ÄÖ:ni on 85-90 ja minulla on merkittäviä ongelmia arjessa
Huvitti kun tuolla joku sanoi, että lääkäriksi riittää 90 äö/iq. Juu, ei ihan riitä..
Itsellä on aina ollut laskujen maksun, vaatteiden siistinä pitämisen, kodin siivouksen, ihmissuhteiden ja opiskelun kans ongelmaa. Hädintuskin peruskoulun pääsin läpi. Ja iq on jotain 90.
Eikä ole tarkkaavaisuushäiriötä, tai muuta nepsy ongelmaa, tutkittu monet kerrat. Heikkolahjaisuus voi olla taakka, kun se on siinä rajoilla, eikä sillä siltikään mitään tukitoimia saa, vaikka diagnoosin saisikin.
Toki voit omatoimisesti hakea sossusta apua, mutta sossut todellakin töykeitä, kokemusta on.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teille ns. "tyhmemmille" (sanotaan nyt vaikka 80-95 välillä) verkkopankki/suomi.fi:n siirtyminen ja maksaminen muoviläpyskän kanssa vaivalloista? Itse huomaan, että tietotekniikka ja kaiken sähköistyminen vaikeuttaa arkeani enkä pysy mukana. Siksi aina, kun voin maksan käteisellä. Koen sen helpommaksi käsitellä kuin kortin tai verkkomaksamisen.
Toki tekniikan lisäksi itselläni on ongelmia sosiaalisella puolella, mutta yritän pitää arjen simppelinä ja manuaalisena. Koen, että jos tekniikka/elektroniikka tulee hallitsevaksi osaksi elämääni, en osaa tehdä enää niitä yksinkertaisiakaan juttuja itse.
Tietotekniikka näyttää vaan tyhmentävän ihmisiä, kuten palstakirjoittelustakin näkee. Jos joka asiaan löytää hetkessä netistä tai tekoälyltä valmiin ja oikealta kuulostavan mielipiteen, miksi ajatella mitään itse?
Huomaa nykynuorista, joilla on luurit kasvaneet käteen pienestä pitäen. Heikentyneen keskittymis- ja oppimiskyvyn lisäksi omaa äidinkieltä ei osata, ja suomea ja englantia sekoitetaan keskenään puheissa. Nämä ei tunnista työvälineitä, eris- ja yleisnimiem eroa ja analogista kelloa tai tiedä, mm. milloin Suomi itsenäistyi.
Tuo on ravimiesten normi äo. Pääsevät eläkkeelle heti 18-vuotiaina
90 vielä on normaali. Sen sijaan 75 on alhainen ja tarkoittaa jo sitä, että henkilöllä on laaja-alaisesti oppimisen vaikeuksia. Nykyään vaan ollaan hienotunteisempia näiden termien kanssa.
Ongelmia on. Eniten noiden " pönttöjen" viranomaisten kanssa. Jo koulukin oli kärsimys ja kovin yksinäistä. Opettajat yksinkertaisia, pojat kiinnostuneet vain mopoista, potkupallosta yms. Tytöt meikeistä, vaatteista ja " kundeista ". Aikuisenakin pahinta henkinen yksinäisyys. ÄO 130
Kuulostat tavalliselta av-mammalta. Olet oikeassa paikassa.
Lukion selvittää miten kuten noin 110 pisteen ÄO:lla. Omani on 154. Ja mulla on ongelmia, koska kaikilla on. Ongelmien laatu ja vaikeusaste toki vaihtelee, mutta toivon teille kaikkea hyvää ja menestystä elämässänne niillä resursseilla, jotka teillä on.
Juuri mietin, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden äo on 71-91. Monilla on vaikeuksia eri asioissa, mutta tukea ei saa, jos ei ole muita vakavia ongelmia. Kun usein sanotaan, että kaikilla on samat mahdollisuudet edetä elämässä. Opiskelukin on ilmaista niin siitä vaan opiskelemaan ja menestymään.
Mun äo-testit antaa tulokset aina 100-105 välille. Normaalihan se on, mutta silti heikko. Olen insinööri eikä vaikeuksia ollut kuin niissä aineissa, missä piti ymmärtää kolmiulotteisia asioita. Algebrassa matikassa olen aina ollut tosi hyvä. En tiedä miksi saan noin huonon tuloksen joka kerta, sillä olen pärjännyt töissäkin hyvin. Myös jonkin verran loogista päättelykykyä on. Huonot puolet on näkömuistin puute ja yleensä muisti, esim. muistipelissä en pärjää lapsille. Nämäkö ne oleelliset asiat sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat tavalliselta av-mammalta. Olet oikeassa paikassa.
