Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Autistinen Kiia 14 on tavannut 40 ammattilaista, mutta hänen tilanteensa on vain pahentunut

Vierailija
27.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20056671

Koulussa Kiia ei ole käynyt kolmeen vuoteen eikä kykene poistumaan asunnosta. Kiia ei pysty ilman äitiä syömään eikä peseytymään. Äiti on kirjolla myös ja riitaantunut sote -henkilöstön kanssa. Äiti haluaa Kiialle henkilökohtaisen avustajan ja kuljetuspalvelut. Perheen mielestä oli kohtuutonta, että päiväosastopaikkaa nuorisopsykiatrisessa pitää odottaa puoli vuotta ja nuoren pitää sinne itse suoriutua aamuisin. Kiia ei pääse sinne edes kuljetettuna.

Vammaispalvelut ovat Suomessa rajalliset. Näin mittaviin palveluihin ei ole nepsyoireisella juurikaan asiaa. Edellytettäisiin esimerkiksi kehitysvammaisuutta, jota Kiialla ei ole. Lastensuojelulla ei ole vammaispalveluja, kuten henkilökohtaisia avustajia tai kuljetuspalveluita tarjottavana. Kiia ei myöskään ole ainoa tämän kaltainen tai muuten oireileva nuori ja nuorisopsykiatrian vaikea tilanne on ollut tiedossa jo vuosia. Puolen vuoden odotusaika on vielä lyhyt ottaen huomioon, että Kiia ei ole hoitoon mitenkään sitoutunut, koska häntä ei saada edes paikalle. Ostastopaikkaa ei saa edes itsemurhaa yrittämällä käytännössä. Syy tähän on, että apua tarvitsevia nuoria on niin paljon ja osastopaikkoja hyvin vähän. Lisäksi psykiatreista on huutava pula.  Millään nepsyvalmennuksella Kiia ei ole autettavissa edelleen siitä syystä, että ei tulisi sinne paikalle.

Ihan kauniisti kysyn. Millä nämä Kiiat pitäisi hoitaa, jos hoitoon ei tulla, kouluun ei tulla? Kun ne hoidot ja tuet on siellä kouluissa, sairaalaosastoilla, valmennuksilla. Meillä ei nytkään resurssit riitä hoitamaan edes näitä, jotka tulevat paikan päälle ja sitoutuvat hoitoon. Kotiin vastentahtoisia hoitamaan ei yksinkertaisesti riitä resurssit.

Kommentit (410)

Vierailija
161/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä olevan kirjoittajan lausuma, että "äiti mahdollisesti sabotoi lapsen kiinnittymisen laitokseen", osoittaa mielestäni, ettei kirjoittajalla ole tarpeellista tietämystä autismista. Tärkeintä näyttää olevan, ettei itse tee virkavirhettä. Ja taas äiti on muka syyllinen. Miksei kotiin voitu antaa palveluita, kun äiti kuitenkin tuntee lapsensa parhaan?

Vierailija
162/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on se, että Kiia ei itse tarvitse tai halua mitään apua. Ne jotka avun perään määkivät ovat muita ihmisiä kuin Kiia itse, joka haluaisi vain olla rauhassa omissa maailmoissaan ja tehdä niitä asioita, mistä pitää. Mutta kun et ole ympäröivän yhteiskunnan mukaan normaali, niin on pakko käydä kaiken maailman "ammattilaisilla" saamassa "apua". Kiia ei ole sairas. Suomi on. Jättäkää Kiia rauhaan!

T. Aspergermies 30v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aikoinaan tätä työtä tehneenä, ymmärsin varsin hyvin, että sitoutuneisuus työhön on tärkeää ja autistiselle ihmiselle samat työntekijät luo turvallisuutta.

Joten lähdin alalle sinisilmäisen toiveikkaana. Mutta kahden vuoden päästä minäkin luovutin.

