Uskaltaisitko lopettaa työt 46-v. jos omaisuutta olisi lähes puoli miljoonaa?
Minulla on hyväpalkkainen vakituinen työ, joka kuitenkaan ei enää oikein nappaa, enkä haluaisi oikein tehdä mitään muutakaan. Olen 46-vuotias, sijotusteni arvo on noin 320 000 euroa ja omistan puolisoni kanssa noin 350 000 euron arvoisen asunnon Helsingissä.
Jos sinulla olisi sama tilanne, uskaltaisitko irtisanoutua ja jäädä miettimään, vieläkö jotain työtä huvittaisi tehdä? Luonnollisestikaan en hakisi elääkseni sosiaalitukia koska valinta "työttömyydestä" olisi omani, enkä laskisi puolisoni tulojen ja varojen varaan vaan eläisin sijotusteni tuotoilla ja saattaisin joutua vähän käyttämään pääomiakin.
Kommentit (138)
Mulla ei ole omaisuutta juuri yhtään ja hyvin uskalsin työt lopettaa. Kyllä valtio omansa elättää!
Aika pitkällehän menot on sitä mitä niiden haluaa olevan. Olen opetellut itse leikkaamaan ja värjäämään hiukseni, enkä ole vuosiin käynyt enää kampaajalla. Toki väritkin jotain maksavat, mutta ulkomailta tilaamalla niitäkin saa edullisemmin. Olen aina tykännyt kaikenlaisesta kauneudenhoidosta, mutta kosmetologilla en ole koskaan tykännyt käydä ja saan jalat ja kynnet pidettyä itsekin kuosissa eikä joku kynsien lakkaaminen kovin kallis harrastus ole. 😀 Töihin on aina tullut meikattua mutta vapaalla voi hyvin meikata kolmesti viikossa, jolloin meikitkin kestää kaksi kertaa pidempään.
Tykkään lukea pari kirjastonkirjaa kuussa, ja luen myös joitain aikakauslehtiä kirjaston lukusovelluksella. Nämähän ovat ihan ilmaista huvia kunhan muistaa palauttaa lainat ajoissa. Kerran kuussa jos käy elokuvissa niin se on max 20 € kerta. Opiskelu on myös yksi harrastukseni ja siitä tällä hetkellä maksan peräti 50 € kuussa. Halpa matkailu on vielä opiskelematta mutta opittavissa. Nyt aion opetella reissaamaan pitemmät matkat pelkillä käsimatkatavaroilla (trollilaukku + reppu) ja lyhyemmät pysähdykset pelkällä repulla niin säästyy lipun hinnassa siinäkin. VR:llä on jotain ennakkovaraajan halpoja lippuja, joihin täytyy myös perehtyä. Teattereissa on kiva käydä, ja näihinkin voisi perehtyä ja sen tiedän, että Kansikseen myydään saman päivän liput puoleen hintaan.
Myös ruokaan menee minulla paljon rahaa, ja paljon vähemmälläkin tulisi toimeen. Sushia varmaan oppisi pienellä panostuksella tekemään itsekin ja säästäisi paljon, samoin olisi kiva opetella monen herkkuruuan tekeminen niin ei taatusti tekisi mieli samaan tahtiin harrastaa take awaytä ja pikaruokaa.
En minä ainakaan koe tarvitsevani miljoonia hyvään elämään. Rahaa kyllä, mutta ihmisen on hyvä oppia kohtuuteen.
