Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ÄÖ:ni on 85-90 ja minulla on merkittäviä ongelmia arjessa

Vierailija
22.10.2023 |

Huvitti kun tuolla joku sanoi, että lääkäriksi riittää 90 äö/iq. Juu, ei ihan riitä..

Itsellä on aina ollut laskujen maksun, vaatteiden siistinä pitämisen, kodin siivouksen, ihmissuhteiden ja opiskelun kans ongelmaa. Hädintuskin peruskoulun pääsin läpi. Ja iq on jotain 90.

Eikä ole tarkkaavaisuushäiriötä, tai muuta nepsy ongelmaa, tutkittu monet kerrat. Heikkolahjaisuus voi olla taakka, kun se on siinä rajoilla, eikä sillä siltikään mitään tukitoimia saa, vaikka diagnoosin saisikin. 

Toki voit omatoimisesti hakea sossusta apua, mutta sossut todellakin töykeitä, kokemusta on. 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla

Millä planeetalla oikein elät? 🤣

Naurat klassiselle oppimisen perustalle: miten opitaan jos ei ole tarpeeksi hyvä muisti? Lihasmotoriikalla käytännön työt esim. Et sinäkään ole mitään uutta keksinyt? On ihmisiä, kuten Hawkings, jotka luo teorioita ja loput älykkäätkin ihmiset opettelee niitä ulkoa.

Suurin osa elämästä perustuu ulkoaopittuun tiedon toistamiseen. Ruoka, autolla ajaminen, bussireitti, kaupasta omat tuotteet, harrastuksen tekeminen. Sen sijaan kulttuuri- ja taide on erilaista jota voi nauttia rajattomasti kokemisen kautta.

Vierailija
62/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n arjen haasteet eivät sinänsä ydinfyysikon tutkintoa edellytä. Aloitatko paljon asioita muttei ne valmistu ja kesken eräiset toimet kasaantuu? Vai onko pelkästään yhden asian tekeminen alusta loppuun hankalaa? Tämä on eka steppi selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuollainen ÄO, mikä tuli järkytyksenä työuupumustutkimuksissa nelikymppisenä. Mä olin aina tiennyt, etten ole niin älykäs kuin monet muut alallani (olin koodari), mutta olin ajatellut että keskivertoa pikkaisen älykkäämpi kumminkin. Odotin tulosta ehkä 105 tai jotain.

No se oli 87, ja että mulla ei ole kognitiivista kapasiteettia suoriutua töistäni normaalin työajan puitteissa. Suositeltiin tehtävien vaihtamista. Minut siirrettiin testaajaksi, mutta seuraavissa yt-neuvotteluissa sitten ulos. Nykyään teen kiinteistöhuoltohommia, mikä suoraan sanoen sopii mulle paljon paremmin kun it-hommat. Olisinpa älynnyt lopettaa tahkoamisen jo 20 vuotta aiemmin, ei, sen sijaan poltin itseni loppuun tekemällä 16-tuntisia päiviä että selvisin siitä, mistä muut 8 tunnin työaikana. No tulipahan nähtyä. Suurimpana saavutuksena pidän kuitenkin sitä, että tällä älykkyysosamäärällä mulla on tietojärjestelmätieteen maisterin tutkinto. Kyllä se sisua vaati, ja 7 vuotta aikaa, vaan tulipa tehtyä.

Vierailija
64/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain päiväntasaajan kieppeillä olevissa maissa keskiverto äo on 50-60, niin eikö siellä kaikki ole keskivaikeasti kehitysvammaisia? Eihän keskivaikeasti kehitysvammaiset voi saada aikaan toimivaa yhteiskuntaa?

Liittyyköhän asiaan se, että siellä käy kaikenmaailman "älykkäät" milloin mitäkin söheltämässä ja varastamassa. Ihan jo orjakaupasta alkaen. Lisää yhtälöön ruuan puute, niin avot!

Vierailija
65/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös tuollainen ÄO, mikä tuli järkytyksenä työuupumustutkimuksissa nelikymppisenä. Mä olin aina tiennyt, etten ole niin älykäs kuin monet muut alallani (olin koodari), mutta olin ajatellut että keskivertoa pikkaisen älykkäämpi kumminkin. Odotin tulosta ehkä 105 tai jotain.

No se oli 87, ja että mulla ei ole kognitiivista kapasiteettia suoriutua töistäni normaalin työajan puitteissa. Suositeltiin tehtävien vaihtamista. Minut siirrettiin testaajaksi, mutta seuraavissa yt-neuvotteluissa sitten ulos. Nykyään teen kiinteistöhuoltohommia, mikä suoraan sanoen sopii mulle paljon paremmin kun it-hommat. Olisinpa älynnyt lopettaa tahkoamisen jo 20 vuotta aiemmin, ei, sen sijaan poltin itseni loppuun tekemällä 16-tuntisia päiviä että selvisin siitä, mistä muut 8 tunnin työaikana. No tulipahan nähtyä. Suurimpana saavutuksena pidän kuitenkin sitä, että tällä älykkyysosamäärällä mulla on tietojärjestelmätieteen maisterin tutkinto.

Haha, eipä yllätä taas mikään. Ainakaan miehen tyhmyys.

Vierailija
66/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa,,, laskujen maksamiseen, kodin siistinä pitämiseen ja vaatteiden pesemiseenkö sitten tarvitsee olla kovinkin älykäs että niistä suoriutuu?

Jos laskujen maksamisesta tai etuuksien hakemisesta ei suoriudu, niin sitten se on aika edunvalvojalle. Jos kämpän pitäminen asumiskelpoisessa kunnossa ei onnistu, niin sitten se on lisäksi laitosasumisen tai muun tuetun asumisen paikka.

Aika paljon halvemmaksi tulisi siivooja kerran tai pari kuussa ja edunvalvoja (laskut). Jos nyt kuitenkin itsestään pystyy huolehtimaan.

Vierailija
67/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla

Niinkö? Jo lukiossa pitää soveltaa tietoa. 

Vierailija
68/73 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se oli 87, ja että mulla ei ole kognitiivista kapasiteettia suoriutua töistäni normaalin työajan puitteissa. Suositeltiin tehtävien vaihtamista. Minut siirrettiin testaajaksi, mutta seuraavissa yt-neuvotteluissa sitten ulos. Nykyään teen kiinteistöhuoltohommia, mikä suoraan sanoen sopii mulle paljon paremmin kun it-hommat. Olisinpa älynnyt lopettaa tahkoamisen jo 20 vuotta aiemmin, ei, sen sijaan poltin itseni loppuun tekemällä 16-tuntisia päiviä että selvisin siitä, mistä muut 8 tunnin työaikana. No tulipahan nähtyä. Suurimpana saavutuksena pidän kuitenkin sitä, että tällä älykkyysosamäärällä mulla on tietojärjestelmätieteen maisterin tutkinto.

Uupumus voi vaikuttaa testituloksiin. 

Vierailija
69/73 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se oli 87, ja että mulla ei ole kognitiivista kapasiteettia suoriutua töistäni normaalin työajan puitteissa. Suositeltiin tehtävien vaihtamista. Minut siirrettiin testaajaksi, mutta seuraavissa yt-neuvotteluissa sitten ulos. Nykyään teen kiinteistöhuoltohommia, mikä suoraan sanoen sopii mulle paljon paremmin kun it-hommat. Olisinpa älynnyt lopettaa tahkoamisen jo 20 vuotta aiemmin, ei, sen sijaan poltin itseni loppuun tekemällä 16-tuntisia päiviä että selvisin siitä, mistä muut 8 tunnin työaikana. No tulipahan nähtyä. Suurimpana saavutuksena pidän kuitenkin sitä, että tällä älykkyysosamäärällä mul

Oon lukenut ettei esim akuutit mt-ongelmat merkittävästi vaikuta kognitiivisiin testeihin, tuskin siis uupumuskaan. 

Vierailija
70/73 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko aloittaja, miten ne ongelmat esim laskujen maksamisessa tai vaatteiden siistinä pitämisessä ilmenee käytännössä?

Vierailija
71/73 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Olin just ja just laaja-alaiset oppimishäiriöiden yläpuolella testissä, en muista kuinka paljon meni yli.

Lukio kesken ja yhden ammattitutkinnon olen opiskellut vahvasti tuettuna. Työmarkkinatukee nostan, koska töissä en kelpaa muihin kun siivoustöihin. 

Mene Ruotsiin homoksi!

Vierailija
72/73 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n arjen haasteet eivät sinänsä ydinfyysikon tutkintoa edellytä. Aloitatko paljon asioita muttei ne valmistu ja kesken eräiset toimet kasaantuu? Vai onko pelkästään yhden asian tekeminen alusta loppuun hankalaa? Tämä on eka steppi selvittää.

Kuulostaa minusta ennemmin nepsy-ongelmalta tai masennukselta. Nekin voi olla sen verran lieviä että ei saa disgnoosia, vaikka haittaavat jonkin verran arkea.

Vierailija
73/73 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerran töissä (asiantuntijahommissa) oli katko, että kaikki työntekoon tarvittavat ohjelmat oli kaatuneena. Netti toimi, niin joku ehdotti sitä netissä olevaa mensan ilmaistestiä. Parin kymmenen minuutin jälkeen porukka alkoi hihkua, että "jee, mä sain 112" "vau, mä sain 120" "mulle tuli 108.."

Katsoin omaa tulostani, joka oli 137 ja päätin olla hiljaa ja tyytyväinen siitä, että samalla hetkellä firman järjestelmät oli saatu taas pystyyn ja kaikki palasivat töidensä pariin. 

Myöhemmin minulle on selvinnyt, että olen lievästi neuroepätyypillinen - eli esim. sosiaalisessa kanssakäymisessä en ole vahvimmillani, mutta ongelmanratkaisu ja hahmotuskyky on kyllä reilusti keskivertoporukkaa parempaa.