Kiitos hallitus, eipä kannata hakea taaskaan töitä
Ehdin äsken jo ilahtua huomattuani kivan työpaikkailmoituksen, paikka olisi kuin minulle tehty. Se tosin on vain osa-aikainen ja toisella paikkakunnalla kuin missä asun avopuolisoni kanssa. Rupesin kuitenkin tarkistamaan saisinko jotain tukia tai vähennyksiä koska joutuisin vuokraamaan asunnon tuolta toiselta paikkakunnalta jos tulisin valituksi.
Ensin tuli pettymys verottajan sivuilla, avopuolisoja ilman lapsia ei katsota perheeksi enkä saisi vähennyksiä, mitä siitä että yhdessä on oltu parikymmentä vuotta, eikä erossa asuminen ole sen helpompaa kuin naimisissa oleville. Sitten tarkistin asumistuen. Tällä hetkellä saisin sitä, mutta ensi vuonna kun hallituksen muutokset tulevat voimaan, en saisi enää sitäkään. Eli käteen ei jäisi yhtään enempää kuin nytkään, eli minimi työttömyystuki, ja lisäksi saisin asua viikot erossa puolisostani ja käyttää ison osan viikonlopuista matkustamiseen kotiin ja työpaikkakunnalle.
Työ olisi ollut tosi kiinnostava, ja sen kautta olisin voinut jatkossa saada parempia hommia, mutta eihän nyt ole mitään järkeä lähteä itseään masentamaan ja asumaan yksin kauas kotoa.
Jo aiemminkin katselin osa-aikatöitä lähempää, josko niiden kautta saisi jalkaa ovenrakoon ja kokoaikatöitä sitten myöhemmin, mutta koska 300 euron suojaosa työttömiltä poistetaan, monissa hommissa minulle jäisi vähemmän käteen kuin nyt. Joutuisin ostamaan seutulipun ja palkka pienentäisi työttömyystukea, eli muutamia tunteja tarjoavia osa-aikatöitä ei kannata enää tehdä. Passivoidaan työttömiä siis vaan lisää.
Kommentit (110)
Vierailija wrote:
Väännän vielä kerran rautalangasta, koska tietenkään kommentteja ei lueta tai ne ymmärretään täysin väärin.
Kyse oli siitä, että hallitus leikkaa tukia, kannustaakseen ihmisiä töihin. Tämä oli esimerkki siitä, että voi käydä täysin päinvastoin, koska työ jota aiemmin olisi kannattanut hakea, ei enää kannata. En siis ole tässä valittamassa että yhteiskunta ei järjestä minulle unelmien työpaikkaa, ei se edes ole unelma, vain hyvin kiinnostava työtehtävä.
Ja kyllä, olen jo monta kertaa sanonut että huonompikin palkka käy, kunhan tunteja on tarpeeksi, yli 20 ainakin, sillä vähemmällä ei pienellä palkalla elä. Olen hakenut paskaduuneja, parempia duuneja, myyjän paikkaa, etätöitä ja ties mitä. Molempien muutto ei ole ratkaisu, muualla ei ole enempää töitä tarjolla, ei edes siellä Turussa.
Eli vielä kerran, hallitus kuvittelee kannustavansa, m
Itse sanoit aiemmin, että asumistukea saisi vielä vuoden, eli miksi et lähtisi vuodeksi kokeilemaan tuota työtä, jos sen siis saisit? Jos olet hyvä tyyppi ja saat sen näytettyä työnantajalle, voit hyvässä lykyssä saada lisää tunteja. Myös määräaikaisen työsuhteen voi purkaa, jos arki erossa miehestä ottaa sittenkin liikaa voimille. Voit vedota siihen, että kuvitelmasi oli ruusuisemmat ja totuus onkin nyt se, että näillä tuntimäärillä tulee niin pahasti persnettoa, kun joudut kahta vuokraakin maksamaan jne, että et vain pysty jatkamaan. Ja osa-aikatyöhönhän kuuluu olennaisena aktiivinen avoimien työpaikkojen seuraaminen, jos siis mielii niistä osa-aikaisista pois. Tilanteesi voi muuttua niinkin, että jotain parempaa tulee auki, silläkin perusteella määräaikaisen sopimuksen voi purkaa, että on toinen työ tiedossa.