t. 14
Sijoitusten todellinen arvo selviää vasta sitten, kun rahat ovat omassa käytössä omalla tilillä. Paljonko on säästöjä omalla tilillä? Hyvä olisi olla ainakin se puoli miljoonaa, sijoitukset lisäksi sekä muu omaisuus. Ei asunnon arvolla elä, vaan sekin täytyy vaihtaa rahaksi, jos muita säästöjä ei ole.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ompa teillä rikkailla kurjaa, ei vissiin kukaan teistä tee työtä jolla olisi aito oikea merkitys ihmiskunnan tai planeetan hyvinvoinnille? Ei siis mitään kutsumus ammattia joka oikeasti antaa elämälle merkityksen? Tahkootte vaan rahaa kapitalismi koneistossa orjana ja rottana, jotta joku päivä sitten voitte...niin mitä? Alkaa lomailla eläkeikäisenä? Aivan järjetöntä heittää elämä hukkaan tekemällä duunia josta kukaan muu ku pomonne ja ne kuuluisat "markkinat" ei hyödy mitään. Ontolta kuulostaa, tekisitte jotain toisten ihmisten hyväksi ettekä vaan miettisi omaa sijoitussalkkua ja asuntoja. Ne kun on yhtä tyhjän kanssa arvoltaan, mitä tahansa voi sattua tässä maailmassa kuten on huomattu eikä kenenkään huominen ole taattu.
Juuri tuollaisen itsekkyyden ja keplottelun takia osalla ei ole mitään, ja muutamalla liikaa.Minä ainakin olen 20 vuotta käynyt terveyde
Lukemisenymmärtämisessä ilmeisesti sitä perinteistä vajetta joka on hyvin yleistä tällä palstalla? Terveydenhoitoala on nimenomaan yksi kutsumusammateista, ja vaikkei se olisi juuri sinulle kutsumusammatti, se on yhteiskuntaa palveleva ammatti jolla luodaan hyvinvointia kaikille tulotasosta riippumatta. Ensimmäinen lause "työtä jolla olisi aito oikea merkitys ihmiskunnan ja planeetan hyvinvoinnille" -kattaa terveydenhoito alan aika mallikkaasti. Vai onko kokoomuksen soopa sekoittanut pään niin pahasti ettet usko terveydenhoitoalan lisäävän hyvinvointia?
Sehän juuri on ongelma. Aidosti merkityksellisiä ja tärkeitä töitä (sairaanhoito, hoivatyön kaikki muodot, siivousala, maanviljely jne.) ei arvosteta ja palkka on sen mukainen, mutta sitten näitä kaikkea turhien kulutustuotteiden ja laillisten huumeiden (tupakka, alkoholi, sokeri) trokarien ihmisiä ja luontoa vahingoittavia duuneja kyllä piisaa ja osassa niissä vielä matalimmillakin rapuilla parempi palkka kuin hoiva-alalla. Se on poliittinen arvovalinta. Itsehän olet myös sen huomannut, kun mainitset ettei enää kiinnosta käyttää rahaa kaikkeen turhaan. No, aika moni tässä maailmassa elämästään suurimman osan käyttää tavalla tai toisella sen turhan krääsän suunnitteluun ja markkinointii, ja nostaa korkeeta liksaa vaikka luo maailmaan vain lisää kärsimystä modernin orjuuden muodossa, luonnonvarojen ylikuluttamisesta puhumattakaan. Ja sitten pohditaan täällä, että voih, onkohan niittä satoja tuhansia ja sijoitusasuntoja ja osakkeita nyt riittävästi hautaan vietäväksi jemmassa?
Et sinä Ap mitään sosiaalitukia noilla omaisuuksilla edes saisi. Ja todellakin uskaltaisin itse lopettaa työt tuolla summalla ja katsella muuta. Olen tehnytkin niin paljon pienemmällä summalla.
Avainsana on "puoliso" , eli sulla on aina katto pään päällä ja padat täynnä ruokaa, iha sama mitä teet.
No mä jäisin heti tolla rahamäärällä. Jos halut ottaa lepiä niin etkö vois ottaa palkatonta vapaata? Tai etsit uuden työn ja sanot et aloitan vuoden päästä ja elelet säästöillä siihen asti?
Tuota tuota. Jos asuisin jossain lähes ilmaisen asumisen vyöhykkeellä, niin ehkä sitten. Pääkaupunkiseudulla tuo puoli miljoonaa on jo kiinni ihan keskitasoisen alueen keskitasoisessa omakotitalossa. Ei mitään saumaa jäädä mihinkään.
