Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on kuulemma erityisen sukupuolittuneita työpaikat/alat. Mikä saisi sinut vaihtamaan "eri sukupuolen" alalle?

Vierailija
19.10.2023 |

En kyllä ymmärrä miten joissain konservatiivisemmissa maissa kuin Suomi, on niin että alat ei ole muka yhtä sukupuolittuneita kuin meillä.

Oletko sinä valinnut alasi sen mukaan että se on naiselle tai miehelle sopiva, vai puhtaasti kiinnostuksen mukaan?

Ja onko joku asia joka saisi sinut vaihtamaan? Esim. hammashygienistit on lähes kaikki naisia, miksi miehet ei mene sille alalle? Hammaslääkäreitä on kuitenkin miehiä aika paljon, vaikka niistäkin suurin osa naisia.

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia pitäisi olla myös, että miten hyvin tekevät työnsä ja miten motivoituneita ovat eikä kenen kanssa makaa vapaa-ajalla tai mitä sukupuolta edustaa. Mitä väliä sillä sukupuolella on jos työntekijä tekee työnsä huonosti, ei osaa töitänsä, ei halua osata työtänsä, ei saavu työpaikalle eikä halua saapua työpaikalle.

Vierailija
62/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena ja nuorena teknisesti suuntautunut tyttö. Harkitsin teknistä alaa, esim insinöörin tai asentajan hommia, mutta kotona naurettiin paskaisesti, luokkakaverit katsoi kieroon ja opo suositteli naisten aloja. Joten opiskelin tradenomiksi, se on naiselle sopivista aloista se joka mulle sopi, koska esim sotealalle musta ei ole. Lähes parikymmentä vuotta olin toimistossa ja ahdisti koko ajan. Nyt vaihdoin alaa miehiselle alalle. Joka päivä joku utelee ja kyseenalaistaa ammatinvalintani ja osaamiseni, kyselee milloin palaan helppoihin toimistotöihin jne. On toki niitäkin jotka tsemppaa ja suhtautuu ihan normaalisti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä totta, että jos on mies naisten alalla, se kyllä otetaan töihin ilomielin. Mutta nainen miesten alalla onkin ihan toisin päin. Usein joutuu todistelemaan, että pääsee edes töihin, vaikka työ ei olisi edes fyysistä. Itsekin olen ollut ikäni miesten alalla ja jo työllistyminen on vaikeaa, vaikka alalla kyllä töitä on. Mutta on ihan suoraan jo hakemus vaiheessa sanottu, kuinka pärjäät, tämä on raskasta tms. Vaikka olisin samaa hommaa tehnyt aiemmin. Nyt vaihdankin alaa, tosin miesvaltaista tämäkin on. Kävi kyllä mielessä että opiskelisi jonkun ns naisten alan, mutta ei minua ne työt niin kiinnosta. Meillä on nyt tässä koulutuksessa noin 40% naisia, vaikka alalla näköjään naisia vain pari prosenttia. 

Vierailija
64/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Oletko koskaan tavannut miespuolista hammashoitajaa? Tuskin – kuvat näyttävät, mitä ”miesten ja naisten ammatit” oikeasti tarkoittavat Suomessa

Voiko mies olla terveydenhoitaja tai nainen putkiasentaja? Totta kai voi – mutta Suomessa se on erittäin harvinaista. Katso kuvat, jotka näyttävät, miten valtava enemmistö joillain aloilla työskentelevistä on tiettyä sukupuolta."

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009918489.html

"THL:n mukaan viime vuosina työmarkkinoilla on havaittu hienoisia muutoksia, kun naiset ovat kouluttautuneet perinteisesti miesvaltaisille aloille. Miehet sen sijaan eivät ole merkittävissä määrin siirtyneet naisenemmistöisille aloille."

Näinhän se menee.

Miesvaltaisia aloja mainostetaan nuorille naisille ja rohkaistaan näitä opiskelemaan niihin, mutta päin vastoin ei tehdä.

Jos missään ei ole sellaista agendaa, että miehistä yritetään tehdä tarpeettomia, niin ainakin sellainen kuva syntyy hyvin helposti.

Vierailija
65/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän evoluutio on tapahtunut kun maalareista/pintakäsittelijöistä suurin osa on nykyisin naisia? Aiemmin vahvasti miesvaltainen ala. 

Vierailija
66/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos rakennusalallakin olisi tärkeintä, että mitä sukupuolta työntekijä on tai mikä on kenenkin seksuaalisuus eikä se miten hyvin tai laadukasta työtä tekee ja pysyykö aikatauluissa tai noudattaako ohjeita?

Tuloksena olisi, että talot vuotaisivat vettä, olisivat homeessa, ikkunalasit, karmit ja rappaukset tippuisivat, talo vajoaisi ja sortuisi kun työn laadulla ei ole mitään väliä, ainoastaan työntekijän sukupuolella ja seksuaalisuudella.

Vierailija
67/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pääasia pitäisi olla myös, että miten hyvin tekevät työnsä ja miten motivoituneita ovat eikä kenen kanssa makaa vapaa-ajalla tai mitä sukupuolta edustaa. Mitä väliä sillä sukupuolella on jos työntekijä tekee työnsä huonosti, ei osaa töitänsä, ei halua osata työtänsä, ei saavu työpaikalle eikä halua saapua työpaikalle.

Se on väliä, että tämä voimakas sukupuolittuminen pitää naisten palkat alhaalla, ja sitä myötä myös eläkkeet. Se ylläpitää sukupuolirooleja ja stereotypioita, joista olisi hyvä päästä jo vihdoin, että kaikki voisivat olla vaan ihmisiä.

Vierailija
68/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Oletko koskaan tavannut miespuolista hammashoitajaa? Tuskin – kuvat näyttävät, mitä ”miesten ja naisten ammatit” oikeasti tarkoittavat Suomessa

Voiko mies olla terveydenhoitaja tai nainen putkiasentaja? Totta kai voi – mutta Suomessa se on erittäin harvinaista. Katso kuvat, jotka näyttävät, miten valtava enemmistö joillain aloilla työskentelevistä on tiettyä sukupuolta."

"THL:n mukaan viime vuosina työmarkkinoilla on havaittu hienoisia muutoksia, kun naiset ovat kouluttautuneet perinteisesti miesvaltaisille aloille. Miehet sen sijaan eivät ole merkittävissä määrin siirtyneet naisenemmistöisille aloille."

Naiset kouluttautuvat ainoastaa niihin huippu paikkoihin miesvaltaiselle alalle. Eipä yhteiskunnan ylläpidon kannalta niissä pohja työpaikoissa vieläkään näy yhtään naista

Vierailija
69/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Securitakselle ja turva-alalle en enää ikinä lähde. Jo haastatteluvaiheessa tuotiin esille kuinka tärkeää on hakijan seksuaalisuus ja se kenen kanssa makaa vapaa-ajalla, muulla ei ole väliä. Palkka jää niin pieneksi että joutuu ulosottoon ja sillä tiellä ollaan vielä 20 vuoden päästäkin.

Vierailija
70/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olin lapsena ja nuorena teknisesti suuntautunut tyttö. Harkitsin teknistä alaa, esim insinöörin tai asentajan hommia, mutta kotona naurettiin paskaisesti, luokkakaverit katsoi kieroon ja opo suositteli naisten aloja. Joten opiskelin tradenomiksi, se on naiselle sopivista aloista se joka mulle sopi, koska esim sotealalle musta ei ole. Lähes parikymmentä vuotta olin toimistossa ja ahdisti koko ajan. Nyt vaihdoin alaa miehiselle alalle. Joka päivä joku utelee ja kyseenalaistaa ammatinvalintani ja osaamiseni, kyselee milloin palaan helppoihin toimistotöihin jne. On toki niitäkin jotka tsemppaa ja suhtautuu ihan normaalisti. 

Kylläpä sulla on ollut omituinen koulu ja vanhemmat. Minä olen käynyt peruskoulun kasarilla ja kyllä silloin kannustettiin valitsemaan mikä tahansa ala, ei suositeltu mitään naisten ja miesten aloja. Eikä tietenkään kotonakaan sellaista puhuttu, kaikki saatiin mennä opiskelemaan ihan mitä haluttiin. Ja sinä olet minua jopa nuorempi, koska ensimmäiset tradenomit valmistuivat 1995, joten aika epäuskottavalta sun tarina kuulostaa.

Vierailija
71/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen jo eri sukupuolen alalla. Esihenkilönä. Kaikki muut miehiä, itse nainen. En ymmärrä tässä ongelmaa.

Henkilöstöhallinto on naisvaltainen ala

Vierailija
72/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 15 vuotta olet jo tätä jankuttanut.

Vierailija
73/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Näinhän se menee.

Miesvaltaisia aloja mainostetaan nuorille naisille ja rohkaistaan näitä opiskelemaan niihin, mutta päin vastoin ei tehdä.

Jos missään

Kyllä esim. sosionomiopinnoissa olen huomannut että se luokan ainoa mies on kyllä se huomion keskipiste. 

Ja tiedän että ilman korkeampaa koulutustakin mies pääsee esim. lastensuojelussa helposti yli neljän tonnin palkkaan, nainen korkeakoulututkinnollakin harvoin pääsee. Mies pystyy neuvottelemaan palkkansa reilusti yli tessin.

Vierailija
74/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei kukaan ole suositellut mitään aloja, ei miesten eikä naisten aloja vaan koulussa piti miettiä itse itselleen kiinnostavampia aloja. Ja näin se kuuluukin mennä: ITSELLEEN KIINNOSTAVIA aloja eli ei niitä aloja, jotka muita ihmisiä kiinnostaa vaan aloja, jotka sinua itseäsi kiinnostavat. Ei miesten aloja eikä naisten aloja vaan niitä aloja, jotka itseään kiinnostavat. 

Vierailija
75/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikähän evoluutio on tapahtunut kun maalareista/pintakäsittelijöistä suurin osa on nykyisin naisia? Aiemmin vahvasti miesvaltainen ala. 

Varmasti naisten kiinnostus sisustamista kohtaan. On tullut trendi tehdä itse. Jos kotona on maalannut huonekalut ja seinät, miksi ei opiskelisi siitä itselleen ammattia.

Ja monet sanoo, että naiset on tuollaisissa hommissa missä tarvitaan tarkkuutta parempia kuin miehet. Miehet on suurpiirteisempiä koska eivät välitä sisustuksesta, se on heille vaan työtä jossa lätkitään maalia seinään, ihan sama minkä väristä.

Muistan ysärillä nuorena likkana kun tein rakennussiivouskeikkaa, ja olin kerrostalolla jossa tehtiin jo loppusiivousta kun aikaraja tuli vastaan. Siellä oli kova mekkala, ku keittiöihin oli laitettu valkoisten laattojen kanssa vaaleanpunaista saumaa. Mun mielestä se oli ihan hieno, mutta se ei ollut ollut tarkoitus, vaan saumankin piti olla valkoista, vai olikohan harmaata, mutta joka tapauksessa vaaleanpunainen oli kaikkien mielestä kauhea moka, jonka ammattilaisen olisi pitänyt huomata ennenkuin lätkii sitä useisiin keittiöhin.

En tiedä miten se katastrofi sitten ratkaistiin.

Vierailija
76/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä jos rakennusalallakin olisi tärkeintä, että mitä sukupuolta työntekijä on tai mikä on kenenkin seksuaalisuus eikä se miten hyvin tai laadukasta työtä tekee ja pysyykö aikatauluissa tai noudattaako ohjeita?

Tuloksena olisi, että talot vuotaisivat vettä, olisivat homeessa, ikkunalasit, karmit ja rappaukset tippuisivat, talo vajoaisi ja sortuisi kun työn laadulla ei ole mitään väliä, ainoastaan työntekijän sukupuolella ja seksuaalisuudella.

Ei kai kukaan ole sanonut että vain sukupuolella on väliä? Vaan siitä on kyse, että miksi näyttää siltä että sukupuoli määrittää mihin alalle kouluttautuu ja päätyy töihin. Koska sukupuolittuminen pitää naisten palkat ja sitä myöden myös eläkkeet alhaalla. Ja miehiä todella tarvittaisiin hoitoalalla, päiväkodeissa, lastensuojelussa jne. mutta ei tietenkään epäpäteviä.

Vierailija
77/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri sukupuolen alalle vaihtaminen on jo nykyaikana kulunut klisee. Ns. naisvaltaisilla aloilla esim. siivooja, lastentarhanope, hammashygienisti, perushoitaja, terveydenhoitaja jne. on jo miehiäkin/miesoletettuja henkilöitä. 

Vierailija
78/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tasa-arvoisempi yhteiskunta ja mitä vapaammin ihmiset saavat valita työpaikkansa, sitä sukupuolittuneemmat työmarkkinat. Tällainen korrelaatio on havaittu.

Vierailija
79/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaisen koulun tehtävänä on kannustaa ja ohjata oppilasta ajattelemaan omilla aivoillaan ja terveen kriittisesti ja näin sen pitääkin olla eikä toimia jonain aivottomana marionettina.

Ei ole kenenkään tarkoitus valita ammattia, joita MUUT sinut haluavat valita tai työpaikkaa johon MUUT haluavat sinun menevän vaan sinun tehtäväsi on mennä sinne minne itse haluaisitkin mennä.

Vierailija
80/165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itselleni ei kukaan ole suositellut mitään aloja, ei miesten eikä naisten aloja vaan koulussa piti miettiä itse itselleen kiinnostavampia aloja. Ja näin se kuuluukin mennä: ITSELLEEN KIINNOSTAVIA aloja eli ei niitä aloja, jotka muita ihmisiä kiinnostaa vaan aloja, jotka sinua itseäsi kiinnostavat. Ei miesten aloja eikä naisten aloja vaan niitä aloja, jotka itseään kiinnostavat. 

Sama juttu, ja minä olen käynyt  peruskoulun kasarilla, silloin oli koulussakin sekä pojilla että tytöillä puukässää ja tekstiilikässää jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan