Tänään perusopetuksessa koettua
Olen opettaja alakoulussa. Eräs oppilas heitti tuolin ruokalassa. Toinen röyhtäisi mun naamaan. Kolmas huusi suoraa huutoa, niin että tärykalvot meinasivat puhjeta. Neljäs juoksi minua ja kouluohjaajaa karkuun ympäri luokkaa.
Hyvää viikonloppua!
Kommentit (158)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämän kehityksen näin Ruotsissa 70-luvun alussa. Olin kauhuissani, kun peruskoulu ranautui tänne. Ap kuvasi juuri sitä, minkä näin yhdessä tukholmalaiseessa peruskoulussa.
Miksi kaikki Ruotsin ongelmat on tuotava tänne.
Ruotsissa tilanne oli jo ainakin 90-luvulla se, etteivät opettajat edes saaneet oppilaita pysymään luokissa tuntien ajan, vaan oppilaat tulivat ja menivät miten tahtoivat.
Ruotsissa on maailman liberaalein kasvatuskulttuuri ja ruumiillinen kurituskin kiellettiin Ruotsissa ensimmäisenä maailmassa.
Varmaankin, koska tuossa 70-luvun koulussa juuri näin, miten opettaja juoksi lapsen perässä ja tenava heitti repulla opettajaa ja jatkoi juoksua.
Olin ko koulussa ruotsinkurssilla ja en sitten nähnyt, miten lopuksi kävi. Päivittelin kurssin opelle tuota menoa ja hän sanoi vain, että nu är det sådant.😨
Oppilaat ravaavat useita kertoja luvatta luokasta. Menevät vessaan vapettaan, kuluttamaan aikaa, tekemään ilkivaltaa yms. ja sopivat kännykällä yli luokkarajojen, milloin sinne mennään. Luokassa osa keskittyy open ja muiden oppilaiden kiusaamiseen. Jatkuva huuto estää opettamisen, kun ääntään ei saa kuuluville. Meteliä syntyy myös kalusteiden, tavaroiden ja seinien mielipuolisesta hakkaamisesta. Osa juoksee ja painii luokassa, ryntää pöydän alle tai kierii itsekseen lattialla. Hirveätä katsottavaa, miten pahoin nämä oppilaat voivat enkä ihmettele, jos ns. normaalit oppilaat alisuoriutuu tätä menoa päivästä toiseen seurattuaan.Näiden kullanmurujen vanhemmat vaativat opea vastuuseen tuen järjestämisestä, vaativat potkuja ja haukkuvat jokaista tekoa ja sanaa, jota oppilas on värikynällä muokannut kotona. Häiiriköillä on oikeuksia mutta mitään velvollisuuksia ei tietenkään ole. Itse lähden työstäni lopullisesti vuoden lopussa.
Koulut ovat täynnä yliopiston käyneitä kympin tyttöjä joiden mukaan häiriköitä pitää "tukea" sen sijaan että ne pistettäisiin kuriin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi ryhdyit opettajaksi?
Jonkun pitää nekin hommat tehdä.
Niin, jonkun. Ei minun, sinun tai edes naapurin Virtasen.
Kysyttiin, miksi joku alkaa opettajaksi?
Vierailija wrote:
Koulut ovat täynnä yliopiston käyneitä kympin tyttöjä joiden mukaan häiriköitä pitää "tukea" sen sijaan että ne pistettäisiin kuriin.
Laki määrittelee, mitä saa tehdä. Vrt. sodankyläläisopettajaan kohdistuneet väkivalta- ja huutosyytökset, viralta pidättämiseen ja lopulta tuomiotta jättäminen. Mitä olimopettaja tehnyt, poistanut ruokajonosta etuilleen oppilaan.
Koulujen ongelmat on räjähtäny 10-15 vuoden aikana. Ihan selvähän se on, mitä sinä aikana on kouluissa ja yhteiskunnassa tapahtunut. Syitä on jauhettu vuositolkulla, mutta mitään ei tehdä. Opet lähtee muualle töihin, kun ei ole enää muuta vaihtoehtoo
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi te opettajat ette irtisanoudu?
Mulla on asuntolaina ja omat lapset, joista pitää huolta.
Ja mihinkään muuhun työhönkö et kykene?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kerro toki, mitä työtä voisin tehdä tällä koulutuksella pitäen saman palkkatason. Opiskelijaksi heittäytymiseen ei ole varaa, eikä kyllä voimavarojakaan.
Opiskeluaikana ja välivuosina on tullut tehtyä kaikenlaista hanttihommaa siivoojasta vaatemyyjään, ja niihin en mene ellei nälkäkuolema uhkaa.
Harkitsen lapseni koulun vaihtoa samasta syystä. Löytyyköhän mistään enää koulua, missä olisi hyvä työrauha ja häiriköt eri luokissa?
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen lapseni koulun vaihtoa samasta syystä. Löytyyköhän mistään enää koulua, missä olisi hyvä työrauha ja häiriköt eri luokissa?
Pienet kyläkoulut
Sanna Grahn-Laasonen ja Sipilän hallitus leikkasi koulutuksesta 800 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet kyläkoulut
Missä niitä enää on?
Kyläkoulut on lakkautettu tai viimeistään tämän hallituksen aikana lakkautetaan. Kaikki halutaan 1500 lapsen massahalleihin jo päiväkoti-ikäisestä lähtien.
Täällä taas ja uusi vuosi on alkanut. Samoissa tunnelmissa, kuin aloituksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Palstat on täynnä tällaisia "asiantuntijoita", joita eivät ymmärrä yhtään, mistä puhuvat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mihinkään muuhun on useita vuosikymmeniä opettaneena vaikea päästä, kun katsotaan, ettei joko ole koulutusta tai on ylikoulutettu, eikä ajatella siksi soveltuvan alalle. Jopa siistijäksi vaaditaan nykyään koulutus mutta ei saa olla liian kouluttautunut