Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ÄÖ:ni on 85-90 ja minulla on merkittäviä ongelmia arjessa

Vierailija
22.10.2023 |

Huvitti kun tuolla joku sanoi, että lääkäriksi riittää 90 äö/iq. Juu, ei ihan riitä..

Itsellä on aina ollut laskujen maksun, vaatteiden siistinä pitämisen, kodin siivouksen, ihmissuhteiden ja opiskelun kans ongelmaa. Hädintuskin peruskoulun pääsin läpi. Ja iq on jotain 90.

Eikä ole tarkkaavaisuushäiriötä, tai muuta nepsy ongelmaa, tutkittu monet kerrat. Heikkolahjaisuus voi olla taakka, kun se on siinä rajoilla, eikä sillä siltikään mitään tukitoimia saa, vaikka diagnoosin saisikin. 

Toki voit omatoimisesti hakea sossusta apua, mutta sossut todellakin töykeitä, kokemusta on. 

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Olin just ja just laaja-alaiset oppimishäiriöiden yläpuolella testissä, en muista kuinka paljon meni yli.

Lukio kesken ja yhden ammattitutkinnon olen opiskellut vahvasti tuettuna. Työmarkkinatukee nostan, koska töissä en kelpaa muihin kun siivoustöihin. 

Ei noin tyhmä selviydy edes niistä siivoustöistä

Edes siivoamaan ei pääse niin vaan. Työ on nykyään kello kaulassa suoritettavaa. 

Parhaiten heikompi pärjää samanlaisena toistuvassa työssä ja työnkuva on selkeä, kun muu hoitaa sitten ajattelun. Sellaisia työpaikkoja ei niin vaan löydy ja nekin on automatisoitu. 

Vierailija
102/123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää? Osaaksä sanoa, missä tilanteessa se on sen kasiviis, ja missä taas huitelee yhdeksääkymppiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä ei pääse alle 90 iq armeijaan. Ajattelevat aiheuttavan itselleen tai muille haittaa 

Vierailija
104/123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri mietin, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden äo on 71-91. Monilla on vaikeuksia eri asioissa, mutta tukea ei saa, jos ei ole muita vakavia ongelmia. Kun usein sanotaan, että kaikilla on samat mahdollisuudet edetä elämässä. Opiskelukin on ilmaista niin siitä vaan opiskelemaan ja menestymään. 

Pullonkaulailmiö on aiheuttanut tietyillä alueilla suomalaisessa tautiperimässä sairauksien moninaisuutta, joista monet aiheuttavat matalaa älykkyyttä (alle 90 tai jopa kehitysvammaisuutta). Ei suomalaisten sisäsiittoisuudesta ole turhaan puhuttu. Omaa sukua tutkimalla olen huomannut, että kotiseudullani oli tavallista lisääntyä serkun kanssa ja moni tänäkin päivänä kotoisin olevista, ml. avioparit, on tietämättään sukua keskenään. 

Vierailija
105/123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO keskiarvo taisi maailmalla olla sen 90-115 jotain. Ylioppilas voi olla 90 ÄO:llä :D

Vierailija
106/123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla

Höpö höpö! Muisti on suurin ongelmani ja mulla on maisterin paperit. Älykkyydessä on useita osia, joista muisti on vaan yksi. Päättelykyvyn nopeus on mulla sen sijaan huippuluokkaa. Mutta taidehistorian opiskelu ei onnistunut huonon nimimuistin takia, vaihdoin linjaa.

Vierailija
107/123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Yritin kysyä, mikä on äö, mutta sen suu riin jäi.

Se on älykkyysösämäärä. 

Luin tämän päässäni Tarja Halosen äänellä.

Vierailija
108/123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mina alykkyys osa hake raha Kela

Mehmet

Etkös sinä olla insinööri tai aivokirurgi?

Vierailija
109/123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 100 vuotta ajassa taaksepäin ja tarvittiin lapiomiehiä. Nykyään työt hoidetaan koneilla. Vielä kasarilla tarvittiin avustavia työntekijöitä. Nekin vienyt automatisaatio ja tekoälykin valtaa monia aloja. Heikkolahjaisuus ei kuitenkaan ole kadonnut minnekään.

Vierailija
110/123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martina Aitolehti hyvin menestyy, vaikka ei ole kouluja käynyt eikä kovin älykäs. Tuollainen seiskajulkisuus, somevaikuttajuus tai of-tähteys sopii vähemmän älykkäille. Voivat saada hyvin rahaa siitä koulutettuja enemmän.

Vierailija
111/123 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan virkailijana pärjää hyvin. Ne ei edes itsekään ymmärrä käyttämäänsä kieltä papereissaan.

Vierailija
112/123 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin noin viikko sitten että lääkäriksi päästäkseen ei tarvi olla mitenkään erityisen älykäs. Hyvää muistia ja todella kovaa motivaatiota vaatii. Ihan tavallisia tyyppejä ovat, oikeasti älykkäät hakevat muille aloille.

Lääkiksen käyneenä olen osittain samaa mieltä. Lääkis ei ole erityisen vaikea, eikä se vaadi samanlaista älyä kuin vaikkapa matematiikan tai fysiikan maisteriopinnot. Toisaalta, on hyvä, että huippuälykkäät ihmiset hakeutuvat muualle. Lääkärin on tärkeä olla sosiaalisesti taitava ja soveltaa tietoa ja taitoa käytännön tasolla. Harva yleislääkäri oikeasti edes ymmärtää vaikkapa farmakologiaa tai fysiologiaa kovin syvällisesti, eikä tämä ole tarpeellistakaan. 

Vierailija
113/123 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä kertooko noi sun luettelemat asiat älykkyyosamäärään liittyvistä ongelmista. Mulla on ihan samanlaisia ongelmia, ja olen väitellyt tohtoriksi ja työskentelen vaativassa työssä. Laskut jäävät maksamatta, kodinhoito unohtuu, vaatteet on sentään suht puhtaat mutta aika kulahtaneet ja ostettu joskus 15 vuotta sitten. Mitä tukitoimia kaipaisit? 

Vierailija
114/123 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄÖ? 

Älykkyysösämäärä, mikä muu muka?

Vierailija
115/123 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Yritin kysyä, mikä on äö, mutta sen suu riin jäi.

Se on älykkyysösämäärä. 

Kirjoitusvirhe johtuu todennäköisesti automaattisesti kirjoitusohjelmasta. Huomaan välillä, että omiin teksteihini ilmestyy kummallisia sanoja, joita en käyttäisi.

Vierailija
116/123 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teille ns. "tyhmemmille" (sanotaan nyt vaikka 80-95 välillä) verkkopankki/suomi.fi:n siirtyminen ja maksaminen muoviläpyskän kanssa vaivalloista? Itse huomaan, että tietotekniikka ja kaiken sähköistyminen vaikeuttaa arkeani enkä pysy mukana. Siksi aina, kun voin maksan käteisellä. Koen sen helpommaksi käsitellä kuin kortin tai verkkomaksamisen. 

Toki tekniikan lisäksi itselläni on ongelmia sosiaalisella puolella, mutta yritän pitää arjen simppelinä ja manuaalisena. Koen, että jos tekniikka/elektroniikka tulee hallitsevaksi osaksi elämääni, en osaa tehdä enää niitä yksinkertaisiakaan juttuja itse.

Tietotekniikka näyttää vaan tyhmentävän ihmisiä, kuten palstakirjoittelustakin näkee. Jos joka asiaan löytää hetkessä netistä tai tekoälyltä valmiin ja oikealta kuulostavan mielipiteen, miksi ajatella mitään itse?

Huomaa nykynuorista, joilla on luurit kasvaneet käteen pienestä pitäen. Heikentyneen keskittymis- ja oppimiskyvyn lisäksi omaa äidinkieltä ei osata, ja suomea ja englantia sekoitetaan keskenään puheissa. Nämä ei tunnista työvälineitä, eris- ja yleisnimiem eroa ja analogista kelloa tai tiedä, mm. milloin Suomi itsenäistyi.

Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että peruskoulussa oppiminen on korvattu pellemeiningillä. Ei tarvitse edes yrittää tai muuten tulee paha mieli. On niin rankkaa, jos heti ekalla kerralla ei onnistu. Ei tarvitse lukea äikän tehtävää varten minkäännäköistä kirjaa, jos vanhemmat antoi luvan. Luokallekaan ei jätetä, siitäkin tulee paha mieli. Helppoa ottaa se älykännykkä esiin ja liu'uttaa vasemmalle 30s mittaisia Tiktok-klippejä. Onko ihmekään ettei keskittyminen riitä. Näille nuorille pitää sitten rautalangasta vääntää sellaisten sanojen kuin hangoitella, verso ja pudistaa merkitykset. Sama pelleily näkyy myös toisen asteen oppilaitoksissa: lukioon tultu naamiaispirskeiden ja prinsessapäivien takia, erityisopet työllistetty loppuun ja selkokielellä pitäisi puhua, yhtälöitä vielä käydään läpi ja lukiolaiselle on vielä epäselvää onko Afrikka valtio, lääni vai maanosa. Kokkiopiskelija luulee persiljaa tilliksi ja sähköalan opiskelijaa ei voi päästää soveltamaan asioita, kun voi olla vaaraksi itselle tai muille. Koulu onkin enemmän isompien lasten päivähoitopaikka kuin yleissivistystä tarjoava ja työelämään/korkeakouluopintoihin valmistava taho, missä saa ilmaisen ruoan. 

Vierailija
117/123 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄO mitattu 134, eli on korkea, mutta ei tunnu missään, kun olen introvertti.

Samma här. Mutta jäin alisuorittajaksi traumojen takia. Hiljaa kyllä kärsinyt havainnosta, että eikö nuo tosiaan tajua? Voiko joku olla noin tyhmä? 

Yksi NLP-ohjaaja sanoi "älkää väheksykö tyhmiä ihmisiä sillä he ovat yleensä onnellisia"

Vierailija
118/123 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri mietin, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden äo on 71-91. Monilla on vaikeuksia eri asioissa, mutta tukea ei saa, jos ei ole muita vakavia ongelmia. Kun usein sanotaan, että kaikilla on samat mahdollisuudet edetä elämässä. Opiskelukin on ilmaista niin siitä vaan opiskelemaan ja menestymään. 

Tätä se teettää, jos äiti ja isä ovat sisaruksia tai serkkuja keskenään.

Vierailija
119/123 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä kertooko noi sun luettelemat asiat älykkyyosamäärään liittyvistä ongelmista. Mulla on ihan samanlaisia ongelmia, ja olen väitellyt tohtoriksi ja työskentelen vaativassa työssä. Laskut jäävät maksamatta, kodinhoito unohtuu, vaatteet on sentään suht puhtaat mutta aika kulahtaneet ja ostettu joskus 15 vuotta sitten. Mitä tukitoimia kaipaisit? 

Nuo mainitsemasi piirteet voi liittyä adhd:hen tai sitten vain uusavuttomuuteen/laiskuuteen/välinpitämättömyyteen, joista jälkimmäiselle on helpompi tehdä jotain toisin kuin adhd:lle lukuun ottamatta lääkitystä. 

Vierailija
120/123 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla 85-90 äo:lla olet tähtioppilas oikeiden kehvojen joukossa.