Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS kolumni: 1940-luvulla syntynyt saa eläkemaksunsa takaisin viisinkertaisena - totuudenpuhujaa ei äänestetä

Vierailija
01.11.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009956220.html

Linkki artikkeliin. Keskustelua heräsi kun vihreät ehdottivat puolen prosentin veron korotusta eläkkeisiin tässä taloustilanteessa, kun leikkauksia kohdistetaan nyt voimakkaasti työikäisiin eivätkä verovarat riitä kattamaan nykyistä palvelutasoa.

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni edelleen luulee , että on Roope A säiliö , johon eläkemaksut on jemmattu. Ei oli reilut 90% menee nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin. 

33 miljardia tänä vuonna ja summa nousussa! 

Vierailija
142/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ovat yhteiskunnan syöpä. Heiltä pitäisi lopettaa julkinen terveydenhuolto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Moni edelleen luulee , että on Roope A säiliö , johon eläkemaksut on jemmattu. Ei oli reilut 90% menee nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin. 

33 miljardia tänä vuonna ja summa nousussa! 

Lopetetaan eläkevakuutusmaksujen maksaminen ja maksetaan eläkevarat tuottoineen takaisin niille, jotka on maksuja maksaneet. Varovaisesti laskettuna siellä pitäisi olla minullakin vähän yli 500 000 e, pärjään sillä varsin hyvin elämäni loppuun asti.

Vierailija
144/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vero nousisi 0,5% niin ei se viisinkertaisena saatu summa edelleenkään huono olisi

Vierailija
145/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se ehdotettu 0,5 % muutos veroon ei muuttaisi juuri mitään.

Varför skall den då göras? Kunde den inte likväl vara - 0,5 %? Sak samma enligt någon.

Vierailija
146/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin!

Vierailija
147/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla eläkeläinen kun luuserit karehtii.

Vierailija
148/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näkökulma: minä olen syntynyt 60–luvulla. Töitä olen tehnyt 14-vuotiaasta (kesätyöt yms), aina siihen asti kunnes sain vakituisen päivätyön. Tähän väliin kasarin lama ja muutaman vuoden työttömyys, 3 lasta. Näiden jälkeen töitä, ei kovin hyväpalkkaisella alalla kuitenkaan. Mitään eläkesäästötiliä ei ole.

Nyt oon kohta kuuskymppinen ja kävinpä katsomassa eläkekertymäni. Jotta saatte oikein kadehtia, niin eläkkeeni tällä hetkellä ei ole 1500 euroa suurempi, ja jäänee alle parin tonnin kun joskus ehkä eläkkeelle pääsen. Eikö ole mahtava ja todella kadehtimisen arvoinen summa!

Omaisuutta ei ole, eikä säästöjäkään, rupunen vanha auto löytyy. Vuokralla asun, ja ihan varmasti pitää löytää jostain jokin halvempi kun putoan eläketuloille. Kaltaisiani on täällä pks-alueella paljon.

60-luvulla syntyneet ovatkin 70-lukulaisten lisäksi juuri heitä, joita eläkejärjestelmä painaa hanuriin. Ei sinua kukaan kadehdi, ethän sinä hyödy tästä järjestelmästä millään tavalla. 

Vierailija
149/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea älämölö jostain 0,52% nipistyksestä. Oikeasti, se on 1200 euron eläkkeestä vain 6 euroa! Kenen talous muka kaatuu tuollaiseen? Nyt kun kaikesta joudutaan säästämään, onko muka kohtuutonta, että eläkeläisiltäkin otetaan muutama euro?

Vierailija
150/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Myytti köyhyysrajalla elävistä eläkeläisistä on vahva. Heitä on oikeasti vähän.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla keskieläke on korotusten jälkeen 2500e/kk.

Mä tunnen pk-seudulla asuvia eläkeläisiä joiden työeläke netto on n. 900-1100€. Ja olivat kymmeniä vuosia töissä.

