Uskaltaisitko lopettaa työt 46-v. jos omaisuutta olisi lähes puoli miljoonaa?
Minulla on hyväpalkkainen vakituinen työ, joka kuitenkaan ei enää oikein nappaa, enkä haluaisi oikein tehdä mitään muutakaan. Olen 46-vuotias, sijotusteni arvo on noin 320 000 euroa ja omistan puolisoni kanssa noin 350 000 euron arvoisen asunnon Helsingissä.
Jos sinulla olisi sama tilanne, uskaltaisitko irtisanoutua ja jäädä miettimään, vieläkö jotain työtä huvittaisi tehdä? Luonnollisestikaan en hakisi elääkseni sosiaalitukia koska valinta "työttömyydestä" olisi omani, enkä laskisi puolisoni tulojen ja varojen varaan vaan eläisin sijotusteni tuotoilla ja saattaisin joutua vähän käyttämään pääomiakin.
Kommentit (138)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vielä tuosta terveydenhuollosta jatkan, niin minusta kaikille 60 vuotta täyttäneille ja vielä mieluummin kaikille pitäisi hommata älykello ranteeseen. Nykyään ne mittaavat sykkeen ja tunnistavat useimmat rytmihäiriöt ja ilmoittavat niistä, kertovat happisaturaation ja hengitystiheyden, mittaavat unta ja opettavat huolehtimaan riittävästä levosta, tunnistavat kaatumisen ja hälyttävät tarvittaessa apua, tarvittaessa niillä voi soittaa apua ja ne muistuttavat lääkkeenotosta jne. Joillain malleilla voi jopa mitata verenpaineen ja ne mittaavat automaattisesti kehonlämmön ja kertovat jos on kuumetta.
Vastaavaa turvapuhelinta pelkkänä puhelimena kaatumisentunnistuksella vuokrataan yksityiseltä yli 60 euron kuukausihinnalla. 😆 Älykellot tulevat tulevaisuudessa myös mittaamaan verensokerin ja ylipäätään valvovat terveyttä ja auttavat edistämään terveyttä ja säästämään muissa terveyskuluissa.
Meinaatko, että kaikki vammaiset, mummut ja papat ottavat iltaisin sen turvarannekkeen pois ja yöpöydälle nukkumaan? Kyllä sen rannekkeen kanssa käydään nimenomaan suihkussakin, koska tyypillisesti juuri siellä kaadutaan. Olet varmaan aika onnellisen elämän viettänyt ja välttynyt näkemästä vanhuutta ja sairautta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Paljon kituuttaen elämiseen tarvitaan rahaa? 20 k vuodessa? Jos haluaa matkustaa ja remontoida, niin 30 k vuodessa. Ja tietty vapaa-aikakin tarvii rahaa, ellet aio vain kävellä ja kiertää museoita.
Ehkä vielä 40 vuotta. Tarvitset rahaa ainakin miljoonan, ihan minimissään. Niukasti eläen.
Miten 20k nettotulot olisi kituuttamista, kun asunto on maksettu? Jos laskee kuluja yläkanttiin, niin luokkaa...
300e vastike
200e sähkö ja vesi ja kotivakuutus
100e puhelin, netti, suoratoistot
500e ruoka (voi jo jonkin kerran syödä ulkonakin)
100e harrastukset
Näistä tulee 1200e eli noin 14 000e vuodessa. Vielä jää 6000e vaatteisiin, matkoihin, yms yms huvituksiin. Eikö tuo ole jo aika ruhtinaallisesti? Ja jos asuu puolison kanssa, kiinteät asumisen kulut lähes puo
Ohjeistuksena on, että laskennallisesti kerran vuodessa joutuu uusimaan jonkun isomman kodinkoneen ja yhden pienemmän härpäkkeen. Kuukausitasolla siis menisi vaikkapa 50 €, jolloin voisi ostaa kerran vuodessa 600 € kodinkoneen. Varmasti ihan hyvä laskutapa, vaikka ainakin itsellä kodinkoneet kyllä kestävät pitempään. Toki siinäkin voi miettiä mikä on pakollista. Näin kerrostalossa olisi rahallisesti halvempi vaihtoehto käyttää pyykkitupaa, mutta olen kyllä tykännyt että oma kone ja kuivuri olla pitää. Toki jossain omakotitalossa oma pyykkikone ei ole valinta vaan pakollinen hankinta.
Ja paljonko niitä pieniä härpäkkeitä nyt olla pitää jos kerran vuodessa uuden tarvitsee? Sähköhammasharja on oman kokemukseni mukaan se nopeimmin huonoksi menevä, mutta muut pienet sähkölaitteet kyllä kestää ja kestää. Pärjäisin ilman hiustenkuivaaja oikein hyvin ja hiukset suoristan raudalla hiustenleikkuusta varten. Airfryer on kyllä ollut loisto-ostos ja nykyään pärjäisin hyvin ilman uunia.
Mutta siis 60 € kuussa on varmasti pätevä kuukausibudjetti kodinkoneiden ja sähkölaitteiden uusimiseen.
t. 14
Eiköhän tuon luulis riittävän jos on valmis elämään säästeliäästi. Joku 800k niin voi jo rennommin irrotella välillä.
Omaisuudella ei ruokaa osteta eikä laskuja makseta, kyllä se pitäisi olla rehellistä rahaa niin uskaltaisin.
Jos ei noilla rahoilla "uskalla" työttömäksi heittäytyä ja jäädä omilleen, kannattaa jatkaa vellihousun elämää ja vakityössään. Minä jäin jo neljällä tonnilla muutaman kuukauden lökölomalle. Olen laskenut, paljonko kulutan kuukaudessa ja koska on taas hankittava toimeentuloa.
Ohis. En osaa lainata ainakaan mobiililla, mutta kirjoittelija nro 14 on kyllä melkoinen persoona joka voisi hieman miettiä omaa ulosantiaan.
Minusta pitäisi olla n miljoonan omaisuus ja muuttaa itse tyyliin halvimpaan velattomaan yksiöön. Olen tätä siis pohdiskellut itsekin. Pitää ottaa huomioon niin monia tekijöitä, sijoitusten riskit, jos sodat vaikka laajenevat ja talous sukeltaa maailmanlaajuisesti. Ja toisaalta toisessa vaakakupissa se, että voiko nykyaikana enää luottaa siihen, että edes elää niin pitkään, että pääsee viralliselle eläkkeelle, joka aökaa joskus 70 v.
Etkö voi siinä töitä tehdessä miettiä, mikä nappaa?
Mites vuorotteluvapaa, opintovapaa, palkaton vapaa, lyhennetty työaika, muu tauko?
Vaihtoehtoja on enemmänkin, mm tk eläke
Minulle "olla rikas" ei tarkoittaisi laakereillani lepäämistä, vaan sitä, että voisin alkaa tienaamaan juuri niin kuin itse haluaisin. Perustaisin vaikka jonkun hömppäyrityksen vailla riskiä. Tai tekisin jotain kivaa työtä tienatakseni edes 500 € / kk.
En minä "käy töissä" vaan sen takia, että olen "köyhä". Käyn osittain siksi, että se on minusta kiva tapa elää.
Mutta ikäviä töitä teen vain siksi, että olen "köyhä".
Minä olen 49-vuotias ja sijoituskokemusta on yli 30 vuotta. Olen elänyt viimeiset 9 vuotta sijoitusten tuotoilla. Sitä ennen tein osa-aikatöitä 5 vuotta.
Tällä kokemuksella sanoisin, että 320000 sijoitusvarallisuutta on vähän, liian vähän. Pitkällä aikavälillä pystyt saamaan sijoituksistasi reaalituottoa 4%, korkeintaan 5%. Eli 13000-16000 euroa vuodessa ja siitä pitäisi maksaa vielä verot. Ei riitä, jos et saa vähän muita tuloja jostain.
Pari vuotta voi mennä näennäisesti hyvin, mutta sitten sijoituksesi laskevat johonkin 200000 euroon ja luisu kohti nollaa alkaa.
Harkitse osa-aikatöitä, tai lykkää suunnitelmiasi kunnes sinulla on yli 500000 ja eläkkeikään on lyhyempi aika.
Mustä tollasia osinkoja muka irtoaa?? En usko
Vierailija wrote:
Saan osinkotuloja n. 5000€ /v vähän yli 60000€ osakkeilla, suomalaisia. Jos tuon kertoo 8:lla, 480 000€, saisin 40 000€ osinkoja, tästä veroa pois vähän yli 10000, puhtaana käteen jäisi vähän alle 30 000€. Tosi hyvin pärjäisi. Kun ei tuhlaisi kaikkia osinkoja, vaan sijoittaisi uudelleen niin osingot vain kasvaisi. Lisäksi voi saada työttömyyskorvausta.
Siis tähän piti kommentoida että uskomaton osinko.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ompa teillä rikkailla kurjaa, ei vissiin kukaan teistä tee työtä jolla olisi aito oikea merkitys ihmiskunnan tai planeetan hyvinvoinnille? Ei siis mitään kutsumus ammattia joka oikeasti antaa elämälle merkityksen? Tahkootte vaan rahaa kapitalismi koneistossa orjana ja rottana, jotta joku päivä sitten voitte...niin mitä? Alkaa lomailla eläkeikäisenä? Aivan järjetöntä heittää elämä hukkaan tekemällä duunia josta kukaan muu ku pomonne ja ne kuuluisat "markkinat" ei hyödy mitään. Ontolta kuulostaa, tekisitte jotain toisten ihmisten hyväksi ettekä vaan miettisi omaa sijoitussalkkua ja asuntoja. Ne kun on yhtä tyhjän kanssa arvoltaan, mitä tahansa voi sattua tässä maailmassa kuten on huomattu eikä kenenkään huominen ole taattu.
Juuri tuollaisen itsekkyyden ja keplottelun takia osalla ei ole mitään, ja muutamalla liikaa.
Milläs terveydenhoitoala rahoitettaisiin jos kaikki turhiksi ja merkityksettömiksi arvioimasti työt jätettäisiin tekemättä? Ei olisi firmoja, jotka generoi verotuloja. Ei ole mitään merkitystä ihmiskunnalle pankkialalla, kaupanalalla jne? Ihan turhaa touhua? Samoin IT-ala..ihan turhaa...kaikki siihen liittyvä infra hoituu itsestään ilman että on olemassa sen alan ammattilaisia jotka toimii IT-firmoissa jne jne :D
Vierailija wrote:
Minusta pitäisi olla n miljoonan omaisuus ja muuttaa itse tyyliin halvimpaan velattomaan yksiöön. Olen tätä siis pohdiskellut itsekin. Pitää ottaa huomioon niin monia tekijöitä, sijoitusten riskit, jos sodat vaikka laajenevat ja talous sukeltaa maailmanlaajuisesti. Ja toisaalta toisessa vaakakupissa se, että voiko nykyaikana enää luottaa siihen, että edes elää niin pitkään, että pääsee viralliselle eläkkeelle, joka aökaa joskus 70 v.
Ainakaan nykyaikana en luottaisi siihen, että yhteiskunta maksaa eläkettä sitten kun olemme 70-vuotiaita. Tämä eläkesysteemimme perustuu siihen, että työssäkäyvät maksavat eläkkeellä olijoiden eläkkeet, ja eilen juuri oli lehdessä että 1940-luvulla syntyneet ovat maksaneet itse viidenneksen saamistaan eläkkeistä. Nykyiset nuoret ikäluokat ovat entistä pienempiä, sairaampia ja työhaluttomampia, joten todennäköisesti eläkkeitä tullaan leikkaamaan vielä rajusti.
Varmastikin se omavaraisuus eläkkeen saamisen suhteen (eläkevakuutuksella tai säästöillä tai millä tahansa) on se varmin turva. Jos ei se omassa käytössä oleva asunto missään hevonkuusessa ole, niin siihenhän voi eläkepäivillä ottaa käänteisen asuntolainan eli asuntoansa vastaan saa pankilta joka kuukausi ennalta sovitun rahasumman. Toki tämä ei toimi muuttotappioalueilla.
Jos olisi sen asunnon lisäksi tuollaiset 800t€ niin ehkä sitten saattaisin harkita asiaa.
Vierailija wrote:
Milläs terveydenhoitoala rahoitettaisiin jos kaikki turhiksi ja merkityksettömiksi arvioimasti työt jätettäisiin tekemättä? Ei olisi firmoja, jotka generoi verotuloja. Ei ole mitään merkitystä ihmiskunnalle pankkialalla, kaupanalalla jne? Ihan turhaa touhua? Samoin IT-ala..ihan turhaa...kaikki siihen liittyvä infra hoituu itsestään ilman että on olemassa sen alan ammattilaisia jotka toimii IT-firmoissa jne jne :D
Miten se tarpeellisuus ja tarpeettomuus sitten määritellään. 🤷🏻 Kyllähän terveydenhuoltoalallakin tehdään paljon sellaista työtä, joka ei terveyttä paranna ja sinällään sen hyöty on ihan siinä bruttokansantuotteen lisäyksessä kuin vaikkapa täysin yhteiskuntahyödyttömässä päivätreidauksessa.
Esimerkkinä meillä käy 30 % ikäluokista julkisin varoin tuotetussa oikomishoidossa. Ei ole olemassa minkäänlaista tutkimusnäyttöä siitä, että purentavirheillä ja pään alueen kiputiloilla olisi minkäänlaista yhteyttä, joten tällä hetkellä oikomishoitoon käytettäviä valtavia yhteiskunnan panostuksia perustellaan lähinnä sillä, että oikomishoito saattaa ehkäistä uniapneaa. Tuohon meillä on rahaa, mutta sen välillinen vaihtoehtoiskustannus on sitten se, ettei meillä ole rahaa hoitaa vaikkapa kaikkia oikeasti uniapneaa sairastavia jotka ihan todetusti tarvitsisivat hoitoa. Ihan välittömästi sille 40-vuotiaalle skitsofreenikolle ei löydy mistään terapeuttia, koska terapeutit ennemmin hoitavat vähemmällä vaivalla jonkun ahmimiskohtauksia kuin moniongelmaisia.
Terveydenhuollossa on henkilöstöpula ja rahaakin aivan liian vähän, joten kaikki vähän hyödyttävä tai hyödytön hoito on välillisesti pois jostain järkevämmästä. Kyllä lääkäreitä on tarjolla helppoon ja kivaan työterveyshuoltoon enemmän kuin on paikkoja, mutta moneen muuhun lääkärintyöhön ei saada tekijöitä isollakaan rahalla. Ketjut myös painostavat myymään tarpeettomia tutkimuksia ja toimenpiteitä. Sama painostus julkisella, mutta siellä ne elvytyskiellot, hoidon rajaukset, saattohoidon aloitukset ja muut markkinoidaan välttämättömyytenä mitä ne eivät ole. (Fun fact: Saksassa on väestömäärään nähden kolminkertainen paikka tehohoitopaikkoja Suomeen nähden, koska näin on poliittisesti päätetty.)
TLDR: Aika monessa terveydenhuoltoalan työssä kaipaa korkeamoraalisempaan duuniin kuten päivätreidaukseen.
T. Olinkohan nro 14