Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8329)

Vierailija
5961/8329 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä rakensin talon niin akat saa sen siivota

Ja kun sinä rakensit, akka hoiti lapset ja teki kaikki kotityöt silloisessa kodissa.

Niinkö kuvittelet? Taidat nyt puhua vain omasta epäonnistuneesta elämästäsi, ihan kokemuksen äänellä.

Ei. Olen vaan nähnyt sivusta muutaman tapauksen, missä mies on rakentanut, nainen on tehnyt kaiken kotona ja mies on vielä kehdannut valittaa kuinka nainen vain laiskottelee kun hän raataa.

Mutku ne kotityöt on niin mitättömiä. Siis ihan olemattomia. Kotona voi olla 1-5 lasta, mut ei niiden hoito, ruuanlaitto, siivous, kaupat...jne. ole mitään työtä. Sehän on vain käsien heiluttelua ja makaamista. Toisin, kun MIES rakentaa talo

Miksi kuvittelet että me miehet emme tiedä mitä kotityöt on? Aikamoista aliarviointia?

Osaan verrata kotitöitä talon rakentamiseen työpäivän jälkeen, osaatko sinä?

Osaan verrata lasten kasvatusta talon rakentamiseen, osaatko sinä?

Tiedän mitä on 24/7 lasten kasvatusta/hoitoa ja sivussa kotityöt. Eri tavalla rankkaa, mutta vuosi talon rakentamista nyt vaan on rankempaa, varsinkin jos puoliso vielä jaksaa kiukutella sen päälle.

Pointti on että ei niitä kotitöitä tehdä montaa tuntia päivässä jos on vähänkään fiksu ihminen, ne on osa arkea ja ne hoidetaan elämisen sivussa, that's it... ei tarvii olla taikuri selvitäkseen niistä vaikka niin yritätte uskotella niille miehille jotka kotitöihin ei osallistu.

Vierailija
5962/8329 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen työ on niin tärkeää ja vaativaa, ettei hänellä riitä voimia kotitöihin. Lisäksi hän kykenee delegoimaan, joten hän delegoi kotityöt vaimolleen. Vitsivitsi.

Miesparka vielä kaivaa kaikki vapaa-aikansa salaojia ja kantaa rakennustarvikkeita. Ei siinä nyt herranen aika mitenkään jaksa viikata omia kalsareita kaappiin.

Naisparka se ei jaksa kaivaa salaojia kun on niin heikko

Ainoa homma mihin nämä eivät koskaan väsy, on kotitöistä ruikuttaminen ja miesten mollaaminen.

Se on ketjun aihe. Kannattaa mennä johonkin toiseen ketjuun, niin aiheena voi olla joku muu, kuin kotitöistä ruikuttaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5963/8329 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako akkaa sulla siellä on? 

Ps. Jos yhden talon rakentamisella saa ostettua itselleen elinikäisen täysihoidon, niin on kyllä aivan hlvetin hyvä kauppa se. Luulen kyllä, että aika harva mies niitä taloja ihan yksinään rakentaa. Laillisesti ei Suomessa yksikään, kun mm. putki- ja sähkötyöt pitää joka tapauksessa teettää ammattilaisella.

Vierailija
5964/8329 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se noloa että jos kotitöitä ei jaeta tasan puoliksi niin muikkeli ottaa eron. Niinkuin niitä tehtäviä olisi niin paljon.

Vielä nolompaa on, jos ukkeli ei ota onkeensa ja suostu tekemään omaa osaansa, vaan tosiaan päästää muikkelin lähtemään. En ole muuten vieläkään nähnyt perustelua sille, miksi kotityöt ovat vähäisiä jos vaimo tekee ne kaikki, mutta hirvittävän työläitä jos miehen pitäisi tehdä edes puolet.

Naapurustossa asuu takuulla yksi palstamamma. On kuulemma aina aluksi töissä, kunnes saa jonkun miehen koukkuun. Hetken päästä alkaa sairaslomailu ja mies joutuu elättämään naisen, tämän pari toiselle miehelle porsittua nasua ja yhteisen lapsen. Mamma lorvii päivät kotona ja hyvin kuuluu välillä pihalle saakka, kun siellä otetaan yhteen kotitöistä. Mies lähtee aamulla klo 6:30 töihin ja palaa yleensä aikaisintaan klo 17:30 takaisin. Mamma ei kuulemma ole ehtinyt käyädä kaupassa, tehdä ruokaa, eikä siivota, joten mies on vakavissaan jo harkinnut lähteä muualle. Jos tuo mamma oleilee tällä palstalla niin epäilen, että mahtaakohan tunnustaa rehellisesti, että on aivan helvetin laiska paskaläjä. 

Semmoinen iltasatu irtosi possupojalta tänä iltana sitten. Ilmeisesti olet joko asentanut mielikuvitusnaapuriin kuuntelulaitteet tai kyttäät utakkana ikkunan alla korvat höröllään muistivihkon kanssa, jotta voit toistaa perheen keskustelut ja raportoida aikataulut tänne mammapalstalle.

Että oot säälittävä tapaus.

Vierailija
5965/8329 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun sinä rakensit, akka hoiti lapset ja teki kaikki kotityöt silloisessa kodissa.

Niinkö kuvittelet? Taidat nyt puhua vain omasta epäonnistuneesta elämästäsi, ihan kokemuksen äänellä.

Ei. Olen vaan nähnyt sivusta muutaman tapauksen, missä mies on rakentanut, nainen on tehnyt kaiken kotona ja mies on vielä kehdannut valittaa kuinka nainen vain laiskottelee kun hän raataa.

Mutku ne kotityöt on niin mitättömiä. Siis ihan olemattomia. Kotona voi olla 1-5 lasta, mut ei niiden hoito, ruuanlaitto, siivous, kaupat...jne. ole mitään työtä. Sehän on vain käsien heilu

Ei sun tartte kertoa ihmiselle, joka tekee kotitöitä, et paljonko niitä on ja kauan menee aikaa. Ketjun aihe on PUOLISOT, jotka eivät  osallistu kotitöihin syystä x, y, z. Siis perusteluiksi on täällä kerrottu, koska miestentyöt. Jos kukaan kiukuttelee ketjun aiheesta, täytyy sen olla ihminen, joka ei osallistu oman kodin hommiin. Miksi muuten kiukuttelis? Jos tekee osansa, ei siihen koukkuiluun ole syytä? Vai onko kiukuttelijat niitä, jotka tekee kaikki koyityöt itse, hoitaa ne lapsetkin samassa ja puoliso makaa sohvalla kaikki illat? Ei kuulosta siltä.

Vierailija
5966/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Semmoinen iltasatu irtosi possupojalta tänä iltana sitten. Ilmeisesti olet joko asentanut mielikuvitusnaapuriin kuuntelulaitteet tai kyttäät utakkana ikkunan alla korvat höröllään muistivihkon kanssa, jotta voit toistaa perheen keskustelut ja raportoida aikataulut tänne mammapalstalle.

Että oot säälittävä tapaus."

Palstamamma tunnisti itsensä. :)

Vierailija
5967/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako akkaa sulla siellä on? 

Ps. Jos yhden talon rakentamisella saa ostettua itselleen elinikäisen täysihoidon, niin on kyllä aivan hlvetin hyvä kauppa se. Luulen kyllä, että aika harva mies niitä taloja ihan yksinään rakentaa. Laillisesti ei Suomessa yksikään, kun mm. putki- ja sähkötyöt pitää joka tapauksessa teettää ammattilaisella.

Jeps, talo onkin valmis kun putket ja sähköt on paikoillaan. Ja on huomattavan eri asia tehdä vain sähkökytkennät kuin sähkötyöt kaikkinensa.

Parempi kun keskityt niihin koti"töihin"

Vierailija
5968/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos yhden talon rakentamisella saa ostettua itselleen elinikäisen täysihoidon, niin on kyllä aivan hlvetin hyvä kauppa se. Luulen kyllä, että aika harva mies niitä taloja ihan yksinään rakentaa. Laillisesti ei Suomessa yksikään, kun mm. putki- ja sähkötyöt pitää joka tapauksessa teettää ammattilaisella."

Taas vääristelet.

Tuossahan verrattiin talon rakentamista kotitöihin, eli siivoamiseen, kokkaamiseen ja pyykinpesuun. Sinun kannattaisi pyytää päästä tekemään omakotitaloa talkoilla jollekin, eli ihan alusta saakka. Otat lapion kiltisti käteen ja kaivat käsipelillä anturan paikat, teet laudoitukset ja jos oikein paljon haluaa säästää rahaa, niin tekee myös valuun tarvittavan betoninkin itse, luonnollisesti käsipelillä sekin.

Veikkaan, että kun sinulla alkaa muodostua realistinen käsitys, millaista se talon rakentaminen ihan aikuisten oikeasti on, oman päivätyön lisäksi, niin et ehkä kehtaisi kitistä, kun joudut laittamaan astiat ja pyykit koneeseen ja eineksiä mikroon.

Vierailija
5969/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Johtunee ihan siitä, että te mäkätätte täällä kuorossa, miten mies ei tee juuri mitään, kun mies tekee sen miten töiltään ehtii ja raskaiden töiden tekijät jaksamisen mukaan."

No tuohan on ihan pätevä selitys myös töissä käyville naisille, jos hän menee kotona mieluummin sohvalle mitä alkaa tehdä ruokaa tai siivota. Jostain syystä nainen on miesten mielestä laiska, mutta vastaava mies vaan toipuu rankasta työpäivästä.

Vierailija
5970/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Johtunee ihan siitä, että te mäkätätte täällä kuorossa, miten mies ei tee juuri mitään, kun mies tekee sen miten töiltään ehtii ja raskaiden töiden tekijät jaksamisen mukaan."

No tuohan on ihan pätevä selitys myös töissä käyville naisille, jos hän menee kotona mieluummin sohvalle mitä alkaa tehdä ruokaa tai siivota. Jostain syystä nainen on miesten mielestä laiska, mutta vastaava mies vaan toipuu rankasta työpäivästä.

Pätee vain silloin, jos nainenkin tekee fyysisesti yhtä raskasta työtä ja harvoin niin on.

Vierailija
5971/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätee vain silloin, jos nainenkin tekee fyysisesti yhtä raskasta työtä ja harvoin niin on.

Suurin osa miehistä ei tee fyysisesti raskasta työtä. Ja vaikka miehellä olisi miten raskas työ tahansa, niin sinkkuna hänen pitäisi jaksaa tehdä omat kotityöt. Miten se jaksaminen loppuu, jos hän asuu naisen kanssa? Töitä tehdään viitenä päivänä viikossa, joten siinä on kaksi vapaapäivää, jolloin niitä kotitöitä pystyy tekemään.

Vierailija
5972/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa taitaa olla äänessä vain salaojankaivajia ja muita matalasti kouluttautuneita miehiä. Valtaosa suomalaisista nykymiehistä ei kuitenkaan tee fyysisesti raskasta työtä, kun nuo raksahommatkin on pääosin ulkoistettu virolaisille ja muille halpatyöläisille. Taitaa olla niin, että nykyään ne fyysiesti raskaimmat työt (hoitoala, puhtaanapito) ovat varsin naisvaltaisia, joten ulinasi on turhaa huhuilua menneeltä vuosituhannelta.

Vierailija
5973/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos yhden talon rakentamisella saa ostettua itselleen elinikäisen täysihoidon, niin on kyllä aivan hlvetin hyvä kauppa se. Luulen kyllä, että aika harva mies niitä taloja ihan yksinään rakentaa. Laillisesti ei Suomessa yksikään, kun mm. putki- ja sähkötyöt pitää joka tapauksessa teettää ammattilaisella."

Taas vääristelet.

Tuossahan verrattiin talon rakentamista kotitöihin, eli siivoamiseen, kokkaamiseen ja pyykinpesuun. Sinun kannattaisi pyytää päästä tekemään omakotitaloa talkoilla jollekin, eli ihan alusta saakka. Otat lapion kiltisti käteen ja kaivat käsipelillä anturan paikat, teet laudoitukset ja jos oikein paljon haluaa säästää rahaa, niin tekee myös valuun tarvittavan betoninkin itse, luonnollisesti käsipelillä sekin.

Veikkaan, että kun sinulla alkaa muodostua realistinen käsitys, millaista se talon rakentaminen ihan aikuisten oikeasti on, oman päivätyön lisäksi, niin et ehkä kehtaisi kitistä, kun joudut laittamaan astiat ja pyykit koneeseen ja eineksiä mikroon.

Kiitos suosituksesta. Olen tosiaankin ollut mukana rakentamassa tätä meidän taloamme, ja tiedän varsin hyvin, minkä verran siinä kukakin hommia tekee. Konekuski ja koneensa kaivoivat perustukset (kuka sitä nykyään tekee käsin sinun lisäksesi, ei kukaan), minä olin mukana lecasoraharkko- ja betonihommissa. Metritavarasta tehtiin runko, joten hommaa riitti mulle ja muutamalle muullekin, ei todellakaan kukaan pystytä taloa yksin ilman apukäsiä (no sinä ehkä, mutta lienet siinä tapauksessa uniikki lumihiutale). Kattotuolit tuli valmiina, jotta lujuuslaskelmat ei jää omalle kontolle. Kaksi kerrosta kuitenkin tässä ja aika varsin jyrkällä harjakulmalla tehtiin, jottei lumi jää muhimaan katolle kesään asti vaan tulee alas omin voimin.

Voin sanoa, että paljon joutuu hartiapankkirakentajakin teettämään tosilla ja ostamaan valmista: et sinä itse niitä sähkösuunnitelmia tee etkä sähköjä asenna, jos lain mukaan mennään. Et myöskään vesi- ja viemärisysteemiä etkä ilmastointijärjestelmää asenna. Muurari muurasi savupiipun, tulimuurin ja takan, leivinuuni tuli vuolukivifirmalta asennuksen kanssa. Ikkunat tulee valmiina (vai itsekö sinä nekin askartelit?) ja firmahan ne sitten asensikin. 

Jos sillä, mitä jää jäljelle noiden jälkeen, voi hankkia `vapaudu kaikista kotihommista loppuelämäksesi` -kortin, olen vaikka heti valmis ottamaan tarjouksen vastaan. 

Vierailija
5974/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se noloa että jos kotitöitä ei jaeta tasan puoliksi niin muikkeli ottaa eron. Niinkuin niitä tehtäviä olisi niin paljon.

Vielä nolompaa on, jos ukkeli ei ota onkeensa ja suostu tekemään omaa osaansa, vaan tosiaan päästää muikkelin lähtemään. En ole muuten vieläkään nähnyt perustelua sille, miksi kotityöt ovat vähäisiä jos vaimo tekee ne kaikki, mutta hirvittävän työläitä jos miehen pitäisi tehdä edes puolet.

Naapurustossa asuu takuulla yksi palstamamma. On kuulemma aina aluksi töissä, kunnes saa jonkun miehen koukkuun. Hetken päästä alkaa sairaslomailu ja mies joutuu elättämään naisen, tämän pari toiselle miehelle porsittua nasua ja yhteisen lapsen. Mamma lorvii päivät kotona ja hyvin kuuluu välillä pihalle saakk

Sanopa muuta! Asutaan rivarissa ja jäin mietimään, mitä tiedän naapureiden  elämästä. En kyl yhtään mitään. Tietty tervehditään ja jutellaan niitä näitä, kun tavataan. Mut siihen se jää. Miten joku voi tuntea naapurinsa noin hyvin, ellei ole sit ihan ystävä...

Vierailija
5975/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas vääristelet.

Veikkaan, että kun sinulla alkaa muodostua realistinen käsitys, millaista se talon rakentaminen ihan aikuisten oikeasti on, oman päivätyön lisäksi, niin et ehkä kehtaisi

Ei kai kukaan hullu lapioi itse tonttiaan? Aika tyoerää hommaa, mut jos tykkää, mikäs siinä. En kyl ymmärrä, miksi sen tulevan emännän pitäisi ikänsä siitä hyvästä miestään palvella, et mies halusi harrastaa talonrakennusta. 

En ole ikinä halunnut, et rakennamme itse mitään. Tykkään vanhoista taloista ja haluan asua sellaisessa. Mutta monet parit rakentavat ja yleensä on heidän yhteinen projekti. Tavalla tai toisella. Kovilla ovat molemmat ja usein liitto koetuksella. 

Vierailija
5976/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai toimistossa näpyttelee läppäriä? Joo, kyllä ottaa koville. Välillä pakko seistä, et jaksaa. Sellaisia rankkoja hommia miehilläkin enimmäkseen.

Vierailija
5977/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko siellä lakkoillaan? 

PS. jos töissä "kyllästyy" tekemään töitä niin pomo näyttää melko samantien ovea. 

Vierailija
5978/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näyttää moni eksyneen itse asiasta niin talon rakentamiseen kuin kenen palkka on suurin. Nythän kysymys oli siitä puolisosta ja kahdesta teinistä jotka olivat niin tottuneet että äiti passaa ja tekee kaiken etteivät enää ilmeisesti tehneet mitään kotitaloudessa. Tottakai myös sen vika joka alkoi passaamaan ja kuten jo joskus täällä kirjoitin niin tunnistin myös itseni joltain osin. Kuten kun silloinen mieheni söi lounaan aina ravintolassa ja tottui siihen että lautasen jne. edelleen vei tarjoilia pois. Tästä tuli tapa hänelle kotonakin ja lapset otti tietysti oppia isältään kunnes yhtenä päivänä ilmoitin että tämä koti ei ole mikään ravintola ja minä en ole se joka teidän lautaset ja ruokailuvälineet kerää, vie keittiöön, huuhtelee ja laittaa tiskikoneeseen.

Vierailija
5979/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko siellä lakkoillaan? 

PS. jos töissä "kyllästyy" tekemään töitä niin pomo näyttää melko samantien ovea. 

Kumpi aloituksen tapauksessa on pomo, mies vai nainen?

Aloituksen tapaus päättyi hyvin, joten siinä suhteessa lakkoilu kannatti.

Vierailija
5980/8329 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen ei muka tarvitsisi tehdä yhteisessä kodissa kotitöitä?

Huonoja tekosyitä kyllä löytyy sivu kaupalla, järkevää vastausta ei vielä kukaan ole osannut kertoa. 

Tuossa kommentissa on kaksi virhettä

1. Yksikään mies ei ole väittänyt, ettei tarvitsisi tehdä kotitöitä yhteisessä kodissa, eli tuo on jonkun palstamamman itse keksimä olkiukko

2. Tässä ketjussa on aika moni perustellut, miksi kotityöt joissain kodeissa jakautuu siten, että toinen tekee enemmän, mutta mikään syy ei kelpaa teille.

Samassa kommentissa puolustelet sitä "olkiukkoa". Jokainen palstamammakin ymmärtää, että toisen ollessa sairas, tai vaikka saatuaan vauvan, ei kotitöitä toipuva tee. Se on itsestään selvyys. Samoin kumpi tahansa voi olla toisinaan töistä niin väsynyt, ettei jaksa panostaa samalla tavalla. Jostain syystä nää selittelyt, milloin ei voi panostaa yhtäpaljon kuin toinen, osuus aina miehille! Ette kykene käsittelee asiaa sukupuolineutraalisti, vaan kyse on aina joku selitys tyyliin: rakensin talon. Ja vaikka talo on rakennettu aika päivää sitten, jotenkin se velvoittaa naisen niihin kotihommiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi