Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8329)

Vierailija
1801/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota ihmettelen suomalaisessa kulttuurissa, että se on omakotitalon mies, jonka kuuluu tehdä lumityöt omakotitalon pihassa, tarkoitan nyt kolaamista etupäässä. Varmaan ei välttämättä juolahda mieleen äitylille tai lapsille että tekisi hyvää heillekin hyötyliikunta.se on aina mies joka tekee. Ymmärrän että joillekin miehille se on "kunnia-asia" nykypäivänä vielä että talon mies pitää pihan puhtaana, mutta haloo nyt on v. 2023 ja osaa ne muutkin kolata kuin se mies, vaikka ei nyt ihan niin erinomaista jälkeä kuin itse hän.Eihän sitä välttämättä kaikkia nyansseja tiedä kolaamisesta ja lumen luonnista jos ei itse koskaan tee. 

Mun tuntemat naiset kolaa itse omat pihansa. 

Vierailija
1802/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota ihmettelen suomalaisessa kulttuurissa, että se on omakotitalon mies, jonka kuuluu tehdä lumityöt omakotitalon pihassa, tarkoitan nyt kolaamista etupäässä. Varmaan ei välttämättä juolahda mieleen äitylille tai lapsille että tekisi hyvää heillekin hyötyliikunta.se on aina mies joka tekee. Ymmärrän että joillekin miehille se on "kunnia-asia" nykypäivänä vielä että talon mies pitää pihan puhtaana, mutta haloo nyt on v. 2023 ja osaa ne muutkin kolata kuin se mies, vaikka ei nyt ihan niin erinomaista jälkeä kuin itse hän.Eihän sitä välttämättä kaikkia nyansseja tiedä kolaamisesta ja lumen luonnista jos ei itse koskaan tee. 

Naiset sen yleensä tekevät. Jos mies tekee, silloin hankitaan mönkijä tai traktori avuksi. Eli mies istuskelee, nainen kolaa.

Näin se muuten usein menee😅. Meillä ensimmäiset kymmenen vuotta leikkasin nurmet ja leikkasin pensaat, muiden pihatöiden lisäksi. Aloin kyllästyä ja vaatia osallistumista. Tuli sähköllä toimivat laitteet alta aikayksikön!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno miesvihaketju teillä täällä meneillään :-D

Ei yäällä vih ata miehiä. Vain sitä, jos eivät tee mitään

Vierailija
1804/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaojista siirryttiin sujuvasti lumitöihin. Miten nämä naiset ehtii palkkatöihin ollenkaan🤔

Siinäpä se, täyden palkkatyöpäivän lisäksi pitäisi olla toinen mokoma aikaa kotitöille, lapsen huomioimiselle ja sen sohvalla röhnöttävän miehen viihdyttämiselle. Melkoinen yhtälö, sanon minä. Ai niin ja pitäisi vielä olla aikaa huolehtia itsestään, ettei vaan pääse lihomaan tai rupsahtamaan ja siten pysyy silmänilona sille laiskurille.

Joo mut hyshys, miehet pahastuu, jos toisista miehistä kertoo ikäviä totuuksia. Se kun kolahtaa universaaliin ja kollektiiviseen huonoon omaantuntoon...

Vierailija
1805/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan molemmat autot, korjaukset sovin, katsastan jne maksan niistä kaiken. Molemmat kun on mun omia, kun mieskin tarvii autoa, muttei ole saanut sellaista aikaiseksi hankkia. 

Tämä kiteyttää paljon. 

En jaksa edes keksiä mitä asioita talossa ja laskuissa ja lapsissa minä en hoitaisi. Joo hei, katolle en kiipeä ja renkaita en vaihda ja harvoin ajan nurmikkoa, mutta lähes aina kaiken muun. 

Vierailija
1806/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on vaikea uskoa, että siellä kuralätäkössä on vieläkin niin kiva räpiköidä.

Tulkaa nyt ihmeessä  naiset pois sieltä ja jakakaa ne kotityöt tasapuolisesti kaikkien kesken. Tai erotkaa.

Vierailija
1807/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän on vaikea uskoa, että siellä kuralätäkössä on vieläkin niin kiva räpiköidä.

Tulkaa nyt ihmeessä  naiset pois sieltä ja jakakaa ne kotityöt tasapuolisesti kaikkien kesken. Tai erotkaa.

Tarkoitit varmaan viestisi miehille. 

Vierailija
1808/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkös ollaan lakossa?

Vierailija
1809/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan molemmat autot, korjaukset sovin, katsastan jne maksan niistä kaiken. Molemmat kun on mun omia, kun mieskin tarvii autoa, muttei ole saanut sellaista aikaiseksi hankkia. 

Tämä kiteyttää paljon. 

En jaksa edes keksiä mitä asioita talossa ja laskuissa ja lapsissa minä en hoitaisi. Joo hei, katolle en kiipeä ja renkaita en vaihda ja harvoin ajan nurmikkoa, mutta lähes aina kaiken muun. 

Kiinnostaa mitä on se hyvä, mitä puoliso tuo elämääsi? 

Vierailija
1810/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiteyttää paljon. 

Mutta muuten niin ihana mies?

Vierailija
1811/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumien kolaaminen? Jota tehdään muutaman kuukauden ajan, kun taas kotitöitä joka päivä. 

Olen seitsemänkymppinen mummo ja kolaam ison pihani, mutta sitä ei ole tarvinnut tehdä tänäkään talvena monta kert

Uskotaan! Me kaikki miehet olemme ihan paskoja vätyksiä! Meidät pitäisi hävittää maan päältä lopullisesti.

Ei mitään hyötyä, ei ensimmäistäkään hyvää puolta, turhake numero 1!

Ja ihan jokainen mies on vielä tyhmempikin kuin kivi.

Vierailija
1812/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP! 

Voisitko hiukan tiivistää, että mitä koko kokeilun aikana on tapahtunut? Tämä keskustelu on niin pitkä, että mahdotonta selata läpi.

Vierailija
1813/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumien kolaaminen? Jota tehdään muutaman kuukauden ajan, kun taas kotitöitä joka päivä. 

Olen seitsemänkymppinen mummo ja kolaam ison pihani, mutta sitä ei

Yhyy, kiusataanko taas?

Mut oikeasti, erotat vissiin sen, mistä täällä kerrotaan siitä, mistä ei kerrota? Minä oon kyl jotain kirjoittanut siitä, miten meillä toimitaan. Ja ei, ei ole tarvinnut haukkua miestäni. Ketjun aihe nyt vaan on ne puolisot, jotka eivät hoida hommiaan. Perusteluita ei kukaan osaa kertoa, hekään, joiden mielestä on vaan olemassa miesten ja naisten työt. 

On olemassa kivoja ja paskoja miehiä. Kuten naisiakin. Tämä ilmiö on kiinnostava, kun näyttää olevan sukupuolisidonnainen. Et niinkuin miksi?

Vierailija
1814/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset sen yleensä tekevät. Jos mies tekee, silloin hankitaan mönkijä tai traktori avuksi. Eli mies istuskelee, nainen kolaa.

Näin se muuten usein menee😅. Meillä

Kymmenen vuotta teit yksin, ja kutsut tuota "tuli alta aikayksikön"? Ihan kuin kodin pikku orja, hoitanut pihaa yksin jollain puutarhasaksilla 10 VUOTTA, mutta jotenkin onnistuu kääntämään tuon niin, että hän olisi se joka asettaa rajoja ja vaatii? Vaikea ymmärtää, kun itse en katselisi tuollaista."miestä" vuottakaan. Niitä sähkökäyttöisiä laitteita muuten myydään ihan naisillekin.

Vierailija
1815/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisperheessä oli vanhempien lisäksi kolme teinipoikaa. Siinä perheessä kaikki kotityöt teki nainen. Tiskikone ei miehen mielestä ollut tarpeellinen, kun astiat pystyi pesemään näppärästi käsin. Sitten nainen joutui sairaalaan kahdeksi viikoksi. Ensimmäisen viikon aikana kotiin hommattiin tiskikone. Luultavasti konetta ei oltaisi hankittu, jos alusta asti olisi ollut tiedossa, että sairaalajakso on vain kahden viikon mittainen.

Vierailija
1816/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyvää puoliso tuo?

Miksi ihmiset ylipäätään pariutuvat?

Sen jälkeen tilanne lähtee siitä kun ennen lapsia kokee voivansa jakaa arkea toisen aikuisen kanssa. Kotityöt, joita murto-osa verrattuna lapsiperheen kotitöiden määriin, hoituvat vähän siinä sivussa, molempien osallistuessa jollain tasolla. Tai sitten nainen jo tässä vaiheessa vähän uhrautuu ja kuitenkin on oletuksessa että myös toinen tekee kotitöitä tarvittaessa tai asiasta jopa sovittu niin.

Lasten tulon jälkeen se toinen aikuinen(osa heistä) ottaa lapsen roolin. Syystä tai toisesta. Jostain syystä osa aikuisista on mustasukkaisia esimerkiksi vastasyntyneelle vauvalle äidin huomiosta. Mikä lie kaikki tässä taustalla vaikuttamassa. Lopputuloksena että ei olekaan toista aikuista jakamassa arkea vaan haamu ja haave sellaisesta. Jos eroaa, sitten ei ainakaan ole kahden vanhemman ydinperhettä eikä (hetkeen) ketään toistakaan aikuista. Moni toivoo ja odottaa että toinen ikäänkuin keräisi itsensä, mutta kun toisella on mukavaa, lapsen rooli on huoleton ja jää enemmän paukkuja urakehitykseen. Naisen uran kustannuksella. Jos eroaa, niin usein taloudellisista syistä isä vaatiikin 50/50, jolloin joutuu antamaan omat lapsensa keskenkasvuiselle joka käytännössä ei ole kasvattanut eikä ole oppinut kasvattamaan lapsia, ja aiemmin kokemuksen mukaan lapset olisivat isäviikon ilman säännöllistä ruokaa, ilman puhtaita vaatteita, ilman läksyjen tarkistusta, tukea tai muuta huoltoa, ilman nukkumaanmenoaikoja, ilman ruudunrajoituksia, ulkoilematta. Tämän paikkailuun menee aina äitiviikolta useampi päivä. Lapset kärsivät tässä pitkäaikaisesti, joten valintoja tehdään useamman huonon vaihtoehdon välillä.

Vierailija
1817/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitänpä näin sinkkuna oman lusikkani soppaan.. 

Mä olen pitkään ihmetellyt kun äitylit täällä aina itkee kotitöistä. Kuinka he raatavat ensin töissä, ja sitten kotona odottaa uusi työmaa. Niin no. Elämä on katsokaas valintoja. Minä olen lapseton sinkku. Kun minä tulen töistä kotiin, voin rojahtaa sohvalle tv:n ääreen, lähteä lenkille tai salille tai mitä tahansa. Ei minun tarvitse heti raivon vallassa hyökätä minkään kotitöiden kimppuun. Miksi lapsettoman sinkun pitäisi siivota joka päivä, pestä pyykkiä joka päivä, tehdä ruokaa joka päivä, tiskata joka päivä? Niin. Kun ei tarvitse. Itsepä te äitylit olette oman tilanteenne valinneet. Turha siinä sitten itkeä. Vielä turhempaa on itkeä siinä vaiheessa, jos passaatte kersojannekin murrosikään saakka. Sitten vasta hoksaatte että olisihan noille kakaroillekin voinut opettaa jo pienestä pitäen jotain kotitöitä. Ja miesparkaa on pidetty vuosia siinä komennossa että "jos siivoat tänään, EHKÄ saat piparia illalla."

Vierailija
1818/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitänpä näin sinkkuna oman lusikkani soppaan.. 

Mä olen pitkään ihmetellyt kun äitylit täällä aina itkee kotitöistä. Kuinka he raatavat ensin töissä, ja sitten kotona odottaa uusi työmaa. Niin no. Elämä on katsokaas valintoja. Minä olen lapseton sinkku. Kun minä tulen töistä kotiin, voin rojahtaa sohvalle tv:n ääreen, lähteä lenkille tai salille tai mitä tahansa. Ei minun tarvitse heti raivon vallassa hyökätä minkään kotitöiden kimppuun. Miksi lapsettoman sinkun pitäisi siivota joka päivä, pestä pyykkiä joka päivä, tehdä ruokaa joka päivä, tiskata joka päivä? Niin. Kun ei tarvitse. Itsepä te äitylit olette oman tilanteenne valinneet. Turha siinä sitten itkeä. Vielä turhempaa on itkeä siinä vaiheessa, jos passaatte kersojannekin murrosikään saakka. Sitten vasta hoksaatte että olisihan noille kakaroillekin voinut opettaa jo pienestä pitäen jotain kotitöitä. Ja miesparkaa on pidetty vuosia siinä komennossa että

Siis minkä takia naisten pitäisi tehdä miehilleen kuuluvat työt? Siksi että sinä olet valinnut sinkkuuden? Jutuissasi ei ole järjen hiventä.

Vierailija
1819/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seitsemänkymppinen mummo ja kolaam ison pihani, mutta sitä ei

Kyllä sinä olet paska vätys, jos et tee puolta kotitöistä. Ihan turha alkaa loukkaantuneena parkua. Voisit sen sijaan ryhdistäytyä ja aikuistua.

Vierailija
1820/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle ei esimerkiksi sopinut viedä päiväkotiin sadevarusteita, kun hänen mielestään ne eivät olleet tarpeen.

Päiväkodin mielestä olivat.

Arvatkaa kenen niskaan kaikki tähän liittyvä valitus, toppahaalarien pesu ja kuivaus, turhaksi jäävä muistuttelu ja muu kaatui.

Miehen mielestä isoin ongelma että häntä syyllistettiin.

Ei. Ongelma oli että mies tulkitsee että sadevarusteet liittyvät naisen vaatimuksiin ja naisen vaatimustaso on liian korkea joten periaatteesta hän sitä vastustaa ja tekee päinvastoin. Oikeasti niitä pyydetään ja tarvitaan päiväkodin puolesta. Päiväkoti toki varmaan antaa miehelle pokaalin kun on niin osallistuva isä joka tuo lapsen päiväkotiin. Naiselle haukut kun on huolehtinut asioita huonosti.