Uskaltaisitko lopettaa työt 46-v. jos omaisuutta olisi lähes puoli miljoonaa?
Minulla on hyväpalkkainen vakituinen työ, joka kuitenkaan ei enää oikein nappaa, enkä haluaisi oikein tehdä mitään muutakaan. Olen 46-vuotias, sijotusteni arvo on noin 320 000 euroa ja omistan puolisoni kanssa noin 350 000 euron arvoisen asunnon Helsingissä.
Jos sinulla olisi sama tilanne, uskaltaisitko irtisanoutua ja jäädä miettimään, vieläkö jotain työtä huvittaisi tehdä? Luonnollisestikaan en hakisi elääkseni sosiaalitukia koska valinta "työttömyydestä" olisi omani, enkä laskisi puolisoni tulojen ja varojen varaan vaan eläisin sijotusteni tuotoilla ja saattaisin joutua vähän käyttämään pääomiakin.
Kommentit (138)
Mitä ihmeen köyhiä täällä pyörii. Mulla on ainaki satatuhatta miljoonaa salkussa,ja lisää käärin. Otan ne sitte hautaan mukaan.
Lopetin työt kun sain perintöä lähes puoli miljoonaa + äitini talon jonka myin koska se oli liian iso ja ostin pienemmän talon tilalle. Se oli v 2016. Olen kyllä tehnyt pätkätöitä välillä ettei tässä ihan tuuliajolla olla. Olen kalastellut myös ja myynyt kalaa.
Vierailija wrote:
Kaikki lihoiksi ja ulkomaille. Tää maa on totaalisen pilalla. Ei tänne kannata jäädä lahdattavaksi jenkki sikojen sotiin. Toki jos on aivopesty natottaja niin jää ihmeessä tänne.
Onko ehdotuksia mihin päin maailmaa uskaltaa mennä? Ja terveydenhuollon on toimittava jos vanheta aikoo uudessa osoitteessa?
Vierailija wrote:
Uskaltaisin, jos olisin täysln varma, että rahat riittäisi mielenterveyshoitojen maksuun, kun elämästä on tullut tyhjää ja yksinäistä työttömänä
Surullista miten joidenkin ihmisten elämä ja merkityksellisyys ja ilmeisesti rutiinitkin on vain työnteon varassa 😞 jos ei tarttes käydä töissä, vois tehdä mitä haluaa, opiskella, harrastaa, oppia, olla läheisten kaa, matkustella lähellä tai kaukana jne. Kaukana tyhjästä ja yksinäisestä elämästä.
Kuinka paljon tuo omaisuutesi sinulle siis vuodessatuottaa? Vai söisitkö pääomaa?Niin ja paljonko miehesi tienaa? Aika monta asiaa, mitä et kertonut.
Niin, ja minkälaisiin menoihin olet tottunut. Itsekin haluaisin työelämästä eläkkeelle jo ennen virallista eläkeikää, mutta menot ovat suht isot.vähän olisin valmis tinkimään tietenkin.
Miksi te ihmiset laskette tuon asunnon arvon mukaan miettiessänne, pärjäättekö omaisuudellanne? Vai onko tarkoitus myydä asunto heti, jos sijoitusten arvo ei enää riitä elämirsen rahoittamiseen. Jossainhan sitä pitää ihmisen asua kuitenkin... Enemmän kiinnittäisin huomiota siihen helposti rahana hyödynnettävään omaisuuteen.
Tarvitset asunnon ja miljoonan omaisuuden joka tuottaa prossaa vuodessa
sast silloin 50000 vuodessa josta verot pois.
Sulle jää noin 3000 per vuosi
kyllä se kämppä vaatii remppaa joskus jne
500 000/ 20v = 25 000e/ vuosi. Sitten pääset eläkkeelle. No kyllä siinä aika nuukasti saa elellä. Jotain sivubisneksiä tarvittaisiin.
Onko asunto velaton? Kuinka vanha? Onko varaa maksaa asunnon putkiremontit jne? Niiden sijoitustesi tuotot ovat luokkaa 15000/vuosi miinus verot eli jotain tonni kuussa. Riittääkö se kaikkiin menoihisi?
