Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppu syrjäytymiselle: Hallitus palauttaa syrjäytyneet nuoret takaisin elämänsyrjään

Vierailija
23.10.2023 |

Hallitus aikoo säästää toimista, joilla ehkäistään nuorten syrjäytymistä. Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yli miljoona euroa, joten säästöille on perustelu. Syrjäytyneiden nuorten kanssa työskentelevien viranomaisten huolesta ja kritiikistä huolimatta syrjäytyneisiin nuoriin ja näille tarkoitettuihin palveluihin kohdistettujen leikkausten uskostaan kannustavan syrjäytyneitä nuoria ottamaan vastuu itsestään ja työllistymään omatoimisesti.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009920879.html

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma, kun aikuisia ihmisiä nykyään paapotaan 25-vuotiaiksi asti, koska ei ollut kiva lapsuus. Tuosta paapomisesta ei jää jäljelle muuta kuin läjä rumia tatuointeja.

Vierailija
22/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No tää on just tän hallituksen logiikka. Lakataan vaan maksamasta ja tukemasta niin kyllä ne ihmiset sitten vaan lakkaa olemasta köyhiä, kipeitä ja syrjäytyneitä. 

Siinä maksamisessa ja tukemisessa pitäisi olla joku järki. Nykymalli kuluttaa valtavasti rahaa (ja siinä sivussa työllistää ison määrän sosiaalialan ihmisiä) mutta samaan aikaan syrjäytyminen vaan lisääntyy. Tehottomista menetelmistä pitää päästä eroon.

Ongelma on siinä, että toiminta ei ole suunnitelmallista eikä tähtää mihinkään. Nuorta ei ohjata tarvittavaan hoitoon hakemaan diagnooseja joilla saisi lääkityksen, kuntoutusta ja apua juuri oikealla tavalla sekä pääsisi itselleen juuri oikeaan oppilaitokseen, jossa saisi itselleen räätälöidyn opetuksen. Nämä nuoret vain ajelehtii vuodesta toiseen systeemissä koska heitä ohjaavat sosiaalityöntekijätkään ei tiedä mitä palveluja on ja miten pitäisi edetä. Moni nuori on ahdistunut jo pelkästään siitä, että elämä on täysin näköalatonta ja ajelehtimista. Ahdistusta lievittäisi jo se kun olisi päämäärä tiedossa mihin pyritään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä aloitin yliopiston jälkeen virassa työskentelyn, olin 23-vuotias. Kuulostaa todella oudolta, että joillekin sen ikäisille palkataan tällä hetkellä byrokraatteja pitelemään kädestä kiinni.

Vierailija
24/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun minä aloitin yliopiston jälkeen virassa työskentelyn, olin 23-vuotias. Kuulostaa todella oudolta, että joillekin sen ikäisille palkataan tällä hetkellä byrokraatteja pitelemään kädestä kiinni.

Minulla on 23 vuotias poika millä on palkattuja kädestä kiinni pitäjiä. Hänellä on kehitysviivästymä ja on mielenterveysongelmainen. Hänen kanssaan jutellaan vasta mitä kannattaisi syödä jotta pysyy terveenä ja minkä verran nestettä pitäisi juoda päivässä ettei tule jatkuvasti huono olo.

Vierailija
25/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Et huomaa mitään erikoista kirjoituksessasi?

Vierailija
26/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No tää on just tän hallituksen logiikka. Lakataan vaan maksamasta ja tukemasta niin kyllä ne ihmiset sitten vaan lakkaa olemasta köyhiä, kipeitä ja syrjäytyneitä. 

Siinä maksamisessa ja tukemisessa pitäisi olla joku järki. Nykymalli kuluttaa valtavasti rahaa (ja siinä sivussa työllistää ison määrän sosiaalialan ihmisiä) mutta samaan aikaan syrjäytyminen vaan lisääntyy. Tehottomista menetelmistä pitää päästä eroon.

Ongelma on siinä, että toiminta ei ole suunnitelmallista eikä tähtää mihinkään. Nuorta ei ohjata tarvittavaan hoitoon hakemaan diagnooseja joilla saisi lääkityksen, kuntoutusta ja apua juuri oikealla tavalla sekä pääsisi itselleen juuri oikeaan oppilaitokseen, jossa saisi itselleen räätälöidyn opetuksen. Nämä nuoret vain ajelehtii vuodesta toiseen systeemissä koska heitä ohja

Ei keskiverto pitkäaikaistyötön tai syrjäytynyt ole sairas, eikä siten myöskään diagnoosien tai lääkityksen tarpeessa. Se mitä hän tarvitsee on yksinkertaisesti mahdollisuus normaaliin osallisuuteen yhteiskunnassa, eli työpaikkaan ja tai opiskeluun.

Vierailija
27/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ongelma on siinä, että toiminta ei ole suunnitelmallista eikä tähtää mihinkään. Nuorta ei ohjata tarvittavaan hoitoon hakemaan diagnooseja joilla saisi lääkityksen, kuntoutusta ja apua juuri oikealla tavalla sekä pääsisi itselleen juuri oikeaan oppilaitokseen, jossa saisi itselleen räätälöidyn opetuksen. Nämä nuoret vain ajelehtii

Ei nämä syrjäytyneet ole ikinä normaaleja. Siksi he on syrjäytyneitä koska ovat niin outoja ja hitaita ettei heitä kukaan palkkaa eikä heillä ole kykyjä hakea työtä koska ei ole esimerkiksi riittävää kirjoitustaitoa tai kykene sanoittamaan itseään.

Vierailija
28/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vasemmisto haluaa paisuttaa julkista sektoria tehottomalla "syrjäytymisen ehkäisyllään".

Syrjäytynyt on myös varma elinikäinen vasemmiston äänestäjä.

Vierailija
29/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hallitus aiheuttaa lisää syrjäytymistä, rikollisuutta ja köyhyyttä. Suomi on menossa alaspäin 2023-2027

Niinhän tuossa taitaa käydä. Monet hallituksen toimista ovat vahvasti ideologisia, vailla järkiajattelua ja  asiantuntijoiden todellista kuulemista. Samaan aikaan kaikkein varakkaimmat saavat satasia lisää per kk. Tähän porukkaan kuuluu hallitus itse tietenkin ja heidän eturyhmänsä. Monet ovat jo ilmaisseet etteivät halua tuota lisää per kk, mutta se ei hallitusta kiinnosta koska hyötyvät siitä itse. Pitkässä juoksussa ei sitten hyödykään kukaan. 

Vierailija
30/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikäs tuon säästön logiikka on? Säästetään syrjäytymisen ehkäisystä -> tulee lisää syrjäytyneitä -> yhteiskunnalle tulee entistäkin isompi lasku. Onko hallitus paha vai tyhmä?

Sekä.paha että tyhmä.

Vierailija
31/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin, sinulla oli ns normaali kehitys ja aikuistuminen. Kuulostaa todella oudolta, ettei tuossa asemassa oleva sitten kuitenkaan pysty ymmärtämään että kaikilla ei ole ja ymmärtämään suunnilleen että minkälaisista asioista on kyse. Ikä on todella huono mittari vielä alle kolmikymppisillä koska nuoreen aikuisuuteen vaikuttaa niin vahvasti vielä ne kunkin omat lähtökohdat joita pääsääntöisesti ei voinut valita. Joku toinen jolla ei ollut sinun elämä veteli läpi kaikki henkisen ja fyysisen väkivallan muodot, menetykset, traumat ja vaikeudet, jotka pysäyttävät koko aikuistumisen ja kehityksen ja edelleen 27vnä jonottelee tuolla vaikean sairaalatason masennuksensa kanssa jollain ihmeen kaupalla kalliseen psykoterapiaan joka on työkyvyttömä  aika hirveän vaikeaa kustantaa jne..

Lisäksi on aika tietämätöntä, epäkunnioittavaa ja alentavaa puhua jostain aikuisten ihmisten kädestä kiinni pitelemisestä. 

Vierailija
32/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hallitus aiheuttaa lisää syrjäytymistä, rikollisuutta ja köyhyyttä. Suomi on menossa alaspäin 2023-2027

Eikä sitä kovin helposti korjata, vaikka hallitus tulee olemaan vasemmistolainen.

Vierailija
33/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuulostaa vielä oudommalta ettei yliopistotason viroissa jo 23vuotiaana työskentelevä sitten kuitenkaan ymmärrä että mitkähän asiat voisi olla toisin niissä elämissä joissa ei tällaiseen suuntaan lähdetty ja vertailuna tarkastelee pelkästään ikää. Tässä se taas nähdään että ei koulutus ja ulkoiset meriitit kerro kaikkea.

Vierailija
34/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuulostaa todella oudolta, että edelleen on Suomessa näin ilkeitä ihmisiä.

Vierailija
35/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minusta on äärestä turhaa yritää pelastaa jo näitä menetettyjä sukupolvia. Nyt ne katsee pitäisi suunnasta perhesiin joissa on 0-5 vuotaita lapsia ja lyödä näihin ihan oikeasti rahaa!

No mites näiden energiajuomaa kittaavien amispudokkaiden kanssa sitten oikein toimitaan? Parikymppisiä riuskoja jätkiä pelaa pleikkaa päivät pitkät rööki suussa, ja muiden pitäisi maksella viulutko? Ja onhan niillä toki tyttöystävät, joiden kanssa saadaan lapsiakin. Homma periytyy kätevästi seuraaville tukisukupolville. Tämä pitää saada poikki.

Eikö kuitenkin pitäisi "pakottaa" hankkimaan ainakin se koulutus ja ammatti, jotta olisi edes valmiuksia hakea niitä töitä?

Nämä alkavat olla jo niin lihaviakin, ettei armeijaan oteta ja se "mielenterveys" pitää hoitaa kuntoon, kun joka toisella nykyään on joku diagnoosi. Hienosti jaksetaan jotain autonromua rassata, kiskoa kaljaa ja pelailla, mutta kaikki muu mikä haiskahtaa työlle, kierretään kaukaa. Syynä heti alkuun se, että palkan pitäisi olla huippua, vaikka ei kokemusta tms ole.

Täyden ylläpidon vastineeksi on tehtävä jotain!

Vierailija
36/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ongelma on siinä, että toiminta ei ole suunnitelmallista eikä tähtää mihinkään. Nuorta ei ohjata tarvittavaan hoitoon hakemaan diagnooseja joilla saisi lääkityksen, kuntoutusta ja apua juuri oikealla tavalla sekä pääsisi itselleen juuri oikeaan oppilaitokseen, jossa saisi itselleen räätälöidyn opetuksen. Nämä nuoret vain ajelehtii vuodesta toiseen systeemissä koska heitä ohja

Älä nyt viitsi. Joku raja tyhmyydelläkin.

Vierailija
37/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina on Ruotsista ja Tanskasta annettu viestiä, että nuorten syrjäytymisen ehkäisy on parasta katujengien syntymisen ehkäisyä. Koulut, nuorisotyö- erityisesti kehuivat toisen asteen pakollisuutta Suomessa.Ruotsissa lähiönuoret on jätetty heitteille yhteiskunnan taholta.  Jostain syystä persut katsovat, että tämä ei koske Suomea, että täällä kehitys olisi jotenkin erilaista. Merkillistä, koska 20 vuotta ovat paasanneet "Ruotsin tiestä" ja nyt väkisin aikovat toistaa samat virheet, mitä siellä tehtiin.

Miksi?

Vierailija
38/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähtäjät ovat niitä jotka kovapalkkaisissa viroissaan (joihin heidät valtio jo 23 vuotiaina on palkannut) ovat olevinaan huolissaan nyt 23 vuotiaista ja keksivät lapsellisia leikkipuuhastelutouhuja näille. Sillä täytyyhän jo 23 vuotiaina aloitettu pitkän kalliin ja turhan virkauran jatkumo varmistaa itselle, leikittämällä ja pompottelemalla 23 vuotiaita sen sijaan että tarjoaisi heille vakituisen virkauran, kuten itselle tarjottiin.

Vierailija
39/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuulostaa vielä oudommalta ettei yliopistotason viroissa jo 23vuotiaana työskentelevä sitten kuitenkaan ymmärrä että mitkähän asiat voisi olla toisin niissä elämissä joissa ei tällaiseen suuntaan lähdetty ja vertailuna tarkastelee pelkästään ikää. Tässä se taas nähdään että ei koulutus ja ulkoiset meriitit kerro kaikkea.

Ei ne ainakaan älykkyyttä takaa, silloin kun on koko elämänsä luistellut läpi helpotetulla kaistalla ja kaikki elämässä on vain tippunut syliin. 

Vierailija
40/117 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos sinulta olisi esim jalka mennyt poikki jossakin vaiheessa 0-22vuotiaana ja sitä ei olisi hoidettu kuntoon niin olisit jäänyt istumaan ja odottamaan sen katkenneen jalkasi kanssa ja elämäsi olisi sen mukaista sitten. Laita tilalle mikä tahansa muu asia, esim masennus, jos mielesi olisi samalla tavalla mennyt rikki, niin se elämässä eteneminen olisi jäänyt sitten siihen kunnes saat kunnollista hoitoa. Ja masennuksella ei nyt tarkoiteta mitään naisten lehti self help tason mene metsään kävelylle tason mielialakysymyksiä vaan todellista sairautta.