24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään
Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.
Kommentit (854)
Mä en jaksa tätä iänikuista vastakkainasettelua, lapsettomat vs lapsia hankkineet. Ei kuulu mulle, mitä muut tekee elämällään, eikä mun elämänvalinnat pitäisi kuulua kenellekään muulle.
T. Kahden lapsen äiti
Vierailija wrote:
Tuo pitäisi saada kirjallisena lupauksena niin, että sitten jos mieli muuttuisikin, niin esimerkiksi lapsettomuushoitoja ei annettaisi ollenkaan.
Niitä "hoitoja" ei pitäisi antaa kenellekään. Jos et lasta saa alulle luonnollisesti, ei sitä ole sitten tarkoitus tullakaan. Siihen on jokin syy, kuten epäkelvot geenit joita ei pidä jatkaman.
Tuo "katua myöhemmin ettei tehnyt lapsia". Pitäisikö niitä lapsia tehdä sen takia, ettei myöhemmin kadu jos ei niitä tee? Entäs jos tekee ne lapset ja katuu niiden tekemistä, koska ei uskaltanut jättää tekemättä?
Olen iloinen itsekkäistä syistä aina, kun joku ei hanki lapsia. Jää enemmän resursseja omille lapsilleni. Tosin kyllähän lapsettoman elämä on, jos vanhaksi elää, rankempaa. Riippuen mitä sairauksia tulee, niin ei sen lapsettoman dementikon perään katso sitten edes ne lapset. Näin alhaisessa syntyvyydessä vanhusten hoito aika pakosti murenee omaisten vastuulle. Kun ei ne ulkomaiset hoitajat puhu suomea
Ja se on erittäin hyvä syy olla niitä hankkimatta. Joillain on syystä tai toisesta suurempi unentarve, tai univaje vaikuttaa rankemmin terveyteen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
10 vuoden päästä tuo etsii epätoivoisesti miestä isäksi.
Tai sitten ei. Itse tiesin 22-vuotiaana etten halua lapsia. Olen nyt 56 eikä mieli koskaan muuttunut, ei edes kun tapasin elämäni miehen 25 vuotta sitten. Onneksi hänkään ei halunnut lapsia.
No hyvä, maailmassa on liikaa ihmisiä.
Maailmassa ehkä, Suomessa taas ei. Kyllä se talouskasvu tarvitsee myös populaation kasvua. Kaiken pitää olla kasvua, kasvua, kasvua. Mikään ei ole ikinä riittävästi.
Ihmisiä oli liikaa jo kahdeksan miljardia ihmistä sitten. Talouden ei todellakaan tarvitse kasvaa, miten ihmeessä se voisi koko ajan kasvaa, sehän on järjetön odotus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yli miljoona lapsetonta ei kyllä ole mikään vähemmistö eikä syrjäyttävä tekijä yhteiskunnasta.
Ja tottakai lapsiperheille tulee myöntää enemmän tukia, koska ne on niitä lapsia varten. Niitä, jotka kuitenkin on meidän yhteiskunnan tulevaisuus.
Noin muuten, ei ketään enää nykyään ole liiemmin kiinnostunut kenenkään lapsettomuudesta. Yhtä paljon saa selitellä sitäkin että miksi hankkii lapsia, etenkin useampia.
Mummelit ja papat nyt viljelee kaikissa muissakin asioissa ummehtuneita käsityksiään ja todennäköisesti teemme niin myös itse vanhaksi tullessamme. Se on normaalia että eri sukupolvet omaa erilaisia arvoja ja käsityksiä.
Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnosta
Sori, mutta tässä kohtaa ymmärrys on täysin työnantajan puolella!
Vierailija wrote:
Ja se on erittäin hyvä syy olla niitä hankkimatta. Joillain on syystä tai toisesta suurempi unentarve, tai univaje vaikuttaa rankemmin terveyteen.
Ja itsekin olen yksi näistä ihmisistä. Se on minulle oikea valinta, eikä terveyteni asiat kuulu kenellekään muulle.
Tuohan on ihan oma päätös, mutta miksi sitä pitää maailmalle julistaa. Itsekin olin tuossa iässä sitä mieltä etten halua lapsia. Mieli muuttui kummasti yli 30 kymppisenä ja nyt harmittaa että sain vain yhden. Toisaalta kenenkään ei ole niitä lapsia pakko hankkia jos ei halua, parempi olisi monen jättääkin hankkimatta....Sen verran näkee yhtä sun toista huonoa kohtelua.
Saara tarvis vain kunnollisen miehen niin piaan kuuluis pienten jalkojen töpinää kotona 👍
Täytyy kyllä arvostaa! Kerrankin järkevä nainen.
Vierailija wrote:
Olen iloinen itsekkäistä syistä aina, kun joku ei hanki lapsia. Jää enemmän resursseja omille lapsilleni. Tosin kyllähän lapsettoman elämä on, jos vanhaksi elää, rankempaa. Riippuen mitä sairauksia tulee, niin ei sen lapsettoman dementikon perään katso sitten edes ne lapset. Näin alhaisessa syntyvyydessä vanhusten hoito aika pakosti murenee omaisten vastuulle. Kun ei ne ulkomaiset hoitajat puhu suomea
No minä olen koko ikäni kerännyt varoja vanhuuden varalle, että voin sitten palkata hyvän ja luotettavan ihmisen hoitamaan minua ja asioitani kun en enää itse siihen kykene.
Sisaruksillani on lapsia minunkin edestä ja minä olen se hauska ja antelias täti, joka hoitaa ja huolehtii ja viettää aikaa. Toivottavasti olen rakentanut niin hyvän suhteen sisarusten lapsiin, että huolehtivat sitten tätiparan asioista kun on sen aika.
Miksi tämä aihe herättää aina paljon tunnepitoisia reaktioita?
Aivan sama minulle hankkiiko lapsia vai ei. Aina löytyy joku joku joka ihmettelee tai kauhistelee teki mitä tahansa. Itse nyt olen hieman alkanut kauhistella sitä, että nykyään elämän pitää olla koko ajan kivaa, helppoa ja onnellista. Kun eihän se sitä ikinä voi olla koko ajan. Kun miettii millaista esimerkiksi 100v sitten on ollut niin on aika naurettava ajatus, että ei voisi hankkia lapsia, kun pitää herätä aikaisin. Ei ole mikään ihme, jos vanhemmat sukupolvet sitten ihmettelee. Jos ei halua lapsia niin se on ihan ok, mutta jos syy sille on oma mukavuudenhalu ja laiskuus niin ulottuukohan se sama kaikkeen muuhunkin elämässä? Sitten ollaan joka tapauksessa koko ajan uupuneita.
Eikö tämän tarvitse käydä töissä? Mulla spontaaniuden ja pitkään nukkumisen esteenä on työ, ei lapset.
Ja hei, hän on 24v, kuka kyselee lapsista itsekin melkein lapselta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuo pitäisi saada kirjallisena lupauksena niin, että sitten jos mieli muuttuisikin, niin esimerkiksi lapsettomuushoitoja ei annettaisi ollenkaan.
Niitä "hoitoja" ei pitäisi antaa kenellekään. Jos et lasta saa alulle luonnollisesti, ei sitä ole sitten tarkoitus tullakaan. Siihen on jokin syy, kuten epäkelvot geenit joita ei pidä jatkaman.
Ihan yhtä luonnollista/luonnotonta kuin esim. sairauksien hoitaminen.
Voisi välillä tehdä myös jutun lapsettomista miehistä, jotka eivät saa lapsia pelkästään kumppanittomuuden takia.
Eli suominaisten nirsouden takia.
Kyllä Saaraan vielä vauvakuume iskee 🤗
Vierailija wrote:
Miksi tämä aihe herättää aina paljon tunnepitoisia reaktioita?
Koska kyse on perusviettien vastaisesta toiminnasta ja yleistyessään kansakunnan kohtalosta.
Kun olin saman ikäinen, ei kyllä kukaan kysellyt mitään lapsien hankkimisesta.
Kun pari vuotta myöhemmin olin suunnitellusti raskaana, ja sitä kyllä hämmästeltiin ja muutama jopa kysyi oliko vahinko.
Niin. Olin ollut miehen kanssa jo pitkään ja pari vuotta naimisissakin, asuimme aso-asunnossa ja kumpikin työelämässä.