Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin alkoi etätyön alasajo meidänkin yrityksessä

Vierailija
25.10.2023 |

Hybridityömalli jatkuu, mutta nyt riippuen yksiköstä on viikoittain tietty määrä pakollisia läsnäolopäiviä. LOISTAVAA!

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta työkaverit ja työsosiaalinen elämä. Olen erittäin tehokas työntekijä kotona, työnantajani tajuaa tämän, ja olen käynyt konttorilla viimeksi 2020.

Vierailija
82/161 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin ei voi soveltaa yhtä ja samaa sapluunaa sillä työyhteisöt ovat niin erilaisia työnkuvaltaan ja siltä miten työ ylipäätään jaksottuu ja missä  määrin yhteistyö on tarpeellista. Kokisin itsekin erittäin kuormittavana mennä toimistolle joka päivä, mutta  onhan se arvokasta olla pidetty työyhteisön jäsen ja tutustua naamoihin Teamsin ulkopuolellakin. 

Mutta joo, jonkun erittäin itsenäistä työtä tekevän, harjautuneen ammattilaisen ja kuuliaisen työpanos onkin varmasti vähintään yhtä hyvä etänäkin. Mutta sitten on myös niitä joille etätyö ei sovellu. Ei olla paikalla, ei tuoda ongelmia esiin, oppiminen on hidasta ja heikkoa. Noihin voi yrittää esimiehenä vaikuttaa rakentavasti ja työkaluja antaen, mutta jos työntekijän päivä menee siihen että etätyöpäivinä mikään ei etene tai edisty niin se lisää kaikkien muiden työkuormaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei kiinnosta työkaverit ja työsosiaalinen elämä. Olen erittäin tehokas työntekijä kotona, työnantajani tajuaa tämän, ja olen käynyt konttorilla viimeksi 2020.

Sää oot niinkuin mää. Kotiruoka, puhdas vessa, kahvinkeitin sitä merkkiä minkä itse haluaa ja siihen ei jonoa, ei influenssoja syksyllä, emme saastuta maailmaa liikennevaloissa notkumalla joka päivä. Ja HILJAISUUS työpisteessä.

Vierailija
84/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näihin ei voi soveltaa yhtä ja samaa sapluunaa sillä työyhteisöt ovat niin erilaisia työnkuvaltaan ja siltä miten työ ylipäätään jaksottuu ja missä  määrin yhteistyö on tarpeellista. Kokisin itsekin erittäin kuormittavana mennä toimistolle joka päivä, mutta  onhan se arvokasta olla pidetty työyhteisön jäsen ja tutustua naamoihin Teamsin ulkopuolellakin. 

Mutta joo, jonkun erittäin itsenäistä työtä tekevän, harjautuneen ammattilaisen ja kuuliaisen työpanos onkin varmasti vähintään yhtä hyvä etänäkin. Mutta sitten on myös niitä joille etätyö ei sovellu. Ei olla paikalla, ei tuoda ongelmia esiin, oppiminen on hidasta ja heikkoa. Noihin voi yrittää esimiehenä vaikuttaa rakentavasti ja työkaluja antaen, mutta jos työntekijän päivä menee siihen että etätyöpäivinä mikään ei etene tai edisty niin se lisää kaikkien muiden työkuormaa.

Onkohan tuollainen työntekijä ollenkaan itselleen sopivassa tehtävässä? Yksityisellä puolella tuollaiseen ei ole varaa.

Vierailija
85/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran sama laulu ja valitus, kun joutuu menemään sinne työpaikalle. Itse aiemmassa työpaikassa tein etätöitä niin paljon, että alkoi ottaa päähän. Oli mm. yksi syy miksi irtisanouduin ja lähdin muualle töihin. Sellaiseen työhön, mikä vastasi paremmin omaa osaamistani ja, että voin olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä. IT-tukea ja koneiden asentelua ei voi hirveästi etänä tehdä. Varsinkin, kun kyse on kouluympäristöstä, missä asiakkaiden ongelmat & kysymykset ovat laidasta laitaan.

Vierailija
86/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla laskutusaste on etätöissä ollessa siellä 90 %:n tietämillä tai yli ja avokonttorilla paikan päällä 50 %:n paikkeilla, niin eiköhän pomo osaa vetää johtopäätökset siitä, kumpaa kannattaa teetättää. Lisäksi avikonttorissa et voi hoitaa kaikkia neuvotteluita ja meidän toimipisteellä neukkarit ovat useamman firman yhteiskäytössä, niiden varaamisesta aiheutuu erilliskustannuksia joten huomattavasti kalliimmaksi minä yritykselle käyn lähityöntekijänä :)

Vierailija
87/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehnoin syy pakottaa ihmisiä toimistoille on joku "yhteishenki" tai "me henki". Sillä ei kyllä tehdä euroakaan firmalle. Sopii paremmin koululaisille tai päiväkotiin.

Tietysti jotkut työt on pakko tehdä lähityönä tai muuten ne ei yksinkertaisesti onnistu. Myös yhteistyötä vaativat hommat toimistolla on hyvä syy.

Mutta se vanha asenne josta nämä usien vieläkin kumpuaa että kokoonnutaan paikkaan x kellonaikaan xx.xx koska näin on aina tehty ja vain näin teitä voidaan vahtia, niin ovat kyllä menneiden vuosikymmenten tunkkaista hajua

Vierailija
88/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on viime aikoina ollut paljon keskustelua, ja lehdissä on asiasta kirjoitettu. Monen yrityksen ongelma tällä hetkellä on se, että muutama vuosi sitten ei sovittu pelisääntöjä etätöiden osalta. Nyt ollaankin sitten ongelmissa, kun iso joukko ihmisiä ei enää halua palata toimistoille. Tämä on johtanut monissa paikoissa koviinkin riitoihin ja ihmisten irtisanoutumisiin. Työnantajalla on toisaalta oikeus määrätä työntekijät tekemään työt lähityönä, mikäli sen katsotaan olevan yrityksen edun mukaista.

Vierailija
89/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tästä on viime aikoina ollut paljon keskustelua, ja lehdissä on asiasta kirjoitettu. Monen yrityksen ongelma tällä hetkellä on se, että muutama vuosi sitten ei sovittu pelisääntöjä etätöiden osalta. Nyt ollaankin sitten ongelmissa, kun iso joukko ihmisiä ei enää halua palata toimistoille. Tämä on johtanut monissa paikoissa koviinkin riitoihin ja ihmisten irtisanoutumisiin. Työnantajalla on toisaalta oikeus määrätä työntekijät tekemään työt lähityönä, mikäli sen katsotaan olevan yrityksen edun mukaista.

Maailma muuttuu joka tapauksessa halutaan tai ei. Miksi pitäisi palata entiseen, kun nykyteknologia mahdollistaa uudenlaisen työskentelyn?

Haluaako joku mieluummin nykytyylin sijaan työskennellä kuokalla ja lapiolla? Unohdetaan tietokoneet ja laskimet ja palataan lyijykynien ja ruutupapereiden pariin? Kirjoitetaan käsin kaunokirjoituksella kirjeitä sähköpostien sijaan?

Tervetuloa 2020-luvulle.

Vierailija
90/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt tullaan ajan myötä lopettamaan, tutkimukset on osoittanut että työtehokkus on 20% heikompi etätöissä kuin konttorilla.

Vierailija
91/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jälleen kerran sama laulu ja valitus, kun joutuu menemään sinne työpaikalle. Itse aiemmassa työpaikassa tein etätöitä niin paljon, että alkoi ottaa päähän. Oli mm. yksi syy miksi irtisanouduin ja lähdin muualle töihin. Sellaiseen työhön, mikä vastasi paremmin omaa osaamistani ja, että voin olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä. IT-tukea ja koneiden asentelua ei voi hirveästi etänä tehdä. Varsinkin, kun kyse on kouluympäristöstä, missä asiakkaiden ongelmat & kysymykset ovat laidasta laitaan.

Jälleen kerran sama laulu ja valitus etätyöstä. Mutta näin se kuuluukin ratkaista, että hakee sellaisen paikan, jossa viihtyy. Niin tekee nyt moni etätyötä suosivakin.

Vierailija
92/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Etätyöt tullaan ajan myötä lopettamaan, tutkimukset on osoittanut että työtehokkus on 20% heikompi etätöissä kuin konttorilla.

Hanki sinäkin sen kaksiosi tilalle kunnon asunto niin siellä viihtyy töissä. Ei tarvitse muille yrittää tuota tuputtaa. 

Tai viihdy sitten keskenäsi siellä betonihelvetissä 

Vierailija
93/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lusmuilijoita on joka tapauksessa, tehtiinpä etätyötä tai ei. 

Sellaisille kannattaisi antaa mieluummin fudut, kuin heidän takiaan pakottaa kaikki tuotteliaat ihmiset toimistolle. 

Jos olet tuottelias, niin miksi et voisi mennä konttorille? Pelkäätkö ettet olekaan niin loistava kuin kuvittelet?

en ole tuo jolle vastasit, mutta olen erittäin aikaansaava, olinpa etänä tai toimistolla. Toimistolla on paremmat fasiliteetit mutta vastapainoksi siellä on niitä hihoista nykijöitä.

Eräskin tulee näyttämään valokuvia tms.kännykästään vaikka istun kuulokkeet korvilla palaverissa!

Vierailija
94/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä ei ole työteho huonontunut etätöissä, eli tuokaan ei päde kaikkialla.

Lisäksi työnantajani on säästösyistä luopunut isosta osasta työtiloja, kun työt voidaan tehdä etänä. Jos nyt sinun ja muiden mieliksi olisi palattava lähitöihin niin kysymys kuuluu: minne? Kaikille ei ole enää työnantajalla tarjota työtiloja. Kotoa työpisteeltä on pois lähdettävä, mutta  junaankaan ei voi päiväksi jäädä. Myöskin kahvilat ovat enenevissä määrin kieltäneet läppärit ja liian pitkäaikaisen istuskelun tiloissaan. Puiston penkilläkään ei talviaikaan koko päivää tarkene... menee mielenkiintoiseksi. 

Vierailija
95/161 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Seurataanko yrityksissä tunteja vai tuloksia? Itse olen esihenkilönä asiantuntijatiimille, jonka jäsenet ovat hajallaan ympäri Suomea. Kaikki tekevät töitä kotoa tai mökiltään käsin, toimistolla käyvät ne, jotka haluavat ja asuvat lähellä. Kollegan tiimissä on jäseniä muualta Euroopasta ja vaikka meillä on käytössä työajanseuranta, niin tulokset ovat ne, mitä mitataan. Minulle on aivan sama, tekeekö tiimiläinen töitä aamulla vai illalla, käykö välissä lenkillä tai pesee pyykkiä, kunhan projekti etenee aikataulussa. Osa meistä tekee etätöitä ulkomailta käsin osan vuotta ja pari kertaa vuodessa näemme livenä. Näin ollaan toimittu jo lähes 10 vuotta.

Meillä ei ole käytössä Teamsiä, mutta en ymmärrä, kenellä esihenkilöllä olisi aikaa kyttäillä minkävärisiä palloja siellä tiimiläisillä on. Statuspalaverit meillä on viikottain ja pitkin viikkoa on erilaisilla kokoonpanoilla palavereita, mutta en tosiaan seuraa kenenk

Näin myös itsellä, eli etätyössä kotoa käsin suurimman osan aikaa. Kotitoimistolla minulla on myös aika lailla kaikki, jota työssäni olen ilmoittanut tarvitsevani. Käyn työnantajani pääkonttorilla vain silloin, kun sen katsotaan olevan oikeasti tarpeen. Työskentelen kaupalisissa asiantuntijatehtävissä ja asiakkaani toimipisteineen ovat maantieteellisesti hyvinkin kaukana toisistaan. Minun tekemiseni tai tekemättä jättämiseni näkyvät nopeasti sekä numeroiden että asiakkaiden yhteydenottojen kautta, joten ilmeisesti etätyö ei ole laskenut tehokkuuttani ainakaan työnantajan näkökulmasta. Esihenkilöni ei työtäni tai taukojani kyttää ja tietää kyllä minun joko oman ilmoitukseni tai kalenterimerkintäni perusteella olevan tiettyinä aikoina heikommin tavoitettavissa. Itsekin voin käydä sopivana aikana vaikka kesken päivän käydä joko ulkoilemassa tai salilla ja jatkaa töitä sen jälkeen. 

Vierailija
96/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No, siis tuottavuushan tuohon on syynä. On huomattu että tuottavuus on pudonnut etätyön myötä. Näin ainakin meillä. Lähes jokaisen yksilön tuottavuus/laskutusaste on madaltunut sillä ajalla mikä on tehty kotona 🤷🏻‍♀️

Meillä taas tehokkuus meni parempaan suuntaan. Lisäksi sairaspoissaolojen määrä putosi selvästi, kun kaikki eivät ole toimistolla levittämässä ja vastaanottamassa tartuntoja.

Vierailija
97/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä työtä te etätyöläiset teette?

Koodari. Välillä jotain muuta mutta it-alalla viimeiset 15v

Alkaa tuo koodaaminenkin menettämään hohtonsa kun tekoäly tekee homman lähes itse ja paljon nopeammin. AI on kyllä lyömässä kunnolla läpi nyt.

Vierailija
98/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Seurataanko yrityksissä tunteja vai tuloksia? Itse olen esihenkilönä asiantuntijatiimille, jonka jäsenet ovat hajallaan ympäri Suomea. Kaikki tekevät töitä kotoa tai mökiltään käsin, toimistolla käyvät ne, jotka haluavat ja asuvat lähellä. Kollegan tiimissä on jäseniä muualta Euroopasta ja vaikka meillä on käytössä työajanseuranta, niin tulokset ovat ne, mitä mitataan. Minulle on aivan sama, tekeekö tiimiläinen töitä aamulla vai illalla, käykö välissä lenkillä tai pesee pyykkiä, kunhan projekti etenee aikataulussa. Osa meistä tekee etätöitä ulkomailta käsin osan vuotta ja pari kertaa vuodessa näemme livenä. Näin ollaan toimittu jo lähes 10 vuotta.

Meillä ei ole käytössä Teamsiä, mutta en ymmärrä, kenellä esihenkilöllä olisi aikaa kyttäillä minkävärisiä palloja siellä tiimiläisillä on. Statuspalaverit meillä on viikottain ja pitkin viikkoa on erilaisilla kokoonpanoilla palavereita, mutta en tosiaan seuraa kenenk

Teidän yritys on alusta alkaen ollut etätyöyritys ja liiketoiminta rakennettu sen mukaisesti. Tilanne täysin eri perinteisissä yrityksissä jossa etätyö on sallittu tietyissä rajoissa. Ja nyt näiden yritysten työntekijät luulevat yritysten siirtyneen täysin etätyöskentelyyn, ei se niin mene.

Vierailija
99/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lusmuilijoita on joka tapauksessa, tehtiinpä etätyötä tai ei. 

Sellaisille kannattaisi antaa mieluummin fudut, kuin heidän takiaan pakottaa kaikki tuotteliaat ihmiset toimistolle. 

Jos olet tuottelias, niin miksi et voisi mennä konttorille? Pelkäätkö ettet olekaan niin loistava kuin kuvittelet?

Ohis kysyy, että miksi ihmeessä menisin? Kotona säästän aikaa, saan enemmän aikaan, ei ole melusaastetta, ei tarvitse etsiä paikkaa jne. Meillä tuotteliaisuus näkyy suoraan tilastoissa. Kaikki tietää, että toimistolla saa vähemmän aikaan. Käyn kyllä itse kerran viikossa, koska "pakko". 

Ei työnantajaa kiinnosta kuin työaika, sinun omalla ajansäästöllä ei ole työnantajalle mitään merkitystä

Ohis, mut ainakin tälle työnantajalle kaikki työntekijöiden työhyvinvointiin vaikuttavat asiat ovat merkityksellisiä. Ymmärrän että ihmisillä on erilaisia rytmejä ja tarpeita, eikä mua nyt niin kiinnosta tekeekö työntekijät työnsä klo 8 aamulla vai 18 illalla. Kunhan perjantaina on raportti sähköpostissa kuluneen viikon tapahtumista. Toimistolle saa halutessaan tulla tekemään, mut pakko ei ole. Meillä on muuten hirveän vähän sairauslomia, ja työntekijöiltä tullut palaute on pelkästään positiivista. 

Vierailija
100/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kertokaa nyt joku viisas, että mikä siinä  firmojen lähityöintoilussa on oikeasti takana? Joku taloudellinen hyötyhän sen on oltava, en usko pätkääkään mitään paskapuheita yhteisöllisyydestä tai muusta nyyhkyilystä.

Tyhjiä toimistotiloja joista maksetaan isoja vuokria ja kuluja. Eivät saa tiloja vuokrattua eteenpäin, kun toimistotiloista on ylitarjontaa. Mitään muuta järkevää selitystä ei ole. Toi yhteisöllisyys on ihan höpöhöpöä. Kaikki istuu päivät pitkät karsinoissaan toimistolla ja huutavat kilpaa puhelimeen tai istuvat palavereissa. Hyvä että siellä kuulee edes omia ajatuksiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi