Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos osaajapula on niin hirmuinen niin miksi työsuhteeseen johtavia rekrykoulutuksia ei järjestetä enempää?

Vierailija
24.10.2023 |

Katsoin juuri kaikki lähikuntien työvoimakoulutukset. Suurin osa on jotain ihan pilipali-hippaleikki-työvoimakoulutuksia, joihin pitäisi sitoutua ilman mitään takeita työsuhteesta. Miksi näitä edes järjestetään, jos kerran työnantajilla on niin mieletön tarve osaajille? Miksei sitten saman tien järjestetä räätälöidysti koulutuksia juuri niihin tehtäviin? Ai niin, ei mitenkään voi kun se maksaa.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja sen jälkeen meillä on työvoimapula. Ok. Minä olin nuori ja juuri työelämän aloittanut 80-luvun lopussa kun suuret ikä luokat jää nyt just sen kertoman mukaan eläkkeelle. No, kohta jään itse eläkkeelle ja tulee 40 vuotta työuraa täyteen.

Mutta eipä ole vieläkään sitä oikeaa työvoimapulaa näkynyt. Toki muutamat lamat on ollut ja ne on nähty, ja ne massa työttömyydetkin siinä samassa. Mitäs muita kansallis satuja meillä olikaan?

Vierailija
42/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja miksi niihin ei ole pääsyä muilla kuin työttömillä? Haluaisin päästä pskaduunista pois, mutta en saa osallistua noihin.

Et pääse jos et ole ulkomaista halpatyövoimaa. Kalliista suomalaisista yritetään nyt päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja sen jälkeen meillä on työvoimapula. Ok. Minä olin nuori ja juuri työelämän aloittanut 80-luvun lopussa kun suuret ikä luokat jää nyt just sen kertoman mukaan eläkkeelle. No, kohta jään itse eläkkeelle ja tulee 40 vuotta työuraa täyteen.

Mutta eipä ole vieläkään sitä oikeaa työvoimapulaa näkynyt. Toki muutamat lamat on ollut ja ne on nähty, ja ne massa työttömyydetkin siinä samassa. Mitäs muita kansallis satuja meillä olikaan?

Suomen teollisuustuotannosta on rakennemuutoksessa hävinnyt satoja tuhansia työpaikkoja. Ei tule työvoimapulaa.

Vierailija
44/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Koska työntekijäpula on samanlainen kollektiivinen harha kuin suurten ikäluokkien eläköityminen. 

Harha suurten ikäluokkien eläköitymisestä on johtanut Suomessa yli koulutukseen ja tosiaan tarvetta on vain lähinnä ihmisten säilömiseen.  

Sosialistit ovat halunneet lisätä koulutusta. Todellisuudessa työpaikkoja ei ole niille kaikille koulutetuille. Siksi oikeisto haluaa vähentää turhaa koulutusta ihmisvarastoihin työttömiksi.

Vierailija
45/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se on julkisesti ilmoitettu jo moneen kertaan että suomalaisilla työnhakijoilla  ei ole eikä tule olemaan kompetenssia paikkaamaan suomen työvoimapulaa :)

Vierailija
46/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niin ja miksi akateemisille ei ole mitään muuntokoulutuksia? Esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajaksi jostakin muusta akateemisesta tutkinnosta? Ei kuulemma ole.

Akateemisten osalta te-palvelut on ylipäätään ihan vitsi. Siellä eletään edelleen jossain 50 vuoden takaisessa todellisuudessa, jossa akateemisesti koulutettu ei voi olla työtön. Jos olet jonkun tutkinnon suorittanut niin lähdetään siitä että sinua ei ole tarve kouluttaa enää koskaan millään tavalla.

Niin ne on ei-akateemisenkin työttömän osalta jolle sitten suositellaan loputtomasti näitä huuhaa-kursseja ja rekrykoulutuksia joilla ei ole mitään vaikutusta työllistymiseen, koska todellisuudessa työnantajat vaatii ja arvostaa ihan toisenlaista koulutusta. Eli siis esim just sitä akat

Akateemisena henkilönä haluan kertoa toisenlaisen tarinan, vaikka onkin vähän OT. Mut koska tää haava on todella tuore.

Hain päällikön apulaisen tehtävään. Olen ylikoulutettu siihen, mutta mulla on vähän outo maku työpaikkojen suhteen, joten se olisi minusta ollut tosi kiva työpaikka.

