24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään
Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.
Kommentit (854)
Vierailija wrote:
Ihmetellään, miksi suhtaudutaan erikoisesti. Kyseessä on kuitenkin geneettinen itsemurha. Tuo geenikompinaatio on selviytynyt läpi nälänhätien, lukemattomien sotien ja sairauksien vain kohdatakseen loppunsa hyvinvointiyhteiskunnan tuottamassa saamattomuudessa. Sanoisin, että uhrauksia tehneet esivanhemmat eivät päät selittelisi.
Minun geenikombinaationi on kyllä ihan ainutlaatuinen kuten sinunkin, ellei sinulla ole identtistä kaksosta. Eli ei juuri tällä geenikombinaatiolla ei kukaan ennen minua ole selvinnyt mistään, kun tällaista ei ole kenelläkään ennen minua ollut. Lisäksi jokainen saa puolet molempien vanhempiensa kromosomeista (23 sekä isän ja äidin 46 kromosomista) Eli vaikka hankit lapsia, et siirrä kaikki geenejäsi eteenpäin, vain osan niistä.
Ilman lapsia pääsee tekemään paljon asioita. Nyt neljäkympisenä näen ja tajuan, kun katson ympärilleni, että ne, joilla on lapsia elävät hyvin rajoitetusti. Lapset tuovat mukanaan paljon rajoituksia, minkä myötä vanhemmat joutuvat joustamaan omista tavoitteistaan ja elämätavoistaan.
Tää on tosiaan nollasummapeli. Jos haluaa elää perheellistä elämää, on jätettävä vapaampi elämä taakse puhumattakaan jokaöisen unen menetyksestä.
T. lapseton 41-vuotias mies
Jokaisen henkilökohtainen asia haluaako lapsia vai ei. Itse olen vela ja lapsia en halua enkä tule tekemään.
Vierailija wrote:
10 vuoden päästä tuo etsii epätoivoisesti miestä isäksi.
Ei etsi mutta sinä etsit lapsillesi uutta elättäjää kun omasi häipyi nuoremman matkaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi tämä aihe herättää aina paljon tunnepitoisia reaktioita?
Koska kyse on perusviettien vastaisesta toiminnasta ja yleistyessään kansakunnan kohtalosta.
Eli ihmisten tulisi seurata perusviettejään? Kansakunnat ovat aina nouseet ja hiipuneet, ihan normaalia kehitystä.
Vierailija wrote:
Yli miljoona lapsetonta ei kyllä ole mikään vähemmistö eikä syrjäyttävä tekijä yhteiskunnasta.
Ja tottakai lapsiperheille tulee myöntää enemmän tukia, koska ne on niitä lapsia varten. Niitä, jotka kuitenkin on meidän yhteiskunnan tulevaisuus.
Noin muuten, ei ketään enää nykyään ole liiemmin kiinnostunut kenenkään lapsettomuudesta. Yhtä paljon saa selitellä sitäkin että miksi hankkii lapsia, etenkin useampia.
Mummelit ja papat nyt viljelee kaikissa muissakin asioissa ummehtuneita käsityksiään ja todennäköisesti teemme niin myös itse vanhaksi tullessamme. Se on normaalia että eri sukupolvet omaa erilaisia arvoja ja käsityksiä.
"Ongelma" onkin siinä, lapsettoman näkökulmasta, että kun itse ei tee lapsia, vaan elää hedonistisen elmänsä itselleen vain, niin saisi paljon enemmän vielä itselleen kun ei muillakaan olisi lapsia rahareikänä yhteiskunnalle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yli miljoona lapsetonta ei kyllä ole mikään vähemmistö eikä syrjäyttävä tekijä yhteiskunnasta.
Ja tottakai lapsiperheille tulee myöntää enemmän tukia, koska ne on niitä lapsia varten. Niitä, jotka kuitenkin on meidän yhteiskunnan tulevaisuus.
Noin muuten, ei ketään enää nykyään ole liiemmin kiinnostunut kenenkään lapsettomuudesta. Yhtä paljon saa selitellä sitäkin että miksi hankkii lapsia, etenkin useampia.
Mummelit ja papat nyt viljelee kaikissa muissakin asioissa ummehtuneita käsityksiään ja todennäköisesti teemme niin myös itse vanhaksi tullessamme. Se on normaalia että eri sukupolvet omaa erilaisia arvoja ja käsityksiä.
Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnosta
Päivää, Sherlock. Nyt puhuttiin tietysti siitä että lapsia ei ole eikä tule.
Lapsettomuus tuo monia etuja tämän vapauden lisäksi. Voi painostaa täysillä uraan, myös ulkomaan komennukset ja lisäksi säästää rahaa todella paljon. Ei tarvitse miettiä asuntoja ja autoja lapsen mukaan, ei tarvitse maksaa yhtä ylimääräistä lomamatkoilla, vaatteet ja ylimääräinen suu ruokittavana jne.
Vähän outoja on nuo perusteet, että suomalaisissa olisi jotain niin erinomaisia lajipiirteitä, jotka pitäisi julistaa suojelukohteeksi ja auttaa lisääntymään.Kuulostaa ihan persulaiselta politiikalta
Ensinnäkin tämä lapsettomuus on kaikissa sivistysmaissa laskemassa jyrkästi. Ihmiset kyllä näkevät, millaiseksi elämä muuttuu tällä pallolla. Meillä on kuitenkin edelleen maailman parhaat taloudelliset tuet lapsiperheille. Tuskin tuota haluttomuutta rahallakaan voidaan korvata, eikä se mitään hyvää kertoisi lapsillekaan, että tehtiin kun maksettiin.
Ennen oli perheet, jossa nainen oli kotona ja sai lapsia. Oli myös isä, joka kävi töissä ja hankki toimeentulon perheelleen. Eikä vaadittu tälläistä elintasoa kaikille, riitti kun oli asunto ja ruokaa ja koulussa sai käydä. Nyt puolet on yksinhuoltajia.
Nyt on paljon erityistukea ja vaikka mitä terapiaa ja abcde- loput aakkosista oireyhtymistä kärsiviä lapsia, jotka itsekin tarvitsevat erityishoitoa. Ja ovat tosi raskaita hoitaa varsinkin yksinhuoltajille.
Minulle riittää kun luen uutisia. Ei kiitos lapsia. Jotka oikeasti heitä haluavat, niin tehkööt kaikenlainen painostaminen on väärin. Painaostajat ovat usein äitejä, jotka haluavat muillekin raskasta elämää.
Vierailija wrote:
Ei kai kukaan edes odota joltain 24 -vuotiaalta vielä lapsia!? Ainakin 8 vuotta pitää kulua, ennen kuin kukaan edes kyselee mitään.
Ja siinä ajassa ehtii se mielikin vielä muuttua monta kertaa.
Vähän noloa kuuluttaa kirjaimellisesti koko kansalle juuri teini-iän ylittäneenä että kyllä on vaikeeta olla lapseton omasta tahdostani, mä oon niinku niiiin väärinymmärretty!
21 vuotiaan nuoren äiti
Ai kamala. Älä suolla tuota sontaa jälkeläisellesi jos hän kertoo olevansa vapaaehtoisesti lapseton.
Erikoinen artikkeli.
"Pari vuotta sitten hämeenlinnalainen Saara Ronkainen, 24, teki ison päätöksen. Hän ei halua lapsia."
Miksi tuo pitää päättää jo 22-vuotiaana? Päätös vaikuttaa ehdottomalta, koska se on lehteenkin painettu. Itse ainakin elän fiiliksen mukaan.
"Ronkainen ei kuitenkaan usein puhu lapsettomuudestaan."
Missä ja miksi 22-vuotiaan pitäisi edes puhua lapsettomuudesta? Kuulostaa, että hän olisi nelikymppinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä on ilmiö joka jää piilo
Kyllä minä ymmärrän sen että työnantajaa asia kiinnostaa. Näen itse töissä lähestulkoon päivittäin miten hyödyttömiä työntekijöitä valtaosa pienten lasten äideistä on. Mutta silti asiaa ei saisi udella työhaastattelussa. Siitä siis kyselevät myös ne ihmiset jotka eivät saisi asiasta kysyä.
Vierailija wrote:
Erikoinen artikkeli.
"Pari vuotta sitten hämeenlinnalainen Saara Ronkainen, 24, teki ison päätöksen. Hän ei halua lapsia."
Miksi tuo pitää päättää jo 22-vuotiaana? Päätös vaikuttaa ehdottomalta, koska se on lehteenkin painettu. Itse ainakin elän fiiliksen mukaan.
Missä ja miksi 22-vuotiaan pitäisi edes puhua lapsettomuudesta? Kuulostaa, että hän olisi nelikymppinen.
Mun päätös "syntyi" 6-vuotiaana. Että ei se ikää katso. En mielelläni puhu mitään identiteettipolitiikkaa, mutta lapsettomuus voi olla ihan osa omaa identiteettiä. Se ei ole välttämättä mikään pinnallinen päätös, niin kuin joku "karkkilakko". Jos lapsettomuus on osa identiteettiä, se tuntuu täysin luonnolliselta ja ihminen ei joudu "taistelemaan" mitään vauvakuumetta (vrt karkinhimo) vastaan, koska sitä ei ole eikä tule.
Vierailija wrote:
Viisas nainen. Ei pidä jäädä miesten talutusnuoraan. Miehet ne niitä lapsia haluaa vaikka ne vie naisenkin yöunet.
Meinaatko, että VAIN miehet haluavat lapsia? Olet väärässä. Ja myös on uskottava, että on olemassa miehiä, jotka eivät edes mieti lapsen hankkimista, kunnes ehkäisy pettää epäilyttävissä olosuhteissa.
Mutta joka tapauksessa kuulostat katkeralta naiselta, joka ripottelet miesvihaa jokaiseen postauskseesi tänne!
Vierailija wrote:
Erikoinen artikkeli.
Olet asian ytimessä, kun sanot eläväsi fiiliksen mukaan. Fiilisten mukana ajelehtijat eivät ymmärrä ihmisiä jotka eivät ajelehdi, vaan tuntevat itsensä ja kaipaavat elämäänsä vakautta myös identiteetin tasolla.
Asiaahan ei toki ole mikään pakko kirjoittaa kiveen minkään ikäisenä (paitsi ehkä vaihdevuosien iskiessä), mutta monelle avoimuus lapsettomuudesta on tärkeää. En minä ainakaan jaksa vastailla utelijoille että en tiedä, katsotaan, fiiliksen mukaan, sillä se johtaa lisäkeskusteluun lapsista, perhe-elämästä, niiden hankkimisesta ja hedelmällisyydestä. Sanon etten aio hankkia lapsia ja piste. Omaan elämääni turvaa ja pysyvyyttä tuo se, että tiedän elämäni suuret päätökset ja tulevat muutokset itse ja voin olla niistä avoin myös muille.
Vierailija wrote:
Erikoinen artikkeli.
Mulla on useita tuon ikäisiä sukulaisnuoria, työkavereiden lapsia ym. tuttuja. Koulut kesken, joku jo valmistunut ja etsiit töitä tai on ensimmäisessä pitemmässä työssään. Osa seurustelee, moni on sinkku, jollain vasta päättynyt ensimmäinen vakavempi suhde. Elävät tavallista suht huoletonta nuorten elämää. Ihan viimeinen juttu, mitä heiltä tulisi mieleen kysyä on lapset!
Eipä tule muuta mieleen, kuin että hänen piireissään lapset on tehty todella nuorina ja tuo "painostus" tulee sieltä, ei suinkaan ulkopuolelta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnostaa todella monia ihmisiä sukulaisista ystäviin,
Lapsista kysytään kyllä työhaastatteluissa vaikka ei oikeasti saisi. Ja jos on pieniä lapsia tai lapsitoiveita niin helposti jää työpaikka saamatta.... Se ei ole mitenkään lapsettomiin kohdistuvaa syrjintää vaan kaikkiin nuoriin naisiin.
Mun mielestä tässä lapsiasiassa korostetaan ihan liikaa niitä lapsen ensimmäisiä vuosia. Joo, univelkaa tulee ja on rankkaa, töihin voi hivenen vaikuttaa sairastelut, mutta sitä kestää suhteessa siihen koko vanhemmuuteen vain vähän aikaa. Mulla on nyt isot lapset, toinen lukiossa ja toinen aloitti yläkoulun, eikä mulle noista mun lapsista ole enää muuta kuin iloa :D välillä hämmästelen, että miten ihmeessä vuodet on niin juosseet, että mulla on kohta täysi-ikäinen lapsi ja miten ihmeessä se onkin jo niin fiksu ja osaava ja miten se nuorempikin jo on niin iso. Mulla on läheinen suhde molempiin lapsiin ja teen lasten kanssa edelleen paljon juttuja yhdessä, käydään retkillä luonnossa, matkustellaan, pelataan lautapelejä ja puuhataan kaikenlaisia projekteja. Voihan se olla että aika kultaa muistot, mutta minusta se kymmenen vuoden pikkulapsiaika on aika lyhyt siihen verrattuna, että mulla on nyt tilastollisesti edessäni monta kymmentä vuotta antoisat ihmissuhteet aikuistuvien ja aikuisten lasteni kanssa.
Niin..miksipä tuota(kaan) vapaaehtoista lapsettomuutta tarvii alleviivata? On jos on, kuuluuko se muille, varsinkaan tuntemattomille.
Sitä paitsi tuo ikä -25- on sellainen, että mieli voi vielä muuttua. Itsekin tuossa iässä en ollut hankkimassa yhtään lasta, mutta myöhemmin mieli muuttui ja nyt on perhettä.