Vierailija wrote:
Kaikki lihoiksi ja ulkomaille. Tää maa on totaalisen pilalla. Ei tänne kannata jäädä lahdattavaksi jenkki sikojen sotiin. Toki jos on aivopesty natottaja niin jää ihmeessä tänne.
Olisiko siellä sun luona venäjällä parempi ?
Uskalsin jäädä yksin 160000€ käteissalkun kanssa ja velaton asunto oli lisäksi. Nyt salkku on kasvanut, vaikka olen jo pari vuotta siitä joutunut syömään. Pörssikin on sopivasti pohjassa, joten viidessä vuodessa voi salkun tuplata, vaikka osingot kuluttaisikin. Itse olen sijoittanut nyt juuri isoihin osinkoyhtiöihin. Jonkin verran treidaan indeksejä, kultaa ja öljyä.
Noilla sijoitusten tuloilla menisi ehkä vielä kituuttamiseksi. Mutta tosiaan voisiko olla jotain osa-aikaisia hommia, mitkä tuntuu mielekkäältä? Tuloja pitäisi sijoituksista olla noin 2000e/netto / kk, sitten voisi suht huoletta olla.
Kulut ovat 8000€, kun ei ole kuin 250€ asumiskulut netteineen. Autoa ei ole. 15000 vuodessa piisaa jo talven viettoon thaikuissakin.
Vierailija wrote:
Noilla sijoitusten tuloilla menisi ehkä vielä kituuttamiseksi. Mutta tosiaan voisiko olla jotain osa-aikaisia hommia, mitkä tuntuu mielekkäältä? Tuloja pitäisi sijoituksista olla noin 2000e/netto / kk, sitten voisi suht huoletta olla.
8 velatonta sijoitusasuntoa, netto on nyt n.2000€/kk. Kiinni asunnoissa on n.1.200.000€. Pieni on tuotto, tuolla ei todellakaan tulisi toimeen, mutta eläkkeellä voi ruveta realisoimaan omaisuutta.
Paljon kituuttaen elämiseen tarvitaan rahaa? 20 k vuodessa? Jos haluaa matkustaa ja remontoida, niin 30 k vuodessa. Ja tietty vapaa-aikakin tarvii rahaa, ellet aio vain kävellä ja kiertää museoita.
Ehkä vielä 40 vuotta. Tarvitset rahaa ainakin miljoonan, ihan minimissään. Niukasti eläen.
Vierailija wrote:
Paljon kituuttaen elämiseen tarvitaan rahaa? 20 k vuodessa? Jos haluaa matkustaa ja remontoida, niin 30 k vuodessa. Ja tietty vapaa-aikakin tarvii rahaa, ellet aio vain kävellä ja kiertää museoita.
Ehkä vielä 40 vuotta. Tarvitset rahaa ainakin miljoonan, ihan minimissään. Niukasti eläen.
Miten 20k nettotulot olisi kituuttamista, kun asunto on maksettu? Jos laskee kuluja yläkanttiin, niin luokkaa...
300e vastike
200e sähkö ja vesi ja kotivakuutus
100e puhelin, netti, suoratoistot
500e ruoka (voi jo jonkin kerran syödä ulkonakin)
100e harrastukset
Näistä tulee 1200e eli noin 14 000e vuodessa. Vielä jää 6000e vaatteisiin, matkoihin, yms yms huvituksiin. Eikö tuo ole jo aika ruhtinaallisesti? Ja jos asuu puolison kanssa, kiinteät asumisen kulut lähes puolittuvat. Ainoa mikä voi tehdä tiukkaa on uuden auton ylläpito, mutta sen lasken ihan bonukseksi. Oloneuvoksena on aikaa kävellä ja pyöräillä.
Vierailija wrote:
Ompa teillä rikkailla kurjaa, ei vissiin kukaan teistä tee työtä jolla olisi aito oikea merkitys ihmiskunnan tai planeetan hyvinvoinnille? Ei siis mitään kutsumus ammattia joka oikeasti antaa elämälle merkityksen? Tahkootte vaan rahaa kapitalismi koneistossa orjana ja rottana, jotta joku päivä sitten voitte...niin mitä? Alkaa lomailla eläkeikäisenä? Aivan järjetöntä heittää elämä hukkaan tekemällä duunia josta kukaan muu ku pomonne ja ne kuuluisat "markkinat" ei hyödy mitään. Ontolta kuulostaa, tekisitte jotain toisten ihmisten hyväksi ettekä vaan miettisi omaa sijoitussalkkua ja asuntoja. Ne kun on yhtä tyhjän kanssa arvoltaan, mitä tahansa voi sattua tässä maailmassa kuten on huomattu eikä kenenkään huominen ole taattu.
Juuri tuollaisen itsekkyyden ja keplottelun takia osalla ei ole mitään, ja muutamalla liikaa.
Minä ainakin olen 20 vuotta käynyt terveydenhuoltoalalla ihmisiä auttamassa, ja kaikella rakkaudella ja kunnioituksella en enää oikein jaksaisi kuunnella sinunkaltaisia ihmisiä. Pärjään kyllä erinomaisesti myös teidän vaikeiden ihmisten kanssa, mutta ei vaan aina jaksaisi kun ei ole pakko. Työntekohan on hetkittäin ihan hauskaa ja kivoja ihmisiä on kiva auttaa, mutta tietyt työyhteisön jäsenet ja lainaamani kaltaiset ihmiset voisi lähettää kiertoradalle, niin kaikilla olisi kivempaa.
Elämähän on täynnä kaikkea kivaa ja merkityksellistä tekemistä, ei minulla ole koskaan tylsää ja aina on jotain projektia meneillään. Kiinteät menot on yhtiövastike + vesi + sähkö + vastikkeeseen sisältyvä laajakaista yhteensä noin 350 €/kk. Lisäksi puhelinlasku 20 €/kuussa, ei suoratoistoja tai sellaisia. Autoa ei ole, sehän se vasta iso rahanreikä ihmiselle onkin. Niin joo Hesaria tilaan ja sen tarpeellisuutta voisi miettiä kun on hinta noussut ja suurin osa jutuista on kuitenkin vapaasti luettavissa, ja icloud-tallennustilasta maksan 3 euroa kuussa. Vakuutuksia ei ole, matkavakuutuksen saan ilmaiseksi kun ostan lennot luottokortilla. Enimmäkseen rahaa kuluu kaikkeen turhuuteen. Nyt kun on tehnyt vähemmän töitä niin olen huomannut, että vastaavasti tunne siitä että itseä pitää ilahduttaa tavaralla tai matkoilla on kovasti vähentynyt, joten silkkaa säästöä siinäkin. Talvella pitää päästä jonnekin lämpimään ja valoisaan käymään. Muuten voisi oloneuvoksettarena hyvissä ajoin suunnittelemalla käydä Euroopan lempikaupungissa jonkun kerran vuodessa maksamalla lennot luottokortilla saaduilla pisteillä, jolloin saisi lennot (veroja lukuunottamatta) melkein ilmaiseksi. Töissä käyden joutuu menemään silloin kun on lomaa ja maksamaan enemmän.
t. 14
Mä jouduin lopettamaan sairauden takia 48v. Ei ollut omaisuutta tai säästöjä. Että mitäpä luulisit?
T. 53v.
Vierailija wrote:
Mä jouduin lopettamaan sairauden takia 48v. Ei ollut omaisuutta tai säästöjä. Että mitäpä luulisit?
T. 53v.
Ikävä kuulla tilanteestasi, mutta onhan se erilainen kuin tässä ketjussa käsiteltävä. Suomessa on ihan erinomaisen etuudet sairastuneille ja vammautuneille, maksetaan jopa muutostöitä kotiin jotta siellä pystyisi sairastuneena elämään. Meillä on myös lääkekorvaus kattosummineen, jotta kukaan ei joutuisi ongelmiin kalliiden lääkkeiden vuoksi, ja maksetaan hoitotukea jotta voi ostaa tarvittaessa palveluita kuten kotisiivousta. Etuuksia parhaiten saavat juuri sinunkaltaiset, joilla ei ole omaisuutta tai säästöjä, meidän muiden pitää syödä ne ennen kuin saamme Kelasta toimeentulotukea.
Uskaltaisin, jos olisin täysln varma, että rahat riittäisi mielenterveyshoitojen maksuun, kun elämästä on tullut tyhjää ja yksinäistä työttömänä