Luonnollisestikin täytin kaikki muodolliset kriteerit (olenhan ylikoulutettu). Sen lisäksi olin vakoillut rekrytoivan esihenkilön LinkedIniä. Hän oli siellä valittanut, kuinka työnhakijat eivät osaa nykyään kirjoittaa yksinkertaisiakaan yhdyssanoja, ja kuinka ihmisten olisi välillä hyvä tehdä "oikeitakin töitä".

Kirjoitin heille erittäin informatiivisen työhakemuksen täydellisellä suomen kielellä. Kerroin, että mä olen viimeksi pari vuotta sitten tehnyt fyysistäkin duunia ihan omaksi huvikseni.

Olin täydellinen osuma, ainakin omasta mielestäni. Vähintään sellainen, jonka kanssa kannattaisi jutella.

Mutta taisi mennä pupu pöksyyn siellä päässä. Hakemuksia tuli kuulemma "runsaasti", ja nyt on jo edetty niiden kanssa, jotka "sopivat paremmin kriteereihin". Voi gaggamarjat sentään. Mä luen tämän näin: en ollut sopivan hölmö.

Että ei se kouluttautuneisuus ole aina hyvä asia.

Vierailija
47/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Katsoin juuri kotikaupungissani tarjolla olevaa "taloushallinnon päivityskoulutusta". Sisältöön kuuluu mm. Officeen tutustumista ja "työyhteisö- ja vuorovaikutustaidot", eli kerrotaan työttömille, miten tervehditään työpaikalla ja käyttäydytään kauniisti yhteisössä. Ei nämä työllistä kuin järjestäjäyrityksiä.

Office on tarpeellinen ohjelmisto, edistää työllistymistä jos osaa sitä käyttää.

Hei

Jopa 70- vuotias isoäitini osaa käyttää Officen ohjelmia. 

Itse olen akateemisesti koulutettu työtön, ja tehnyt vaativaa asiantuntijatyötä, ja työkkäri siitä huolimatta laittoi minut konsulttifirman työnhaku"valmennukseen" jossa opetettiin, miten haetaan sähköisesti töitä esim kuntatekrystä ja jossa pistettiin tekemään listoja työpaikoista, joita aion hakea seuraavien 3 kk aikana. 

Suurin osa noista on ihan pilupalikoulutusta, jotka työllistää ja rikastuttaa näitä pelkekonsulttifirmoja, jotka kilpailevat keskenään siitä, kuka saa näitä kursseja järjestää.

Vierailija
48/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulaa on vain halvoista ulkolaisista työntekijöistä suomalaisten tilalle. Turha sinne on ylikoulutettujen lähetellä papereita.

Vierailija
49/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole osaajapulaa vaan halpatyövoimapula.

Vierailija
50/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankkia naamaan ja muuta nimeksi Abdullah niin pääset töihin minipalkalla.

Vierailija
51/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yksikäön työnantajat suostu mitään järjestämään jos se maksaa rahaa kun yrittäjät, sijoittajat ja yritykset ovat ainoita vapaa matkustajia eli yhteiskunnan lokkeja kun edellä mainittujen kaikki maksut pitää siirtää muiden maksettavaksi kun jos edelle mainituilla on yksikin sentti maksettavaa se ei ole kannattavaa taloudellisesti

Vierailija
52/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja miksi niihin ei ole pääsyä muilla kuin työttömillä? Haluaisin päästä pskaduunista pois, mutta en saa osallistua noihin.

Ei niihin pääse edes työttömät. Muutamalle kurssille hakenut ja sinne pääsee tyyliin 18 henkilöä 350 hakijasta

Mutta 100 % valituista on työttömiä. Työläisen noihin on turha edes hakea.

Niihin pääsee myös "työttömyysuhan alainen" eli esim. pätkätyöläinen. Jos olet vakituisessa kokopäivätyössä niin tietenkään sinua ei aleta työvoimakoulutuksena kouluttaa. Sitä varten oli mm. aikuiskoulutustuki, jolle toki saamme nyt hallituksen ansiosta sanoa hyvästit.

Sitähän tässä kritisoin, kun työssäoleville alanvaihtajille ei ole olemassa muu

Niin kun vielä lopettavat sen aikuisopintotuen, niin vaan pahentavat työvoimapulaa....sen tuen mukana menee viemäriin mun haave yliopisto-opinnoistakin. Ei pelkän perusopintotuen rahat riitä, kun vastuita on jo niinkuin lasten elätys ja asuntolaina. 

Ps. tämä nykyinen lainaa-toiminto on omituinen...

Vierailija
53/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaajia toivotaan eikä "keltanokkia" oteta töihin -> osaajat loppuu kun ei uusille anneta mahdollisuutta.

Vierailija
54/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Osaajia toivotaan eikä "keltanokkia" oteta töihin -> osaajat loppuu kun ei uusille anneta mahdollisuutta.

Keltainen on väärä väri. Osaamatonkin käy jos se on tarpeeksi halpa eikä ymmärrä oikeuksiaan. Pitää olla halpa ja sellainen, joka ei osaa tai kykene vaihtamaan työnantajaa. Paitsi tietysti silloin jos työnantaja päättää antaa potkut, koska säästötarve. Työntekijän pitää sitoutua, työnantajan ei. Liian hyvä työntekijä on riski, sehän voi vaikka kilpailuttaa itsensä. Mutta pahus kun joissain tehtävissä niitäkin ja niiden osaamista on pakko käyttää. Mutta mielellään mahdollisimman vähän.

Vierailija
55/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totuushan on se, että kokoaikaista työtä ei tule ikinä riittämään halukkaille. Automatisaatio ja tietotekniikka on tehnyt tarpeettomaksi kymmeniä ammatteja. Tähän kun vielä tulee tekoäly, niin työpaikkoja sekä ammatteja katoaa entisestään. Ainoat alat, joille riittää kysyntää on hoiva-ala, ravinto ja paskan siivous.

Vierailija
56/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei ole osaajapulaa vaan halpatyövoimapula.

=orjapula

Vierailija
57/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osaajapula tarkoittaa sitä että pitää olla insinööri ja mielellään diplomi-insinööri, jolla on vähintään muutaman vuoden kokemus vastaavankaltaiselta alalta. Palkkataso on mielestäni ihan kilpailukykyinen, mutta kunnollisia hakijoita ei tunnu saavan.

Palkkasimme myös muutaman nuoren vastavalmistuneen. Heissäkin löytyy silloin tällöin muutama kehityskelpoinen yksilö joka yrittää kehittää itseään. Valitettavasti on myös aivan liikaa sellaisia, jotka vielä tarvitsevat äitiä pyyhkimään takapuolensa.

Vierailija
58/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Keltainen on väärä väri. Osaamatonkin käy jos se on tarpeeksi halpa eikä ymmärrä oikeuksiaan. Pitää olla halpa ja sellainen, joka ei osaa tai kykene vaihtamaan työnantajaa. Paitsi tietysti silloin jos työnantaja päättää antaa potkut, koska säästötarve. Työntekijän pitää sitoutua, työnantajan ei. Liian hyvä työntekijä on riski, sehän voi vaikka kilpailuttaa itsensä. Mutta pahus kun joissain tehtävissä niitäkin ja niiden osaamista on pakko käyttää. Mutta mielellään mahdollisimman vähän.

Osaamattomalla ja haluttomalla yritys ei tee yhtään mitään. On vain pelkkä kuluerä. Työnantaja kyllä sitoutuu  hyviin työntekijöihinsä, koska hyvät työntekijät tuovat leivän myös yrittäjän pöytään. Ehkä sinulla ei sellaisesta ole kokemusta...?

Vierailija
59/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tätä olen ihmetellyt. Itse katson että alallani työllistymisnäkymiä parantaisi jo tiettyjen yksittäisten ohjelmien (InDedign, Illustrator jne) ja verkkojulkaisualustojen syvällisempi osaaminen, mutta tällaisia koulutuksia ei näe juuri missään. Sen sijaan on kyllä jotain cv:n päivityskursseja. 

Kyllä löytyy, jos vaan suostuu näistä maksamaan. Vai pitäisikö muiden maksaa täydennyskoulutuskin ihan täsmänä ihmisille?

Vierailija
60/110 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Osaamattomalla ja haluttomalla yritys ei tee yhtään mitään. On vain pelkkä kuluerä. Työnantaja kyllä sitoutuu  hyviin työntekijöihinsä, koska hyvät työntekijät tuovat leivän myös yrittäjän

Kuka tässä on haluttomasta puhunut? Esitän perään toisen kysymyksen: paljonko on olemassa vielä ns ylpeitä patruunoita, joita kiinnostaa priimalaatu? Oletko vähän jäänyt junnaamaan vanhaan aikaan.

Totta, minulla on paljon kokemusta siitä, että halutaan mennä sieltä mistä aita on matalin. Tehdä firmassa sellaista jälkeä, että nippa nappa kehtaa. Ei sellaiseen tarvita parasta (ja kallista) tekijää. Sellaiseen passaa varsin hyvin sellainen reipas ja aurinkoinen, joka kirjaimellisesti osaa sanoa "yes yes sir".

Halua voi olla, mutta osaamisen kanssa sillä ei ole tekemistä... Siis oikeasti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän