä en ole vieras vaan perheenjäsen.
Ystävien kanssa sitten haetaan se sopiva tapa toimia, minun ystävistäni liki kaikki pitää ruoanlaitosta ja harrastamme sitä yhdessä. Minut myös tunnetaan hyvänä kokkina ja apuni keittiössä on yleensä toivottua.
Vieraampia ihmisiä harvemmin kotiini kutsun, koska en tunne yhtäkään ihmistä joka sellaisista vierailuista pitäisi. Sellaisia ihmisiä on mukavampi tavata ravintolassa jossa sitten sielläkin voi sen ajan viettää yhdessä ilman että jonkun pitää häärätä keittiössä.
Ja en kotonani tarjoaisi etukäteen tehtyä ruokaa, etukäteen toki valmistelen kaiken.
Olisihan se aika ikävää jos vaikka olisin viimeksi ystävälleni tarjotut kampasimpukat paistellut etukäteen ja sitten olisivat möhmööntyneet jossain odottamassa. Tai jos olisin savustanut ahvenet edellisenä päivänä?
Pidän ruoanlaitosta ja haluan tarjota hyvää ja tuoretta läheisilleni enkä mitään eilisen päivän mikrossa lämmitettyä makaronilaatikkoa. Ruoan pitää olla tuoretta ja herkullista!
Vierailija wrote:
Anoppihullu vauhdissa taas. Joka viikko vähintään yksi aloitus, jossa mollaa appivanhempia. Tällä kertaa näemmä aiheena vierailu. Viimeksi oli pöytäliinat.
Tämä! Tuntuu, että nykymammelit eivät osaa muuta kuin haukkua isovanhempia ja vaatia kaiken valmiina.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Anoppihullu vauhdissa taas. Joka viikko vähintään yksi aloitus, jossa mollaa appivanhempia. Tällä kertaa näemmä aiheena vierailu. Viimeksi oli pöytäliinat.
Tämä! Tuntuu, että nykymammelit eivät osaa muuta kuin haukkua isovanhempia ja vaatia kaiken valmiina.
Ja anopit haluavat tulla ruuhkavuosia elävien lastensa koteihin palveltaviksi? Kultareunuksiset kahvimukit vähintään, joita ei tietysti tiskikoneessa saa pestä.
Läheisen ihmisen tunnistaa siitä että hänen kanssaan on mukava tehdä asioita yhdessä. 😊😍
Siis oikeesti joissain paikoissa pitää vaan istua ja oottaa että ruokaa tulee nenän eteen? Oispa vaivaannuttavaa!
Miks ees mennä jonku luo kylään jos siellä toinen vaan duunaa keittiössä laittamassa annoksia valmiiksi? Eihän kukaan oikeesti tarjoo mitään edellisen päivän jämiä kuitenkaan vieraille...?
Vierailija wrote:
Siis oikeesti joissain paikoissa pitää vaan istua ja oottaa että ruokaa tulee nenän eteen? Oispa vaivaannuttavaa!
Miks ees mennä jonku luo kylään jos siellä toinen vaan duunaa keittiössä laittamassa annoksia valmiiksi? Eihän kukaan oikeesti tarjoo mitään edellisen päivän jämiä kuitenkaan vieraille...?
Kun kutsuu kotiinsa vieraita, kannattaa suunnitella tarjottavat siten, että vieraiden ei tarvitse odottaa istumassa, että ruoka tulee nenän eteen.
Osallistuminen on just sitä joka saa olon tuteen tervetulleeksi ja kotoisaksi... Jos ei mitään sais tehdä niin olis kyllä semmonen olo et mua ei oikein hyväksytä olemaan paikalla...
Joku sanokin että virallisempi illalliskutsu sit pitäis tulla postissa jos olis sellainen tilanne et mua palveltaisiin... Sit pitäis kyllä pukeutuakki illalliskutsuihin sopiviin vaatteisiin eikä mitään normaaleja kaupunkivaatteita.
En minä mene keittiöön enkä pese vaippoja kun 2x vuosi käyn synttäreilä parin sadan kilometrin päästä. ( vien kunnollisen rahalahjan.)
Joskus olen ollut äidin työmatkan aikana. Poika varottelee, kun minna tulee kotiin lopeta hommat. Se näkee selittämättä mitä ruokaa on kaapissa jne. Parempi kun lähet kohta sit juna
Ja taas tälläistä... Oletteko pyytäneet apua? Oletteko pyytäneet että "voitko auttaa salaatin tekemisessä?" Tms. Tuskin he osaavat teidän ajatuksia lukea, joten avatkaa suunne ja sanokaa mitä toivotte, niin ei tarttee tulla tänne ulisemaan.
AP:lla on jo valmiiksi vihamielinen suhtautumimen omiim vanhempiinsa enkä usko, että sille voi tehdä mitään. Olisin itsekin mielelläni aktiivisempi täti esimerkiksi veljenpojalleni, mutta valitettavasti seurani ei kelpaa esimerkiksi tavallisina viikonloppuina tai arki-iltoina, milloin voisin leikkiä veljenpoikani kanssa heidän laittaessaan ruokaa, esimerkiksi. Apuna kelpaa ainoastaan kohtuuttomiin yli 12h hoitokeikkoihin toisella puolella maakuntaa missä on self-service ja luonnollisesti en näihin kovin usein tartu mikäli sattuu olemaan mitään muuta parempaa tekemistä. Kyllä siis toisin sanoen ymmärrän isovanhempia, tätejä ja setiä ketkä haluavat edes joskus tulla vaan vieraiksi. Yhteydenpito ja suhteen luominen lapsiin on sekä vanhempien, että isovanhempien vastuulla mikä vaatii molemmilta osapuolilta vaivannäköä. Ei voi vaan pyytää toisia piiaksi kotiinsa ja uhriutua jälkikäteen, kun lapsen suhde isovanhempiin jää olemattomaksi.
Reipas ja tunnollinen lammas wrote:
Vierailija wrote:
Kun kutsuu kotiinsa vieraita, kannattaa suunnitella tarjottavat siten, että vieraiden ei tarvitse odottaa istumassa, että ruoka tulee nenän eteen.
Eli jotain uunimössöä pitäis tarjoilla? Melkein kaikki ruoat ovat parempia kun heti pannulta laitetaan lautaselle, perunoitakaan ei kovin pitkään voi kannen alla säilyttää. Jotain paremmin tehtyä kalakeittoa nyt ainakaan ei voisi tarjota.
Minulle ainakin on tärkeä asia tarjota vieraille juuri valmistettua, hyvää ruokaa. Joku pihvi ja kalakin menee kyllä pilalle jos se ei ole lautasella pari minuuttia paistamisen jälkeen...
Monet kylmät alkupalat voi lautaselle asettelua vaille tehdä valmiiksi, mutta ei joku kauniisti pursotettu mousse muotoaan ikuisesti pidä, ja mätinokarekin valuu littanammaksi jos kovin paljon aiemmin asettelee. Puhumattakaan jostain herneenversosta koristeena.
Jälkiruoka varmaan helpoin, monet vanukastyyliset voi tehdä etukäteen, esim joku creme brulee säilyy kohtalaisesti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli jotain uunimössöä pitäis tarjoilla? Melkein kaikki ruoat ovat parempia kun heti pannulta laitetaan lautaselle, perunoitakaan ei kovin pitkään voi kannen alla säilyttää. Jotain paremmin tehtyä kalakeittoa nyt ainakaan ei voisi tarjota.
Minulle ainakin on tärkeä asia tarjota vieraille juuri va
Nimenomaan tarjottavat suunnitellaankin siten, että ne ovat siten valmiina, ettei kutsujan aika mene enää keittiössä puuhastellessa. Eikä kutsuta vieraita heti aamusta niin, että pitäisi jo edellisenä iltana valmistaa tai nousta aamuyöllä laittamaan. Perunat voi kuoria ja laittaa kylmään veteen kattilaan odottamaan ja laittaa kiehumaan hieman ennen vieraiden tuloa. Ne kyllä kiehuvat hellalla ihan itsestäänkin ilman, että tarvitsee isäntäväen seisoa vieressä vahtimassa. Samoin sen kalakeiton voi tehdä siten, että se on valmista hieman sen jälkeen kuin vieraat ovat saapuneet. Tai laskea niin, että kalakeitto kypsyy sillä aikaa, kun syödään alkuruoka.
Jos tykkää paistaa vaikkapa pihvit vieraiden jo saavuttua ja yhdessä heidän kanssaan, voi hankkia vaikka tällaisen. Laittaa siis tuon ruokapöydälle ja jokainen voi halutessaan paistaa pihvinsä ihan itse.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/solis-791-5-in-1-poytagrilli
Minä luulen että tässä näkyy kaksi eri seurustelukulttuuria. Toiset arvostavat yhdessä tekemistä ja hyvää ruokaa, toiset tarjoilevat vaatimattomammin mutta viettävät sitten aikaa enemmän pöydän ääressä jutellen...
Vierailujen pituuskin vaikuttaa. Minä olen tekemisvierailuiden kannattaja... Olettaisin että vierailut ovat pidempiä kuin näiden pöydässä istujien vierailut.
Pari kuukautta sitten kutsuin kavereita isomman porukan syömään, pari uuttakin ihmistä. Toinen heistä tuli paikalle, söi ja lähti melkein heti syömisen jälkeen... Me kaikki muut jäimme ihmettelemään että minnekäs se hävisi, juuri olimme kaivamassa lautapeliä esiin jotta illanvietto voisi kunnolla alkaa. Myöhemmin ruokailun jälkeen oli sitten juustotarjotinta ja muuta naposteltavaa tarjolla.
Just parasta ku yhdessä tehdään! Mukavinta yhdessäoloa! 😍
Vierailija wrote:
Minä luulen että tässä näkyy kaksi eri seurustelukulttuuria. Toiset arvostavat yhdessä tekemistä ja hyvää ruokaa, toiset tarjoilevat vaatimattomammin mutta viettävät sitten aikaa enemmän pöydän ääressä jutellen...
Vierailujen pituuskin vaikuttaa. Minä olen tekemisvierailuiden kannattaja... Olettaisin että vierailut ovat pidempiä kuin näiden pöydässä istujien vierailut.
Pari kuukautta sitten kutsuin kavereita isomman porukan syömään, pari uuttakin ihmistä. Toinen heistä tuli paikalle, söi ja lähti melkein heti syömisen jälkeen... Me kaikki muut jäimme ihmettelemään että minnekäs se hävisi, juuri olimme kaivamassa lautapeliä esiin jotta illanvietto voisi kunnolla alkaa. Myöhemmin ruokailun jälkeen oli sitten juustotarjotinta ja muuta naposteltavaa tarjolla.
Varmasti näin. Mulla vaikuttaa asiaan hyvin paljon se, keitä olen kutsunut kylään. Siis on mullakin ollut esim sellaista, että olen kutsunut lapseni puolisoineen ja koko tapaamisen idea on ollut, että tehdään yhdessä meksikolaista ruokaa. Tai olen kutsunut ystäväperheen meille grillaamaan. Siis grillaamaan, en pelkästään syömään grillattua ruokaa. Mutta jos kutsun lähisuvun päivälliselle, on järkevintä tehdä ruuat viimeistelyä vaille valmiiksi eikä aloittaa vasta sitten, kun kaikki 12 ovat jo saapuneet. Ei mun keittiössäni edes mahtuisi tekemään mitään, jos siellä olisi 13 ihmistä seisoskelemassa ja rupattelemassa.
Samoin sen kalakeiton voi tehdä siten, että se on valmista hieman sen jälkeen kuin vieraat ovat saapuneet. Tai laskea niin, että kalakeitto kypsyy sillä aikaa, kun syödään alkuruoka.
Heh, no sellainen kalakeitto jota vieraille tarjoaisin ei kyllä todellakaan valmistu niin että laitan vain kiehumaan ja sitten itsekseen valmistuu alkuruokien aikana.
Eipä tulisi mieleenkään sellaista vieraille tarjota jollei sitten ole useamman päivän vierailu. Valkoviini pitää redusoida, mausteet paahtaa, yrttiöljy tehdä, kasvikset laittaa oikeaan aikaan veteen ja makua tarkastaa.
Vierailija wrote:
Samoin sen kalakeiton voi tehdä siten, että se on valmista hieman sen jälkeen kuin vieraat ovat saapuneet. Tai laskea niin, että kalakeitto kypsyy sillä aikaa, kun syödään alkuruoka.
Heh, no sellainen kalakeitto jota vieraille tarjoaisin ei kyllä todellakaan valmistu niin että laitan vain kiehumaan ja sitten itsekseen valmistuu alkuruokien aikana.
Eipä tulisi mieleenkään sellaista vieraille tarjota jollei sitten ole useamman päivän vierailu. Valkoviini pitää redusoida, mausteet paahtaa, yrttiöljy tehdä, kasvikset laittaa oikeaan aikaan veteen ja makua tarkastaa.
Monet mainitsemistasi asioista voi tehdä jo ennenkuin vieraat astuvat ovesta sisään. En mä tarkoitakaan, että tekisit ne jo edellisenä päivänä tai edes 8 tuntia aikaisemmin. Ja jos sulla ei ole satoja metrejä olohuoneestasi keittiöön, varmasti ehdit piipahtaa sen muutaman minuutin keittiössä, mitä tarvitaan kasvisten laittamiseen oikeaan aikaan veteen sekä maun tarkistamisiin. Mutta tuli kommentistasi mieleeni, että jos vieraillasi on taipumusta myöhästelyyn, niin sitten toki muuttuu hankalammaksi ja koko kokkailu pitää aloittaa vasta sitten, kun kaikki ovat jo saapuneet. Mä tosin en tarjoa kroonisille myöhästelijöille sellaisia ruokia, joiden vuoksi ruuanlaittoa ei voi edes aloittaa ennenkuin myöhästelijäkin on saapunut. Jos olen kutsunut myöhästelijöitä, suunnittelen sitten tarjottavatkin sen mukaisesti.
Voi toki redusoida ja pilkkoa etukäteen. Liemenkin voi ruodoista ja mausteista keittää ja suodattaa.
Mutta kala esim pitää paistaa viimetingassa ennen tarjoilua, ja yrttiöljyn kaunis väri alkaa himmetä aika nopeasti.
En tietysti alusta asti ala ruokaa alusta asti laittamaan jos on vieraita, valmistelen asiat siihen malliin että mahdollisimman nopeasti asiat saan tehtyä. Mutta jos laadukasta haluaa tarjota niin kyllä siellä keittiössä pakko on touhuta.
Yleensä tosin lähipiirini ihmiset pitävät siitä että teemme asioita yhdessä, se yhdessä tekeminen oikeastaan on koko vierailujen pointti. Kerran äitini soitti että hän on kulkemassa ohi, on pari tuntia aikaa pikakyläilyyn. Silloin tein kaiken valmiiksi ja hän pääsi täydellä mahalla jatkamaan matkaa. 😊