Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8329)
Mikä on valkoinen yleiskone? Morsian..
Vierailija kirjoitti:
Mikä on valkoinen yleiskone? Morsian..
Et osaa. Kauan sitten vanhentunut vitsi kysyy, miksi morsiuspuku on valkoinen? - Se sopii muihin kodinkoneisiin.
Aikaa ennen integroituja kalusteita ja rosteria, vanha, vanha juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää nykyiset akat valittaa. Itse en ole koskaan nähnyt itseäni väsyneenä kotitöihin.(kolme teiniä ja yksinhuoltaja) Nuorison kanssa yhdessä kokkaillaan. Pyykit pesee kone, astiat pesee kone. Onko niin raskasta ladata ja tyhjentää. Saunan lämmitys Oho nappulasta päälle. Ei turhaa rojua kämpässä, helppo siivota. Jokainen huolehtii omasta huoneesta. Elämä on helppoa ja simppeliä.
Mikä on Oho-nappula?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää nykyiset akat valittaa. Itse en ole koskaan nähnyt itseäni väsyneenä kotitöihin.(kolme teiniä ja yksinhuoltaja) Nuorison kanssa yhdessä kokkaillaan. Pyykit pesee kone, astiat pesee kone. Onko niin raskasta ladata ja tyhjentää. Saunan lämmitys Oho nappulasta päälle. Ei turhaa rojua kämpässä, helppo siivota. Jokainen huolehtii omasta huoneesta. Elämä on helppoa ja simppeliä.
Tämän tyyppisiä vastauksia aina näihin tulee. Mutta ei koskaan niin päin , että mitä nää nykyiset miehet velttoilee. Pyykit pesee kone, astiat pesee kone. Onko niin raskasta ladata ja tyhjentää. Jne. Miksi se tulee naiselle, ei miehelle?
Näin just! Eikä perusteluja myöskään sille, MIKSI naisen tulis ne yksin hoitaa. Kauheella uholla ottavat kantaa, mut miehuus loppuu kuin seinään, kun jotain pitäis perustella.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet, ehkä et. Tutkimusten mukaan miehet kokevat hoitavansa yksin ihan kaikki kotityöt jo silloin, jos hoitavat oikeasti 40%. Luultavimmin hoidat siis jossain määrin useimpia kotitöitä, mutta et todellakaan voi sanoa, että hoidat kaikki kotityöt.
Ilmiö johtuu siitä, että naisen tekemät kotityöt ovat näkymättömiä. Mies ei ollenkaan huomaa, että nainen teki jotain. Sehän siinä vaan jotain hääräsi. Sen sijaan miehet kokevat kaikki omat kotityönsä ylimääräisiksi palveluksiksi talouden naiselle, ja kiinnittävät niihin siksi suurta huomiota.
Voisin uskoa tämän. Itse olen mies ja olin perheessä se metatöiden ja oikeiden töiden tekijä. Vaimo keskittyi uraansa, eikä häntä kiinnostanut kodin siisteysasiat. Tosin metatöihin hänkin osallistui osittain.
Minulla on ystäväpariskuntia, joiden touhuja ja juttuja seuranneena olen huomannut, ettei miehet osallistu oma-aloitteisesti tiettyihin kotitöihin ja kaikki "langat" ovat naisen käsissä. Esimerkiksi naisen pitää käskeä mies ripustamaan pyykit vaikka olkkariin kuuluu isoäänisesti pyykinpesukoneen piippaus. Tai toisessa perheessä mies ei osallistu ruoanlaittoon, lasten asioiden huolehtimiseen jne, on vain kuskina jos vaimo käskee viemään lapsen johonkin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni ns. vanhan liiton miehenä mutta kyillä minäkin osallistun jopa kotitöihin. Mutta kun vuoroni tulee tehdä aamupuurot vaimo ei päästä kauhan varteen, Tulee liian suolaista, sakeaa tai jotain muuta mikä ei käy. Ja jos puuron ja kahvin tekoa ei luota niin mitä luulette käyvän vaativamman ruuan valmistuksen. Ne normaalit sitten jää eli kinkku uuniin ja joulutähti kuusen laivaan. Niinpä 364 päivää levytän sohvalla. Olen minä kerran hänen vaatteensakin pessyt kaikki kaadoin kerralla koneeseen. Tytär ainakin ihastui ikihyväksi kun kaikki valkoiset oli pinkkejä. No vastaavasti en häntä päästä taloremontteihin, lumitöihin, puusouviin, sopimaan sähkösoppareita, autojen huolloista, korjauksista tai katsastuksista. Vanhemmalle kalustolle teen noi kaksi ensimmäistä itse. Samoin kuin sähkömiehenä vaikka sähkömoottorin käämimisen. Sekin onnistuu myös autoihin. Sitäkin tullut tehtyä päätöinä vuosia.
Itse naisihmisenä olen hoitanut autojen huollot itse. Vaihtanut renkaat, moottori- ja-vaihdeöljyt, öljyn- ja bensansuodattimet, sekä tulpat- ja katkojankärjen säädöt, joita ei enää nykyautoissa tarvi tehdä, kun muuttunut systeemit. Jopa polttimoiden vaihdot, pakoputki- ja tuulilasinpyyhkijänmoottorirempat, sekä moottorin kannentiivistäjien vaihtokin onnistuu myös maatalouskoneidenkin kohdalla. Samoin hevosten kengitykset, ruokinnat, tallityöt ja valmennukset menevät siinä ohessa. On nääs alan koulutus taustalla.Ilmeisesti katsastat, huollat ja vaihdat renkaat vuoden jokaisena päivänä autoosi, lukuunottamatta talvikautta, kun kolaat lunta joka päivä 24h, teet sähkösoppareita ja paistat kinkkuja, sekä laitat joulutähtiä kuusen latvaan. Yhden kerran olet sentään pyykännyt, jonka olet tahallisesti sössinyt, että muut kerrat sitten jääneet muiden tehtäväksi. Olet kyllä varsinainen tumpula monessa suhteessa. Tulee vain mieleen onko tyttäresi edes jälkeläisiäsi, kun et osaa perusasioita. Vanhan liiton miehenä varmaan pyhä henki hedelmöittänyt vaimosi.
Hei kaikki!
En jaksa lukea koko 88 sivua.
Joko aloittaja on eronnut ja entäs muut? Joko tekin olette eronneet?
Kaikkea hyvää kaikille ja onnea löytääkseenne uudet ja paremm..itselle paremmin sopivat perheet!
Rauhaa, rakkautta ja jouluiloa jokaiselle uusioperheelle
sekä myös heille ketkä sinnittelee vielä nykyisissä perheissään!
p.s. joskus monesti on helpointa Ensin etsiä uusi perhe ja sitten vasta jättää vanha..
Tyhjän päälle ei ole helppo hypätä!!
Pitävätkö lakkovahdit lakkoilian tontin ulkopuolella? Siis ne teinit+isäntä. Tulee mieleen tilanteestasi kaverini sanonta : Akka otetaan jotta pitää talon siistinä ja kokkaa ruokaa. Tästä lausunnosta pikku hetki ja erohan siinä tuli. Eli nyt kiinnostaisi nyky tilanne: siivoaako kukaan ? Syöttekö eineksiä ? Onko kaikki sisäruokinnassa?
Just. Ja jos kitisee ei kannata laakereita rasvata. Hakee uuden ? Nykyajanmalli. Ennen nuokin toimi kitisemättä vuosikymmeniä :)
Just tän takia nuoret naiset ei edes halua miestä , kun on jo kotona nähnyt miten äiti oman työnsä ohessa tekee kaiken kotona. Munkaan mies ei kertaakaan, edes noussu kun vauva yöllä heräili jatkuvasti. Hyvä naiset pitäkää pintanne. Nyt ei ole niinkuin ennen satavuotta sitten. Heitin sen oman sohvaperunaturjakkaan pellolle. MIEHENALUT, RYHDISTÄYTYKÄÄ ÄLKÄÄKÄ OLKO KU VETELÄT PA .. S.. KAT PLEIKKAREIDENNE, , jos haluatte naisenne pitää.
On muuten todella erikoista, ettei miespuoleiset osaa tehdä normaaleja kodin hommia. Ja syykin on selvä. Passaavat äidit. Ne tulevat pahimmillaan jopa nuorenparin kotiin tekemään miehen puolesta kotityöt, silloin kun on miehen vuoro huolehtia niistä. Olen tämänkin vierestä nähnyt, kun aikuisen pojan äiti purjehti nuorenparin kotiin ja alkoi laittaa pyykkejä koneeseen sekä imuroida jne, kun tämä aikuinen poika keskittyi pelikoneen äärellä pelaamiseen. Oli muuten viimeinen niitti nuorenparin parisuhteessa ja mieslapsi jäi yksin.
Tänä päivänä jokainen sukupuolesta riippumatta osallistuu yhteisiin kodin arjen askareisiin, siitä ei edes neuvotella, koska itsestäänselvyys. Ei se sukupuoli anna oikeutta luistaa elämisen normaalista.
Opettakaa ne poikalapsoset yhtä hyvin huolehtimaan kodista, kuin tyttölapsetkin. Kaikki käyvät tänä päivänä töissä ja tasa-arvon ja perherauhan nimissä kaikki osallistuvat kodin ylläpitoon. Siipeilijät saa sitten käyttää vanhempiaan hyväkseen mielinmäärin, mutta asukoon sitten yksinään.
