Kiitos hallitus, eipä kannata hakea taaskaan töitä
Ehdin äsken jo ilahtua huomattuani kivan työpaikkailmoituksen, paikka olisi kuin minulle tehty. Se tosin on vain osa-aikainen ja toisella paikkakunnalla kuin missä asun avopuolisoni kanssa. Rupesin kuitenkin tarkistamaan saisinko jotain tukia tai vähennyksiä koska joutuisin vuokraamaan asunnon tuolta toiselta paikkakunnalta jos tulisin valituksi.
Ensin tuli pettymys verottajan sivuilla, avopuolisoja ilman lapsia ei katsota perheeksi enkä saisi vähennyksiä, mitä siitä että yhdessä on oltu parikymmentä vuotta, eikä erossa asuminen ole sen helpompaa kuin naimisissa oleville. Sitten tarkistin asumistuen. Tällä hetkellä saisin sitä, mutta ensi vuonna kun hallituksen muutokset tulevat voimaan, en saisi enää sitäkään. Eli käteen ei jäisi yhtään enempää kuin nytkään, eli minimi työttömyystuki, ja lisäksi saisin asua viikot erossa puolisostani ja käyttää ison osan viikonlopuista matkustamiseen kotiin ja työpaikkakunnalle.
Työ olisi ollut tosi kiinnostava, ja sen kautta olisin voinut jatkossa saada parempia hommia, mutta eihän nyt ole mitään järkeä lähteä itseään masentamaan ja asumaan yksin kauas kotoa.
Jo aiemminkin katselin osa-aikatöitä lähempää, josko niiden kautta saisi jalkaa ovenrakoon ja kokoaikatöitä sitten myöhemmin, mutta koska 300 euron suojaosa työttömiltä poistetaan, monissa hommissa minulle jäisi vähemmän käteen kuin nyt. Joutuisin ostamaan seutulipun ja palkka pienentäisi työttömyystukea, eli muutamia tunteja tarjoavia osa-aikatöitä ei kannata enää tehdä. Passivoidaan työttömiä siis vaan lisää.
Kommentit (110)
Vierailija wrote:
Millä sinä siis elät jos et työtä tekemällä? Onko sinulla joku oma maatila tai jotain? Vai kustantaako muut työtä tekevät ihmiset sinun ylhäällisen loisimisen niin kuin Suomessa on vähän nykyään tapana?
Työttömyystuella, ihan niin kuin muutkin työttömät. Eikä tämä ylellistä ole, rahat ei riitä juuri mihinkään. Kaikkia mahdollisia ja mahdottomia työpaikkoja olen hakenut, myös niitä paskaduuneja joihin ei vaadita koulutusta, mutta yleensä ei tule edes vastausta. Tai sitten vain "saimme satoja hakemuksia etkä valitettavasti päässyt tällä kertaa jatkoon". Sellaista työtä en hae, mistä jää 100-200 euroa kuussa vähemmän käteen kuin nyt, sillä nytkään ei rahat riitä. En siis saa ansiosidonnaista, vaan pienintä mahdollista työttömyystukea. Ja kokeilepa itse lähteä toiselle puolen Suomea kuin perheesi, ilman että siitä jää mitään käteen.
Mun mielestä tuet kuuluisi ensisijaisesti niille, jotka ei pysty syystä tai toisesta tekemään töitä. Ärsyttää tää "saisin saman verran rahaa kuin nyt niin enpäs tee töitä kun en viitsi."
Itsekään en kuitenkaan lähtisi kauas töihin ja olen samaa mieltä siitä, että pätkätöitä ei Suomessa "kannata" tehdä, mikä on kurjaa.
Toivottavasti löytäisit ap jotain kiinnostavaa työtä läheltä, josta saisit tarpeeksi rahaa, että kannattaisi. Sinuna katselisin vielä enkä kokonaan luovuttaisi.
Vierailija wrote:
Haet kokoaikaisen työn. Loisiminen minun rahoilla loppuu Nyt.
Sanopa mistä sen saa? Koko ajan olen hakenut, mutta kun en ole saanut.
Vierailija wrote:
Mun mielestä tuet kuuluisi ensisijaisesti niille, jotka ei pysty syystä tai toisesta tekemään töitä. Ärsyttää tää "saisin saman verran rahaa kuin nyt niin enpäs tee töitä kun en viitsi."
Itsekään en kuitenkaan lähtisi kauas töihin ja olen samaa mieltä siitä, että pätkätöitä ei Suomessa "kannata" tehdä, mikä on kurjaa.
Toivottavasti löytäisit ap jotain kiinnostavaa työtä läheltä, josta saisit tarpeeksi rahaa, että kannattaisi. Sinuna katselisin vielä enkä kokonaan luovuttaisi.
Voisin tehdä työtä josta jää saman verran rahaa, jos ei tarvitsisi muuttaa. Mielestäni on kohtuutonta vaatia muuttamaan useiden satojen kilometrien päähän kotoa, kauas puolisosta osa-aikatyön perässä. Jos tuo työ olisi tässä lähellä, niin hakisin heti. Tai jos saisin saman verovähennyksen kuin naimisissa olevat, niin hakisin, koska silloin jäisi jotain käteenkin, muutakin kuin ikävä kotiin. Mutta en usko että kovin moni työssäkäyväkään olisi oikeasti valmis muuttamaan kauas perheestään, jos siitä ei hyödy mitenkään.
Eikä kyse ole siitä, että tuet olisivat liian isoja. Ruoan hintojen noustua on jo tehnyt tiukkaa, että selviän. Turn pienentäminen ei ole ratkaisu, koska nykyinenkään työttömyystuki ei tahdo riittää perusasioihin, mitään ylimääräistä sillä ei ostella.
"Tai jos saisin saman verovähennyksen kuin naimisissa olevat, niin hakisin, koska silloin jäisi jotain käteenkin, muutakin kuin ikävä kotiin."
Mikä sinua estää menemästä naimisiin?
Kieltäydyit siis työstä? Laitan sinulle 6 kuukautta karenssia.
T: Tiina työkkäristä
Entä jos menet naimisiin? Se ei maksa.
Vierailija wrote:
Haet kokoaikaisen työn. Loisiminen minun rahoilla loppuu Nyt.
Älä hänelle yrpi, yrpi minulle, joka todellakin loisin rahoillasi vielä 327 päivää.
Jatkan tähän siis että en ole kokonaan luopunut työnhausta, nyt hallituksen toimien myötä on vaan vähemmän paikkoja mitä kannattaa hakea. Aiemmin tein satunnaisia lyhyitä keikkoja tai esim. 5 tuntia viikossa pidempäänkin, mutta koska se 300 euron suojaosa poistetaan, jään tuollaisesta 5 tuntia viikossa hommasta miinukselle, enkä hae enää niihin.
Vierailija wrote:
"Tai jos saisin saman verovähennyksen kuin naimisissa olevat, niin hakisin, koska silloin jäisi jotain käteenkin, muutakin kuin ikävä kotiin."
Jos vaikka puoliso ei halua? Tai on muuten täysin hyvä olla ilman avioliittoa? Tai miksi pitäisi mennä naimisiin, avioliitto on vanhentunut instituutti muutenkin.
Vierailija wrote:
Kieltäydyit siis työstä? Laitan sinulle 6 kuukautta karenssia.
T: Tiina työkkäristä
Tuskin laitat, en nimittäin kieltäydy. Osa-aikatyötä liian vähillä tunneilla ei ole pakko ottaa vastaan, siitä ei tule karenssia. Ei myöskään ole pakko ottaa vastaan työtä satojen kilometrien päästä, siitäkään ei tule karenssia. Näistä olen kieltäytymässä, en kokoaikatyöstä tai työstä, joka on lähellä tai jossa on tarpeeksi tunteja.
Vierailija wrote:
Ihan samaa ihmettelen. Me mentiin naimisiin maistraatissa kahdestaan juurikin byrokraattisista syistä.
Näin se hallitus työllistää. Kun 300 egen suojaosuus päättyy, päättyy minunkin osa-aikasen työn teko. Nyt siitä tienaa edes sen 300 (vaikka oikeasti palkka on enemmän) mutta jos en hyödy mitään, en tod. tee töitä.
Tuosta tuleekin sitten uusi kannustinloukku. Ne jotka eivät kykene kokoaikatyöhön pärjäävät paremmin työttömyystuilla kuin osa-aikatyöllä.
Vierailija wrote:
Entä jos menet naimisiin? Se ei maksa.
Mitä jos lakia muutettaisiin nykyaikaisemmaksi, ja myös avopuolisot katsottaisiin perheeksi. Nykyiset pykälät on muutenkin vanhentuneita avoliiton suhteen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan samaa ihmettelen. Me mentiin naimisiin maistraatissa kahdestaan juurikin byrokraattisista syistä.
En ole koskaan halunnut naimisiin, ja vielä vähemmän siksi, että yhteiskunta pakottaa. Upea avioliitto, siksi koska oli pakko 🙄
No, jos et halua mennä naimisiin, ei kannata valittaa, kun et saa naimisissa oleville suunnattuja etuja.
Vierailija wrote:
"Aina sika syitä keksii, milloin on maa jäässä, milloin kärsä kipeä", sanoo vanha suomalainen sananlasku. :)
Tämäpä. Olen miettinyt joskus pirruutani että poistetaan kaikki tuet työkykyisiltä niin kyllä rupee työpaikat kelpaamaan.
Millä sinä siis elät jos et työtä tekemällä? Onko sinulla joku oma maatila tai jotain? Vai kustantaako muut työtä tekevät ihmiset sinun ylhäällisen loisimisen niin kuin Suomessa on vähän nykyään tapana?