Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä tehdä kuolinpesän irtaimistolle, valokuville, kirjeille, muistoesineille? Pulassa ollaan

Vierailija
24.10.2023 |

Ihan hirveä tilanne. Sen lisäksi, että rakas läheinen kuoli yllättäen ja ollaan edelleen aika shokissa siitä, joudumme nyt myös taklaamaan hänen asuntonsa irtaimiston ennen asunnon myyntiä. Ja sitä tavaraa on paljon, todella todella paljon. Myymme huonekalut jollekin joka tyhjentää näitä kuolinpesiä mutta mitä ihmettä tehdä kaikelle sälälle? Hyllymetreittäin kirjoja, valokuvia ja dioja, kirjeitä, henkilökohtaisia päiväkirjoja, yleisesti arvottomia muistoesineitä, jnejne. Ja elektroniikkaa, vanhoja tietokoneita, kameroita, puhelimia. Ei ollut heittänyt yhtäkään käytöstä poistettua vempainta pois koskaan. 

Meitä on kolme sisarusta tyhjentämässä tätä ja yksi haluaisi vuokrata varaston tälle henkkoht irtaimistolle. Joo ei, se tulee maksamaan ihan hirveästi. Mutta kellään meistä ei ole tilaa ja toisaalta menemme yhdeksi viikonlopuksi tyhjentämään tuota asuntoa, joka on toisella paikkakunnalla (noin 550 kilometrin päässä eli kertalaakista pitäisi jotenkin selvitä) ja joka on ääriään myöten täynnä säilytyskalusteita täynnä tavaraa. Apua. Antakaa jotain vinkkejä mitä noille tavaroille voisi tehdä, pelkkä ajatuskin jo kauhistuttaa. Esim. valokuvia on niin paljon, ettei millään ehditä niitä käydä läpi. Ja niitä valokuva-albumeita pelkästään on ehkä arviolta 10 hyllymetriä. 

Kommentit (344)

Vierailija
61/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi teillä on noin kauhea kiire, rahasta pulaa? Käyttäisin aikaa tuollaiseen, ettei tule tehtyä jotain  mikä sitten kaduttaa.

No ihan vaan se, että asunto on todella kallis kuten kirjoitin ja kiire on laittaa myyntiin, ettei meidän pienituloisten lapsiperheiden talous ole kohta vaakalaudalla. Jokainen kuukausi maksaa yli 2000 euroa (asunto on uusi ja siinä on järjettömän suuruinen yhtiövelka) eikä meillä ole varaa tuollaiseen ylimääräiseen kustannukseen. Käsi ylös, kuinka monella olisi?

Olenko tosiaan ainoa ihminen jonka mielestä kahden henkilön keskinäiset yksityiset kirjeet ja päiväkirja, johon on kirjoitettu henkilökohtaisia asioita on jotain julkista dokumentointia, jota pitäisi vielä tarjota johonkin arkistoon? Tämä on yllättävää. Mä ainakin koen, että ne eivät kuulu kenellekään. Samoin nuo tietokoneet yms, sisältävät henkilökohtai

Juu, anteeksi. En malttanut lukea kaikkia viestejä, ja näinhän siinä kävi, että tuli lähetettyä turha viesti itse.

Ei käy kateeksi teitä. Meillä oli sentään aikaa käydä tavaroita läpi.

Noihin kirjeisiin ihmiset varmaan suhtautuvat eri tavoin, en voi sanoa, että yksi tapa olisi toista oikeampi. En kyllä tuosta vain kylmiltään lähtisi henkilökohtaisia kirjeitä lahjoittelemaan jonnekin museoon, varsinkin silloin tahtoisin tietää, ettei niissä ole mitään tulenarkaa.

Vierailija
62/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne kamat on käyty läpi jo asuntoon muuttaessa? Kun siis kyseessä uusi asunto eikä 50 vuotta asuttu okt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan seuraavaa:

Vuokratkaa muuttolaatikoita ja ostakaa jätesäkkejä, molempia reilusti. Lajitelkaa niihin kaikki irtaimisto: valokuvat, kirjat, päiväkirjat, koriste-esineet, astiat, liinavaatteet/tekstiilit, vaatteet, kengät, pesuaineet, astiat jne. Elektroniikkaromu ja muu kierrätettävä romu/ongelmajäte myös omiin laatikoihin. Suoraan roskiin tunteilematta kaikki, millä ei ole jälleenkäyttöarvoa. Kaiken lajittelu auttaa hahmottamaan tavaran määrää.