Vierailija kirjoitti:
On muuten todella erikoista, ettei miespuoleiset osaa tehdä normaaleja kodin hommia. Ja syykin on selvä. Passaavat äidit. Ne tulevat pahimmillaan jopa nuorenparin kotiin tekemään miehen puolesta kotityöt, silloin kun on miehen vuoro huolehtia niistä. Olen tämänkin vierestä nähnyt, kun aikuisen pojan äiti purjehti nuorenparin kotiin ja alkoi laittaa pyykkejä koneeseen sekä imuroida jne, kun tämä aikuinen poika keskittyi pelikoneen äärellä pelaamiseen. Oli muuten viimeinen niitti nuorenparin parisuhteessa ja mieslapsi jäi yksin.
Tänä päivänä jokainen sukupuolesta riippumatta osallistuu yhteisiin kodin arjen askareisiin, siitä ei edes neuvotella, koska itsestäänselvyys. Ei se sukupuoli anna oikeutta luistaa elämisen normaalista.
Opettakaa ne poikalapsoset yhtä hyvin huolehtimaan kodista, kuin tyttölapsetkin. Kaikki käyvät tänä päivänä töissä ja tasa-arvon ja perherauhan nimissä kaikki osallistuvat kodin ylläpitoo
On muuten kumma juttu, että vielä 80-luvulla miehet tekivät osansa perheen eteen. Mitään lusmuja ja surkimuksia ei ollut ainakaan minun lähipiirissäni. Miksi niitä nykyään on niin paljon? Ja turha syyttää äitejä kun isät voisivat yhtä hyvin opettaa. Minua on isä opettanut yhtä paljon kuin äitikin.
Onko tämäkin sitä, että on kytätty liikaa amerikkalaisia sarjoja, joissa mies ei tee mitään ja äiti on kotiäiti, ja kuvitellaan että Suomessa tuollainen menisi läpi?
Vierailija kirjoitti:
Miten menee Ap ? Miltä tuntuu orkuton elämä ?
Ihan niinkuin suurin osa miehistä osaisi niitä muutenkaan antaa! 😂
Hyvä yritys.. ei kukaan puhu mistään kannentiivistäjästä jos tietää mistä puhuu
Totuus vaan on ettei noihin hommiin voi naista päästää kun tulee äkkiä vähän isompi vahinko kun pinkit kalsarit
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki!
En jaksa lukea koko 88 sivua.
Joko aloittaja on eronnut ja entäs muut? Joko tekin olette eronneet?
Kaikkea hyvää kaikille ja onnea löytääkseenne uudet ja paremm..itselle paremmin sopivat perheet!
Rauhaa, rakkautta ja jouluiloa jokaiselle uusioperheelle
sekä myös heille ketkä sinnittelee vielä nykyisissä perheissään!
p.s. joskus monesti on helpointa Ensin etsiä uusi perhe ja sitten vasta jättää vanha..
Tyhjän päälle ei ole helppo hypätä!!
Mikä ihmeen 1800-luvun ajatus tuo on, että pitäisi saada se "uusi perhe".Jos minä tästä päätän lähteä, en varmasti ota riesakseni enää yhtään puolisoa, oli sukupuoli sitten mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
ANNATKO PILLUAS VAI VETELETKÖ DILDOLLA RÖMPSÄÄS
Taputtelen piirakkaani aika ajoin mattopiiskalla enemmät pölyt pois, on se niin kuiva kuin turkkilaisen tekkakuskin rukkanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tyyppisiä vastauksia aina näihin tulee. Mutta ei koskaan niin päin , että mitä nää nykyiset miehet velttoilee. Pyykit pesee kone, astiat pesee kone. Onko niin raskasta ladata ja tyhjentää. Jne. Miksi se tulee naiselle, ei miehelle?
Miehiltä usein puuttuu sellainen aisti, jolla havaitaan ympärillä olevia asioita. Oma mies ei ymmärrä kolmen metrin päässä ollessaan että tiskikone piippaa. Jotenkin täysin mahdoton asia havaita. Samoin kuivausrumpu ja pyykkikone. Aina tulee yllätyksenä, että mistä minä tiedän ohjelman päättyneen. No koska kuulen sen. Tai ihan vaan tajuan, että tunnin pesuohjelma kestää suunnilleen sen tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys.. ei kukaan puhu mistään kannentiivistäjästä jos tietää mistä puhuu
Totuus vaan on ettei noihin hommiin voi naista päästää kun tulee äkkiä vähän isompi vahinko kun pinkit kalsarit
Meidän taloudessa kukaan ei rassaa mitään kannentiivistäjiä, joten ei liity tähän kodinhoitokeskusteluun millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiltä usein puuttuu sellainen aisti, jolla havaitaan ympärillä olevia asioita. Oma mies ei ymmärrä kolmen metrin päässä olless
Ei se ukkos aina tiedä mistä se" piipitys" tulee kun sinä kokoajan vingut ja piipittelee joka asiasta.