GIGANTTI: Pahoittelemme epäonnistumisia asiakaspalvelussamme
Tiedote 25.10.2023
Pahoittelemme epäonnistumisia asiakaspalvelussamme ja aloitamme välittömästi korjaavat toimenpiteet.
Arvoisat asiakkaamme,
Olemme saaneet viime aikoina useita julkisia palautteita epäeettisistä käytännöistä asiakaspalvelussamme. Nämä palautteet ovat vakava signaali kulttuuristamme, minkä myötä meillä on peiliin katsomisen ja korjaustoimenpiteiden paikka.
Haluamme tehdä tämän selväksi: emme hyväksy minkäänlaista epärehellisyyttä tai huijauskäytäntöjä asiakaspalvelussamme. Meille on äärimmäisen tärkeää, että kaikki asiakkaamme pystyvät kokemaan Gigantissa asioinnin turvalliseksi ja mielekkääksi nyt ja jatkossa.
Tulemme nyt työskentelemään yhteisenä rintamana sen eteen, ettei tällaiselle palautteelle ole jatkossa enää aihetta. Käynnistämme välittömästi seuraavat korjaavat toimenpiteet:
- Muutamme myymälätyöntekijöidemme bonusmallia välittömästi niin, että asiakastyytyväisyyden osuus moninkertaistuu aiempaan nähden.
- Vuodenvaihteessa työnsä meillä aloittava monimuotoisuustyöryhmä ottaa ensimmäiseksi tavoitteekseen eettisen asiakaspalvelun käytäntöjen parantamisen.
- Tehostamme myymälöissä tänä vuonna käyttöön otettua, uutta lähijohtamisen mallia niin, että se ohjaa yksittäisiä työntekijöitä arjessa vahvemmin eettisestä näkökulmasta.
- Tulemme lisäämään eettisiä koulutussisältöjä lähi- ja verkkokouluttautumisemme. Olemme julkaisseet 23.10. kaikille giganttilaisille pakollisen verkkokurssikokonaisuuden ratkaisukeskeisestä, eettisestä asiakaspalvelusta ja 25.10. myyntihenkilöstöllemme kaksi koulutusvideota eettisestä myynnistä, joista toisessa käsittelemme ikäihmisten asiakaskohtaamista heille tärkeistä näkökulmista.
- Yhtenäistämme myymälöidemme käytäntöjä työntekijöiden perehdyttämisessä ja sisällytämme perehdytyspakettiin uuden, eettisyyttä koskevan osion. Olemme myös selkeyttäneet syksyn ajan asiakaspalvelurutiinejamme virhevastuista ja korvauskäytännöistä, mistä olemme sopineet Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kanssa syyskuussa 2023.
Asiakaslupauksemme teille on tarjota parempaa palvelua, joka on luotettavaa, omistautunutta ja tehokasta. Jatkamme lujasti työntekoa, jotta pääsemme lunastamaan luottamuksen kaikilta asiakkailtamme, jotka ovat joutuneet pettymään meihin.
Kiitämme nöyrästi kaikkia meille palautetta antaneita, kuuntelemme teitä nyt ja jatkossa.
Ystävällisin terveisin koko Gigantin puolesta
Niko Sandström, toimitusjohtaja
©2023 Gigantti Oy | Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2, 00100 Helsinki | Kaikki oikeudet pidätetään.
Kommentit (64)
Vierailija wrote:
Miksi asioiden annettiin mennä noin överiksi varsinkin ikäihmisten huijaamiseksi ollenkaan? Sehän on ollut selkeä myyntitapa jolla on myyjä saanut messevät provikat
Olin Gigantilla n. vuonna 2017, ja silloin jo ainakin oli ihan peruskäytäntö, josta sitten asiakkaat soitteli aspaan, kun "mun äiti kävi siellä teillä, ja nyt sillä on joku luottokorttisopimus mitä se ei halunnut" tms. Eli ainakin 6v ollut meneillään.
Vierailija wrote:
- Muutamme myymälätyöntekijöidemme bonusmallia välittömästi niin, että asiakastyytyväisyyden osuus moninkertaistuu aiempaan nähden.
Tyytyväinen asiakas on ollut aiemmin sijalla 12, nostamme sen sijalle 8.
T:Gigantti
Myyjien bonuksia saadaan nyt karsia tämän varjolla. Tuskin asiakastyytyväisyys niin paljon lisääntyy, että sillä ansioille pääsee.
Tässä ihan muutamia Gigantti-ostoksia, mitä nyt tulee mieleen.
1. Ostin käsi-imurin. Uutena alan liikkeestä, mitä käsittääkseni Gigantti edustaa.
Kotona otin paketista ja nojatuolissa istuessani tutkin uutta tuotetta. Kun avasin sen, pöllähti päälleni roskaa, pölyä ja kaikkea muuta, mitä "uuden" tuotteeni säiliössä oli.
Gigantti ei korvannut mitenkään.
2. Ostin uuden tietokoneen, itse asiassa kaksi, yhden itselleni ja yhden tyttärelleni.
Käytimme tuhansia euroja kauppaan ja sitten paljastuikin, että koneeni oli käytetty. Myytin uutena.
3. Otin partakoneen. Pyysin tietynlaista, koska tavallinen ei "riittänyt".
Seuraavien kuukausien aikana minulle vakuutettiin aina seuraavan olevan parempi ja parempi. Nyt omistan maailman kalleimman partakoneen, koska en vain jaksanut enää taistella heidän kanssaan. Cittarista löytyi peruskone, joka toimii hyvin.
4. Olin vanhempieni apuna ostamassa heille tietokonetta. Myyjän tiedustellessa, millaiseen käyttöön kone tulee, otti hän ilmeisesti nokkiinsa, kun totesin; ei nyt ainakaan peleihin, kun aikuisia tässä kaikki olemme.
Koneen piti olla valmis kolme päivää myöhemmin. Hän oli vaihtanut koneen halvempaan malliin, kalliimman laatikossa. Lisännyt valtavasti "tuotteita" laskuun jne
Gigantti ei reagoinut mitenkään. Ei anteeksipyyntöä, ei lahjakorttia.
Näitä tarinoita olisi kymmeniä, ja vain meidän perheestä.
"Vuodenvaihteessa työnsä meillä aloittava monimuotoisuustyöryhmä ottaa ensimmäiseksi tavoitteekseen eettisen asiakaspalvelun käytäntöjen parantamisen. "
Eli hyvin pian gigantissa on vain nippu kiintiömustekaloja myyjinä.
Vierailija wrote:
Tyytyväinen asiakas on ollut aiemmin sijalla 12, nostamme sen sijalle 8.
T:Gigantti
Eikö asiakastyytyväisyys tulisi olla numero yksi?
Vierailija wrote:
Turha niitä myyjiä on tässä syyttää. Jatkuva painostus ja seurantataulukot. Hyvin pian on kengän kuva perseessä, jos ei saa myytyä ja tuputettua. Samoin on teleoperaattorien laita. Vaaditaan ja painostetaan myyjiä.
Sama koskee joitain vaateliikkeitä, kröhöm.
T. Myyjä
Vierailija wrote:
1. Ostin käsi-imurin. Uutena alan liikkeestä, mitä käsittääkseni Gigantti edustaa.
Kotona otin paketista ja nojatuolissa istuessani tutkin uutta tuotetta. Kun avasin sen, pöllähti päälleni roskaa, pölyä ja kaikkea muuta, mitä "uuden" tuotteeni säiliössä oli.
2. Ostin uuden tietokoneen, itse asiassa kaksi, yhden itselleni ja yhden tyttärelleni.
Käytimme tuhansia euroja kauppaan ja sitten paljastuikin, että koneeni oli käytetty. Myytin uutena.3. Otin partakoneen. Pyysin tietynlaista, koska tavallinen ei "riittänyt".
Seuraavien kuukausien aikana minulle vakuutettiin aina seuraavan olevan parempi ja parempi. Nyt omistan maailman kalleimman partakoneen, koska en vain jaksanut enää taistella heidän kanssaan. Cittarista löytyi peruskone, joka toimii hyvin.
4. Olin vanhempieni apuna
Miksi ihmeessä olisit asioinut aina vain uudelleen Gigantissa, jos kymmeniä vastaavia mokia tapahtui 🤔
Vierailija wrote:
"Vuodenvaihteessa työnsä meillä aloittava monimuotoisuustyöryhmä ottaa ensimmäiseksi tavoitteekseen eettisen asiakaspalvelun käytäntöjen parantamisen. "
Eli hyvin pian gigantissa on vain nippu kiintiömustekaloja myyjinä.
Luetunymmärtäminen? Kai nyt suomalainen suomea ymmärtää? Kyse on siitä että asiakaspalvelijat opetetaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä (vajaaälyisiä, vanhuksia, tietämättömiä, jne.), ei siitä että asiakaspalvelijoiksi otetaan jatkossa "mustekaloja".
Kohta boikotoinut tuota firmaa 15 vuotta kehnon ja ylimielisen asiakaspalvelun takia.
Me asiakkaat pahoittelemme nyt jaloillamme. Tuollainen myynti kulttuuri pitää kitkeä pois joka paikasta ja joka toimialalta. Ja paras keino siihen on lopettaa asiointi niissä liikkeissä. Silloin ne sulkee ovet ja markkinat ottaa eri tavalla toimiva yritys. Kuluttajan ei pidä sietää ja hyväksyä mitä tahansa.
Vierailija wrote:
Kaikki tuo pakkomyynti liittyy vahvasti kolmen mobiilioperaattorin tuotteiden myyntiin. Sitähän se on niiden omissa asiakaspalveluissakin.