Sitten joko paikkakunnalla missä asunnon tyhjennys tapahtuu TAI omilla kotipaikkakunnillanne hoidatte tavarat päätepisteisiin laatikko kerrallaan. Sorttiasema, kierrätyskeskus, kirpparit, spr:n kontti, mitä näitä nyt. Jaatte valokuvat ja päiväkirjat keskenänne niin, että kaikille tulee saman verran läpikäytävää. Niiden hävityksestä/säilytyksestä jokainen huolehtii itse.

Näin olen itse toiminut.

Vierailija
64/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Päiväkirjoja voi yrittää kansallisarkistoon tms. Valokuvat kannattaa skannata ja heittää sitten. 

Kenellä on aikaa tuollaiseen ja mitä niillä skannatuilla kuvilla, viimeistään seuraavat hävittävät, ei niitä tule ikinä kukaan katsomaan.

Vierailija
65/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa suruusi, pesää on vaikea käydä läpi.

Valtaosa roskiin tai siirtolavalle, jonka tilaatte paikalle.

Lajitelkaa säilytettävät ja lahjoitettavat. Mikäli vaatteet ovat pestyjä, puhtaita ja hyväkuntoisia, antakaa kierrätykseen. Alusvaatteet jne. roskikseen. Tärkeät esineet, korut, valokuvat, astiat, 469taulut ja arvoesineet talteen. Tutkikaa, onko esim. kirjoissa rahaa. Kirjoista kannattaa repiä kannet roskiin ja laittaa sisältö paperinkeräykseen. Surullista, ettei kukaan halua niitä. Jokin firma voi hävittää päiväkirjat. Mummilta niitä jäi jätesäkillinen tädin kellariin.

Mukaan roskapusseja,  maskeja pölyn vuoksi ja siivousvälineitä, kuolinpesäkaupat mahdollisesti ostavat loput 

Vierailija
66/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehdotan seuraavaa:

Vuokratkaa muuttolaatikoita ja ostakaa jätesäkkejä, molempia reilusti. Lajitelkaa niihin kaikki irtaimisto: valokuvat, kirjat, päiväkirjat, koriste-esineet, astiat, liinavaatteet/tekstiilit, vaatteet, kengät, pesuaineet, astiat jne. Elektroniikkaromu ja muu kierrätettävä romu/ongelmajäte myös omiin laatikoihin. Suoraan roskiin tunteilematta kaikki, millä ei ole jälleenkäyttöarvoa. Kaiken lajittelu auttaa hahmottamaan tavaran määrää.

Sitten joko paikkakunnalla missä asunnon tyhjennys tapahtuu TAI omilla kotipaikkakunnillanne hoidatte tavarat päätepisteisiin laatikko kerrallaan. Sorttiasema, kierrätyskeskus, kirpparit, spr:n kontti, mitä näitä nyt. Jaatte valokuvat ja päiväkirjat keskenänne niin, että kaikille tulee saman verran läpikäytävää. Niiden hävityksestä/säilytyksestä jokainen huolehtii itse.

Näin olen itse toiminut.

En ole ap, mutta on kylmää toimia tuollaisessa tilanteessa tunteilematta.

Vierailija
67/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Päiväkirjoja voi yrittää kansallisarkistoon tms. Valokuvat kannattaa skannata ja heittää sitten. 

Kenellä on aikaa tuollaiseen ja mitä niillä skannatuilla kuvilla, viimeistään seuraavat hävittävät, ei niitä tule ikinä kukaan katsomaan.

Paikallishistoriaa tai sukututkimusta harrastavat arvostavat noita. Kaikki eivät ole sivistymättömiä. 

Vierailija
68/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmät esineet valokuvat ym elektroniikka välivarastoon. Isommille kuolinpesänouto. Pienempiä katsotte sitten ajan kanssa.

Vierailija
69/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kohtuuttomasti toimitte vainajaa kohtaan. 

Koko hänen elämänsä läpikäymiseen käytätte 2 päivää. 

Oikeasti pitäisi käyttää 2 kuukautta. 

Käykää siellä hakemassa säännöllisesti lisää tavaraa, johon tutustutte kotonanne rauhassa. 

Vierailija
70/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin tietoturva-astian tilaamista, johon sujautatte arkaluontoiset materiaalit ja astian toimittaja huolehtii tietoturvallisesta tuhoamisesta, mutta tod.näk. ap toteaa, että siihen ei ole aikaa tai varaa. 

Vierailija
71/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halukkaat ottavat mitä haluavat päältä. Lopuista myyntikuntoiset ja kaupaksi menevät myyntiin ja loput ihan vaan roskiin ja kierrätykseen.

Läheiselläni oli paljon vanhan yrityksensä papereita, joissa oli vaikka kenen tietoja, ja niille tilattiin erillinen astia, johon laitettiin myös ne henkilökohtaiset paperit, kuvat yms., joita ei haluttu säästää. 

Vierailija
72/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tietosuojajätteelle palveluita ym. Googlaa sanalla tietosuojajäte. Toki näiden luotettavuudesta ei varmaan voi kukaan mennä takuuseen mutta varmaan kuitenkin parempi kuin olla edes yrittämättä kunnollista hävitystä.

Vierailija
73/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ehdotan seuraavaa:

Näin olen itse toiminut.

Voi olla, mutta jos aikaa on vain yksi viikonloppu, se tunteilu vain vaikeuttaa toimintaa. Tosin eihän tuo siinä viikonlopussa valmistu, ei mitenkään.

Vierailija
74/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vanhoista mv-kuvista häviää autenttisuus, kun ne skannataan ja alkuperäinen versio tuhotaan, joten toivon, ettei ainakaan vanhoille kuville tehtäsi tuollaista tuhoa.

Vierailija
75/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo siis myydään kaikki mikä on ei-henkilökohtaista. Se on selvä. Mutta kun noita henkilökohtaisia asioita on niin järjettömän paljon ja aikaa niiden kaikkien läpikäymiseen ei ole, niin mitä niille tehdään? Polttaminen olisi ehdottomasti paras ratkaisu mutta ei onnistu. En täällä kyselisi, jos en olisi jo miettinyt kaikkein selkeimmät vaihtoehdot läpi ja siksi tarvitsen jotain nerokkaita ratkaisuja.

Ei voida ottaa laatikkotolkulla sälää koteihimme. Ei vaan ole mahdollista täyttää kolmen lapsiperheen pieniä kerrostalokämppiä random-sälällä.

Mä jotenkin itse ajattelin että katson nopeasti joitain valokuvia ja otan mukaan sekä muutamia muita tavaroita, joilla on minulle jokin merkitys. Muuta en voi ottaa. Mutta tuolla on 110 neliötä lattiasta kattoon vuosikymmenien ajalta tavaraa. Mitä jos vaikka jostain kirjojen takaa löytyy joku arvopaperi, siitä ei varmaan kuolinpesänostaja sano mitään? Tämä nyt vain huono esimerkki mut

Ei kukaan tee vanhoilla tiliotteilla yhtään mitään. Viekää paperinkeräysastiaan. 

Vierailija
76/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vatasto maksaa n. 100€/kk. Itse vuokraisin sellaisen ja ottaisin siten lisäaikaa lajitteluun. Selvät tapaukset heti roskalavalle tai  kierrätykseen. Valokuvat ensiksi veljelle, jos häntä kerran kiinnostaa.

Vierailija
77/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä viikonlopussa selviää, mutta se tarkoittaa, että mukana ei voi olla liian tunteella mukana olevia raivaajia ja eri jätteille tarvittavat astiat pitää olla valmiiksi tilattuna. Itse kävin parin kaverini kanssa tyhjäämässä äitimme asunnon. Siskoni eivät olisi siihen pystyneet. Heidänkin ehdotuksena oli varastointi, jos he eivät kyenneet äidin asunnolta mistään luopumaan, niin varastoinnista maksaimme varmaan vielä tänäkin päivänä. Ja kyllä, välitin äidistäni, mutta jäämistö on jäämistöä. Siskoille vein äidiltä jääneet korut. 

Vierailija
78/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuminen vaatii sitä(kin), että luotatte toisiinne sen verran ettette kierrätä samaa tavaraa jokaisen kautta, vaan jakaudutte jokainen eri huoneeseen siivoamaan.

Vierailija
79/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsette jokainen kuvia tms mitä haluatte. Loput lavalle. Niin yksinkertaista. Asunto vuokralle. Kiitätte itseänne myöhemmin.

Vierailija
80/344 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtolava pihaan jätteeseen meneville tavaroille, pihaan pari tynnyriä joissa poltatte ne henkilökohtaiset paperit. Valokuvakansiot ja muut selvitettävät paperit ja tavarat pakkaatte pahvilaatikoihin, laatikot peräkärryyn, viette mukananne koteihinne ja selvitte ne sitten paremmalla ajalla. Problem solved.