Sitä huutoa ja haukkumista tuli niskaan puhelimessa, sähköpostilla, kasvokkain. Työntekijät vaihtuivat, kun väsyivät saamaan turpaan ja kuuntelemaan haukkuja. Sitten tuli taas vanhemmat silmille, kun henkilökunta vaihtuu. No minkäs minä sille voin. Ihmisillä on oikeus vaihtaa työpaikkaa.

Lopulta aloin oireilla unettomuutena ja jopa pelkäsin osaa vanhemmista. Sanoin itseni irti ja totesin että en tätä työtä ala tekemään oman hyvinvointiin kustannuksella

Millä "alalla" oikein olit, lastensuojelussako? Mielestäni olisi ollut hyvä täsmentää se, koska nyt luot kuvaa autisminkirjolaisista ja heidä

Minä tunnistan tuon saman koulumaailmasta. Nepsyjen vanhemmat tulevat niskaan niin puhelimella, wilmalla kuin kasvotustenkin. Yhden pitää saada vaellella ja metelöidä luokassa, toinen taas tarvitsee rikkeettömän hiljaisuuden ja kolmas kuormittuu jo pelkästä kouluun tulosta niin että koko päivä on yhtä raivokohtausta ja tavaroiden lentelyä. Kuitenkin vika on teitysti opettajan ammattitaidon puutteessa kun nämä kolme plus ne 25 muuta oppilasta luokassa eivät pysty opiskelemaan yhdessä. Vanhemmat eivät pärjää edes sen yhden erityisensä kanssa ja opettajan tulisi pärjätä saman aikaisesti useiden kanssa ja kaikki vaativat erilaista kohtaamista. Ne "tavislapset" luokassa jäävät kyllä niin vähälle huomiolle ja erityislahjakkaita ei pysty tukemaan mitenkään. Luokan kanssa ei voi pelata lautapelejä (oppimiseen tai välirentoutumiseen) koska yksi nepsyistä saa raivarin hävitessää. Emme myöskään lähde retkille edes lähimetsään, puhumattakaan kauemmas, liikaa muutoksia ja jännitystä eikä jokaiselle nepsylle ole omaa aikuista. Valitusta tulee silti joko virikkeiden puutteesta tai niiden liiallisuudesta, koskaan ei ole hyvä. Vuosi vuodelta nepsyjen määrä vaan kasvoi ja vaatimukset samoin. Jäin vapaalle ja opiskelen toista alaa, juurikin oman hyvinvointini takia.

Vierailija
164/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle nuorten neuropsykiatrialla työskenneelle sanoisin, että toki murrosikäisten nuorten kanssa työskentely on vaativaa, varsinkin suurissa kaupungeissa. Työntekijöiden vaihtuminen, erilaisten terapiaryhmien kokeilu ja palveluiden saamattomuus ovat kuitenkin merkittävä rasite perheelle, ja on osa ammattitaitoa osata ottaa tämä huomioon. Itse olen kohdannut jopa epäpätevän ivailevan lääkärin, eikä se yhtään lisännyt luottamusta terveydenhuoltoon.

Vierailija
165/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ongelma tässä on se, että Kiia ei itse tarvitse tai halua mitään apua. Ne jotka avun perään määkivät ovat muita ihmisiä kuin Kiia itse, joka haluaisi vain olla rauhassa omissa maailmoissaan ja tehdä niitä asioita, mistä pitää. Mutta kun et ole ympäröivän yhteiskunnan mukaan normaali, niin on pakko käydä kaiken maailman "ammattilaisilla" saamassa "apua". Kiia ei ole sairas. Suomi on. Jättäkää Kiia rauhaan!

T. Aspergermies 30v

Tämä!

