Uskaltaisitko lopettaa työt 46-v. jos omaisuutta olisi lähes puoli miljoonaa?
Minulla on hyväpalkkainen vakituinen työ, joka kuitenkaan ei enää oikein nappaa, enkä haluaisi oikein tehdä mitään muutakaan. Olen 46-vuotias, sijotusteni arvo on noin 320 000 euroa ja omistan puolisoni kanssa noin 350 000 euron arvoisen asunnon Helsingissä.
Jos sinulla olisi sama tilanne, uskaltaisitko irtisanoutua ja jäädä miettimään, vieläkö jotain työtä huvittaisi tehdä? Luonnollisestikaan en hakisi elääkseni sosiaalitukia koska valinta "työttömyydestä" olisi omani, enkä laskisi puolisoni tulojen ja varojen varaan vaan eläisin sijotusteni tuotoilla ja saattaisin joutua vähän käyttämään pääomiakin.
Kommentit (138)
En. Jäisin jos olisi noin 1 200 000e
Onpa teillä rikkailla rahasta puutetta...
No en kyllä noin alhaisilla varoilla uskaltaisi, kyllä sitä omaisuutta ja sijoituksia pitäisi olla reilusti enemmän. Mutta toisaalta jos olette vaatimattomia vähään tyytyviä nuukailijoita niin voittehan te kokeilla.
Jos nyt lopetat työt ja tuloja ei ole. Sijoitukset 350000 muutettavissa rahaksi. Asunto on velaton? Jossain vaiheessa toki saat eläkettä, joka jäänee pieneksi.
46 v naisella tilastollisesti elinaikaa noin 38 v.
350000 euroa: 38 = 9210 euroa/ vuosi. Pärjäätkö sillä?
Olen lopettanut viisikymppisenä. Lainaa ei ole ja metsää muutama sata hehtaaria sekä pari perittyä taloa. Kyllä näillä pärjää. Lisäksi peltoa, josta saa hehtaarituet.
Lähdet Las vegasiin ja laitat kaikki punaselle. Sitten päätät mitä teet.
Jos jakaa esim. tuon 500 000 € 20:lla ja sen taas 12:lla, niin kuukaudessa rahaa jää käteen noin 2000 €/kk. Ja tämä laskutoimitus, jos eläkeikäsi on tällä hetkellä 66-vuotta eli ilmeisesti tällä hetkellä eläkeikäsi on enemmän, kun se on noussut. Ja eläkettä ei toki kerry enää, jos jää töistä pois. Taitaa olla vähän siinä ja siinä, että uskaltaako, kun kaikki hinnat nousevat tällä hetkellä, ruoka, sähkö, lääkkeet, bensa ym. ym. Kukaan ei meistä toki tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Omistan metsää noin 300 ha josta ensi ja päätehakkuina voin silloin tällöin kotiutaa joitakin kymmeniä tuhansia. Muutaman merenranta tontin, maksetun osakehuoneiston (arvo 220 000e) kesämökin (arvo 300 000e). Ikää on 52v en kuitenkaan ole ajatellut ruveta oloneuvokseksi ennen 60 ikävuotta, jolloi aion realisoida kaiken ja lähteä suomesta.
AP edelleen: asunto on velaton (ei omaa eikä taloyhtiön velkaa) ja 3 v. vanha eli ei ainakaan pariinkymmeneen vuoteen isompia remontteja.
Nykykulutus (keskim. 1100 euroa kuukaudessa) mahdollistaa auton pidon ja pari-kolme kotimaanmatkaa vuodessa.
Vierailija wrote:
Jos nyt lopetat työt ja tuloja ei ole. Sijoitukset 350000 muutettavissa rahaksi. Asunto on velaton? Jossain vaiheessa toki saat eläkettä, joka jäänee pieneksi.
46 v naisella tilastollisesti elinaikaa noin 38 v.
350000 euroa: 38 = 9210 euroa/ vuosi. Pärjäätkö sillä?
Meinaatko etteivät sijoitukset tuota mitään, ja ettei AP saa ollenkaan eläkettä? Oikeasti sijoitukset tuottavat keskimäärin huomattavasti enemmän kuin tuon 9210 euroa vuodessa, ilman että tarvitsee ollenkaan koskea pääomaan.
Jos saan udella, niin missä ajassa (ja miten) olet AP varallisuutesi kartuttanut?
Vierailija wrote:
Olen lopettanut viisikymppisenä. Lainaa ei ole ja metsää muutama sata hehtaaria sekä pari perittyä taloa. Kyllä näillä pärjää. Lisäksi peltoa, josta saa hehtaarituet.
Hehtaaritukia ei saa jos ei harjoita maataloutta.
Eli puhut soopaa...
Vierailija wrote:
Jos saan udella, niin missä ajassa (ja miten) olet AP varallisuutesi kartuttanut?
Vuonna 2012 varallisuuteni oli noin 75 000 euroa, ja asuin vuokralla. Varat ovat kertyneet pääosin palkkatyöstä säästämällä. Palkkani on kohonnut vuosien mittaan urakehityksen myötä, ja tällä hetkellä säästöön jää noin 35 000 euroa vuodessa.
Kertaluontoisena tulona sain ensimmäisen omistusasunnon myynnistä verotonta voittoa 40 000 euroa, ja ennen myyntiä asunto tuotti nettovuokratuloa noin 400 euroa kuukaudessa kahden vuoden ajan.
Harkitsen samaa. Pieni asuntolainan jämä vielä, ja sen haluan pois ennen firettämistä.
En ruvennut oloneuvoksettareksi ennen kuin olin 58 v. Näet se eläke olisi jäänyt kovin pieneksi jos 45-46 v. jättää työt. Säännöllinen sopivan kokoinen tulo kk on ihan kiva vaikka omaisuutta olisi muutenkin. Vastaus kysymykseesi on, en jäisi noin nuorena vielä pois töistä kun omaisuuskaan ei ole kummoinen. Vielä saattaa tapahtua yhtä sun toista elämässä, johon tarvitaan rahaa.
Liian pieni pääoma. Jos kuukausittaiset menosi ovat esim. 2000 euroa, tarvitsisit maltillisella 3 % tuotto-odotuksella (matalamman riskin sijoutukset) laskettuna ja verot vähentäen lähes nelinkertaisen pääoman sijoituksiin. Asuntoon sidottu varallisuus taas ei tuota, jos asutte siinä itse.
Itse en jäisi töistä edes kymmenien miljoonien salkulla, tunnen muutamia tällaisia ihmisiä ja vaikuttaa aika tylsätä ja yksinäistä menolta, kun muut tietty joutuvat käymään töissä.
Itse en uskaltaisi. Nykyrahassa miljoona hajautettuna pörssiin, niin uskaltaisin jäädä pois ja perustaa yrityksen.
Vierailija wrote:
Itse en jäisi töistä edes kymmenien miljoonien salkulla, tunnen muutamia tällaisia ihmisiä ja vaikuttaa aika tylsätä ja yksinäistä menolta, kun muut tietty joutuvat käymään töissä.
Tämä. Kyllä jotain tekemistä pitää silti keksiä jotta aika kuluu ja on kontakteja. Kaverit kuitenkin varmaan ovat pääosin työelämässä. Joten miksi riskeerata oma talous.
Tyypillinen FIRE sääntö on, että jos elät 4%lla pääomasta per vuosi, on sijoituksia tarpeeksi. Oletuksena siis järkevästi hajautettu sijoitussalkku. Tällöin hyvin varmalla todennäköisyydellä sijoitukset riittävät loppuiäksi ja kattavat myös inflaation. Eli laske paljonko tarvitset vuodessa, kerrot sen 25llä, ja siinä on summa jolla voit suht turvallisesti jäädä töistä pois. Netistä löytyy paljon laskureita tähän tarpeeseen myös, jos haluat pyöritellä lukuja tarkemmin.