Miksi käyt hammashoidossa mieluummin yksityisellä kuin julkisella hammaslääkärillä?
Katselin yksityisen hammaslääkäripalvelujen hintoja ja aivan törkeän kalliita! Miksi siis käyt yksityisellä, kun samaa palvelua saat julkisella puolen paljon halvemmalla.
Kommentit (71)
Vierailija wrote:
ei tarvitse odottaa neljää vuotta päästäkseen hoitoon
Ja sittenkin julkisella puolella korjataan vain se yksi vika. Sen toisen korjaamiseen jonotetaan taas.
Vierailija wrote:
Minä olen päässyt julkiselle hoitoon jopa samana päivänä. En edes tiedä onko tässä tuppukylässä yhtään yksityostä hammaslääkäriä vai pitääkö mennä naapurikuntaan. Mutta kun julkinen toimii niin käytän sitä.
Hyvät sulle. Muutama vuosi sitten soittelin julkiselle aikaa hammastarkastukseen tammikuussa, niin sanottiin, että ensimmäinen vapaa aika olisi kesäkuussa. Menin sitten yksityiselle. Paikattavaakin multa löytyi, joten jos olisin julkisella saanut ihan ekan ajan hammastarkastukseen vasta kuukausien päästä, niin tiedä, kuinka kauan olisi paikkaukseen pääsy kestänyt.
haluan aina valita lääkärini, jos vain voi
kalliimpaa on, mutta palvelusetelit auttavat jonkin verran, eikä siellä tarvitse yhtä mittaa käydä
Kysymys ei ole sellaisesta seikasta kuin mieluummin.
Kysymys on siitä, että julkiselle ei pääse, siellä ei haluta tehdä esim. hammas-ienvälipuhdistuksia paitsi jos on sellainen tilanne että on akuutti huono tilanne. Yksityisellä saa hoidettua, vaikka olis vain vähän hammaskiveä.
Julkinen puoli ei piittaa. Ei ole mitään hoidettavaa sanoo hammashoitaja, hän puhdistelee vasta sitten jos ikenet ovat sairaassa tilassa... vertavuotavat ja niin edespäin.
EI JULKINEN TEE MITÄÄN NS. YLLÄPITOHOITOA!
Olen siirtymässä yksityiseltä julkiselle, koska olen nyt ns. erityisryhmäläinen. Keväällä sain paikkaulseen ajan viikon päähän ja toisen siitä viikon päähän. Hyvää hoitoa sain. Nyt tällä viikolla soittelin lähinnä ohjetta ensi kevään ajan varaamiseen, sain saman tien ajan juuri siihen kohtaa mihin halusin.
Vaihdan pois yksityiseltä, koska edellinen veloitti 200€ jo siitä, että sanoi päivää. Lisäksi pyynnöstä huolimatta en saanut käynnin tietoja Kantaan, josta hoitava lääkäri olisi nähnyt ne tarvittaessa.
Koska minun ei tarvitse miettiä palvelujen ja tuotteiden hintoja. Voin ostaa mitä haluan silloin kun haluan.
Koska mä voin ja saan parempaa palvelua.
Pelkään hammaslääkäreitä, mutta tähän nykyiseen hammaslääkäriin oon oppinut luottamaan. Tunnen olevani hyvissä käsissä.
Olen ollut jo vuosia asiakas.
Julkisella puolella aina kauhisteltiin mun hampaita, että miten näin nuorella (silloin +20) Voi olla niin huonot hampaat. Traumat jäi..
En mene julkiselle kuin hätätapauksessa, jos silloinkaan.
1. Aikoja paljon paremmin tarjolla.
2. Ystävällisempi kohtelu.
3. Puudutusainetta ei pihtailla, vaan sitä annetaan tarpeen mukaan.
Ei tarvitse jonottaa ja palvelu on ystävällisempää.
1) Koska pääsen hoitoon vaikka samana päivänä.
2) Aina sama hammaslääkäri, ollut jo 20 vuotta. Ei tarvi pelätä, että tulisi joku moka.
3) Annan arvoa hampailleni, niin että maksan niiden hoidosta ajallaan. Säästän jostain muusta.
4) Oli iso, vaikea hoito, hammaslääkäri antoi kotipuh numeronsa, jotta saan soittaa jos tulee äkkiä ongelmia. Olisiko kunnallisella onnistunut?
Koska julkiselle pitää jonottaa liian kauan.
Vierailija wrote:
Olen siirtymässä yksityiseltä julkiselle, koska olen nyt ns. erityisryhmäläinen. Keväällä sain paikkaulseen ajan viikon päähän ja toisen siitä viikon päähän. Hyvää hoitoa sain. Nyt tällä viikolla soittelin lähinnä ohjetta ensi kevään ajan varaamiseen, sain saman tien ajan juuri siihen kohtaa mihin halusin.
Vaihdan pois yksityiseltä, koska edellinen veloitti 200€ jo siitä, että sanoi päivää. Lisäksi pyynnöstä huolimatta en saanut käynnin tietoja Kantaan, josta hoitava lääkäri olisi nähnyt ne tarvittaessa.
Wau. Meillä lapsi sai ajan hammastarkastukseen puolen vuoden päähän. "Valitettavasti ei ole aikaisemmin aikoja" sanottiin kun varasin aikaa.