Eihän me av-mammat tunnetusti neropatteja olla. Mutta mitäpä sitten, ainakin on vertaista tällä palstalla.
Palstan yleisin ammatti on vaativan erikoisalan erityisasiantuntija.
Ja monella on testeissä tuloksena yli asteikon menevät numerot, ainaki oman kertoman mukaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO mitattu 134, eli on korkea, mutta ei tunnu missään, kun olen introvertti.
Itselläkin korkea äö 125, en saa pidettyä kotia siistinä, inhoan siivoamista ja minulla on adhd ja jotain muuta Nepsypiirteitä ja epävakaata persoonallisuutta. Itse olen tehnyt nämä diagnoosit. Ihmissuhteet ihan sekaisin ja tehnyt vaikka mitä tyhmyyksiä. Vituttaa jatkuvasti.
Allekirjoitan tämän.
ÄO 142. Epävakaa, nepsypiirteitä, huono keskittymään (varsinkin jos ei kiinnosta tai ihmisiin). Suurimman osan ihmisiä kanssa huumori tai jutut ei natsaa. Erakoitumisfantasioita.
Toki paljon hyvääkin. Jutut hoituu kevyesti. Työelämässä ollut hyötyä.
ÄO n. 130 mutta jaan kokemukseksi ja tuskasi ap. Minulla on vakavaa masennusta ja neurologisia ongelmaa, joka näkyy hahmottamisessa. Et silti ole huono ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri mietin, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden äo on 71-91. Monilla on vaikeuksia eri asioissa, mutta tukea ei saa, jos ei ole muita vakavia ongelmia. Kun usein sanotaan, että kaikilla on samat mahdollisuudet edetä elämässä. Opiskelukin on ilmaista niin siitä vaan opiskelemaan ja menestymään.
Gaussin käyrä käyttäytyy noin. Enemmän on vaikkapa 78 äo:lla varustettuja ihmisiä kuin 60 äo:lla olevia. Tietysti se vaikeuttaa kun ei ymmärrä lukemaansa, ei viranomaiskirjeitä ja työpaikalla annettuja ohjeita. Silti ei pidetä kehitysvammaisena.
Lisään korkean ÄO:n haasteita. Ainakin itselläni nopea tempo (luokkaa 4xperustyypin). Aiheuttaa turhautumista ja tämä taas muissa jännitystä.
Kuvittelen, että matalammalla ÄO:llä olisi leppoisampaa eikä päässä niin paljon ruuhkaa.
Länsimaalaisten keskimääräinen äo on laskenut 90-luvulta alkaen. Samalla myös fyysinen kunto on heikentynyt. Hyvin hukut massaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali naisen äo.
Et sattunut tietämään, että miesten älykkyyydessä on enemmän hajontaa. Miehissä on nerot, mutta myös älyllisesti heikkolahjaiset/kehitysvammaiset.
60-70 ÄO riittää julkisen sektorin töihin mainiosti. Esimiehillä ja johtajilla olisi hyvä olla 70-80.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla
Niinkö? Jo lukiossa pitää soveltaa tietoa.
Niin matematiikassa. Jos ottaa lyhyen matematiikan ja muut matemaattiset aineet niin ulkoluvulla voi päästä maisteriksi.
Työura voi ollakin sitten eri juttu. Aina kehotetaan lähtemään kun työnantajalle paljastuu, ettei ole kognitiivisia kykyjä. Mokasta toiseen menee. Työura menee alas kuin lehmänhäntä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöä. Kaikki eivät ole oman onnensa seppiä, vaikka miten Purra ja kumppanit uskottelisivat. Vaikka koko kansa korkeakoulutettaisiin, gaussin käyrä ei katoa minnekään. Ihmisiä pyritään korkeakouluttamaan jotta näyttäisimme maailman silmissä hyvältä. Samalla koulutuksen taso laskee ja koulutuksen saanut henkilö jää nuolemaan näppejään tai sitten nöyrtyy työmarkkinoilla laskemalla rimaa.
Mulla on äo 134 ja puhtausasioita vaille kaikkia noita ongelmia ollut koko ikäni.