ÄÖ:ni on 85-90 ja minulla on merkittäviä ongelmia arjessa
Huvitti kun tuolla joku sanoi, että lääkäriksi riittää 90 äö/iq. Juu, ei ihan riitä..
Itsellä on aina ollut laskujen maksun, vaatteiden siistinä pitämisen, kodin siivouksen, ihmissuhteiden ja opiskelun kans ongelmaa. Hädintuskin peruskoulun pääsin läpi. Ja iq on jotain 90.
Eikä ole tarkkaavaisuushäiriötä, tai muuta nepsy ongelmaa, tutkittu monet kerrat. Heikkolahjaisuus voi olla taakka, kun se on siinä rajoilla, eikä sillä siltikään mitään tukitoimia saa, vaikka diagnoosin saisikin.
Toki voit omatoimisesti hakea sossusta apua, mutta sossut todellakin töykeitä, kokemusta on.
Kommentit (73)
Korkeasta ÄÖ:sta ei tässä yhteiskunnassa juurikaan iloa ole ollut. En suosittele.
Täällä kohtalontoveri! Ei menny hyvin koulussa. Silti ollaan jotenkin aina selvitty. Ei nykyäänkään mee sen paremmin kylläkään, mutta päivä kerrallaan mennään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ÄO mitattu 134, eli on korkea, mutta ei tunnu missään, kun olen introvertti.
Tuskin oli 134 kun et kertonut samaan että millä keskijakaumalla.
Miten tuollekin alapeukutetaan? Ketjun fiksuin viesti 😀!
Vierailija wrote:
Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla
Muisti on älykkyyden osa-alue sinä kuin esim. avaruudellinen hahmottaminen tai kielellinen kyvykkyys, sitä testataan äo-testeissä.
Se keskiverto 100 on länsimainen standardi. Jos itä- Aasian keskiverto olisi standardi, länsimainen keskiverto ÄO olisi 95. Suomessa se olisi 98. Googlaileppa mitä maailman eri maissa on keskiverto ÄO lukemat, ja sulle tulee parempi mieli heti. Globaali keskiverto roikkuu jossain 89 tienoilla. Sä olet globaalisti hyvin keskiverto yksilö. Maailma pyörii ihan hyvin vaikka tilanne on tuo. Sun ÄO on aika sama mitä Meksikossa ja Brasiliassa.
Toi about 90 ei ole vielä heikkolahjainen. Se on matala keskiverto. Se on myös ns. Yleinen Älykkyys osamäärä. Käy testaamassa verbaalinen ja matemaattinen ÄO erikseen. Auttaa selvittämään mitkä asiat on sellaisia, missä pärjäät. Mulla on matemaattinen jossain 90 ympärillä, mutta verbaalinen on todella korkea. Mulla on ollut aina ongelmia laskea vähänkin vaikeampia laskuja ja ylipäätään hahmottaa missä mä olen kartalla. Eksyn välillä vieläkin omaan kotikaupunkiini, missä olen syntynyt. Sellasta se on, mutta pysyypähän nöyränä.
Muista kuitenkin että sun ihmisarvo ei riipu sun kognitiivista kyvyistä. Sä et arvostele toisia ihmisiä niin, eli älä arvostele itseäsikään niin. Elämässä ihmissuhteet on ainoa asia, millä on oikeasti väliä, ja ÄO ei vaikuta siihen, onko ihmisen lähellä hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Yritin kysyä, mikä on äö, mutta sen suu riin jäi.
Eli halusit vaan kiertotietä kertoa että sinullakin on suuria ongelmia arjen kanssa autismisi vuoksi?
Tosiasiassa osa porukasta ei vaan jaksa yrittää ja heittäytyy avuttomaksi jos kaikkea ei tarjota valmiiksipureskeltuna suoraan suuhun.
Nini manillaku olee muta minne ajaaa tax ittakexus kakkik hyvanin mamdu
Vierailija kirjoitti:
Toi about 90 ei ole vielä heikkolahjainen. Se on matala keskiverto. Se on myös ns. Yleinen Älykkyys osamäärä. Käy testaamassa verbaalinen ja matemaattinen ÄO erikseen. Auttaa selvittämään mitkä asiat on sellaisia, missä pärjäät. Mulla on matemaattinen jossain 90 ympärillä, mutta verbaalinen on todella korkea. Mulla on ollut aina ongelmia laskea vähänkin vaikeampia laskuja ja ylipäätään hahmottaa missä mä olen kartalla. Eksyn välillä vieläkin omaan kotikaupunkiini, missä olen syntynyt. Sellasta se on, mutta pysyypähän nöyränä.
Muista kuitenkin että sun ihmisarvo ei riipu sun kognitiivista kyvyistä. Sä et arvostele toisia ihmisiä niin, eli älä arvostele itseäsikään niin. Elämässä ihmissuhteet on ainoa asia, millä on oikeasti väliä, ja ÄO ei vaikuta siihen, onko ihmisen lähellä hyvä olla.
90 on normaali, siinä missä 110 ei ole poikkeusälykästä likikään vielä. Todelliset älyhaasteiset pyörii siellä jossain 50-60 ja alle äo:ssa ilmeisesti, siinä missä neroja alkaa olla 140+ tai yli, nykyisellä skaalalla siis. Entinen skaala oli vähän erilainen. Tää nykysysteemi ei mittaa kovinkaan tarkasti noita poikkeustapauksia eli pitäisi käydä erillisissä testeissä jotka on sovitettu paremmin ääritapauksille jos haluaa tarkemman arvion.
Keskiverto äo on 100. Sillä pystyy suorittamaan lukiotasoiset opinnot, mutta korkeakouluopinnoissa voi jo olla haastetta.
Pelkkä haluaminen ja yrittäminen eivät riitä. Äo ratkaisee, miten pitkälle voi opiskella.
Toisin kuin moni luulee, niin korkeakoulutus ei vaadi suuria älynlahjoja. Muuten afrikasta tulleilla juuri kellään ei olisi korkeakoulututkintoa.
Tahaay sidee walaah mool mian ajja taksi Jakko maki ja ei ole eedes 67 i.q & hyvee ole menat
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla älykäs jos on hyvä muisti. Maisterin paperit saa jos muistaa mitä kirjoissa luki, ja sitten vaan julkiselle vaativaan erityisasiantuntijatyöhön kovalla palkalla
Ei se mitään muistamista ole, vaan asioiden yhdistelyä luovalla tavalla - uutta tietoa, tutkimusta. Haloo. Et takuulla ole maisteri itse.
Itse olen suhteellisen älykäs mutta myös elämänhallintaongelmaa ollut, joten ei välttämättä sekään pelasta. Koti usein sekaisin ja koulut jääneet kesken. Säännölliseen työhön en ole kyennyt kuin lyhyen ajan kerrallaan, mutta osa-aikaisena viihdyn ja mielellään iltapainotteisesti. Luovilla aloilla loistan ja ehkä juuri se on jostain muusta ollut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vauviksella ei muuta olekaan. Joka äi-ketjussa on vain sitä parasta 5% osuutta väestöstä ja niistäkin Mensan rajan ylittäviä 90%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuskin oli 134 kun et kertonut samaan että millä keskijakaumalla.
Miten tuollekin alapeukutetaan? Ketjun fiksuin viesti 😀!
No sattumalta olen ollut muutamassa älytestissä ja niissä on kerrottu erikseen kielellinen ja ei kielellinen pistemäärä ja heitetty joku tieto lahjakkuuden alueista ja lausunnossa on maininta että verrattu saman koulutuspohjan omaavien tuloksiin, mutta keskijakauma?
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin korkea äö 125, en saa pidettyä kotia siistinä, inhoan siivoamista ja minulla on adhd ja jotain muuta Nepsypiirteitä ja epävakaata persoonallisuutta. Itse olen tehnyt nämä diagnoosit. Ihmissuhteet ihan sekaisin ja tehnyt vaikka mitä tyhmyyksiä. Vituttaa jatkuvasti.
Lähtöoletukset:
ÄO on normaalijakautunut: keskiarvo 100, keskihajonta 15.
50 % väestöstä suorittaa korkeakoulututkinnon.
Äly ei ole ainoa tekijä; kaikki älykkäimmät eivät opiskele, koska esim. sairaudet tai vain halu tehdä käytännön työtä.
Näin ollen ÄO 89 on realistinen raja jolla korkeakoulututkinnon voi suorittaa
#
Suomen kansallinen tavoite korkeakoulutettujen määrän nostamisesta yli puoleen tarvitsee toteutuakseen sekä ammattikorkeakouluja että yliopistoja.
https://www.sivista.fi/vaikutamme/keskeiset-viestimme/yliopistot-ja-amm…
Aloitus on keksitty. Ää ja ööepäuskottava kertakakkiaan!
Suomessa hukut tuolla äo:lla massaan, etkä poikkea neljän ruuhkassa muista millään tavalla, eli täkäläisittäin olet normaalia harmaata massaa, ns. ihan tavallinen ihminen, et poikkeama. Mitä se sitten kertoo suomalaisesta tavallisuudesta ja normaaliudesta on eri asia. Valitettavasti.