Jos aloittajalla ei olisi mitään sidoksia Helsinkiin ja voisi myydä asunnon ja muuttaa halvalle paikkakunnalla, homma voisi toimia.
Suosittelen vahvasti, että pyrit osa-aikaistamaan nykyistä työtäsi.
ps lähes kaikki sijoitukset ovat tällä hetkellä epävarmoja, kun sotia syttyy siellä täällä ja se kolmas maailmansotakin voi tehdä tuloaan
"Ja sitten pohditaan täällä, että voih, onkohan niittä satoja tuhansia ja sijoitusasuntoja ja osakkeita nyt riittävästi hautaan vietäväksi jemmassa?"
Taitaa omassakin lukemisen ymmärtämisessäsi olla parantamisen varaa. Tämä koko KETJUhan käsittelee sitä, ettei rahoja ja omaisuutta olla "viemässä hautaan", vaan niillä aiotaan hankkia mahdollisuus jättäytyä pois työelämästä ennen virallista eläkeikää. Keskitypä nyt vähän edes ketjun aiheeseen, kun paasauksesi takia unohdit koko pointin.
Vierailija wrote:
No mä jäisin heti tolla rahamäärällä. Jos halut ottaa lepiä niin etkö vois ottaa palkatonta vapaata? Tai etsit uuden työn ja sanot et aloitan vuoden päästä ja elelet säästöillä siihen asti?
Eihän tällä henkilöllä ole rahaa, vaan on "sijoituksissa" jotakin, ja uskoo, että niiden tuotoilla elää. Ei elä näin vähäisten sijoitusten tuotoilla. Asunto ei ole rahaa, ei ennen kuin sen myy. Eli jos ei ole tilillä säästöjä, niin millä hän elää?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Millaisen reaalituoton kuvittelet saavasi noille sijoituksille, että edes tuollaista kuvittelet. Ja huomioi myös eläketurva, jos tässä vaiheessa jäät jo työelämästä pois. 20 vuoden päästä alkaa hyvin pieni eläkejuoksemaan ja nuo sijoitukset olet syönyt siihen mennessä.
AP täydentää: Eläkekertymäni on tällä hetkellä noin 1400 euroa kuukaudessa.
Sijotukseni tuottaisivat 4 % tuottoprosentilla laskettuna noin 1100 euroa kuukaudessa, ja laskennallinen verovelka sijoitusomaisuudestani on 10 prosentin luokkaa.
Menoni ovat noin 1100 euron paikkeilla kuukaudessa, ja arvelen että voisin tulevina vuosina hiukan työskennellä, silloin tällöin.
Näin laskettuna, ja huomoiden että sijoitusten arvo on tällä hetkellä melko matalalla, varallisuuteni juuri ja juuri riittäisi tuotoilla elämiseen, jos ei tulisi suurempia yllätyksiä. .
Sijoitukseni tuottaisivat… Skenaarioita voi tietenkin pyöritellä, mutta paljon ne sijoitukset ovat oikeasti tuottaneet esim. viime ja tämä vuonna?
En tiedä muista, mutta omat, ei ihan noin isot sijoitukset, ovat tuottaneet pari viime vuotta aika heikosti. Plussalla ollaan, mutta "tuotoilla" en olisi kyllä elänyt kovin montaa viikkoa. Kyllähän tuolla ainakin Suomi-osakemarkkinassa on vähän heikko tilanne. Toki sijoituksilla vähän pidempi tähtäin, itsellä vielä parikymmenen vuoden päähän ainakin, ei aikomusta jäädä töistä pois, jollei ole pakko.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Noilla sijoitusten tuloilla menisi ehkä vielä kituuttamiseksi. Mutta tosiaan voisiko olla jotain osa-aikaisia hommia, mitkä tuntuu mielekkäältä? Tuloja pitäisi sijoituksista olla noin 2000e/netto / kk, sitten voisi suht huoletta olla.
8 velatonta sijoitusasuntoa, netto on nyt n.2000€/kk. Kiinni asunnoissa on n.1.200.000€. Pieni on tuotto, tuolla ei todellakaan tulisi toimeen, mutta eläkkeellä voi ruveta realisoimaan omaisuutta.
On kyllä todella pieni tuotto pääomaan nähden. Osinkosalkulla saisit helposti nettona 3000€/kk eikä tarvitsisi säätää vuokralaisten kanssa.
Nämä pahanilmanlinnut on hauskoja
- rahaa ei kannata ylipäätään säästää, koska milloin vain voi kuolla
- ei myöskään voi sijoittaa mihinkään, koska aina on teoreettinen riski sille ettei saa tuottoa
Viis siitä että esim 45-vuotiaalla on keskimäärin 40 vuotta elinaikaa jäljellä, ja hajautetulla sijoitussalkulla on saanut keskimäärin noin 6-8% tuoton.
Pahanilmanlinnun mielestä ainoa oikea tapa on mennä aina pahimman mahdollisen skenaarion mukana ja hylätä kaikki pitkän aikavälin yrittäminen, vaikka oikeasti hänen neuvojaan noudattamalla joutuu kaikkein isoimmalla todennäköisyydellä pulaan; ilman säästöjä on heti kus3ssa jos jotain tapahtuu, ja ilman säästöjä ja sijoituksia on pakko tehdä töitä eläkeikään saakka, jolloin onkin huomattavasti isompi todennäköisyys että pian kuolee tai sairastuu niin ettei elämästä ehdikään nauttia.
Eli "hyvät" skenaariot hylätään koska ne eivät ole täysin 100% varmoja, mutta huonoja kannatetaan vaikka niiden kosahtamisen todennäköisyys on huomattavan korkea.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Millaisen reaalituoton kuvittelet saavasi noille sijoituksille, että edes tuollaista kuvittelet. Ja huomioi myös eläketurva, jos tässä vaiheessa jäät jo työelämästä pois. 20 vuoden päästä alkaa hyvin pieni eläkejuoksemaan ja nuo sijoitukset olet syönyt siihen mennessä.
Sijotukseni tuottaisivat 4 % tuottoprosentilla laskettuna noin 1100 euroa kuukaudessa, ja laskennallinen verovelka sijoitusomaisuudestani on 10 prosentin luokkaa.
Menoni ovat noin 1100 euron paikkeilla kuukaudessa, ja arvelen että voisin tulevina vuosina hiukan työskennellä, silloin tällöin.
Näin laskettuna, ja huomoiden että sijoitusten arvo on tällä hetkellä melko matalalla, varallisuuteni juuri ja juuri riittäisi tuotoilla elämiseen, jos ei tulisi suurempia yllätyksiä. .
Pankin sijoitusneuvojat näyttävät teoreettisia tasaisen tuoton keskiarvokäyriä jotka raketoivat, kun aikaa kuluu tarpeeksi. Tosiasiassa esimerkiksi USA:n SP 500 indeksin historiassa toistuvat 10-20 vuoden jaksot, jona aikana sijoitusten reaalinen ostovoima inflaatio huomioiden puolittuu. Tuo on hyvä huomioida riskinä. Esim IT kuplan huipulta kesti päästä 15 vuotta uudestaan samaan ostovoimaan. Epäsuotuisaa efektiä vahvistaa se, että myyntivoittoa verotetaan nimellisarvosta ei reaalihinnasta. Jos oitää sijoitusta 7 vuotta (usein annetaan ymmärtää, että silloin on viimeistään kuivilla, jos tulee laskukausi) , niin ei ole mitään takeita, että ostovoimaa on jäljellä yhtä paljon, saati enemmän kuin nyt.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näin laskettuna, ja huomoiden että sijoitusten arvo on tällä hetkellä melko matalalla, varallisuuteni juuri ja juuri riittäisi tuotoilla elämiseen, jos ei tulisi suurempi
Mitä esität vaihtoehtona? Jos varat pitää pelkällä säästötilillä, silloin ne 100% varmasti menettävät ostovoimaansa joka ikinen vuosi. Asuntosijoittajaminen taas on vielä epävarmempaa ja suhdanteista riippuvaa kuin hajautetut sijoitukset, ja lisäksi tulee vuokranantajana toimimisen vaiva ja vuokralaisten aiheuttamat riskit.
Mä laskin just taannoin, että mun henkilökohtainen nettovarallisuus on miljoonan luokkaa, mutta en silti uskalla.
Suurin osa on metsää, sitten velaton talonpuolikas pk-seudulla, sijoituksissa 150k.
Metsän omistaminen tuntuu aika riskiseltä. Todennäköisesti jossain kohtaa tulee selkeitä hakkuurajoituksia.
Mun sijoitukset ei juurikaan ole tuottaneet mitään parin viime vuoden aikana. Jatkuvaa sahausta ylös ja alas.
Talo on velaton ja asumiskustannukset on maltilliset. Sen sijaan tuli yllärinä esimerkiksi pari vuotta sitten viemäriputken oikaisu. Maksoi monta tonnia. Kaikenlaista tämmöstä voi tulla. Ennenkuin kuolo korjaa ihan varmasti isompaa remppaa, kodinkoneita hajoilee, kattoa pitää korjata.
Yksi asia jota kukaan ei ole maininnut on kuitenkin terveyspalvelut. En saanut koskaan sairauskuluvakuutusta, koska olen sairastanut lapsesta asti. Mulla on myös paljon kaikenlaista kremppaa jota julkisella ei oikeastaan silleen hoideta. Ei ainakaan ennakoivasti. Pelkästään hammaslääkäriin menee 200-500e/vuosi, koska mulla on huonot hampaat. Työterveyshuolto on mun pelastukseni. Mulla on työpaikan vakuutus jonka katto on 10k. Se määrä mitä kaikkea tarvin maksaa vuodessa 5000-6000e yksityisellä. En edes ylihoida itseäni, mutta minkä teet, kun sairastan yli kuutta kroonista sairautta.
Todellakin haluaisin jäädä pois töistä, mutta en vaan uskalla.
Vierailija wrote:
Nämä pahanilmanlinnut on hauskoja
- rahaa ei kannata ylipäätään säästää, koska milloin vain voi kuolla
- ei myöskään voi sijoittaa mihinkään, koska aina on teoreettinen riski sille ettei saa tuottoa
Viis siitä että esim 45-vuotiaalla on keskimäärin 40 vuotta elinaikaa jäljellä, ja hajautetulla sijoitussalkulla on saanut keskimäärin noin 6-8% tuoton.
Pahanilmanlinnun mielestä ainoa oikea tapa on mennä aina pahimman mahdollisen skenaarion mukana ja hylätä kaikki pitkän aikavälin yrittäminen, vaikka oikeasti hänen neuvojaan noudattamalla joutuu kaikkein isoimmalla todennäköisyydellä pulaan; ilman säästöjä on heti kus3ssa jos jotain tapahtuu, ja ilman säästöjä ja sijoituksia on pakko tehdä töitä eläkeikään saakka, jolloin onkin huomattavasti isompi todennäköisyys että pian kuolee tai sairastuu niin ettei elämästä ehdikään nauttia.
Totuus nyt kuitenkin on, että keskimääräiset tuotot eivät ole mikään tae. Sijoitukset voivat tuottaa huonommin tai paremminkin. Jos nyt ap kysyy, uskaltaisiko jollain omaisuustuotolla jäädä pois töistä, niin kai niistä riskeistäkin voi mainita.
Puolella miljoonalla ei vielä kovin pitkälle pötki varsinkaan kun iso osa siitä on asunnossa kiinni.