Mitä se kymmeniä vuosia töissä oleminen mihinkään vaikuttaa. Se vaikuttaa, minkä suuruisesta työansiosta on eläkeoikeuden saanut. Köyhä työelämässä, köyhä eläkkeellä, ei kai siinä mitään ihmeellistä ole. 

Sepä se. Itsellä on töissäollessa kertynyt pienestä palkasta eläkettä noin 40€/vuosi ja miehellä kertyy melkein 200€/vuosi.

Vierailija
151/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kauhea älämölö jostain 0,52% nipistyksestä. Oikeasti, se on 1200 euron eläkkeestä vain 6 euroa! Kenen talous muka kaatuu tuollaiseen? Nyt kun kaikesta joudutaan säästämään, onko muka kohtuutonta, että eläkeläisiltäkin otetaan muutama euro?

Se oli vasta ääneen sanottu ehdotus ja oppositiosta.

Eläkeläisille on tulossa korotuksia. Ei näillä näkymin minkäänlaisia leikkauksia tai veroja.

Vierailija
152/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään vihreiden kannatus lähti nousuun tuoreimman gallupin mukaan, kun ehdottivat veronkiristyksiä eläkeläisille.

Vierailija
153/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen, työssäkäyvä ihminen ei kadehdi vanhuksia ja eläkeläisiä. Luuserit ja sossutapaukset täällä itkee.

Vierailija
154/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ketju nimeltään "Eläkeläisten logiikasta".

Vähemmän yllättäen moni ketjussa uskoi tähän "ihan itse olen eläkkeeni tienannut"- ajatteluun. Muille lähinnä toivotettiin, että kyllä sinäkin aikanaan eläkkeelle pääset.

Näin 90-luvun lopulla syntyneenä en nyt valitettavasti usko, että kovin äkkiä tuo aika koittaa, tai että samalla tavalla pääsisin ko. järjestelmästä hyötymään kuin nyt eläkkeellä olevat. Mutta onneksi nyt on muita murheita vähemmän, ei esimerkiksi tarvitse enää haaveilla ensiasunnon verovapauden perään. 

Vierailija
155/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poliitikko sanoo että 1100 kuukausitulo on suurituloinen, niin ei kannata äänestää.

Meniköhän kannattajat Alexin leiriin.

Asuminen, sähkö, terveydenhoito, liikkuminen ym. Maksaa

Vierailija
156/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1977 syntyneen kommentti. Aloitin työntekemisen 17-vuotiaana. Tein opintojen (lukio, amk) ohella jatkuvasti osa-akaisesti töitä (koulujen kesälomat kokoaikaisena), kunnes valmistuin ja sain täysin vakituisen työpaikan 23-vuotiaana . Eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä penniäkään. En ole ollut päivääkään työttömänä, en ole ollut perhevapaalla. Jatkuvasti töitä, töitä, töitä. Työurani aikana minun eläkekertymäni on leikattu puoleen - saan siis nykyrahaksi muutettuna vuoden 2005 ansioista puolet enemmän eläkekertymää kuin nykyisellä palkallani, ja palkka oli silloin vuonna 2005 pienempi. Viime vuonna palkastani perityistä eläkemaksuista ja työnantajan osuudesta meni minun henkilökohtaiseen eläkekertymään 1,5%. Loput häviää kuin tuhka tuuleen eli nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin. Palkasta perittävä eläkemaksuni on 7,15% ja työnantajan osuus on 20%. Minun ikäiset eivät myöskään saa leskeneläkettä loppuelämäänsä, vaan se muutettiin 10 vuoden määräaikaiseksi 1.1.1975 alkaen syntyneiltä. Minun tavoite-eläkeikäni on 68 vuotta 7 kk. Jos olen terveenä ja työtä riittää, olen tehnyt eläkkeelle päästyäni 51 vuotta työtä. 

Minun ikäiseni eivät pääse enää 57-vuotiaana työttömyysputkeen, josta ei tarvitse enää mennä töihin - tämä putki oli suurilla ikäluokilla käytössä. Suurilla ikäluokilla oli myös varsin avokätinen vuorotteluvapaa käytössä. Suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle piti tulla valtava työvoimapula - ei tullut, vaan eläkkeelle jääneiden työt kaadettiin töihin jäävien niskaan. 

Joku jo kommentoi, että syyttäkää edesmenneitä poliitikoita. Se on naurettava vastaus. Kuolleita ei voi syyttää. Kun järjestelmä on selvästikin jo faktojen perusteella todettu täysin mahdottomaksi ja kohtelee nykyistä työssäolevaa kansaa raippaveron tavoin, niin on päivän selvää, että tähän asiaan pitää uskaltaa puuttua ja tehdä kipeitä leikkauksia maksussa oleviin eläkkeisiin.

Vierailija
157/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Rehellinen, työssäkäyvä ihminen ei kadehdi vanhuksia ja eläkeläisiä. Luuserit ja sossutapaukset täällä itkee.

Näin luulen minäkin.

Työttömät ovat kateellisia tonnin eläkkeestä kun itse saavat vähän sen alle tekemättä mitään.

Eivät huomaa sitä etteivät ole ikinä olleet kuin kuluerä yhteiskunnalle. Toisin kuin eläkeläiset ovat heidät elättäneet ja maksavat vieläkin veroja.

Koulunkäyntikään ei ole maistunut ja siltikin vaaditaan kovia palkkoja jos vähän viitsivät edes siivoojiksi ruveta.

Vierailija
158/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

1977 syntyneen kommentti. Aloitin työntekemisen 17-vuotiaana. Tein opintojen (lukio, amk) ohella jatkuvasti osa-akaisesti töitä (koulujen kesälomat kokoaikaisena), kunnes valmistuin ja sain täysin vakituisen työpaikan 23-vuotiaana . Eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä penniäkään. En ole ollut päivääkään työttömänä, en ole ollut perhevapaalla. Jatkuvasti töitä, töitä, töitä. Työurani aikana minun eläkekertymäni on leikattu puoleen - saan siis nykyrahaksi muutettuna vuoden 2005 ansioista puolet enemmän eläkekertymää kuin nykyisellä palkallani, ja palkka oli silloin vuonna 2005 pienempi. Viime vuonna palkastani perityistä eläkemaksuista ja työnantajan osuudesta meni minun henkilökohtaiseen eläkekertymään 1,5%. Loput häviää kuin tuhka tuuleen eli nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin. Palkasta perittävä eläkemaksuni on 7,15% ja työnantajan osuus on 20%. Minun ikäiset eivät myöskään saa leskeneläkettä loppueläm

Eläkeläisiäkö voi syyttää siitä mitä vuosikymmeniä sitten on päätetty.

Töiden kaatuminen muiden tehtäväksikö on myös eläkeläisten vika.

Mieti vähän.

Vierailija
159/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on, että suuret ikäluokat on tämän pelin voittajia. Sen ryhmän poliitikot ajoivat härskisti systeemin, jossa he saivat itselleen parhaat eläke-edut. 1970-luvulla ja sen jälkeen syntyneille jätettiin tyhjä arpa käteen. 

Nykyiset sukupolvet jotka nyt ovat töissä, on ihan syystäkin käärmeissään tilanteesta. Heidän eläkkeelle pääsyn takarajaa siirretään pidemmälle. Sen lisäksi nykyisten työssä olevien tulevia eläkkeitä tullaan leikkaamaan. 

Toivottavasti maahan saadaan jossain kohtaa hallitus, joka romuttaa asteittain koko nykyisen eläkejärjestelmän. Eläkkeiden maksu siirtyköön yksilölle itselleen tulevaisuudessa. Se olisi tasapuolista ja reilua. Kukin saisi eläkettä sen mukaan, mitä on itse itselleen elämänsä aikana kerännyt. 

Vierailija
160/179 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos sijoitan lapsilisät, saa lapsi 18v iässä noin 40 000 e, joten miksi ihmeessä vastaavalla tavalla sijoitetut tuplamäärät rahaa 40 vuodeksi ei tuottaisi samalla tavalla?

Koska niitä ei ole vastaavalla tavalla sijoitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi