Näin alkoi etätyön alasajo meidänkin yrityksessä
Hybridityömalli jatkuu, mutta nyt riippuen yksiköstä on viikoittain tietty määrä pakollisia läsnäolopäiviä. LOISTAVAA!
Kommentit (161)
Tässä (kuten lähes kaikissa muissakin etätyötä koskevissa) keskustelussa ainoat ääripäät tuntuvat olevan 100% tehokkaat etäpäivät kotona täydellisessä omassa rauhassa tai sitten aikaansaamaton ja koko ajan keskeytyvä hengailu konttorilla pölistessä niitä näitä lounastaukoa odotellessa.
En tiedä millaista bulkkityötä te muut teette, mutta omalla (vaativalla 😉) asiantuntija-alalla olen kyllä kokenut kaikkein parhaimmaksi työssä kehittymisen välineeksi kasvokkaisen keskustelun muiden kanssa. Ja nimenomaan kasvokkaisen, vaikea kuvitella, että Teams voisi kaksisuuntaisessa viestinnässä korvata sitä kokonaisuudessaan (jo toisen ihmisen mikroeleisiin reagointi häiriintyy videoyhteydessä olevasta viiveestä). Tietysti kyllähän kaiken voi hoitaa etänä ja vaikka sähköpostilla, mutta kyllä sellainen mun mielestä vaan auttamatta syö pois asiantuntijatehtävissä vaadittavaa tiedonvaihtoa, ajattelun kehittämistä ja oppimista.
Varmaan aika harva korkeakoulutusta vaativa työ on kuitenkaan sellaista, että sitä voisi vetää ihan pelkällä päiväni murmelina-mentaliteetilla viikosta toiseen. Toki jos työ on joku ajanvaraaja tms. niin sellaista lienee sama tehdä missä vaan. Mutta tämä tiedonvaihdon, ajattelun ja oppimisen pois jääminen on varmaankin se etätyön huono puoli, mihin nyt aletaan heräillä. Ja saatte etätyöfriikit nyt ihan vapaasti alapeukuttaa (olen muuten itsekin tänään ja huomenna etänä).
Sinä päivänä kun etätyöstä aletaan luopua laitan hakemuksen toiseen työpaikkaan.
Vierailija wrote:
Jaa, meillä taas on mahdollista tehdä etätöitä ulkomailta halutessaan.
Mulla on suomalainen työkaveri joka toimii Lanzarotelta, tekee vielä nelipäiväistä. Ei paha.
Vierailija wrote:
Tässä (kuten lähes kaikissa muissakin etätyötä koskevissa) keskustelussa ainoat ääripäät tuntuvat olevan 100% tehokkaat etäpäivät kotona täydellisessä omassa rauhassa tai sitten aikaansaamaton ja koko ajan keskeytyvä hengailu konttorilla pölistessä niitä näitä lounastaukoa odotellessa.
En tiedä millaista bulkkityötä te muut teette, mutta omalla (vaativalla 😉) asiantuntija-alalla olen kyllä kokenut kaikkein parhaimmaksi työssä kehittymisen välineeksi kasvokkaisen keskustelun muiden kanssa. Ja nimenomaan kasvokkaisen, vaikea kuvitella, että Teams voisi kaksisuuntaisessa viestinnässä korvata sitä kokonaisuudessaan (jo toisen ihmisen mikroeleisiin reagointi häiriintyy videoyhteydessä olevasta viiveestä). Tietysti kyllähän kaiken voi hoitaa etänä ja vaikka sähköpostilla, mutta kyllä sellainen mun mielestä vaan auttamatta syö pois asiantuntijatehtävissä vaadittavaa tiedonvaihtoa, ajattelun kehittämistä ja oppimista.
Va
Miksi koet tarvetta haukkua muita etätyöfriikeiksi? Kuulostat sellaiselta työkaverilta jonka takia osa pysyttelee mielellään etätöissä...
Minä teen sellaista tietotyötä jossa ei tarvitse ideoida tai pallotella ajatuksia muiden kanssa. Käytännössä tiedon syöttämistä eri järjestelmiin. Minulla on tietyt tehtävät jotka teen itsenäisesti olin sitten toimistolla tai kotona. Toimistolla olo ei tuo juuri minun työhöni mitään lisäarvoa vaan tuo vain negatiivisia asioita, joita en jaksa tässä luetella. Miksi minutkin halutaan toimistolle? En ole vaatimassa muita etätöihin mutta jotkut haluavat erittäin kovasti kaltaiseni toimistolle istumaan avotoimistoon vastamelukuulokkeet korvilla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En tiedä millaista bulkkityötä te muut teette, mutta omalla (vaativalla 😉) asiantuntija-alalla olen kyllä kokenut kaikkein parhaimmaksi työssä kehittymisen välineeksi kasvokkaisen keskustelun muiden kanssa. Ja nimenomaan kasvokkaisen, vaikea kuvitella, että Teams voisi kaksisuuntaisessa viestinnässä korvata sitä kokonaisuudessaan (jo toisen ihmisen mikroeleisiin reagointi häiriintyy videoyhteydessä olevasta viiveestä). Tietysti kyllähän kaiken voi hoitaa etänä ja vaikka sähköpostilla, mutta kyllä sellainen mun mielestä vaan auttamatta syö pois asiantuntijatehtävissä vaadittavaa tiedonvaihtoa, aja
Me siirryttiin 2006 jonkun aivopieruasiantuntijan aloitteesta yhden hengen tiilikopeista 200 hengen avokonttoriin. Yksi kaveri teki vuoden töitä pahvilaatikko päässä ennenkuin se pääsi kotitoimistoon. Minä pääsin heti kun kaikki muut meidän tiimistä otti loparit.
17 vuotta tässä nyt on pidetty kotitoimistoa. Toimistolla käyn muutaman kerran kuukaudessa ja asiakkaiden luona viikon tai kaksi. Eipä viitsisi enää toimistolle raahautua eikä siellä olisi enää tilojakaan kuin kolmannekselle työntekijöistä.
Vierailija wrote:
Sinä päivänä kun etätyöstä aletaan luopua laitan hakemuksen toiseen työpaikkaan.
Onnea vaan valitsemallasi polulla. Helppoa vaihtaa hommia näin lama-aikana.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Seurataanko yrityksissä tunteja vai tuloksia? Itse olen esihenkilönä asiantuntijatiimille, jonka jäsenet ovat hajallaan ympäri Suomea. Kaikki tekevät töitä kotoa tai mökiltään käsin, toimistolla käyvät ne, jotka haluavat ja asuvat lähellä. Kollegan tiimissä on jäseniä muualta Euroopasta ja vaikka meillä on käytössä työajanseuranta, niin tulokset ovat ne, mitä mitataan. Minulle on aivan sama, tekeekö tiimiläinen töitä aamulla vai illalla, käykö välissä lenkillä tai pesee pyykkiä, kunhan projekti etenee aikataulussa. Osa meistä tekee etätöitä ulkomailta käsin osan vuotta ja pari kertaa vuodessa näemme livenä. Näin ollaan toimittu jo lähes 10 vuotta.
Meillä ei ole käytössä Teamsiä, mutta en ymmärrä, kenellä esihenkilöllä olisi aikaa kyttäillä minkävärisiä palloja siellä tiimiläisillä on. Statuspalaverit meillä on viikottain ja pitkin viikkoa on erilaisilla kokoonpano
En tiedä onnistuiko nyt lainaus oikein, mutta tähän joku kommentoi, että on eri asia verrata yritystä, joka on rakentanut toimivaa etätyökulttuuria parhaimmillaan vuosikymmeniä sellaiseen firmaan, joka ei ole niin tehnyt.
Ja siinä se asian pihvi onkin! Nyt kaikenmaailman työpaikat, jotka kiireellä, paniikissa ja lain pakottamana siirtyivät etätöihin koronan aikana, ovat vertailukohteina niihin firmoihin, jotka ovat saaneet rakentaa rauhassa toimivaa etätyökulttuuria jo pitkään ennen koronaa. Hommahan ei ole ihan niin yksinkertainen, että todetaan vaan että tekniset ratkaisut ja välineet ovat olemassa, miksi ei haluta hyödyntää.
Olin aiemmin pienessä yrityksessä (noin 10hlö), jonne tulin korona-aikana. Tottakai oltiin etänä. Ihmettelin, kun näinkin pienessä porukassa silti teamseissa ei ollut kameroita päällä, ja asioita hoidettiin vain puhelinsoitoilla tai sähköpostilla, mitään pikaviestimiä ei ollut. No sitten koronarajoitukset loppui ja työnantaja toivoi että tultaisiin työpaikalle. Osa oli sitä mieltä, että ei ole mitään syytä muuttaa jo totuttua toimintamallia, ja jatkoivat näitä sumennetun ruudun teamseja. Paikalle tultiin vain pakosta ja silloinkin jatkuvasti valitettiin kuinka ikävää on tulla paikan päälle kun tähän menee omaa aikaakin kun bussissa istuu.
Työnantaja oli koronan pitkittyessä tehnyt yhteiset pelisäännöt esim kameroista, lopulta läsnäolosta yms, mutta osa ei vain halunnut noudattaa. Sitten mentiin riitauttamaan asioita, istuttiin työterveydessä oikein koko porukalla kuuntelemassa kun nämä eräät valittaa että työhyvinvointi on niin laskenut kun pitää pitää teamsissa kamera auki ja pari kertaa viikossa tulla toimistolla käymään.
Ei kiitos. Nostin itse kytkintä ja vaihdoin firmaa, nyt olen noin 20hlö firmassa, jossa etätyötä on tehty jo ennen koronaa. Aivan itsestäänselvää on pitää kamerat auki. Aivan itsestäänselvää on pikaviestimet, joissa myös soitellaan kollegoille. Aivan itsestäänselvää on tulla toimistolle sen verran, kun työnantaja haluaa, pari kertaa viikossa.
En ole fanaattinen kummankaan puolustaja, saan ajoittain etätöissä tehtyä hyvin, ajoittain toimistolla muiden kanssa asioita reippaasti eteenpäin, riippuen millaisia työtehtäviä on pöydällä.
Sitä en tajua, miksi ylipäänsä näistä pitää alkaa jankata, vaihtaisit työpaikkaa jos ei nykyisen työnantajan linjaukset toimi, mieluummin kuin vaikeuttaisit muidenkin työilmapiiriä, oli syy mikä tahansa.
Vierailija wrote:
Siis osa töitähän on nimenomaan tiedonvaihto, sosialisointi ja muut jutustelu työkaveriden kanssa.Nämä ks. kahvihuonekeskustelut tuo paljon asioita esiin mitä muutoin ei tulisi sanoneeksi, ei vaan muista. Sosilaaliaivot käyttöön
Tilitys kakaroiden räkä- ja paskataudeista kahvihuoneessa ei tuo MITÄÄN plussaa työhön, päinvastoin tappaa viimeisenkin motivaation. Tauoilla pakenin omaan rauhaan ulos kun toimistolla oli vielä pakko käydä, luojan kiitos sieltä pääsi pois.
Harmi että työpaikoista on tehty sellasia kanaloita, että töissä nykyään tärkeämpää olla yltiösosiaalinen, äänekäs, laiska ja juoruilla, kuin olla vain hyvä työntekijä. Oma huone olis jees.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen korkeakoulutettuja, erittäin vaativissa tehtävissä toimivia ihmisiä, jotka ovat tehneet suurella menestyksellä etätöitä jo yli 10 vuotta. Itsellänikin on neljäs vuosi kohta pulkassa ilman mitään ongelmia.
Suurin osa kollegoistani sijaitsee toisissa maissa ja jopa toisilla mantereilla, joten toimistolle meno ei kehittäisi yhteistyötä mitenkään.
En kyllä ymmärrä mitenkään tuollaista mielipidettä. Onko väite tosiaan se, että globaalissa ympäristössä työskentelevät eivät pysty tiedonvaihtoon, ajattelun kehittämiseen ja oppimiseen?
Meillä on 2-3pv/vko mahdollisuus etätöihin. Pidän silti toimistolla työskentelyä parempana kuin kotona, vaikka ajoittain etänä olenkin. Fasiliteetit ovat paremmat työpaikalla kuin kotona, jossa ei ole yhtä suurta tilaa eli en saa esim. mahtumaan 2 monitoria työpöydälle. Etänä olen lähinnä silloin, kun ei ole kiirettä, vaan sellaista pienempää puuhastelua. Kiireen ja vaativien hommien ollessa päällä olen aina toimistolla. Jotenkin se työmoodi kytkeytyy paremmin päälle kuin kotona.
Jos lusmuilu onnistuu niinkin helposti kuin jotkut kertovat, niin tyon jarjestamisessa ja seurannassa on jotain perustavanlaatuista vikaa. Ja meilla kylla kotitoimistossa olevilta edellytetaan etta ovat paikalla kokouksissa ja osallistuvat aktiivisesti keskusteluun. Ei niista noin vain jaada pois ja olla "tavoittamattomissa". Lusmut paljastuu ihan siksi ettei tulosta synny ja siita seuraa kylla nopeasti keskustelu esimiehen kanssa.
Onko jollain todella duuneja joissa voi vaan istuskella etapaivina kotona tekematta mitaan? Huonot johtohenkilot teilla.
"Lähityövaatimuksia ei tulla tiukentamaan, kertoo enemmistö suuryrityksistä"
https://www.op-media.fi/yrittajyys/lahityovaatimuksien-tiukentamista-ei…
"Osaajapulan keskellä hybridityön mahdollistaminen on yleistyvä kilpailuvaltti ja sitouttamisen keino yritysten keskuudessa"
Kuinka monen etätyöntekijän parempi tulos johtuu siitä, että tehdään ilmaista ylityötä? Täälläkin mammat kilpailee siitä kuka pitää vähiten taukoja, esim. lounas syödään tietokoneen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli alkusyksystä alkaen myös pakollinen määrä toimistopäiviä kuukausittain. Aamulla menee tunti työpisteen etsimiseen ja siihen asettumiseen sekä aamukahveihin, sitten yritetään tehdä hetki töitä kollegoiden jutustelua ja puhelinpalavereita kuunnellen, kunnes on lounaan aika ja mennään jonottamaan työpaikkaruokalan meteliin ylihinnoiteltua lounasruokaa, joka syödään kylki kyljessä muiden kanssa täyteen ahdetussa hälyisässä tilassa. Lounaan jälkeen etsitään vapaata koppia tai kulmausta Teams-kokousta varten ja kokouksen jälkeen voikin alkaa valmistautua työpäivän lopetteluun. Pöydän tyhjentämiseen ja tavaroiden pakkaamiseen menee kymmenisen minuuttia ja sitten voi siirtyä täpötäyteen bussiin ja nauttia muiden tuoksuista ja puristuksesta 3 vartin kotimatkan ja miettiä samalla miten mukavaa oli kun pystyin tänään tervehtimään ihan kasvokkain Mirkkua ja Marttia ja vaihtamaan huutaen kuulumisia lounastunnilla.
Älä puhu schaissee. Tuosta päätellen sä et kyllä tee kotonakaan töitä vaan imuroit, pyykkäät, laitat ruokaa, hoidat lapsia, käyt kaupassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaista bulkkityötä te muut teette, mutta omalla (vaativalla 😉) asiantuntija-alalla olen kyllä kokenut kaikkein parhaimmaksi työssä kehittymisen välineeksi kasvokkaisen keskustelun muiden kanssa. Ja nimenomaan kasvokkaisen, vaikea kuvitella, että Teams voisi kaksisuuntaisessa viestinnässä korvata sitä kokonaisuudessaan (jo toisen ihmisen mikroeleisiin reagointi häiriintyy videoyhteydessä olevasta viiveestä). Tietysti kyllähän kaiken voi hoitaa etänä ja vaikka sähköpostilla, mutta kyllä sellainen mun mielestä vaan auttamatta syö pois asiantuntijatehtävissä vaadittavaa tiedonvaihtoa,
Niin, noh... Itse ehdin olla työelämässä melkein 20 vuotta, ennen kuin tuli eka firma missä kaikki työntekijät ovat töissä samalla toimistolla. Suurimman osan uraani olen tehnyt töitä muilla Suomen paikkakunnilla ja myös hyvin eri puolilla maailmaa olevien kollegoiden kanssa. Tämä on alkanut siitä, että Suomessa on ollut mahdollista soittaa neuvottelupuhelimella yhteen toimistoon kerrallaan, ennen kuin usean soittajan mahdollistava konffalinjapalvelu hankittiin. Yhteisen materiaalin jakaminen ja katsominen ei ollut mahdollista, siihen ei vielä ollut palveluita. Ulkomailla olevien kollegoiden kanssa työt hoidettiin lähinnä sähköpostilla.
Ja silti työt onnistuivat aivan hyvin silloinkin!
Tätä taustaa vasten mussuttaminen, että työnteko kärsii ellei olla samassa tilassa, tai herrajumala jos ei ole puhelussa video päällä, tuntuu aika käsittämättömältä
Vierailija kirjoitti:
Va
Just näin ja kuinka paljon se tiedon jakaminen ja uuden oppiminen viekään aikaa teamsissä, joudut kokonaan keskeyttämään oman tekemisesi opastaaksesi toista, kun toimistolla voi vastata oman työsi äärestä toisen kyselyihin. Itseäni ärsyttää jatkuvat epämääräiset kyselyt teamsissä, joihin joudun näpyttelemään "voitko tarkentaa" tms. Ja vielä kirjoitella niitä vastauksia ja sitten toinen pommittaa vastauksiaa "en ymmärrä" ja taas kysyt, mitä et ymmärtänyt tai sitten se toinen ei tarkoittanutkaan ihan sitä tai alkaa vääntää kättä, että,eihän se noin mene ja äkkiä on tunti vierähtänyt juupas eipäs keskustelussa saamatta aikaan mitään järkevää.
128:lle
Miksi on niin tärkeää pitää kamerat päällä? Itsestäni se vaan on häiriöksi, kun kameran takana voi olla 20 tyyppiä ties millä variaatiolla ja keskittyminen menee siihen, kun ihmettelet, miksi joku on aamutakissa tai hymähtelet resuiselle ulkonäölle. Ilman kameraa keskittyy paremmin kuuntelemaan asiaa.
AP tässä. Nyt perään alkoi yt:eet, joten nyt mitataan päättäväisyyttä. Nyt kannattaa mussuttaa pomolle muutoksesta... Heippa.