Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään

Vierailija
31.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20056776

Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.

Kommentit (854)

Vierailija
221/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lapsettomilla on asiat aika hyvin jos suurin kokemansa vääryys on se, että joku kysyy silloin tällöin lapsitoiveista.

Olen itsekin lapseton ja en ole kokenut näitä kuin neutraaleina kysymyksinä.

Villi veikkaukseni on että lapsiperheet kohtaavat valittamatta jonkin verran suurempia ongelmia arkisessa elämässään.

Onkos nämä näitä ensimmäisen maailman ongelmia? Valtakunnassa kaikki hyvin jos tällainen saa palstatilaa?

Miksi ajattelet muiden lapsettomien ihmisten elämän suurimman ongelman olevan se että lapsettomuudesta udellaan? Mistä noin typerä ajatus tulee edes mieleen? Eikö ongelmasta saa puhua ellei se ole juuri se elämän suurin?

Vierailija
222/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä nuori nainen, niin naiivi ajattelumaailma vielä. Eiköhän tuu muuttamaan mielensä

M27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös nuorelta naiselta. Itselläni on jo aikuiset lapset ja nautin täysillä nykyisestä arjesta kun sen saa järjestää miten itse haluaa, eikä tarvi mennä lasten ehdoilla. Myönnän, että itse en nauttinut yhtään pikkulapsiarjesta, vaikka rakastan molempia lapsiani. Minulle oli raskasta se, että yöt olivat katkonaisia ja päivisin olin yksin lapsien kanssa.. Myönnän myös, että olen ollut aivan surkea äiti esimerkiksi leikkimään lasten kanssa :D 

Vierailija
224/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuka käy katsomassa kun tulee vanhaksi ja sukulaiset ei halua olla tekemisissä eikä ole varaa palkata apulaisia 

Vieläkin tätä virttä jaksetaan veisata?! Oletko kertonut lapsillesi että teit heidät vain palvelijoiksi vanhuuttasi varten? Olet niin kamala ihminen että kukaan muu ei halua olla tekemisissä kanssasi, ja pakotat lapsesi pitämään itsellesi seuraa?

Paljon itsekkäämpää on ajatella että ei itse vaivaudu hoitamaan ja kasvattamaan lasta, kyllä jonkun muun lapsi hoitaa sinut vanhuksena. Kyllä sinäkin sitten olet käsi ojossa vaatimassa, vaikka et ole itse vastaavaa panosta antanut yhteiskunnalle. 

Vierailija
225/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tottahan tuo on; en itsekään voisi esim. tänään maata pyjamassa sängyllä ja sohvalla katselemassa kauhuleffoja koko päivää karkkia syöden, jos minulla olisi esim. päiväkoti-ikäinen lapsi. Hoitajasta maksaminen "kun äiti haluaa katsoa vähän leffoja" tuntuisi tuhlaukselta, mutta lapsen ollessa kotona se kaipaisi kuitenkin huomiota ja leikkikaveria... leffankatselu pitäisi keskeyttää ruoanlaittoa varten... puhumattakaan siitä, että elokuvaa katsoessa saisi koko ajan olla varpaillaan, ettei lapsi vain näe mitään ikätasolleen sopimatonta. Myöskään se määrä karkkia minkä olen varannut itselleni ei ole hyväksi lapselle, enkä jaksaisi taistella muksun kanssa siitä miksi äiti saa vetää namuja vaikka kaksin käsin keskellä viikkoa.

Ei kiitos siis lapsia minullekaan, edes näin pienestä syystä. :P

Olet varmaankin tuolla karkin syönnillä lihottanut itsesi niin vastenmieliseksi, ettei kukaan halua paritella kanssasi. Ja raskauskaan ei ehkä onnistuisi.

Vierailija
226/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lapsettomilla on asiat aika hyvin jos suurin kokemansa vääryys on se, että joku kysyy silloin tällöin lapsitoiveista.

Villi veikkaukseni on että lapsiperheet kohtaavat valittamatta jonkin verran suurempia ongelmia arkisessa elämässään.

Onkos nämä näitä ensimmäisen maailman ongelmia? Valtakunnassa kaikki hyvin jos tällainen saa palstatilaa?

Miksi ajattelet muiden lapsettomien ihmisten elämän suurimman ongelman olevan se että lapsettomuudesta udellaan? Mistä noin typerä ajatus tulee edes mieleen? Eikö ongelmasta saa puhua ellei se ole juuri se elämän suurin?

Koska sitä tässä ketjussa on valitettu. Juurihan sanoin että se on hyvä merkki jos näin pienet ongelmat saavat palstatilaa, anna mennä. 

Vierailija
227/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuka käy katsomassa kun tulee vanhaksi ja sukulaiset ei halua olla tekemisissä eikä ole varaa palkata apulaisia 

Vieläkin tätä virttä jaksetaan veisata?! Oletko kertonut lapsillesi että teit heidät vain palvelijoiksi vanhuuttasi varten? Olet niin kamala ihminen että kukaan muu ei halua olla tekemisissä kanssasi, ja pakotat lapsesi pitämään itsellesi seuraa?

Paljon itsekkäämpää on ajatella että ei itse vaivaudu hoitamaan ja kasvattamaan lasta, kyllä jonkun muun lapsi hoitaa sinut vanhuksena. Kyllä sinäkin sitten olet käsi ojossa vaatimassa, vaikka et ole itse vastaavaa panosta antanut yhteiskunnalle. 

Samalla tavalla jonkun toisen lapsi hoitaa sinutkin vanhana, ellei lapsestasi tule lähäriä juuri samaan vanhainkotiin missä sinä virut. Älä ole lapsellinen.

Vierailija
228/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Koska sitä tässä ketjussa on valitettu. Juurihan sanoin että se on hyvä merkki jos näin pienet ongelmat saavat pal

Mutta miksi luulet että tässä ketjussa puhutaan elämän suurimmasta ongelmasta? Kerro nyt oikeasti kun todellakin kiinnostaa, keskusteletko sinä ihmisten kanssa vain elämäsi suurimmista ongelmista, et koskaan mistään muusta?

Terv. Utelias Ulla

Vierailija
229/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eli kääntäen epäitsekästä on tehdä elävä ihminen itsellensä hoitajaksi ja panokseksi yhteiskunnalle?

Vierailija
230/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

10 vuoden päästä tuo etsii epätoivoisesti miestä isäksi.

Tai sitten ei. Itse tiesin 22-vuotiaana etten halua lapsia. Olen nyt 56 eikä mieli koskaan muuttunut, ei edes kun tapasin elämäni miehen 25 vuotta sitten. Onneksi hänkään ei halunnut lapsia.

Joo ei kaikki muuta mieltään, mutta hyvin moni kuitenkin. Lapsettomuushoitoja tehdään lähes 40 v vaikka kuinka paljon. 

No eipä ne kaikki nelikymppiset ole entisiä veloja, vaan moni on ajatellut perustavansa perheen jossain vaiheessa jättänyt lasten hankkimisen liian myöhään kuvitellessaan että on aikaa. Moni elää siinä harhassa, että raskaaksi tuleminen on edelleen helppoa tuossa iässä. Voi olla parisuhdetilanne tai joku muu elämänvaihe ollut sellainen, ettei nuorempana ole uskaltanut tai pystynyt perustamaan perhettä. Voi olla, ettei ole ollut parisuhdetta tai riittävän hyvää työtilannetta nuorempana. Ja joo, joku voi päättää nelikymppisenä että onkin nyt riittävän kypsä äidiksi tai että äiteys on sittenkin jotain mitä haluaa kokea, mutta mitä sitten? Ei se että sanoo mielipiteensä asiasta X ääneen jossain vaiheessa elämää tarkoita, ettei mielipidettä saa ikinä muuttaa.

Vierailija
231/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Typerä nuori nainen, niin naiivi ajattelumaailma vielä. Eiköhän tuu muuttamaan mielensä

M27

Ja tässä taas hyvä esimerkki niille, jotka sanovat ettei vapaaehtoinen lapsettomuus kiinnosta muita ihmisiä. Kiinnostaa selvästi, kun tällainenkin myrkkysonta piti suustaan ulos päästää asiaa sivuten. Voisi jopa sanoa että tässä(kin) toisen ihmisen vapaaehtoinen lapsettomuus meni niin sanotusti tunteisiin.

Vierailija
232/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samalla tavalla jonkun toisen lapsi hoitaa sinutkin vanhana, ellei lapsestasi tule lähäriä juuri samaan vanhainkotiin missä sinä virut. Älä ole lapsellinen." 

Niin se yhteiskunta toimii. Minä annan sille suuren hoivapanoksen ja saan ansaitusti takaisin hoivapanoksen.

Joku muu ei anna mitään ja saa takaisin hoivapanoksen, samalla kutsuen minua tässä kuviossa itsekkääksi.

En tiedä miten teidän suvussa vanhuksiin suhtaudutaan, mutta meillä on kyllä ollut tapana pitää heistä myös mahdollisimman pitkään hyvää huolta. 

Vierailija
233/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

M27

Onko siis ok käydä arvostelemaan lisääntyneitä samaan tyyliin? "Typerä ihminen, miksi toikin hankki lapsia noin huonoilla geeneillä ja kuvitteli vielä olevansa hyvä vanhempi. Itsekäs tapaus."

Vierailija
234/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näiden jotka kirjoittaa ettei halua lapsia niin heidän vanhemmat olisi pitänyt ajatella samoin ettei olisi syntynyt kusipäitä 

Kerrotko miksi ajattelet, että kaikki velat ovat kusipäitä? Lasten hankkiminen ei ole velvollisuus ja hyvä niin.

Vierailija
235/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Koska sitä tässä ketjussa on valitettu. Juurihan sanoin että se on hyvä merkki jos näin pienet ongelmat saavat pal

Kukaan ei ole väittänyt että tämä on kenenkään elämän suurin ongelma, paitsi sinä. 

Vierailija
236/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Fiksu ihminen. Minäkin saisin nukkua vaikka kuinka pitkään, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta enpä saa koska pitää lapsen takia nousta klo 6 joka arkiaamu laittamaan se kouluun. 

Onpa elämäsi rankkaa.

On se. Rankempi kuin sinun, paljon rankempi, et tule ikinä olemaan yhtä hyvä ihminen kuin minä. Tulet aina olemaan heikko vinkuva paska joka on kateellinen jonkun valvomisesta ja työkyvyttömyydestä.

Ai, taidatkin olla jokin mielenterveysongelmien luuseri. Sellainen katkera valittaja, joka kadehtii muita ja rupee omassa surkeudessaan. Oikeiden ongelmien kanssa sillä asialla ei ole mitään tekemistä, se on vain sellaista minäminä ja minun surkeus. Teitä nyt on 13 tusinassa.

Vierailija
237/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi sitä pitäisi perustella millään tavalla, haluaako lapsia vai ei. On ihan jokaisen oma asia.

Vierailija
238/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Samalla tavalla jonkun toisen lapsi hoitaa sinutkin vanhana, ellei lapsestasi tule lähäriä juuri samaan vanhainkotiin missä sinä virut. Älä ole lapsellinen." 

Niin se yhteiskunta toimii. Minä annan sille suuren hoivapanoksen ja saan ansaitusti takaisin hoivapanoksen.

Joku muu ei anna mitään ja saa takaisin hoivapanoksen, samalla kutsuen minua tässä kuviossa itsekkääksi.

En tiedä miten teidän suvussa vanhuksiin suhtaudutaan, mutta meillä on kyllä ollut tapana pitää heistä myös mahdollisimman pitkään hyvää huolta. 

Jätetäänkö nark*maanien ja rikollisten vanhemmat sitten ilman hoitoa? Hehän ovat antaneet yhteiskunnalle negatiivisen "hoivapanoksen" (voi jeesus).

Lahjoitetaan se epäonnistuneiden lasten vanhempien hoiva mieluummin vaikka sille diplomi-insinöörille, joka eli nuoruutensa selibaatissa mutta keksi Ameriikkaan myytävän vempeleen, jolla Suomi sai vientituloja. Näin säilyy "hoivatasapaino".

Vierailija
239/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei välttämättä lapset, vaikka niitä olisikin. Moni vanhus makaa yksin hoitokodissa ilman että kukaan käy katsomassa, vaikka lapsia ja lapsenlapsia olisi montakin. Ikävä kyllä jokunen ihminen on itse aiheuttanut tilanteen, missä lapset eivät halua auttaa tai tavata. Ja vaikka näin ei olisikaan, niin omaisia ei silti käy kuin harvoin. Toki on sitten ne, joilla on aktiiviset läheiset, mutta ei kaikilla ole.

Terv. vanhusten kanssa työskentelevä

Vierailija
240/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

46-vuotiaana lapsettomana naisena totean, että kyllä se pitkään nukkuminen on ihanaa. Edelleen! 

Teen asiantuntijatyötä pääosin etänä. Arkena herään vähän ennen yhdeksää, napsautan kahvinkeittimen päälle ja vastailen sähköposteihin. Aamupäivän aikana pukeudun ja meikkaan. Etäpalaverit sovin yleensä iltapäivään. Iltaisin harrastan ja sosialisoin enkä pidä kiirettä kotiin.

Viikonloppuisin en ota mitään ohjelmaa ennen puoltapäivää.