Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakas isovanhempi miksi et anna mitään lapsillesi tai lapsenlapsillesi?

Vierailija
25.10.2023 |

Taas oli aloitukseni poistettu ennen kuin ehdin lukea vastauksia. Tosi harmi, koska tämä aihe painaa minua ja ahdistaa. Yritän vain ymmärtää ajatusta käytöksen takana, ja se on tosi vaikeaa.

Meillä siis isovanhemmat, jotka ovat keskivertoa selvästi varakkaampia, suvussa on vanhaa rahaa, ovat sitä perineet molemmilta puolilta, mutta eivät meitä ole koskaan tukeneet mitenkään, eivätkä esim koskaan antaneet lapsenlapsilleen juuri mitään. Koskaan eivät kysele mitä haluaisivat lahjaksi tai tarvisivat jos kutsutaan synttäreille. Joskus ovat antaneet ihan jotain vanhaa rojua, josta jopa ovat puhuneet että haluavat eroon.

Me olemme perheenä olleet viime vuodet todella tiukilla yleisen taloudellisen tilanteen johdosta. Teen itse kahta työtä, samoin mieheni (ihmettelen, miten tätä pidetään trollina, kun tiedän monia omalla alalla työskenteleviä jotka tekevät useampaa työtä). Vapaa-aikaa ei juurikaan ole. Lisäksi on tietenkin lapset hoidettavana ja omassa terveydessäkin on ollut haasteita.

Samalla isovanhemmat odottavat kuitenkin että heitä tullaan itsestäänselvyytenä nopeasti auttamaan kun tarvitsevat apua. Saattavat olla jopa vihamielisiä ja katkeria jos heitä ei päästäkään auttamaan. Vaikka yksinkertaisesti ei ole edes aikaa! Ja kyllä töytyy sanoa, että kun ei apua olla saatu ei pikkulapsiaikaan, ei silloin kun on ollut taloudellisesti tiukkaa, ei milloinkaan kun on ollut haasteita, niin ei rehellisesti edes huvita hirveästi olla auttamassa. 

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Juuri toissapäivänä siirsin  5000 euroa ennakkoperintöä lapseni tilille. Nuorella on työpaikka, mutta edessä on muutto toiselle paikkakunnalle ja muutoissa on aina ylimääräisiä kuluja.

En hilloa rahoja tileillä, vaan panen hyvää kiertämään.

Paljonko maksoit veroa tuosta maksamastasi ennakkoperinnöstä? Tai siis paljonko lapselle jää siitä käteen?

Vierailija
22/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

siksi, koska nuoremmat sukupolvet ovat niin pehmeitä, että mitään ei viitsitä tehdä rahan eteen. ei ole ilmaisia aterioita, joten me ei jätetä edes "arkkurahoja" kakaroille. tienatkoon itse rahansa. meidän vanhemmat raatoivat niska limassa sotien jälkeen selviytyäkseen, niinkuin mekin, ja lapsilla sama kohtalo. ukko sanoi, että ennen kun mullan alle lähdetään, niin talot pannaan matalaksi, eli lopetetaan vakuutukset hyvissä ajoin ja poltetaan. näin ei jää riitaa lapsille, eikä kuluja mahdollisesti huonokuntoisesta talosta. sitten jatketaan yhteiskunnan riesana hoitokodissa ainakin kymmenen vuotta.

Jos sun vanhemmat ovat raataneet niska limassa sotien jälkeen, se ei liity sinun saavutuksiisi yhtään enempää, kuin sinun työsi liittyy lapsiisi. Jos olet syntynyt sotien jälkeen, kuulut ns. pullamössösukupolveen, joka senkun vaan käveli töihin nuorena ilman että tarvi edes kunnolla kouluja käydä. Toisin kuin nykyään, kun samaa paikkaa hakee 400 ihmistä. Tuollaisia ahneita ihmisistä tulee, kun ovat pääseet liian helpolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tyhmä siirtää ennakkoperintönä rahaa kun on lukemattomia muitakin keinoja ilman vero ja perintöseuraamuksia. 

Vierailija
24/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Juuri toissapäivänä siirsin  5000 euroa ennakkoperintöä lapseni tilille. Nuorella on työpaikka, mutta edessä on muutto toiselle paikkakunnalle ja muutoissa on aina ylimääräisiä kuluja.

Et kai nyt oikeasti siirtänyt 5000€ ja nimenomaan ennakkoperintönä? 5000 eurosta menee jo lahjavero. Ja lisäksi jos se on ennakkoperintö, se otetaan huomioon lopullisessa perintöveron laskelmassa.

Oikea tapa toimia on lahjoittaa 4999€ maininnalla "veroton lahja" tms, jotta tulee selväksi, ettei ole ennakkoperinnöstä kyse. Tästä ei mene veroa eikä oteta huomioon perinnönjaossa myöhemminkään.

Elatuslahjoja voi antaa reippaammin. Ne on käteviä aikuisten lasten tukemiseen. Esimerkiksi sen muuttofirman laskun voi maksaa lapsen puolesta.

Vierailija
25/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on työpaikkoja oikeasti hyville työntekijöille, mutta kun kaikki haluaa olla jotain johtajia ymv ei luonnollisesti ole paikkoja kaikille, ei ole koskaan ollut.

Vierailija
26/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et kai nyt oikeasti siirtänyt 5000€ ja nimenomaan ennakkoperintönä? 5000 eurosta menee jo lahjavero. Ja lisäksi jos se on ennakkoperintö, se otetaan huomioon lopullisessa perintöveron laskelmassa.

Oikea tapa toimia on lahjoittaa 4999€ maininnalla "veroton lahja" tms, jotta tulee selväksi, ettei ole ennakkoperinnöstä kyse. Tästä ei mene veroa eikä oteta huomioon perinnönjaossa myöhemminkään.

Elatuslahjoja voi antaa reippaammin. Ne on käteviä aikuisten lasten tukemiseen. Esimerkiksi sen muuttofirman laskun voi maksaa lapsen puolesta.

Eiköhän tuo kirjoittaja ole juuri toiminut noin. Itsellä kokemusta isovanhemmista jotka lupailevat ennakkoperintöä, vaan eivät koskaan kuitenkaan anna sitä. Mikä tällaisessa on ideana voisiko joku näin toimiva selittää? Miksi luvata jotain mitä ei sitten anna tai toteuta? Mielestä se on todella outoa käytöstä.

Vierailija
27/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

<

Mitään ei olla siis itse alunperin pyydetty ja rahaa kyllä on, ettei se ole vaan yhtäkkiä loppunut. Toki sitten jo alettu miettiä et ovatkohan antamassa perintöä vaiko ei, kun sellaisesta itse ihan oma-aloitteisesti kerta puhuvat.

Vierailija
28/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tottunut saamaan "apuja" vanhemmiltani, vaikka olemmekin hyväpalkkaisessa työssä molemmat. He haluavat olla lastemme elämässä ja tukevat esimerkiksi harrastamista osallistumalla harrastusmaksuihin. Tai kustantavat uusia talvivaatteita jne. Ovatpa kustantaneet reissujakin meille. Toki vanhemmillani on sen verran rahaa, ettei se ole heiltä mistään pois. Sinänsähän se on ihan sama auttavatko he nyt rahallisesti, vai tulevatko nämä rahat joskus perintönä kerralla kaikki. 

Toivon,että tulevaisuudessa voin jatkaa samalla mallilla omien lasteni kanssa. 

Tavallaan on tosi vaikea ymmärtää ettei vanhemmat halua auttaa omia lapsiaan, jos ovat erittäin varakkaita ja lapsella tosi tiukkaa. Kyllä itse ainakin haluan tehdä lasteni eteen kaiken ja auttaa heitä kaikessa ylipäätään.

Vierailija
29/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Edelleen , se että on varakas, ei tee kenestäkään elatusvelvollista jälkipolvea kohtaan. 

AP voi ehkä miettiä MIKSI on näin? 

En voi kutsua itseäni varakkaaksi, mutta olen säästänyt lasten syntymästä asti heitä varten, ja aion elää elämäni myös niin, että heille jää jotain minulta. Autan myös aina kun tarvii. Mihin minun pitäisi tuloni tuhlata, johonkin jatkuvaan reissaamiseen, vempeleiden osteluun ja mässäilyynkö? Rakkaudesta lapseni hankin, ja rakkaudella heitä kohtelen, hyviä ihania lapsia heistä on kasvanutkin (sillä rakkaudella).

Vierailija
30/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat haluavat että te "opitte" itse tienaamaan ja käyttämään sen verran rahaa kun sitä on saatavilla. Ei ole isovanhempien tehtävä auttaa teitä taloudellisesti ja jos he sen tekisivät niin milloin se loppuisi? Sitten kun lapset olisivat jo aikuisia vai vasta kun he itse olisivat haudassa. Jos he oikeasti ovat varakkaita, niin eiköhän heidän taskulla olisi koko ajan käsiä jos he alkaisivat rahaa jakamaan, tuskin olisitte ainoita. Mitä tulee heidän auttamiseensa niin autatte heitä vain sen verran kun haluatte ja jaksatte. Opettelette sanomaan että nyt ei kerkeä, että ostakaa vaikka apua. Teidän ei tarvitse tuntea huonoa omaa tuntoa jos ette voi auttaa, koska he eivät ole ilmeisesti auttaneet teitä lastenhoidossa ja heillä on varaa maksaa avusta.

Vierailija
31/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä ahdistuu kun lukee että olisi  velvollisuus auttaa hyvissä asemissa olevia lapsia ettei ole ilkeä ja itsekäs. 

Mutta jatkakaa,  moittikaa meitä keillä ei ole varaa "tukea ja auttaa "  lapsiamme joiden elintaso on korkeampi kuin itsellä koskaan. Mutta myös heidän ei tarvitse sitten auttaa, kunhan kerta vuoteen soittavat.

Vierailija
32/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty juttu! Ilmeisesti sama tyyppi satuilee noita samantyyppisiä aloituksia tämän tästä. Kirjoitustyylistä ja -sävystä tunnistaa. Keksisi joskus jotakin iloisempaa ja kohottavampaa ikuisen anoppi-/appiukko-/isovanhempi-valituksen sijaan.

Vierailija
33/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Puhutaanko nyt ap sinun isovanhemmistasi? Kun sivulauseessa mainitset, että lapsiakin sinulla on.

Sanoisit suoraan vaan, että miksi varakkaat appivanhemmat eivät anna sinulle rahaa.

Miten se muuttaa tilannetta?

Vierailija
34/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiteytys:  Anoppi ei anna mulle rahaa prkl!

Vierailija
35/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Isovanhemmat haluavat että te "opitte" itse tienaamaan ja käyttämään sen verran rahaa kun sitä on saatavilla. Ei ole isovanhempien tehtävä auttaa teitä taloudellisesti ja jos he sen tekisivät niin milloin se loppuisi? Sitten kun lapset olisivat jo aikuisia vai vasta kun he itse olisivat haudassa. Jos he oikeasti ovat varakkaita, niin eiköhän heidän taskulla olisi koko ajan käsiä jos he alkaisivat rahaa jakamaan, tuskin olisitte ainoita. Mitä tulee heidän auttamiseensa niin autatte heitä vain sen verran kun haluatte ja jaksatte. Opettelette sanomaan että nyt ei kerkeä, että ostakaa vaikka apua. Teidän ei tarvitse tuntea huonoa omaa tuntoa jos ette voi auttaa, koska he eivät ole ilmeisesti auttaneet teitä lastenhoidossa ja heillä on varaa maksaa avusta.

Ap on aina elättänyt itsensä ja perheensä. Osaa tämän taidon siis varsin hyvin. Se ei estä ihmettelemästä sitä etteivät varakkaat isovanhemmat KOSKAAN halua antaa liiastaan mitään itse hankkimilleen lapsilleen ja heidän lapsilleen. Onhan tuo toki todella itsekästä, ei siitä pääse mihinkään.

Ja nämä köyhät vanhukset jotka täällä syyllistyvät ja samalla mollaavat nuorisoa ettekö osaa lukea vai eikö vaan ymmärrys riitä??

Vierailija
36/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa ap:n vanhemmatkaan olivat perineet vielä ap:n ikäisinä mitään vaan joutuivat silloin itse selviämään vähemmällä. Se monilta perintöä ahnaasti kärkkyvältä vain sopivasti tahtoo unohtus. Vähintään odotetaan kuten ap että isovanhemmat takaavat helpon elämän koko aikuisiän.

Vierailija
37/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap on aina elättänyt itsensä ja perheensä. Osaa tämän taidon siis varsin hyvin. Se ei estä ihmettelemästä sitä etteivät varakk

Kyllä, oikein hyvin osaamme lukea. Vanhempien on velvollisuus tukea aikuisten lastensa perheitä olivatpa nämä pienipalkkaisia tai liian leveä elintaso.

Miksi köyhät pitäisi tuosta vastuusta unohtaa?   Kakskymppiä tai halvempi "roina"  on turha tuoda, olipa varakas tai köyhä.  Se on niin olematon lahja 

Vierailija
38/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Keksitty juttu! Ilmeisesti sama tyyppi satuilee noita samantyyppisiä aloituksia tämän tästä. Kirjoitustyylistä ja -sävystä tunnistaa. Keksisi joskus jotakin iloisempaa ja kohottavampaa ikuisen anoppi-/appiukko-/isovanhempi-valituksen sijaan.

Miksi olisi keksitty juttu? 

Miehen perheessä on rahaa. Miehen vanhemman sisarukset ovat kaikki ostaneet lapsilleen ensiasunnot ja avustaneet avokätisesti nuoria perheitä. Miehen vanhemmat eivät ole avustaneet meitä millään tavalla koskaan. Syynä on juurikin tuo, että mukamas opettavat itse pärjäämään. Mielestäni se on vaan tekosyy että voi hyvällä omalla tunnolla pitää kaikki itsellään. Ovat juurikin näitä, jotka sitten kehuskelevat jatkuvilla ulkomaanmatkoillaan ym. Kyllähän se vähän ärsyttää, kun itse matalapalkka-alalla raataa pitkää päivää ja aikoinaan

varmaan hoidan sitten heidätkin, tosin en ilmaiseksi, koska vanhuuden varalle rahat ilmeisesti säästetty. Täytyyhän heidän olla oppinut siihen mennessä tulemaan toimeen omavaraisesti. Ei voi vaan olettaa että sitten autetaan ilmaiseksi. Me pärjätään kyllä, vaikka eivät sitä ole koskaan kysyneetkään!

Vierailija
39/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuja mummot täällä heti valmiina uhriutumaan vaikka aloitus ei millään tavalla koske heitä.

Vierailija
40/153 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiempaankin keskusteluun kommentoin. Ahneita ja itsekkäitä on joka ikäluokassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi