Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppu syrjäytymiselle: Hallitus palauttaa syrjäytyneet nuoret takaisin elämänsyrjään

Vierailija
23.10.2023 |

Hallitus aikoo säästää toimista, joilla ehkäistään nuorten syrjäytymistä. Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yli miljoona euroa, joten säästöille on perustelu. Syrjäytyneiden nuorten kanssa työskentelevien viranomaisten huolesta ja kritiikistä huolimatta syrjäytyneisiin nuoriin ja näille tarkoitettuihin palveluihin kohdistettujen leikkausten uskostaan kannustavan syrjäytyneitä nuoria ottamaan vastuu itsestään ja työllistymään omatoimisesti.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009920879.html

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä työ-tai opiskelupaikka estää syrjäytymistä.

Syrjäytynyt, siis syrjäytetty maksaa sen yli miljoona euroa elämänsä aikana. Jokaiselle pitäisi löytyä työ, mistä saa noin 2000e/kk käteen, sama se, oli se sitten roskien keräämistä, turistien opastamista, paperiarkistojen digitalisointia yms.

Tää nykyinen systeemi on järjetön, mutta veronmaksajat maksaa ja syrjäytetyt masentuu. Nyt kukaan ei "voita".

Vierailija
102/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tällä logiikalla suomalaisten syntyvyys vähenee koska lapsilisää on aina vain korotettu ja suomalaiset alkaisivat heti tehtailemaan lisää lapsia jos lapsilisät poistettaisiin kokonaan.

Outoa että syntyvyys on kuitenkin laskenut, vaikka kerrot juuri että etuuksia on kasvatettu.

Luetun ymmärtäminen.

Kuinka niin? Jos palvelun poistaminen tuottaa odotetun tuloksen, josta tämäkin koko keskusteluketju kertoo. Niin eikö palvelun lisääminen silloin tuottaisi päinvastaisen tuloksen? Eli kun lisätään tukia, lisääntyy syntyvyys, jos kerran tuen poistaminen saa sen romahtamaan?

Vai olisiko niin, että erinäisten tukien ja tukipalveluiden vaikuttavuus on heikko. Tuo Nuotti-valmennus -56% työllistyminen, jos kyse on aidosta työll

Kirjoitin että tällä logiikalla lapsilisä on ollut syy syntyvyyden romahtamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen omaan tuet estävät nuoria, työttömiä ja opiskelijoita työllistymästä. On syntynyt kannustinloukku jossa kotona eläminen on työntekoa kannattavampaa ja se syrjäyttää. Hallituksen leikkausten myötä kotiin jääminen ei ole enää vaihtoehto vaan on mentävä töihin.

Vierailija
104/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tällä logiikalla suomalaisten syntyvyys vähenee koska lapsilisää on aina vain korotettu ja suomalaiset alkaisivat heti tehtailemaan lisää lapsia jos lapsilisät poistettaisiin kokonaan.

Outoa että syntyvyys on kuitenkin laskenut, vaikka kerrot juuri että etuuksia on kasvatettu.

Luetun ymmärtäminen.

Kuinka niin? Jos palvelun poistaminen tuottaa odotetun tuloksen, josta tämäkin koko keskusteluketju kertoo. Niin eikö palvelun lisääminen silloin tuottaisi päinvastaisen tuloksen? Eli kun lisätään tukia, lisääntyy syntyvyys, jos kerran tuen poistaminen saa sen romahtamaan?

Vai olisiko niin, että erinäisten tukien ja tukipalveluiden vaikuttavuus on heikko. Tuo Nuotti-valmennus

ei se toisaalta ole syntyvyyttä lisännytkään. Syntyvyys lähti laskuun kun perheverotus poistui. Samalla erojen määrä lähti nousuun.

Vierailija
105/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nimen omaan tuet estävät nuoria, työttömiä ja opiskelijoita työllistymästä. On syntynyt kannustinloukku jossa kotona eläminen on työntekoa kannattavampaa ja se syrjäyttää. Hallituksen leikkausten myötä kotiin jääminen ei ole enää vaihtoehto vaan on mentävä töihin.

Niin, minä oon koittanut omasta kokemuksesta kertoa, mutta tähänkin tulen saamaan runsaasti peukkuja, jotka osoittavat tyytymättömyyttä mun mielipiteeseen:

En päässyt lukion jälkeen hakemaani paikkaan opiskelemaan. Sain siis työmarkkinatukea. Hain töihin kyllä, mutten ilman ammattia löytänyt mitään. Tuore kumppani kävi töissä ja matkusti työn puolesta jonkun verran. Olimme uudella paikkakunnalla, jossa hänen sosiaalinen verkostonsa kasvoi nopeasti, mutta minun ei, olinhan työn ja opintojen ulkopuolella. Aloin pian nähdä unia, joissa minua sätittiin esim oman perheen tai vanhojen ystävien toimesta. Narskuttelin hampaita niin, että unissani olin hampaaton tai syljeskelin hampaan kappaleita suustani. Aamuisin olin niin väsynyt, etten välttämättä päässyt ylös sängystä ennen kuin tiesin, että kumppanini tulee pian töistä.Elin viikonloppuja varten. Lihoin ja tunsin itseni mitättömäksi, en halunnut tavata ketään...lopulta ahdistuin niin kovasti, että muutin hetkeksi vanhempieni luokse vanhalla kotipaikkakunnalle. Siellä sain sen verran takaisin kiinni omasta itsestäni, että sain hakeuduttua työharjoitteluun vaateliikkeeseen sinne uudelle paikkakunnalle. Siitä se sitten lähti, sain omanarvon tuntoni takaisin ja vaikka rahaa työstä ei tullut, tuli siitä elämään sisältöä, uusia tuttuja, tulevaisuuden uskoa. Hain syksyn yhteishaussa opiskelemaan, pääsin ja 20 vuotta myöhemmin en voisi olla tyytyväisempi tilanteeseeni.

--> Jos joku, "jokin", ihan sama mikä, ei syrjäytymisvaarassa olevaa puske eteenpäin, tuo on itseään ruokkiva kierre. siksi vaikka tuet pois ja pakolla töihin /opintoihin /harjoitteluun. Ei ole muuta keinoa.

Vierailija
106/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei syrjäytymiseen sosionomiarmeija taida auttaa. Harvoin kuulee kiitoksia siitä, että se olisi syrjäytymiseltä pelastanut. Hyvä työn, parisuhteen tai uskoon tulon olen sen sijaan kuullut toimineen.

Mulla ne oli täsmälleen nuo asiat, joiden avulla nousin nuorena väliaikaista fyysisestä ja henkisestä notkahduksesta. Lisäksi se, että sain opiskelupaikan ja että oli läheisiä, jotka tukivat ja kuuntelivat. Siitä pitäen olen ollut töissä ja välillä ovat osat vaihtuneet läheisten kanssa. 

107/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niillä nykyisillä "palveluilla" eli pupukerhoilla ja vastaavilla on vaan syrjäytymistä lisäävä vaikutus, kun nuoria aikuisia nöyryytetään ja paapotaan siellä kuin pikkulapsia. Pupukerhossa nuori aikuinen vieraantuu vastuunotosta oman elämänsä suhteen ja myös seura siellä on osin hyvin kyseenalaista (päihdeongelmaisia yms.).

Jos syrjäytymistä halutaan oikeasti estää, niin syrjäytyneille tulisi tarjota työpaikkoja missä he pääsevät normaaliin elämään kiinni. Osa-aikainen työpaikka kunnalla tai valtiolla ei edes olisi kovin kallis verrattuna nykymalliin.

Kaunis ajatus, mutta kovin kaukana todellisuudesta. Et ehkä tajua, missä kunnossa nämä nuoret yleensä ovat. Ei heitä kiinnosta työnteko eikä ole edes kykyä siihen.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
108/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri pistää työttömät lapiotöihin tunnin radalle kuten Stalin kanavalleen aikanaan. Ne jotka eivät jaksa kelpaavat sentään ratapenkereen täytteeksi. Stalinin kanavalla mittahan oli noin 1 köyhä per metri, pääseeköhän petteri parempaan? Mutta petteri saanee sentään EK'lta jokusen euron vaalikassaansa per poistettu köyhä.

Vierailija
109/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin tätini seisoo jo nyt päällään että mitä minun ja fibroni kanssa tehdään kun ei omalääkäriä kiinnosta. Typeryyttä jos rupean tässä kunnossa muilta vielä koulutuspaikkoja viemään.

Vierailija
110/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Petteri pistää työttömät lapiotöihin tunnin radalle kuten Stalin kanavalleen aikanaan. Ne jotka eivät jaksa kelpaavat sentään ratapenkereen täytteeksi. Stalinin kanavalla mittahan oli noin 1 köyhä per metri, pääseeköhän petteri parempaan? Mutta petteri saanee sentään EK'lta jokusen euron vaalikassaansa per poistettu köyhä.

Ihmisuhrauksien aika ei ole ohi; sivistys on vain pintakiiltoa.

Mammonin alttarilla kaikki uhrataan nykyään...

Vierailija
111/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna eläkeläiset ei saa myöskään avustajaa kotiin. Koska ei saa enää asumistukea eikä soviteltua päivärahaa. 

Saat avustajan, jos maksat sille 40 h joka viikko palkkaa. 

Onko massii? 

Vierailija
112/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ensi vuonna eläkeläiset ei saa myöskään avustajaa kotiin. Koska ei saa enää asumistukea eikä soviteltua päivärahaa. 

Saat avustajan, jos maksat sille 40 h joka viikko palkkaa. 

Onko massii? 

Tuo kannustaa ihmisiä pitämään itsestään huolta ja itsensä kunnossa, kun ei saa enää avustajaa kotiin. 

Vierailija
113/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan töitä on tehty osa-aikaisena. Ei voi avustaa montaa eri ihmistä, koska välimatkat voi olla pitkiä ja avuntarve eri aikaa vuorokaudesta. 

No, jos olet pyörätuolissa niin ehkä omaiset hoitaa tai on laitoshoito. 

Avustaja ei saa enää asumistukea eikä soviteltua päivärahaa, joten ei voi tehdä enää osa-aikatyötä. 

Vierailija
114/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jokainen voisi pitää kiinni itsestään. Ja lapsistaan. Ei ole rahasta kiinni.

Kuunnelkaa lapsianne, olkaa läsnä. Ei ole rahasta kiinni.

Vierailija
115/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla wrote:

Vierailija wrote:

Niillä nykyisillä "palveluilla" eli pupukerhoilla ja vastaavilla on vaan syrjäytymistä lisäävä vaikutus, kun nuoria aikuisia nöyryytetään ja paapotaan siellä kuin pikkulapsia. Pupukerhossa nuori aikuinen vieraantuu vastuunotosta oman elämänsä suhteen ja myös seura siellä on osin hyvin kyseenalaista (päihdeongelmaisia yms.).

Jos syrjäytymistä halutaan oikeasti estää, niin syrjäytyneille tulisi tarjota työpaikkoja missä he pääsevät normaaliin elämään kiinni. Osa-aikainen työpaikka kunnalla tai valtiolla ei edes olisi kovin kallis verrattuna nykymalliin.

Kaunis ajatus, mutta kovin kaukana todellisuudesta. Et ehkä tajua, missä kunnossa nämä nuoret yleensä ovat. Ei heitä kiinnosta työnteko eikä ole edes kykyä siihen.

Tuo on se sosiaalitätien hellimä ajatus, että ihmiseltä katoaa työkyky jos hänestä tulee pitemmäksi aikaa työtön. Silloin ainoa vaihtoehto on sijoittaa hänet sosiaalitätien hellään huomaan. Muuhun työttömistä ei sitten olekaan ja palkka juoksee sosiaalitädille kunnes työtön tulee eläkeikään.

Vierailija
116/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin, minä oon koittanut omasta kokemuksesta kertoa, mutta tähänkin tulen saamaan runsaasti peukkuja, jotka osoittavat tyytymättömyyttä mun mielipiteeseen:

En päässyt lukion jälkeen hakemaani paikkaan opiskelemaan. Sain siis työmarkkinatukea. Hain töihin kyllä, mutten ilman ammattia löytänyt mitään. Tuore kumppani kävi töissä ja matkusti työn puolesta jonkun verran. Olimme uudella paikkakunnalla, jossa hänen sosiaalinen verkostonsa kasvoi nopeasti, mutta minun ei, olinhan työn ja opintojen ulkopuolella. Aloin pian nähdä unia, joissa minua sätittiin esim oman perheen tai vanhojen

ystävien toimesta. Narskuttelin hampaita niin, että unissani olin hampaaton tai syljeskelin hampaan kappaleita suustani. Aamuisin olin niin väsynyt, etten välttämättä päässyt ylös sängystä ennen kuin tiesin, että kumppanini tulee pian töistä.Elin viikonloppuja varten. Lihoin ja tunsin itseni mitättömäksi, en halunnut tavata ketään...lopulta ahdistuin niin kovasti, että muutin hetkeksi vanhempieni luokse vanhalla kotipaikkakunnalle. Siellä sain sen verran takaisin kiinni omasta itsestäni, että sain hakeuduttua työharjoitteluun vaateliikkeeseen sinne uudelle paikkakunnalle. Siitä se sitten lähti, sain omanarvon tuntoni takaisin ja vaikka rahaa työstä ei tullut, tuli siitä elämään sisältöä, uusia tuttuja, tulevaisuuden uskoa. Hain syksyn yhteishaussa opiskelemaan, pääsin ja 20 vuotta myöhemmin en voisi olla tyytyväisempi tilanteeseeni.

--> Jos joku, "jokin", ihan sama mikä, ei syrjäytymisvaarassa olevaa puske eteenpäin, tuo on itseään ruokkiva kierre. siksi vaikka tuet pois ja pakolla töihin /opintoihin /harjoitteluun. Ei ole muuta keinoa.

Pakollinen ilmaistyö synnyttää rinnakkaiset työmarkkinat missä työnantajilla on yhä vähemmän motivaatiota maksaa palkkaa ihmisille, kun ilmaiseksikin saa työntekijän. Se ei siis ole ratkaisu. Paitsi ehkä jos otetaan käyttöön kommunismi, missä kukaan ei saa palkkaa ja sen sijaan kaikille maksetaan tukia ja kaikki käyvät sen vastineeksi valtion osoittamassa työssä...

Vierailija
117/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En päässyt lukion jälkeen hakemaani paikkaan opiskelemaan. Sain siis työmarkkinatukea. Hain töihin kyllä, mutten ilman ammattia löytänyt mitään. Tuore kumppani kävi töissä ja matkusti työn puolesta jonkun verran. Olimme uudella paikkakunnalla, jossa hänen sosiaalinen verkostonsa kasvoi nopeasti, mutta minun ei, olinhan työn ja opintojen ulkopuolella. Aloin pian nähdä unia, joissa minua sätittiin esim oman perheen tai vanhojen

ystävien toimesta. Narskuttelin hampaita niin, että unissani olin hampaaton tai syljeskelin hampaan kappaleita suustani. Aamuisin olin niin väsynyt, etten välttämättä päässyt ylös sängystä ennen kuin tiesin, että kumppanini tulee pian töistä.Elin viikonloppuja varten. Lihoin ja tunsin itseni mitättöm

Suomalaiset palkat ovat nousseet muutenkin yritysten ja työnantajien kannalta kannattomattomaksi ja on vain hyvä jos luodaan markkinat joka hidastaa työväen kohtuutonta palkankorottelua koska nykyinen tila uhkaa jo työpaikkojen pärjäävytyä kilpailun ja markkinoiden kiristyessä.