Suomessa on kuulemma erityisen sukupuolittuneita työpaikat/alat. Mikä saisi sinut vaihtamaan "eri sukupuolen" alalle?
En kyllä ymmärrä miten joissain konservatiivisemmissa maissa kuin Suomi, on niin että alat ei ole muka yhtä sukupuolittuneita kuin meillä.
Oletko sinä valinnut alasi sen mukaan että se on naiselle tai miehelle sopiva, vai puhtaasti kiinnostuksen mukaan?
Ja onko joku asia joka saisi sinut vaihtamaan? Esim. hammashygienistit on lähes kaikki naisia, miksi miehet ei mene sille alalle? Hammaslääkäreitä on kuitenkin miehiä aika paljon, vaikka niistäkin suurin osa naisia.
Kommentit (165)
Minua ei saa kirveelläkään vartijaksi, insinöörilsi, tekniikan alan taitajaksi, poliisiksi, palomieheksi, hitsariksi, poliitikoksi. Ihan turha ruinata vuosikymmeniä ja houkutella jollain houkutuslinnuilla.
Museoala on sellainen naisvaltainen ala että sitä en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään. Täynnä kiusaamista ja kateutta, muutama tunteeton homomies siellä on menestynyt.
Kaikki lesbot eivät ole miehekkäitä, eivät pidä miehekkäistä naisista, eivät halua työskennellä miehekkäissä työtehtävissä eivätkä ole niin tyhmiä, etyä voisi jonkun houkutuslinnin avulla saada jonnekin pskaduuniin. Itseasiassa jos on lesbo niin miksi tykätä miehekkyydestä? Eihän siinä ole mitään järkeä. Transsukupuolisuus on eri asia kuin lesbous.
Sukupuolijakauma eri ammateissa ei vielä sinänsä tarkoita sitä, että kyseessä olisi varsinainen normatiivinen sukupuoliroolitus. Ylipäätänsä ihmiset voivat yhteiskunnassa jakautua ilman mitään erityistä ohjailua.
Esimerkiksi naiset voivat päätyä valitsemaan käyttää huulipunaa miehiä useammin. Se, että näin käy, ei ole vielä todiste siitä, että ajateltaisiin naisten pitävän käyttää huulipunaa, tai että miesten pitäisi välttää huulipunan käyttöä. Sukupuolijakauma huulipunan käytössä voi syntyä, vaikka ketään ei painostettaisi käyttämään tai olemaan käyttämättä sitä.
Tavoitteena ei mielestäni tulisi pitää sukupuolijakaumien poistamista. Ei ole ok, jos jokin laki tai kulttuurillinen normi estää miehiä hakeutumasta hammashoitajiksi, mutta on ok, jos miehet eivät vain keskimäärin ole yhtä kiinnostuneita hammashoitajan työstä kuin naiset.
Työnantaja, jolle tärkeintä on työntekijän seksuaalisuus eikä se, miten hoitaa työtehtävänsä on todella epäilyttävä, ammattitaidoton, hämärä, luotaantyöntävä, usein rikollinenkin.
Kirjailijan ammatti nykyään nähdään naisellisena ammattina, vaikka alunperin on ollut miesten ammatti.
Se ei ole mitään tasa-arvoa, että nainen pakotetaan vasten omaa tahtoa miesten alalle vain sen takia, että on nainen ja halutaan alalle naisia lisää.
Olen nainen miesvaltaisella alalla. Ei ollut mitään kiinnostusta alaa kohtaan mutta oli pakko jotain keksiä kun edellisellä koulutuksella ei löytynyt töitä. En opiskellut edes valmistumiseen asti, koska halusivat mut töihin ekaan työharjoittelupaikkaan. Aloitin 9€/h. Palkka on siitä noussut moneen otteeseen. Vuodessa tästä tuli vakipaikka, on täydet työtunnit ja säännölliset työajat, noi ei ole mitään itsestäänselvyyksiä tänä päivänä. Luultavasti rikon itseni tässä hommassa niinkuin muutkin täällä, mutta edellinen alani olisi ollut vielä fyysisesti raskaampaa. Tykkään työstäni ja se sopii mulle yllättävän hyvin.
En näe mitään ongelmaa siinä että lähes kaikki täällä on miehiä ja vain muutama nainen. En ymmärrä mitä väliä sillä on.
Eihän presidentiksikään ketään voi vasten omaa tahtoa pakottaa, ei miestä tai naista vai pakotetaanko miehiäkin käyttämään huulipunaa vasten omaa tahtoa, vaikka kuinka näyttäisi hirveältä ja mies inhoaisi huulipunaa yli kaiken? Entä kirjailijaksi sellaista, joka ei missään nimessä ole millään tavalla lahjakas omassa äidinkielessään? Laulajaksi sellaista, joka ei osaa laulaa eikä pysy nuoteissa? Muotisuunnittelijaksi naista, jolla ei ole mitään tyylitajua vain sen takia, että halutaan enemmän naisia muotisuunnittelijoiksi?
Hammashoitajista (oletan että suuhygienisteista) vain 1,4% on miehiä.
Varhaiskasvatuksen opettajista vain 3% on miehiä.
Kätilöistä vain 0,3% on miehiä.
Sosiaalityöntekijöistä yms. vain 8,9% on miehiä.
Terveydenhoitajista vain 0,8% on miehiä.
Kampaajista, partureista, kosmetologeista yms. vain 7,1% on miehiä.
Palkanlaskijoista vain 6,7% on miehiä.
Hitsaajista ja kaasuleikkaajista vain 3,6% on naisia.
Rakennustyöntekijöistä yms. on vain 5,1% naisia.
Sähkölaitteiden asentajista ja korjaajista vain 2,9% on naisia.
Putkiasentajista vain 2,1% on naisia.
Pelastajista vain 3,2% on naisia.
Lentokapteeneista ja perämiehistä vain 3,4% on naisia.
Urheilijoista, siis ammattiurheilijoista, vain 10,4% on naisia.
loppuis se työvoimapula hoitoalalla kun miehetkin viitsisivät kouluttautua sairaan- ja lähihoitajiksi
Entä talouspäälliköksi henkilö, jolla ei ole mitään hajua taloudesta? Liiketoiminnan asiantuntijaksi henkilöä, jolla ei ole mitään hajua alkeellisimmistakaan liiketoiminnasta?
Vierailija wrote:
Työnantaja, jolle tärkeintä on työntekijän seksuaalisuus eikä se, miten hoitaa työtehtävänsä on todella epäilyttävä, ammattitaidoton, hämärä, luotaantyöntävä, usein rikollinenkin.
Ei tämä ole työnantajista kiinni, vaan siitä, mihin ihmiset itse päättävät mennä töihin.
Vierailija wrote:
Kiinnostusta jotain alaa kohtaan lisäisi huomattavasti se että siellä olisi muitakin naisia. Melko luotaantyötävä ajatus että olisin ainoa nainen jossakin työpaikassa tai vaikka sekin että suhde olisi tyyliin 20 miestä, kolme naista.
Mä ajauduin vähän kuin sattumalta miesvaltauselle alalle. Yrityksessä, jossa nyt työskentelen on kyllä naisia, mutta en heitä oman työpäiväni aikana näe kuin sosiaalitiloissa, jos sielläkään Suurin osa päivistä on sillein, että muita naisia ei ole paikalla. Nyt mun tiimi on 6 miestä ja minä (nainen). Näin on ollut jo 11 vuotta. Sitä ennen tein 3 vuotta töitä paikassa jossa oli 100 miestä ja 2 naista. Silloinkaan en sitä toista naista nähnyt, mutta tiesin hänen olevan paikalla.
Ei ole koskaan herännyt mitään ihmeellisempiä tuntemuksia asiasta. Mulla on ihan kivaa, eikä tarvi pelätä mitään. Miehet on hyviä työkavereita.
Olen metsäalalla, naisia opiskelijoista on jo pitkään ollut noin 40%, mutta jostain syystä alan töissä on naisia vain noin 25%. Valitsin alan siksi, että palkka on siedettävä ja töissä ei koko ajan tarvitse olla tekemisissä muiden kanssa. Muistaakseni ensimmäinen naismetsätalousinsinööri valmistui 1980-luvulla, siis noin 40 vuotta sitten eikä metsänomistajat ihmettele sukupuoltani. Tutkijoille se tuntuu olevan alati mysteeri.
Aika laiskoja noi miehet kun eivät viitsi tehdä lähihoitajan työtä. Pitäisköhän pakottaa miehiä vasten omaa tahtoa lähihoitajiksi ihab vaan siksi, että saisin siitä bonarit?
olisin voinut ryhtyä lentokapteeniksi mutta surkea näkö
Vierailija wrote:
Tuskin , koska en halua tehdä mitään fyysistä, enkä myöskään ole kiinnostunut yhtään mistään, jossa tarvitaan matematiikkaa. Kuljetusala ei myöskään käy, koska kolhin jatkuvasti jo pikkuautoa, ison auton kanssa en pärjää tällä hahmotuskyvyllä.
En toki halua myöskään monille "naisten aloille". Siivooja tai sairaanhoitaja ovat ihan karmea ajatus. Olen opettaja, se sopii minulle. Samoin kuin äitiys. Haluan siis kasvattaa uutta sukupolvea.
Suorittava työ sopii monille älyllisesti laiskoille. Osaaminen on sitä että opetellaan jonkun muun tekemää tietoa ulkoa ja sitten suolletaan sitä samaa eteenpäin. Lastenhoitoon liittyy paljon suorittavaa työtä.
Vierailija wrote:
Kaikki lesbot eivät ole miehekkäitä, eivät pidä miehekkäistä naisista, eivät halua työskennellä miehekkäissä työtehtävissä eivätkä ole niin tyhmiä, etyä voisi jonkun houkutuslinnin avulla saada jonnekin pskaduuniin. Itseasiassa jos on lesbo niin miksi tykätä miehekkyydestä? Eihän siinä ole mitään järkeä. Transsukupuolisuus on eri asia kuin lesbous.
Katsopa tuo, siinä reservin yliluutnantti:
Ja jos olet lesbo, sinulla on jo valmis ostajakunta useammalle painokselle.