24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään
Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.
Kommentit (854)
Vierailija wrote:
"Samalla tavalla jonkun toisen lapsi hoitaa sinutkin vanhana, ellei lapsestasi tule lähäriä juuri samaan vanhainkotiin missä sinä virut. Älä ole lapsellinen."
Niin se yhteiskunta toimii. Minä annan sille suuren hoivapanoksen ja saan ansaitusti takaisin hoivapanoksen.
Joku muu ei anna mitään ja saa takaisin hoivapanoksen, samalla kutsuen minua tässä kuviossa itsekkääksi.
En tiedä miten teidän suvussa vanhuksiin suhtaudutaan, mutta meillä on kyllä ollut tapana pitää heistä myös mahdollisimman pitkään hyvää huolta.
Lapsettomat maksavat veroillaan sen sinun kuraper seesi kasvatuksen ja terveydenhuollon. Jo on per kele jos ei sillä ansaita edes vanhuuden hoivaa.
Vierailija wrote:
En ymmärrä, miksi sitä pitäisi perustella millään tavalla, haluaako lapsia vai ei. On ihan jokaisen oma asia.
Miksi mitään muutakaan siis tarvisi perustella, jos se oma päätös on ainoa millä on merkitystä? Se miten se vaikuttaa muiden elämään kun on vain ja ainoastaan muiden murhe.
Itse tunsin myös jo tuon ikäisenä, etten varmaan halua lapsia, mutta sain loputtomasti kuunnella ihmisiltä sitä, että "kyllä se pesänrakennusvietti vielä herää kun lähestyt kolmeakymmentä".
Olen nyt 32. Välillä on herännyt vauvakuume ja herää halu olla raskaana. Silti ei ole herännyt halua oikeasti olla äiti. Kumppani (38) on sanonut, että minä saan valita haluanko lapsia hänen kanssaan. Olisi kuulemma lapset jo tehnyt jos olisi ollut pakottavan kova tarve tulla isäksi.
Ollaan lapsirakkaita ja eläinrakkaita ihmisiä. Silti lähinnä haaveillaan siitä lemmikin ottamisesta, yhteisestä asuntolainasta ja ulkomailla työskentelystä. Mies haaveilee vähän pidemmällä tähtäimellä omasta yrityksestä. Vauva kuulostaa jotenkin tosi kaukaiselta ajatukselta, vaikka miehen sisarusten vauvat ja lapset ovatkin ihania.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuka käy katsomassa kun tulee vanhaksi ja sukulaiset ei halua olla tekemisissä eikä ole varaa palkata apulaisia
Ei välttämättä lapset, vaikka niitä olisikin. Moni vanhus makaa yksin hoitokodissa ilman että kukaan käy katsomassa, vaikka lapsia ja lapsenlapsia olisi montakin. Ikävä kyllä jokunen ihminen on itse aiheuttanut tilanteen, missä lapset eivät halua auttaa tai tavata. Ja vaikka näin ei olisikaan, niin omaisia ei silti käy kuin harvoin. Toki on sitten ne, joilla on aktiiviset läheiset, mutta ei kaikilla ole.
Terv. vanhusten kanssa työskentelevä
Olen sitä mieltä että teille vanhusten kanssa työskenteleville, sekä myös lapsia tähän yhteiskuntaan kasvattaville tulisi yhteiskunnan taata erityisen hyvä vanhuus palkkioksi tekemästänne työstä. Jos resursseja ei riitä kaikille, teidän kuuluisi ne saada.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Samalla tavalla jonkun toisen lapsi hoitaa sinutkin vanhana, ellei lapsestasi tule lähäriä juuri samaan vanhainkotiin missä sinä virut. Älä ole lapsellinen."
Niin se yhteiskunta toimii. Minä annan sille suuren hoivapanoksen ja saan ansaitusti takaisin hoivapanoksen.
Joku muu ei anna mitään ja saa takaisin hoivapanoksen, samalla kutsuen minua tässä kuviossa itsekkääksi.
En tiedä miten teidän suvussa vanhuksiin suhtaudutaan, mutta meillä on kyllä ollut tapana pitää heistä myös mahdollisimman pitkään hyvää huolta.
Lapsettomat maksavat veroillaan sen sinun kuraper seesi kasvatuksen ja terveydenhuollon. Jo on per kele jos ei sillä ansaita edes vanhuuden hoivaa.
Rahaa olet vain maksanut, rahako sinut sitten hoitaa? Hoiva on huomattavasti rahaa arvokkaampaa.
Vierailija wrote:
Miksi jatkuvasti lehdissä on näitä juttuja ihmisistä ketkä eivät halua lapsia ja sitä pidetään jotenkin uutena ja ihmeellisenä asiana, tätä toitotetaan koko ajan.
Oikeasti, ketään ei kiinnosta haluatko lapsia vai etkö. Itselläni on 3 lasta, mutta hyvä että kaikki voivat ihan itse päättää asian ja oman lapsilukunsa.
Mulla on läpi elämän ollut sukulaisia ja ystäviä kenellä ei ole lapsia, eikä kukaan ole mitään ihmetellyt? Ihmisillä on kiire oman elämänsä kanssa, niin ei sitä ole aikaa pohtia toisten asioita ja lapsilukuja.
Kun asia on niin että se oikeasti kiinnostaa todella monia, vaikka lapseton itse ei olisi aiheesta kiinnostunut puhumaan. En ymmärrä miten joku voikin olla niin taukki (etkä ole edes tässä ketjussa ainut), että lisääntyneenä huutelee että eihän lapsettomilta mitään kysellä eikä ketään kiinnosta. Mistä v i t u s ta sinä sen tiedät?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En ymmärrä, miksi sitä pitäisi perustella millään tavalla, haluaako lapsia vai ei. On ihan jokaisen oma asia.
Miksi mitään muutakaan siis tarvisi perustella, jos se oma päätös on ainoa millä on merkitystä? Se miten se vaikuttaa muiden elämään kun on vain ja ainoastaan muiden murhe.
Tuolla logiikalla ihmisen pitäisi perustella yksi jos toinenkin elämänvalintansa kaikille muille ihmisille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Rahalla sitä hoivaa saa, kun sitä palkkaa vasten tehdään. Millä sinun hoivasi maksetaan ja toteutetaan? Oletko kertonut lapsellesi että hänestä tulee omaishoitajasi kun sinulta voimat alkavat ehtyä?
Itsekästä, mutta sellaisia lisääntyneet ovat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
10 vuoden päästä tuo etsii epätoivoisesti miestä isäksi.
Tai sitten ei. Itse tiesin 22-vuotiaana etten halua lapsia. Olen nyt 56 eikä mieli koskaan muuttunut, ei edes kun tapasin elämäni miehen 25 vuotta sitten. Onneksi hänkään ei halunnut lapsia.
No hyvä, maailmassa on liikaa ihmisiä.
Ei Suomessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi jatkuvasti lehdissä on näitä juttuja ihmisistä ketkä eivät halua lapsia ja sitä pidetään jotenkin uutena ja ihmeellisenä asiana, tätä toitotetaan koko ajan.
Oikeasti, ketään ei kiinnosta haluatko lapsia vai etkö. Itselläni on 3 lasta, mutta hyvä että kaikki voivat ihan itse päättää asian ja oman lapsilukunsa.
Mulla on läpi elämän ollut sukulaisia ja ystäviä kenellä ei ole lapsia, eikä kukaan ole mitään ihmetellyt? Ihmisillä on kiire oman elämänsä kanssa, niin ei sitä ole aikaa pohtia toisten asioita ja lapsilukuja.
Kun asia on niin että se oikeasti kiinnostaa todella monia, vaikka lapseton itse ei olisi aiheesta kiinnostunut puhumaan. En ymmärrä miten joku voikin olla niin taukki (etkä ole edes tässä ketjussa ainut), että lisääntyneenä huutelee että eihän lapsettomilta mitään kysellä eikä ketään kiinnosta<
Ai mistäkö tiedän? No minäkin olin lapseton 35 vuotta ennen kuin sain lapsia, unohtuiko että jokainen on joskus ollut lapseton??
Mua huolettaa lasten hankkimisessa tällä hetkellä tuo lasten ja nuorten pahoinvointi.
Moni tuttu haaveili koko nuoruutensa siitä, että saa olla luokanopettaja ja hakivat usean vuoden yliopistoon opiskelemaan luokanopeiksi. Nyt 5 vuotta työskennelleinä vaihtavat työnsä mihin tahansa muuhun.
Kuukausipalkka alkaa numerolla 2, ja koulujen resurssipula lisää vaan lasten pahoinvointia. Mitään ei voi tehdä. Kuulemma poikien pahoinvointi näkyy "onneksi vain väkivaltana, lyövät kerran toista ja antavat asian olla". Tyttöjen kanssa on kuulemma paljon pahempaa, kun kantavat kaunaa luokkakaverille koko ala-asteen ajan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
10 vuoden päästä tuo etsii epätoivoisesti miestä isäksi.
Tai sitten ei. Itse tiesin 22-vuotiaana etten halua lapsia. Olen nyt 56 eikä mieli koskaan muuttunut, ei edes kun tapasin elämäni miehen 25 vuotta sitten. Onneksi hänkään ei halunnut lapsia.
No hyvä, maailmassa on liikaa ihmisiä.
Ei Suomessa.
Mihinköhän planeettaan Suomi kuuluu? Terv. tietämätön Turengista
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kun asia on niin että se oikeasti kiinnostaa todella monia, vaikka lapseton itse ei olisi aiheesta kiinnostunut puhumaan. En ymmärrä miten joku voikin olla niin taukki (etkä ole edes tässä ketjussa ainut), että lisääntyneenä huutelee että eihän lapsettom
Mutta vela et ole ollut sekuntiakaan.
Kenen te kuvittelette teitä haluavan hoivata jos lisääntyminen on itsekästä ja lapsia ei tule hankkia? Mikään raha ei saisi minua hoitamaan tuntematonta omien vanhempien sijasta, jos olisivat jäämässä heitteille. Ei rahalla saa kaikkea. Mukavan eutanasian ehkä.
"Omaan elämääni turvaa ja pysyvyyttä tuo se, että tiedän elämäni suuret päätökset ja tulevat muutokset itse ja voin olla niistä avoin myös muille"
Tämä pisti silmään. Useilla ihmisillä, varsinkin nuorilla naisilla on syntynyt ajatusvääristymä, että elämää voi kontrolloida, voi suunnitella kaiken jo etukäteen. Tämä sama lapsia "hankkivillakin", mietitään synnytys valmiiksi musiikkeja ja eväitä myöten. Häät suunnitellaan pienintä yksityiskohtaa myöten.
Valitettavasti ne suurimmat elämän muutokset tulevat suunnittelematta: tulee eroja, sairauksia, kuolemia ilman etukäteisbuukkauksia kalenteriin. Tulee myös mahdollisuuksia yllättäen. Kun katselen itse omaa ja tuttavieni elämää 60 vuoden kokemuksella onnellisimpia ovat ne, jotka eivät ole fiksanneet liian tiukasti omia käsityksiään hyvästä elämästä, vaan ovat ottaneet vastaan niin hyvän kuin surut. Ne kontrollihaluisimmat ovat monet katkeroituneet, elämä ei mennyt niin kuin itse olisi halunnut.
Olen 40-vuotias ja oma lapsi on jo aikuinen ja asuu omillaan. En ole ikinä ymmärtänyt miksi joidenkin päätös olla tekemättä lapsia aiheuttaa niin paljon ärsytystä. Mulle on aivan sama tekeekö joku toinen jälkikasvua vai ei. Joo, ihmiset voi muuttaa mieltä mutta voi olla etteivät muuta. Turha sitä nyt on huudella jollekin 24-vuotiaalle. Itse tunnen monta vapaaehtoisesti lapsetonta ja eivät he paniikissa metsästä miehiä lapsentekoon. Toiset on onnellisesti parisuhteessa samanhenkisen kumppanin kanssa ja osa on sinkkuja. Tunnen myös monta lapsetonta vanhusta ja ihan tuntuu hyvin vanhuuspäivät menevän ilman lapsia ja lapsenlapsia.
Enemmän tulee vastaa tapauksia jotka tehneet liudan lapsia mutta jo ennen ensimmäistäkään olisi kannattanut laittaa piuhat poikki. Eletään köyhyydessä, huonoissa avioliitoissa, päihteitä, mielenterveysongelmia ja silti pukataan lisää lapsia. Ei sen vertaa rakasteta sitä omaa jälkikasvua että ajateltais millaista sen lapsen on elää siinä tilanteessa kun omakin elo on yhtä kurjuutta.
Vierailija wrote:
Kenen te kuvittelette teitä haluavan hoivata jos lisääntyminen on itsekästä ja lapsia ei tule hankkia? Mikään raha ei saisi minua hoitamaan tuntematonta omien vanhempien sijasta, jos olisivat jäämässä heitteille. Ei rahalla saa kaikkea. Mukavan eutanasian ehkä.
En tiedä, en ymmärrä alkuunkaan ihmisiä jotka haluavat työkseen hoivata vanhuksia. Vastenmielistä puuhaa.
Joko hoidan itseni pois päiviltä tai muutan maahan jossa vanhusten hoivaajia riittää. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Muista pakottaa lapsesi hoitamaan joko itseäsi tai muita sitten myöhemmin.
Ainakin hän on rehellinen, eikä keksi mitään "eettisiä" selityksiä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuolla logiikalla ihmisen pitäisi perustella yksi jos toinenkin elämänvalintansa kaikille muille ihmisille.
Niinhän niitä joutuukin. Osasta jopa rankaistaan, vaikka se ei muita koskettaisi kuin ajatuksen tasolla.