Minulla viimeksi kokemus tuosta loppukesältä Turun Hansakorttelin Powerista. Menin ostamaan puhelimeen powerpankkia ja se myytiin kyllä, mutta sitä ennen piti vielä tapella siitä, että en millään halunnut vaihtaa operaattoria. Olen jo niin iäkäs, 57-vuotias, että minulle välttämättä haluttiin tyrkyttää uusi operaattori, vaikka nostin käden pystyyn ja sanoin, että stop tykkänään ja suu poikki, en tullut vaihtamaan operaattoria vaan ostamaan tämän powerpankin. Jätkä vaan jankkasi ja jankkasi, joten piti pitää puoliani ja alkaa huutaa. Sanoin kiukkuisesti, että rahasta nyt tämä vekotin, että pääsen lähtemään. Oli noin kymmenestä sekunnista kiinni, etten lähtenyt vetämään ulos kaupasta ilman ostosta. Sain kumminkin maksettua, ja yleensä kiitän myyjää myyntitapahtumasta, mutta sillä kertaa lähdin ilman kiittämistä kiukusta puhisten. Minä olen sen verran äänekäs ja kiukkuinen ihminen, että en alistu enää pakkotyrkyttämisiin. Niin huonoja kokemuksia minulla on muutaman vuoden takaa, että ei enää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Turha niitä myyjiä on tässä syyttää. Jatkuva painostus ja seurantataulukot. Hyvin pian on kengän kuva perseessä, jos ei saa myytyä ja tuputettua. Samoin on teleoperaattorien laita. Vaaditaan ja painostetaan myyjiä.
Sama koskee joitain vaateliikkeitä, kröhöm.
T. Myyjä
Anttila joskus 2010-luvun vaihteessa! Kosmetiikkaosastolta jos jotain osti, myyjä tuputti lisäksi aina milloin mitäkin juttua, joita oli myyntitiskillä runsaasti tarjolla. Aina täytyi vain hymyillä väkinäisesti ja sanoa, että ei nyt tällä kertaa. Lopulta aloin välttää Anttilaa ja käydä kosmetiikkaostoksilla marketeissa.
Vierailija wrote:
Selityksen makua. Mikähän esti Giganttia tekemästä näitä jo vuosia sitten?
Raha. Eivätkä nämä tule tekemään yhtään mitään jatkossakaan vaan sama meno jatkuu. Nyt koitetaan vain näillä selityksillä painaa asiaa hiljaiseksi.
Tässä on iso ongelma myös se, että Gigantin myyjät ovat 90 prosenttisesti narsistisia white trash-jonneja, joilla on alla apukoulun lisäksi aggressiivinen myyjän kirjekurssi. En voi käsittää mistä kolosta ylipäätään kaivelevat nämä kuvottavat hemmot asiakaspalveluun.
Eli turhia koulutusmoduuleita, lähiesimiehen kyttäystä ja joku iänikuinen työryhmä strategiaa puimaan.
Vierailija wrote:
Käytimme tuhansia euroja kauppaan ja sitten paljastuikin, että koneeni oli käytetty. Myytin uutena.3. Otin partakoneen. Pyysin tietynlaista, koska tavallinen ei "riittänyt".
Kyllä ihan aikuisetkin, työssäkäyvät ja normaalit ihmiset pelaavat tietokoneella. Emme elä enää ysärillä.
Vierailija wrote:
Teillä ei sitten opittu kerrasta. "On se vaan tyhmää maksaa liikaa"
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kaikki tuo pakkomyynti liittyy vahvasti kolmen mobiilioperaattorin tuotteiden myyntiin. Sitähän se on niiden omissa asiakaspalveluissakin.
Minulla viimeksi kokemus tuosta loppukesältä Turun Hansakorttelin Powerista. Menin ostamaan puhelimeen powerpankkia ja se myytiin kyllä, mutta sitä ennen piti vielä tapella siitä, että en millään halunnut vaihtaa operaattoria. Olen jo niin iäkäs, 57-vuotias, että minulle välttämättä haluttiin tyrkyttää uusi operaattori, vaikka nostin käden pystyyn ja sanoin, että stop tykkänään ja suu poikki, en tullut vaihtamaan operaattoria vaan ostamaan tämän powerpankin. Jätkä vaan jankkasi ja jankkasi, joten piti pitää puoliani ja alkaa huutaa. Sanoin kiukkuisesti, että rahasta nyt tämä vekotin, että pääsen lähtemään. Oli noin kymmenestä sekunnista kiinni, etten lähtenyt vetämään ulos kaupasta ilman ostosta. Sain kumminkin makset
Eli ei riitä enää näiden kauppojen liittymämyyjien välttely, myös näistä elektroniikkapuotien myyjistä on tehty eri operaattoreiden sisäänheittäjiä?!
Myyntityö on tätä kautta linjan ja ollut jo pitkään. Itse menetin aikoinaan motivaation parissa viikossa, nykyään olen terveydenhoitoalalla jossa on omat ongelmansa mutta ei sentään tarvitse yrittää huijata ihmisiä provikan saamiseksi.