Vierailija
166/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuolle nuorten neuropsykiatrialla työskenneelle sanoisin, että toki murrosikäisten nuorten kanssa työskentely on vaativaa, varsinkin suurissa kaupungeissa. Työntekijöiden vaihtuminen, erilaisten terapiaryhmien kokeilu ja palveluiden saamattomuus ovat kuitenkin merkittävä rasite perheelle, ja on osa ammattitaitoa osata ottaa tämä huomioon. Itse olen kohdannut jopa epäpätevän ivailevan lääkärin, eikä se yhtään lisännyt luottamusta terveydenhuoltoon.

Sen verran raskas ala, ettei tahdo henkilökunta jaksaa. Vaaditaan lisää psykiatrista sairaanhoitajia ja pskykilogeja ja pysyvää henkilökuntaa. Mutta saahan sitä vaatia, kun muutenkin pulaa alan tekijöistä ja jopa paremman palkan saa muista hommista. 

Kun enää ei ole kutsumustyötä ja jokainen työntekijä ajattelee omaa työhyvinvointiaan ja toimeentuloaan. Ei ole enää impilinnojs, missä vanhat piiat asuu halvalla ja työskentelee koko elämänsä samassa paikassa

Vierailija
167/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä kirjoittaneelle opettajalle:

Toivoisin, ettet syyttäisi asioista vanhempia, jotka ovat kenties luulleet, että heidän lapsillaan on oikeus erityisopettajan tms tukeen. Resurssipula ja nykyiset opetusohjelmat eivät ole vanhempien käsissä. Koulut eivät edes useinkaan kerro tätä avoimesti vanhemmille vaan piiloutuvat korulauseiden ja lomakkeiden taakse. Koulua tulisi kehittää paremmin ottamaan huomioon oppilaiden erityistarpeet nykymaailmassa.

Vierailija
168/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Edellä olevan kirjoittajan lausuma, että "äiti mahdollisesti sabotoi lapsen kiinnittymisen laitokseen", osoittaa mielestäni, ettei kirjoittajalla ole tarpeellista tietämystä autismista. Tärkeintä näyttää olevan, ettei itse tee virkavirhettä. Ja taas äiti on muka syyllinen. Miksei kotiin voitu antaa palveluita, kun äiti kuitenkin tuntee lapsensa parhaan?

Mitä palveluja kotiin pitäisi antaa? Opettaja opettamaan, avustaja tekemään mitä, terapeutti auttamaan, psykologi keskustelemaan, toimintaterapeutti opettamaan arjen hallintaa, lääkäri katsomaan lääkityksen.

Melko raskas koneisto pyörimään yhden ihmisen ympärille kotona

Vierailija
169/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä myös on kohdattu kovin eriskummallinen lääkäri että huhheijakkaa.

Miten olikaan nuorten puolelle ajautunut töihin, ei ollut kyllä sopivuutta näin suoraan lausuttuna.

Ja toisekseen, suuri osa nepsyistä ei tarvi psykiatrian puolen palveluita, harva tarvii edrs hoitoo.Tukea ja erilaisia toimintamalleja, räätälöityjä koulujuttuja jne.

Koulu on niin takapajula monessa suhteessa, jarruja sieltä löyttyyy.

Vierailija
170/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuo äidin kommunikointi on hirveän aggressiivista. 

"Sarin mielestä vaikeudet viranomaisten kanssa johtuvat osaltaan siitä, että myös hänellä itsellään on ADHD ja Asperger."

Pitääkö kaikkilla olla oikeus tehdä lapsia?  Ei välttämättä pitäisi...yhteiskuntahan nämäkin elättää ja asperger on vahvasti periytyvä ominaisuus, joyen tuskin tuo äitikään on veronmaksaja.

Vierailija
171/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joissakin kirjoituksissa puhutaan, että kasvatuksella on syynsä nepsyoireisiin.

Ihan soopaa, miksi saman perheen lapsista yksi on nepsy ja kaksi ihan normaaleja ja kaikki kasvatettu samalla tavalla.

Älkää ihmeessä syyllistäkö muutenkin vaikeassa tilanteessa olevia perheitä, kun ette selvästi ymmärrä asiasta mitään.

Ehkä se juju on sitten nimenomaan siinä että ne lapset on kasvatettu samalla tavalla? Herkempi lapsi murtuu kovan kurin alla, kun taas toinen kestää sen hyvin, jne. Ja jos toinen lapsista vaatii enemmän huomiota (toinen sitterissä makaava vauva ja toinen vilkas taapero), niin kasvatus ei luonnollisestikaan ole siinä hetkessä samanlaista molemmille. Yritän siis vain päästä näiden ihmisten mielen sisälle. Itse uskon kyllä että autistiksi synnytään, eikä että siihen kasvatetaan. Sen uskon kyllä että erilaisilla kasvatus- ja toimintatavoilla saattaa joissain tapauksissa olla vaikutusta siihen miten autismin kanssa pärjätään. 

Vierailija
172/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

T. Aspergermies 30v

Kärkkäästi ilmaistu, mutta ei tästä asiasta voi olla muuta kuin samaa mieltä. T. As-nainen 30v

Vierailija
173/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin osapuoli on selvästi väärässä. Miten muka ei ole apua saatu tai otettu vastaan, jos 40 asiantuntijaa on tavattu?

Vierailija
174/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Sarin mielestä vaikeudet viranomaisten kanssa johtuvat osaltaan siitä, että myös hänellä itsellään on ADHD ja Asperger."

Pitääkö kaikkilla olla oikeus tehdä lapsia?  Ei välttämättä pitäisi...yhteiskuntahan nämäkin elättää ja asperger on vahvasti periytyvä ominaisuus, joyen tuskin tuo äitikään on veronmaksaja.

Vau. Ja sitten ihmetellään että mikä on kun aspergerit kokee olonsa ulkopuolisiksi, että yrittäisivät vähän kovempaa sopeutua joukkoon vaan. Kamala asenne sinulla. Pelkästään rahalla on merkitystä. Katkaistaanko piuhat samantien myös köyhiltä työläisiltäkin? Köyhyys kun on myös vahvasti periytyvää. Mitä me noilla köyhillä työläisilläkään teemme? Minimi tulot 5000e/kk niin saa lisääntyä. Ja molempien vanhempien oltava 100% terveitä. Puhdistetaan geeniperimä. Niinkö? 

Vierailija
175/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisikään kaikkien saada lisääntyä, niin kuin ei muuten mielestäni äänestääkään, mutta eettisiä vaihtoehtoja ei oikeasti vain ole. Lopputulos on sitten se mikä on. Ja kuitenkin tämä on aidosti parasta, mihin tämä idioluutiossa oleva ihmiskunta pystyy.

Vierailija
176/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kumpikin osapuoli on selvästi väärässä. Miten muka ei ole apua saatu tai otettu vastaan, jos 40 asiantuntijaa on tavattu?

Kun se ei ole juuri sellaista, kun äiti haluaa. Kuitenkaan ihmeitä ei pysty kukaan asiantuntija tekemään

Vierailija
177/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa häiriintyneeltä vuorovaikutukselta, jos 14v ei pysty olemaan äidistä erossa. Lapsen neuropsykiatrinen diagnoosi ei ole vapaakortti vanhemmuudesta vaan päinvastoin eikä välttämättä selitä ko. lapsen kaikkia pulmia.

Kun perhe on käynyt kymmenien asiantuntijoiden luona ja kukaan ei osaa auttaa, niin mikähän tässä on se yhdistävä tekijä? Hmm...

Vierailija
178/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sen verran raskas ala, ettei tahdo henkilökunta jaksaa. Vaaditaan lisää psykiatrista sairaanhoitajia ja pskykilogeja ja pysyvää henkilökuntaa. Mutta saahan sitä vaatia, kun muutenkin pulaa alan tekijöistä ja jopa paremman palkan saa muista hommista. 

Kun enää ei ole kutsumustyötä ja jokainen työntekijä ajattelee omaa työhyvinvointiaan ja toimeentuloaan. Ei ole enää impilinnojs, missä vanhat piiat asuu halvalla ja t

Juuri näin. Itse lähdin, kun eräs nepsy valehteli ummet ja lammet omalle nepsyvanhemmalleen.

Kun kuuntelin sitä huutamista ja uhkailua puhelimessa, päätin, että se on sitten tässä. Vaikka kuinka kauniisti yritin selittää, että edes teoreettisesti tällaista, mitä nuori oli väittänyt tapahtuneen, ei voinut tapahtua, huuto ja uhkailu jatkui.

Vierailija
179/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vau. Ja sitten ihmetellään että mikä on kun aspergerit kokee olonsa ulkopuolisiksi, että yrittäisivät vähän kovempaa sopeutua joukkoon vaan. Kamala asenne sinulla. Pelkästään rahalla on merkitystä. Katkaistaanko piuhat samantien myös köyhiltä työläisiltäkin? Köyhyys kun on myös vahvasti periytyvää. Mitä me noilla köyhillä työläisilläkään teemme? Minimi tulot

Juu, niin ne tuntee, koska on aspergereita. Kiasta tuskin koskaan sopeutuu yhteiskuntaan, tulevaisuus voi olla jossain hoitolaitoksessa, tai vanhempien hoidossa, kunnes vanhemmista aika jättää. 

Tottakai aspergerit saavat tehdä lapsia ja kannattahan se, koska heillä on oma elämäkin niin vaivatonta ja yhteiskuntaan soputuminen helppoa, mikäpä siinä sitten kuin lapsia tekemään, omasta kokemuksesta tietävät miten helppoa se elämä jälkikasvulla on.Ja yhteiskunta kustantaa.

Vierailija
180/410 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen nepsy, lapseni on nepsy. Tämä on raskasta, mutta tuo on ihan helvettiä jo. Armahtakaa sitä äitiä ja muksu eläkkeelle suoraan kun täyttää 16v ja johonkin palveluasuntoon. 

Eläkkeenhän Kiia saa kun täyttää 18v. Se on selvää ja palveluasumisenkin todennäköisesti, mutta sehän ei perheelle tule kelpaamaan kun se sijoitus lastenkotiin täydelle palvelullekin oli heidän tahtonsa vastainen.

Voi olla vaikea luopua OMISTA tavoitteistaan ja koskee nimenomaan vanhempia. Meillä on tapana härkäpäisesti pitää kiinni asioista mihin ollaan paljon käytetty aikaa ja omistauduttu täysin vaikka se veisi meiltä rahat, mielenterveyden ja tuhoaisi kaikki elämämme puitteet ja tässä on varmaan hänen äidillä sitä nyt menossa. Luovuttaminen on vaikeaa, koska se on muutos ja aina kun joku muuttuu huutaa nepsyn aivot vaaraa koska asioiden pitää mennä tietyllä tavalla tai muuten sekoaa itse ja romahtaa. Joten ehkä tässä pitäisi keskittää huomiota äidin kuntouttamiseen, koska lapsella ei ole oikeasti mitään tavoitteita elämässä ainakaan vielä.

Siis mitä ihmettä sä kirjoitat? Luitko sä tota linkattua juttua ollenkaan? Sinustako _sairaalla_ _lapsella_ täytyisi olla "oikeasti tavoitteita elämässä", jotta sinun mielestä armollisesti voidaan antaa sen lapsen saada asiallista hoitoa sairauteensa, niin vaikka että se lapsi saattaisi joku päivä voida hyvin? Voi luoja. Sanohan, ootko sä sosiaalityöntekijä vai sairaanhoitaja? Suu, tai näppis, suoltaa hienon kuuloista "asiantuntijanäkemystä" jossa ei oikeasti ole mitään järkeä.