Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8329)

Vierailija
1781/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mikä tilanne? Mitä tapahtui, kun mies kotiutui risteilyltä?

Vierailija
1782/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Kyllä naisetkin tekevät lumitöitä. Meidän naapurustossa naiset tekevät vähintään yhtä usein kun miehetkin. Mun mielestä ihan lempparipuuhaa, enkä laske sitä edes kotityöksi, vaan pidän sitä mukavana kevyenä urheiluna. Pää pois prseestä.

-nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1783/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne miehet laittaa vaikka siivoaa niin voin puolestani tehdä vaikka koko taloyhtiön lumityöt!

T. Nainen

Vierailija
1784/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisikö mies oma-aloitteisesti muita kotitöitä sisällä sillä aikaa, kun teen lumityöt (olen nainen)? Ei tee. Ne kotityöt odottavat siellä minua tai sitä että pyydän niitä tekemään. Mutta teen silti raittiin ilman ja ulkoilun vuoksi lumitöitä, se on mukavaa.

Vierailija
1785/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota ihmettelen suomalaisessa kulttuurissa, että se on omakotitalon mies, jonka kuuluu tehdä lumityöt omakotitalon pihassa, tarkoitan nyt kolaamista etupäässä. Varmaan ei välttämättä juolahda mieleen äitylille tai lapsille että tekisi hyvää heillekin hyötyliikunta.se on aina mies joka tekee. Ymmärrän että joillekin miehille se on "kunnia-asia" nykypäivänä vielä että talon mies pitää pihan puhtaana, mutta haloo nyt on v. 2023 ja osaa ne muutkin kolata kuin se mies, vaikka ei nyt ihan niin erinomaista jälkeä kuin itse hän.Eihän sitä välttämättä kaikkia nyansseja tiedä kolaamisesta ja lumen luonnista jos ei itse koskaan tee. 

Naiset sen yleensä tekevät. Jos mies tekee, silloin hankitaan mönkijä tai traktori avuksi. Eli mies istuskelee, nainen kolaa.

Vierailija
1786/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno miesvihaketju teillä täällä meneillään :-D

Vierailija
1787/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota ihmettelen suomalaisessa kulttuurissa, että se on omakotitalon mies, jonka kuuluu tehdä lumityöt omakotitalon pihassa, tarkoitan nyt kolaamista etupäässä. Varmaan ei välttämättä juolahda mieleen äitylille tai lapsille että tekisi hyvää heillekin hyötyliikunta.se on aina mies joka tekee. Ymmärrän että joillekin miehille se on "kunnia-asia" nykypäivänä vielä että talon mies pitää pihan puhtaana, mutta haloo nyt on v. 2023 ja osaa ne muutkin kolata kuin se mies, vaikka ei nyt ihan niin erinomaista jälkeä kuin itse hän.Eihän sitä välttämättä kaikkia nyansseja tiedä kolaamisesta ja lumen luonnista jos ei itse koskaan tee. 

Itse olen vuosien varrella kolannut enemmän kuin mieheni jolla on aina jotain kolaamisen estävää vaivaa tai tärkeämpää tekemistä siunaantunut lumisateen aikaan. Joten äläpä yleistä. 

Vierailija
1788/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Kyllä naisetkin tekevät lumitöitä. Meidän naapurustossa naiset tekevät vähintään yhtä usein kun miehetkin. Mun mielestä ihan lempparipuuhaa, enkä laske sitä edes kotityöksi, vaan pidän sitä mukavana kevyenä urheiluna. Pää pois prseestä.

-nainen

Tämä esimerkki on naapurista.

Vierailija
1789/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ex-äitipuoli ja miehen entinen avopuoliso.

Menin avoliittoon miehen kanssa jolla oli 3 koiraa ja lapsi entisestä avioliitosta. Oltiin molemmat melkein 50-vuotiaita ja minulla oli avioliitto takana, joskaan ei omia lapsia.

Mies vaikutti niin hyvälle, vastuuntuntoiselle ja rauhalliselle. Ihmettelin kuinka hän sai paletin pysymään kasassa ja vuoden seurustelun jälkeen muutettiin yhteen. Sitten parissa viikossa osat vaihtuivat. Huomasin olevani esiteinin kyydittäjä, koirien huoltaja ja pidin kodin järjestyksessä samalla kun tein työtä. Tein kotityöt, huolehdin lapsesta ja koirista, mies alkoi tekemään pitkää päivää töissään perustellen että kun aikuinen on kotona, niin hän voi keskittyä töihin. 

Minulla ei ole kokemusta lapsista tai koirista. Lapsuudenkodissani oli koiria mutta yhtäkkiä huolehdin kolmesta saksanpaimenkoirasta yksin ja 12-vuotiaasta lapsesta. Mies tuli kotiin myöhään illalla kun koirat oli lenkitetty, ruoka oli pöydässä ja lapsesta huolehdittu.

Koirat saattoivat välillä tapella eivätkä uskoneet minua. Jouduin eristämään yhden koiran ja pelkäsin että se puree minua.  Puhuin muutaman kerran lapsen äidin kanssa mutta hänellä oli se näkemys että mies huolehtii lapsestaan. Todellisuudessa se olin minä, joka lasta viihdytin. 

Puolessa vuodessa tuli ero. Luulin tosiaan olevani aikuisen miehen kanssa liitossa, enkä hänen äiti. 

Vierailija
1790/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee lumitöistä aina mieleen lapsuudenkoti pienessä rivitaloyhtiössä. Minä ja pikkusisko tehtiin lumityöt hyvin nuoresta alkaen, ala-asteikäisestä. Meillä se tarkoitti omaa etupihaa, naapurin vanhan rouvan pihaa sekä meidän molempien osuutta kulkuväylästä ja parkkipaikasta. Näin mentiin varmaan 5-7 vuotta, kunnes isä muutti pois. Silloin naapurin mies alkoi tehdä meidän lumitöitä, kun taloudessa ei ollut enää yhtään miestä. Lähinnä tuo huvitti. Olinhan tuolloin jo 16-vuotias. Enemmän apua olisin kaivannut varmaan silloin alle 10 -vuotiaana. Isää harvemmin nähtiin edes lumitöissä, kotitöistä puhumattakaan.

Nykyisessä perheessä lumityöt kuuluu kaikille. Poika kävi eilen tekemässä lumityöt sekä meillä että mummulla. Hän asuu jo omillaan. 

Vierailija
1791/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaojista siirryttiin sujuvasti lumitöihin. Miten nämä naiset ehtii palkkatöihin ollenkaan🤔

Vierailija
1792/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaojista siirryttiin sujuvasti lumitöihin. Miten nämä naiset ehtii palkkatöihin ollenkaan🤔

Siinäpä se, täyden palkkatyöpäivän lisäksi pitäisi olla toinen mokoma aikaa kotitöille, lapsen huomioimiselle ja sen sohvalla röhnöttävän miehen viihdyttämiselle. Melkoinen yhtälö, sanon minä. Ai niin ja pitäisi vielä olla aikaa huolehtia itsestään, ettei vaan pääse lihomaan tai rupsahtamaan ja siten pysyy silmänilona sille laiskurille.

Vierailija
1793/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno miesvihaketju teillä täällä meneillään :-D

Ihan aiheesta. Toivottavasti edes jonkun kotitöistä laistavan ukon silmät aukeaa.

Vierailija
1794/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt jostain 70-vuotiaista? Omanikäisissäni (40+) tai nuoremmissa en tunne yhtään perhettä jossa vain mies tekisi lumitöitä. 

Vierailija
1795/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt jostain 70-vuotiaista? Omanikäisissäni (40+) tai nuoremmissa en tunne yhtään perhettä jossa vain mies tekisi lumitöitä. 

Minun 75-vuotias äitini tekee lumityöt kun isääni ei huvita. Ei tee mitään muutakaan.

Vierailija
1796/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumien kolaaminen? Jota tehdään muutaman kuukauden ajan, kun taas kotitöitä joka päivä. 

Olen seitsemänkymppinen mummo ja kolaam ison pihani, mutta sitä ei ole tarvinnut tehdä tänäkään talvena monta kertaan. Minulla menee  moninkertaisesti aikaa esim. ruuanlaittoon, vaikka molemmat tekisin samana päivänä. Piha 3600 m2. 

Jotenkin huvitavia nämä "miesten työt", kun moni nainen hoitaa ne muiden töiden ohessa, sen kummemmin korostamatta. Ja 15 min. saa jo paljon aikaa. Ja suurin osa miehistäkin asuu as oy talossa, jossa pihan hoitaa kiinteistöhuolto. 

Vierailija
1797/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-nainen

Ja monessa okt ei edes asu miestä, vaan nainen. Ainakin omani okt-alueella. Mutta ehkä monelle miehelle joku lumien kolaaminen on suurempikin urotyö ja  urakka, josta pitää korostaa erikseen. 

t. 70v mummo

Vierailija
1798/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä mies tekee lumityöt, kubhan vain ensin olen kolannut kivetyt kulkuväylät ja rapunpielet. Sitten hän työntää lumet pois pihasta traktorilla:) 

Vierailija
1799/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tää koko ketju on ollut todella hauskaa luettavaa on oikeesti ihan kauhee girlboss moment sulta AP. Ei oo ollut reilua, että oot joutunut tuhlaamaan aikaasi uhmaikäisen aikuisen kasvattamiseen.

Jaksamista kaikille epävarmoille miehille ja tradwifeille, joilla tää ketju on mennyt tunteisiin.

Vierailija
1800/8329 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole.

Minulla on kokemusta siitä kun ala-asteelaiset tytöt tekee niitä. Itse kun olin tekemässä.

Aika moni perhe asuu kerrostalossa ja taloyhtiö teettää ulkopuolisella lumityöt, silloin harvoina päivinä vuodesta kun niitä täällä on tarjolla. Ei ole meidän perheen mies kolan varressa. Autoakaan ei tarvitse. On minulla ollut auto, ja itse hoidin renkaanvaihdot, huollot ja katsastukset. Raskaana ollessa myös. Auton möin vauva sylissä.