ÄÖ:ni on 85-90 ja minulla on merkittäviä ongelmia arjessa
Huvitti kun tuolla joku sanoi, että lääkäriksi riittää 90 äö/iq. Juu, ei ihan riitä..
Itsellä on aina ollut laskujen maksun, vaatteiden siistinä pitämisen, kodin siivouksen, ihmissuhteiden ja opiskelun kans ongelmaa. Hädintuskin peruskoulun pääsin läpi. Ja iq on jotain 90.
Eikä ole tarkkaavaisuushäiriötä, tai muuta nepsy ongelmaa, tutkittu monet kerrat. Heikkolahjaisuus voi olla taakka, kun se on siinä rajoilla, eikä sillä siltikään mitään tukitoimia saa, vaikka diagnoosin saisikin.
Toki voit omatoimisesti hakea sossusta apua, mutta sossut todellakin töykeitä, kokemusta on.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Sama täällä. Olin just ja just laaja-alaiset oppimishäiriöiden yläpuolella testissä, en muista kuinka paljon meni yli.
Lukio kesken ja yhden ammattitutkinnon olen opiskellut vahvasti tuettuna. Työmarkkinatukee nostan, koska töissä en kelpaa muihin kun siivoustöihin.
Miksi sitten et tee niitä töitä mihin kelpaat?
Lisäisin - älä anna noin helposti periksi! Eräs tuttuni (varmaan lähemmäs 50 v ikäinen) tekee rutiininomaisia opastuskierroksia näyttelyissä jne. Tehnyt niitä hommia vuosia vaikka hänellä on joku diagnoosi ihan takana. Tällä tutulla vaikeudet ilmenevät jos työhön liittyy äkillisesti muuttuvia tekijöitä. Esim. ajan hahmottaminen, riskien arviointi ja sen perusteella asioiden nopea suunnittelu ovat asioita, mitä ei kykene suorittamaan ns. normaalisti. Ei myöskään muista esim. vuoden takaisia ohjeistuksia vaikka ne olisi joka vuosi samat.
Tosi mukava henkilö, poikkeuksellisen lojaali ja omaa hyvän työmoraalin, joten uskon hänen olevan oikein hyvä työntekijä tuommoisissa hommissa vaikka ei pysty tekemään itsenäisesti mitään vaativampaa. Ja vaikuttaa viihtyvän työssään. Itsekin palkkaisin (olen yrittäjä) jos minulla olisi hänelle sopivia hommia.
Vierailija kirjoitti:
Lähtöoletukset:
ÄO on normaalijakautunut: keskiarvo 100, keskihajonta 15.
50 % väestöstä suorittaa korkeakoulututkinnon.
Äly ei ole ainoa tekijä; kaikki älykkäimmät eivät opiskele, koska esim. sairaudet tai vain halu tehdä käytännön työtä.
Näin ollen ÄO 89 on realistinen raja jolla korkeakoulututkinnon voi suorittaa
#
Suomen kansallinen tavoite korkeakoulutettujen määrän nostamisesta yli puoleen tarvitsee toteutuakseen sekä ammattikorkeakouluja että yliopistoja.
https://www.sivista.fi/vaikutamme/keskeiset-viestimme/yliopistot-ja-amm…
Onnistut sekä sekoittamaan oman lainauksesi täysin että vielä keksit sinne jotain hihasta ravistettuja äo-rajoja korkeakoulutukselle ilman mitään todellisia perusteluita. Hieno suoritus /s
Jaa,,, laskujen maksamiseen, kodin siistinä pitämiseen ja vaatteiden pesemiseenkö sitten tarvitsee olla kovinkin älykäs että niistä suoriutuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO mitattu 134, eli on korkea, mutta ei tunnu missään, kun olen introvertti.
Vauviksella ei muuta olekaan. Joka äi-ketjussa on vain sitä parasta 5% osuutta väestöstä ja niistäkin Mensan rajan ylittäviä 90%
Joku älykkäämpi olisi palstaa luettuaan tajunnut että ihan turha kuunnella anonyymipalstalla (tai muutenkaan tässä nykyisessä tarinayhteiskunnassa) mitä kukakin väittää olevansa tai väittää muiden olevan. Katsokaa mieluummin konkreettisia tekoja jotka kertoo paljon enemmän henkilöstä tai tahoista mitä nuo oikeasti on ja mitä nuo oikeasti edistää.
Mitä minä sitten yritän? Saada ihmisiä ajattelemaan. Tuntuu olevan haasteellista tuokin kun ihmiset mieluummin valkkaa jonkun joka ajattelee puolesta ja jolta saa valmiit mielipiteet joka asiaan. Kuten vaikka satunnainen youtuuberi joka valittaa kaikesta ja haukkuu kaikki ja seuraajia on kymmeniä jos ei satoja tuhansia.
Jos jossain päiväntasaajan kieppeillä olevissa maissa keskiverto äo on 50-60, niin eikö siellä kaikki ole keskivaikeasti kehitysvammaisia? Eihän keskivaikeasti kehitysvammaiset voi saada aikaan toimivaa yhteiskuntaa?
---->> olen noin 6-9 vuotiaan lapsen tasolla älyllisesti mutta ei huolta olen arjessa melko omatoiminen ainakin tutussa ympäristössä olen kehitykseni huipulla osaan asua melko itsenäisesti mutta tarvitsen vähän peräänkatsojaa että en tee hullun hommia kuten osta kaupasta montaa karkkipussia tai energiajuomaa kerralla.
- Käyhän huviksesi katsomassa elokuva nimeltä POOR THINGS. Siinä sankarittaren älykkyys on taaperon tasolla vaikka ulkoisesti aikuinen. Katso traileri , mielenkiintoinen elokuva älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla
Höpö höpö. Oletko niitä, jotka on mielestään niissä "oikeissa töissä".
Minulla samat ongelmat , vaikka ao mitattu 137. Adhd-diagnoosi takana. Olen vaativassa asiantuntijatyössä. Olen aiheissa mistä olen kiinnostunut , ylikeskittyjä. Muissa asioissa suorastaan avuton.
Vierailija kirjoitti:
ÄÖ?
Nopea testi, sun älykkyys ei ainakaan riitä tajuamaan että kyseessä kirjotusvirhe.
Huvitti kun tuolla joku sanoi, että lääkäriksi riittää 90 äö/iq. Juu, ei ihan riitä..
Tuskin 90 riittää. Jossain näin arvion, että vähintään 110 tarvittaisiin. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa.
Onko teille ns. "tyhmemmille" (sanotaan nyt vaikka 80-95 välillä) verkkopankki/suomi.fi:n siirtyminen ja maksaminen muoviläpyskän kanssa vaivalloista? Itse huomaan, että tietotekniikka ja kaiken sähköistyminen vaikeuttaa arkeani enkä pysy mukana. Siksi aina, kun voin maksan käteisellä. Koen sen helpommaksi käsitellä kuin kortin tai verkkomaksamisen.
Toki tekniikan lisäksi itselläni on ongelmia sosiaalisella puolella, mutta yritän pitää arjen simppelinä ja manuaalisena. Koen, että jos tekniikka/elektroniikka tulee hallitsevaksi osaksi elämääni, en osaa tehdä enää niitä yksinkertaisiakaan juttuja itse.
Lääkäriksi ei taida riittää, mutta eikä tuolla pitäisi ihan hyvin arjesta selvitä? 90 on kuitenkin normaalin alaraja. Voisiko sinulla olla masennusta tai joku muu toimintakykyyn vaikuttava tekijä?
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain päiväntasaajan kieppeillä olevissa maissa keskiverto äo on 50-60, niin eikö siellä kaikki ole keskivaikeasti kehitysvammaisia? Eihän keskivaikeasti kehitysvammaiset voi saada aikaan toimivaa yhteiskuntaa?
Voi olla myös että mittaustapa on liian kulttuurisidonnainen eli ei oikein toimi jos mitattavilla ei ole tietynlaista esim. koulutuspohjaa taustalla. En tiedä, en ole alan tiedehenkilö. Voihan niitä korrelaatioita hakea vaikka kallonmuodoista kuten jotkut aikanaan. Ei se korrelointi silti todista syy ja seuraussuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla
Höpö höpö. Oletko niitä, jotka on mielestään niissä "oikeissa töissä".
Kylläpäs jotkut hermostuu jo siitäkin väitteestä että keskivertoälykkään alapuolella olevat voisi päästä maisteriksi. Silti maistereina on aivan selkeästi aivan uskomattomia tampioita. Jopa tohtoreina.
Ministerien ei kyllä pitäisi avautua ongelmistaan julkisilla foorumeilla edes anonyymeina.
Tosin luottamus tähän hallitukseen ei enää juurikaan voi rakoilla ja kyllähän kaikki tähän mennessä ovat jo nähneet miksi joten paljastuksesi ei tullut minään yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Nii
Lähtöoletukset: ÄO on normaalijakautunut: keskiarvo 100, keskihajonta 15.
50 % väestöstä suorittaa korkeakoulututkinnon. Äly ei ole ainoa tekijä; kaikki älykkäimmät eivät opiskele, koska esim. sairaudet tai vain halu tehdä käytännön työtä. Näin ollen ÄO 89 on realistinen raja jolla korkeakoulututkinnon voi suorittaa. Suomen kansallinen tavoite korkeakoulutettujen määrän nostamisesta yli puoleen tarvitsee toteutuakseen sekä ammattikorkeakouluja että yliopistoja.
Juurikin näin 50 % Suomalaisista saavuttaa korkeintaan ÄO:n 99
Ja ei kaikki mene yliopistoon fiksummista
Vierailija kirjoitti:
Onko teille ns. "tyhmemmille" (sanotaan nyt vaikka 80-95 välillä) verkkopankki/suomi.fi:n siirtyminen ja maksaminen muoviläpyskän kanssa vaivalloista? Itse huomaan, että tietotekniikka ja kaiken sähköistyminen vaikeuttaa arkeani enkä pysy mukana. Siksi aina, kun voin maksan käteisellä. Koen sen helpommaksi käsitellä kuin kortin tai verkkomaksamisen.
Toki tekniikan lisäksi itselläni on ongelmia sosiaalisella puolella, mutta yritän pitää arjen simppelinä ja manuaalisena. Koen, että jos tekniikka/elektroniikka tulee hallitsevaksi osaksi elämääni, en osaa tehdä enää niitä yksinkertaisiakaan juttuja itse.
Tietotekniikka näyttää vaan tyhmentävän ihmisiä, kuten palstakirjoittelustakin näkee. Jos joka asiaan löytää hetkessä netistä tai tekoälyltä valmiin ja oikealta kuulostavan mielipiteen, miksi ajatella mitään itse?
Vierailija kirjoitti:
Toi about 90 ei ole vielä heikkolahjainen. Se on matala keskiverto. Se on myös ns. Yleinen Älykkyys osamäärä. Käy testaamassa verbaalinen ja matemaattinen ÄO erikseen. Auttaa selvittämään mitkä asiat on sellaisia, missä pärjäät. Mulla on matemaattinen jossain 90 ympärillä, mutta verbaalinen on todella korkea. Mulla on ollut aina ongelmia laskea vähänkin vaikeampia laskuja ja ylipäätään hahmottaa missä mä olen kartalla. Eksyn välillä vieläkin omaan kotikaupunkiini, missä olen syntynyt. Sellasta se on, mutta pysyypähän nöyränä.
Muista kuitenkin että sun ihmisarvo ei riipu sun kognitiivista kyvyistä. Sä et arvostele toisia ihmisiä niin, eli älä arvostele itseäsikään niin. Elämässä ihmissuhteet on ainoa asia, millä on oikeasti väliä, ja ÄO ei vaikuta siihen, onko ihmisen lähellä hyvä olla.
Oisko sulla kumminkin ADHD ? Mä olen älykäs ja pystyn tekemään väitöskirjatutkimusta. Mutta mulla ei ole aavistustakaan ilmansuunnista, kartan merkityksestä ja välillä jopa vasen/ oikea on mulla sekaisin. Se on neurologinen ominaisuus. Mutta onnistun tulemaan uusista paikoista, joihin mua on opastettu autollani takaisin siten, että aina kääntyessäni johonkin katson taakseni miltä se risteys näyttää, kun ajan kohta takaisin. Mulla on "valokuvamuisti" eli pystyn painamaan tuollaisia risteyskuvia kymmeniä mieleen kerrallaan. Ei ole tullut raja vielä vastaan. Eli voin korvata puutteitani vahvuudellani.
Ymmärrän silti apn tuskastumisen, onhan se tavallaan "noloa" jos joku tavallinen homma ei luonnistu kuten reitin löytäminen omaan kotiin tai mikä se sitten onkin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa,,, laskujen maksamiseen, kodin siistinä pitämiseen ja vaatteiden pesemiseenkö sitten tarvitsee olla kovinkin älykäs että niistä suoriutuu?
Jos laskujen maksamisesta tai etuuksien hakemisesta ei suoriudu, niin sitten se on aika edunvalvojalle. Jos kämpän pitäminen asumiskelpoisessa kunnossa ei onnistu, niin sitten se on lisäksi laitosasumisen tai muun tuetun asumisen paikka.
Nii
Lähtöoletukset: ÄO on normaalijakautunut: keskiarvo 100, keskihajonta 15.
50 % väestöstä suorittaa korkeakoulututkinnon. Äly ei ole ainoa tekijä; kaikki älykkäimmät eivät opiskele, koska esim. sairaudet tai vain halu tehdä käytännön työtä. Näin ollen ÄO 89 on realistinen raja jolla korkeakoulututkinnon voi suorittaa. Suomen kansallinen tavoite korkeakoulutettujen määrän nostamisesta yli puoleen tarvitsee toteutuakseen sekä ammattikorkeakouluja että yliopistoja.