Saan itse valita ajan juuri siihen hetkeen kuin minulle sopii. Myös sijainnin valitsen ihan itse. Valitsen myös tehtävät toimenpiteet eli mistä olen valmis maksamaan. Toisin sanoen valta koko palvelukokonaisuudesta on minulla itselläni.
Julkisella menee koko päivä pelkästään odotushuoneessa istuessa, sitten juoksutetaan eri pisteillä eri kuvauksissa ja muissa, ennen kuin edes tehdään mitään. Menee monta päivää kokonaisuudessaan hammaslääkärikäynteihin, jos on vähänkään kinkkisempi homma (esim. viisaudenhampaan poisto olisi vaatinut kolme eri käyntiä ja kartoitusta eri lääkäreillä ja toimipisteissä -> menin yksityiselle ja hoitivat hampaan irti sen yhden ainoan varaamani tunnin aikana). Ei mitään järkeä käyttää tätä systeemiä, jos vain on varaa mihinkään muuhun. No, oma aikani ainakin maksaa, joten...
Jos on ongelmalalliset hampaat tai ikenet, niin tarvitsee käydä vähintään kaksi kertaa vuodessa hygienistilläkin. Julkisella aika harvakseltaan annettaisiin aikoja, jos silloinkaan.
Vierailija wrote:
Julkisella tekevät liukuhihnatyötä. Potilasta ei kohdata julkisella puolella ihmisenä, jolla saattaa olla isojakin lukkoja ja pelkotiloja liittyen hampaisiin ja aiempiin hammaslääkärikokemuksiin.
Yksityisellä minut on otettu vastaan ymmärryksellä ja hammaslääkäri on oikeasti kuunnellut ja uskonut, että pelkään. Yksityisellä selittävät aina todella rauhallisesti, mitä tehdään ja miltä näyttää nyt. Käynnin jälkeen hammaslääkäri ei työnnä ulos ovesta, vaan selittää mahdolliset jatkotoimenpiteet ja hoito-ohjeet rauhallisesti. Tulee sellainen olo, että olen osaavissa ja hyvissä käsissä.
Missäpäin tuollasta,vai muistelet 70-lukua?
Ainaki Oulussa todellaki otetaan huomioon pelko-potilaat yms.
Ja on kokemusta privastakin,siellä hutiloidaan + tarjoillaan tarpeettomia toimenpiteitä koska pitää tehdä tulosta nopeesti.
Käytän sekä yksityistä että julkista tilanteen mukaan. Yleensä kuitenkin yritän saada julkiselle ajan, viimeksikin sain hammastarkastukseen julkiselta parin päivän päähän ja hinta on alle puolet yksityisen hinnasta. Sitähän varten minä verojakin maksan, en ymmärrä miksi pitää kahta kertaa maksaa samasta palvelusta ekstrahintaa. Päivystyksellisissä tilanteissa olen päässyt heti hoitoon julkiselle, ei mitään ongelmaa. Toisaalta jos julkiselta ei saa mielestäni riittävän nopeasti aika ja en halua selitellä hoidon tarvettani, niin sitten varaan ajan yksityiselle.
Vierailija wrote:
Koska olen niin onnekas (ja vähän myös ahkera niin aikoinaan opiskellessa kuin työelämässä nykyään) ja minulla on varaa. Ja tämä on asia, joihin käytän rahani ilomielin.
Lisäksi julkisella seuraillaan pidempään reikiä. Itse haluan, että paikataan ajoissa, että voisi viimeiseen asti vältellä juurihoitoa. Kaksi hammasta on jo teininä juurihoidettu, joista toinen on jouduttu poistamaan. Ei ikinä enää, jos se on minusta kiinni.
Juu, reiät heti paikkaukseen. Itsellä kävi niinkin, että jäin pyörällä auton alle (autoilijan vika) eikä vakuutus korvannut irronnutta hammastani, koska kuvien mukaan siinä oli ollut kariesta. Juurikin siis tätä julkisen puolen odottelureikiintymistä. Tuli kalliiksi maksaa implantti itse.
Dn pääse julkiseen koskaan. Olen ollut jo n. 30 v jono B:ssä jonottamassa.
välillä tarvitsen kuitenkin hammashoitoa.
En ole pian 10 vuoteen käynyt missään, koska yksityiseen ei ole varaa ja julkiselle en joko ehdi saada aikaa ennen kuin asuinpaikka vaihtuu työn perässä tai joudun perumaan ajan tyyliin sairaana olon takia ja tipahdan jonossa taakse päin.
Mielelläni kävisin yksityisellä, jos olisi varaa. Luultavasti tosin edessä on tekarit siinä vaiheessa, kun se päivä koittaa, että on varaa mennä sinne.
Koska olen niin onnekas (ja vähän myös ahkera niin aikoinaan opiskellessa kuin työelämässä nykyään) ja minulla on varaa. Ja tämä on asia, joihin käytän rahani ilomielin.
Lisäksi julkisella seuraillaan pidempään reikiä. Itse haluan, että paikataan ajoissa, että voisi viimeiseen asti vältellä juurihoitoa. Kaksi hammasta on jo teininä juurihoidettu, joista toinen on jouduttu poistamaan. Ei ikinä enää, jos se on minusta kiinni.