Nyt vain kuulostaa siltä että seliseli. Jos oikeasti haluat töitä ja työkokemusta ja cv:n täytettä, niin silloin pitää vähän uhrautua vaikkei se taloudellisesti kannattaisi.
Ainahan se vätys keksii tekosyyn miksi ei voi töitä hakea. Viinakauppaan varmaan voit laahustaa huomenna heti yhdeksältä.
Vierailija wrote:
Kokeilepa itse lähteä joka aamu duuniin maksaaksesi kaltaistesi lorvimisen
Oi kuinka mielelläni lähtiin joka aamu duuniin! Ei yhtään haittaisi, vaikka maksaisin palkastani veroja myös työttömille.
Siis olenhan minä töissä ollutkin, ehkä verojen maksamisesta kärsinyt ollenkaan. Kuvitteletko, että kaikki työttömät ovat aina olleeet työttömiä? Ei tiedän kyllä, mitä se aamuisin töihin lähteminen on.
Asiassa on vain se ongelma nyt, että 55 vuotta täytettyäni kukaan ei ole enää huolinut minua töihin. Tänään viimeksi sain pakit. Mutta siis edelleen ihan mielelläni menisin.
Mitäs jos sinä kokeilisit vaihteeksi, mitä herkkua se työnhaku on. Kun aina vaan joudut lukemaan, että valintamme ei kohdistunut sinuun.
Vierailija wrote:
Kiitos ap. Muistan sinua ja kaltaisiasi lämmöllä tilinauhaa tutkiessani: minä ja kaltaiseni työssäkäyvät rahoitamme elämisesi ja halveksimme kaltaisiasi yli kaiken.
Olen työssäkäyvä, mutta en halveksi. Äläpä omi meitä kaikkia porukkaasi!
Valmistuin suoraan työttömäksi 90-luvun laman aikana. Toisen kerran olin työttömänä n. vuoden 2008. Eli siitäkin on kokemusta. Ymmärrän, ettei työllistyminen niin yksinkertaista ole.
Jälkimmäisellä kerralla pääsin takaisin työn syrjään, kun sain vuorotteluvapaasijaisuuden, joka poiki lisää työpätkiä, ja lopulta vakituisen työn. Nyt tuokin väylä takaisin työelämään ollaan tukkimassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oi kuinka mielelläni lähtiin joka aamu duuniin! Ei yhtään haittaisi, vaikka maksaisin palkastani veroja myös työttömille.
Siis olenhan minä töissä ollutkin, ehkä verojen maksamisesta kärsinyt ollenkaan. Kuvitteletko, että kaikki työttömät ovat aina olleeet työttömiä? Ei tiedän kyllä, mitä se aamuisin töihin lähteminen on.
Asiassa on vain se ongelma nyt, että 55 vuotta täytettyäni kukaan ei ole enää huolinut minua töihin. Tänään viimeksi sain pakit. Mutta siis edelleen ihan mielelläni menisin.
Mitäs jos sinä kokeilisit vaihteeksi, mitä herkkua se työnhaku on. Kun aina vaan joudut lukemaan, että valintamme ei kohdistunut sinuun.
Olisi mielenkiintoista tietää miten ja minkälaisia töitä etsit. Varmaan kiukuttelet että sinä olet liian vanha käymään mitään kursseja ja edes kuukauden työkokeilu on perseestä. Ne vain sattuvat olemaan tätä päivää. Nykyään ei enää mennä töihin noin vain eikä etsitä pelkästään oman alan töitä.
eri
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olisi mielenkiintoista tietää miten ja minkälaisia töitä etsit. Varmaan kiukuttelet että sinä olet liian vanha käymään mitään kursseja ja edes kuukauden työkokeilu on perseestä. Ne vain sattuvat olemaan tätä päivää. Nykyään ei enää mennä töihin noin vain eikä etsitä pelkästään oman alan töitä.
Meni vähän pieleen tuo kiukuttelu-arvaus! Hain ensin pariinkymmeneen rekrykoulutukseen, mutta en päässyt yhteenkään. Hain sitten täydentämään opintojani dippainssiksi, mitä työkkäri puolsi. Haen tässä ohessa koko ajan töitä edelleen. Mitään työkokeilua ei ole mistään tarjottu.
Olen hakenut kaikkea osaamistani vastaavaa it-alan työtä (sitä olen aiemmin tehnyt). Lisäksi mm. opettajaksi, service desk -töihin, puhelinhaastattelijaksi, suurtalouskeittiöön, siivoamaan... Muutamiin rekryfirmoihin olen rastinut kaiken mitä pystyn tekemään. Ainoat, mihin olen päässyt haastatteluun asti, ovat olleet noita oman alan hommia. Muista ei aina ole kuulunut yhtään mitään, ja myöskään niiden rekryfirmojen kautta ei työtarjouksia ole tullut. Kyllä se oma ala siis todennäköisimmältä edelleen vaikuttaisi.
Ja joo, ei tosiaan noin vain mennä töihin nykyään, siitä olen samaa mieltä.
Te olette olleet yhdessä jo 20v eli taidatte kuitenkin olla ihan vakavissanne eikä kyse ole enää kokeilumuotoisesta yhdessä asumisesta. Miksi ette siis menisi naimisiin että saisitte avioliiton edut? Ei siihen tarvita mitään kermakakkuhäitä (minä ainakin inhoan niitä). Muutenkin ihmettelen sitä mikä järki on asua tuollaisella paikkakunnalla missä ei ilmeisesti ole töitä sulle, ilmeisesti ikinä? Heität oman elämäsi ja urasi hukkaan vain että voit asua miehesi kanssa. Mä en tekisi näin, ehkä jos olisi lapsia niin sitten pitäisi miettiä jotain joustoa. Hakisin töitä jos kyse on tosiaan unelmahommasta. Jos paikan sattuisi saamaan niin se voi poikia uusia tilaisuuksia tulevaisuudessa. Kun olin lapsi niin isäni asui viikot toisella paikkakunnalla, tuli aina viikonlopuksi kotiin. Tätä oli sellaiset pari vuotta ja sitten sai toisen paikan ja muutettiin koko perhe.
Vierailija wrote:
Haet kokoaikaisen työn. Loisiminen minun rahoilla loppuu Nyt.
Sinulla nyt ei loisi lapamatokaan.
Minkäs tuen takia sitä on avoliitossa roikuttu 20 vuotta?
Väännän vielä kerran rautalangasta, koska tietenkään kommentteja ei lueta tai ne ymmärretään täysin väärin.
Kyse oli siitä, että hallitus leikkaa tukia, kannustaakseen ihmisiä töihin. Tämä oli esimerkki siitä, että voi käydä täysin päinvastoin, koska työ jota aiemmin olisi kannattanut hakea, ei enää kannata. En siis ole tässä valittamassa että yhteiskunta ei järjestä minulle unelmien työpaikkaa, ei se edes ole unelma, vain hyvin kiinnostava työtehtävä.
Ja kyllä, olen jo monta kertaa sanonut että huonompikin palkka käy, kunhan tunteja on tarpeeksi, yli 20 ainakin, sillä vähemmällä ei pienellä palkalla elä. Olen hakenut paskaduuneja, parempia duuneja, myyjän paikkaa, etätöitä ja ties mitä. Molempien muutto ei ole ratkaisu, muualla ei ole enempää töitä tarjolla, ei edes siellä Turussa.
Eli vielä kerran, hallitus kuvittelee kannustavansa, mutta käy päinvastoin. Muutkin kuin minä on tässä ketjussa jo sanoneet, että se 300 suojaosan poisto on huono asia, ja pikkuhommia ei kannata enää tehdä. Samoin on sen asumistuen kanssa, osa työssäkäyvistäkin voi joutua hakemaan toimeentulotukea kun asumistuki tippuu, kaikille ei vaan riitä niitä hyväpalkkaisia hommia.
Jos kerran asumistukea ei voi saada, niin kuka tekee niin huonopalkkaiset hommat? Kaupungeissa on liian kallista asua sillä palkalla, ja kukaan ei kympin tuntipalkalla lähde useamman tunnin työmatkalle jostain kauempaa varsinkin jos tunteja on tarjolla se alle 20.
Ja vielä kerran, nyt minulle maksetaan käteen se n.600 euroa kuukaudessa, jos kuvitellaan että saisin tuon työn toiselta paikkakunnalta ja asumistuki pysyisi ennallaan, minulle maksettaisiin tukea 150 euroa kuukaudessa. Eli valtio säästäisi rahaa.