Mikä se on se hyväpalkkainen työ ja ammatti, mikä pitäisi opiskella?
Kertokaa, mikä se on se hyväpalkkainen työ, kun sitä niin aina ehdotellaan? Mitä kouluja pitää käydä ja mikä on se työpaikka johon sitten vain tyynesti mennään suoraan haastattelussa käymättä tienaamaan, kun valmistutaan?
Itse olen paljon kouluja ja säännöllisesti täydennyskoulutuksia ja eri vaadittavia kortteja omalla alallani käynyt, silti nyt urani huipulla palkallisesti. Bruttopalkka pitkien neuvottelujen jälkeen 1980e/kk, netto 1600e/kk. Asumiskulut kunnan halvimmat mahdolliset, silti saan as.tukea. Vaikka vakityö!
Pitäisi palstan mukaan paremmin kouluttautua, mutta kertokaapa tälle duunarille tarkalleen ottaen, että minne? Missä tienaa niin, että jos nyt irtisanoudun vakityöstäni, minun ei tarvitse pelätä työttömyyttä uudella alalla kouluttauduttuani sinne ja voin lisäksi katsoa heikkolahjaisia alaviistoon?
Kommentit (108)
Vierailija wrote:
Haku liikennelentäjäksi vielä muutama vuosi sitten tarkoitti 100 000 opintolainaa ilman mitääm työpaikkaa ja ilman minkäänlaisia työvuoroja. Silläkin alalla kannattaa lähteä ulkomaille töihin, koska Suomi maksaa pskaa palkkaa. Lisäksi tarvitaan kylmät hermot, hyvä näkö jne.
Ja jos luulet, että ruuhkat lentokentällä johtuvat Finnairista tai lentotyöstä niin ei. Olet väärässä. Suurin osa turvatarkaskastajista on osa-aikatyöllisiä, joiden hallitus haluaa lopettavan työt.
SIO:n koulutus ei maksa läheskään noin paljon ja sieltä on myös todennäköisempää työllistyä Finnairille kuin kaupallisista kouluista. Toki haku on paljon karsivampi.
Lainaus ei toimi.... Taaskaan
Mutta tuohon älykkyyteen:
Tietty jos älykäs alkaisi nypläämään pitsiä niin hänestä tulisi siinä todennäköisesti parempi kuin vähemmän älykkäästä. Mutta yleensä ihmiset tahtovat itseään haastaa ja niille älykkäille se pitsinnypläys ei oo kovin mielekästä tekemistä, niinpä siitä vähän tollommasta tulee parempi pitsinnyplääjä kuin siitä älykkäästä.
Siksi niitä vähän hitaampiakin tarvitaan.
Ja joo, älykkäät on keskimäärin empaattisempia kuin vähemmän älykkäät. Tästä on tutkimusta vaikka kuin paljon ja sitä ei enää nykyään kukaan voi kieltää.
Se täytyy olla hyvin menestyvän kasvuyrityksen alalta jota ei suhdanteet heilauttele.
Kukaan ei vain tiedä mikä se utopia on jota poliitikot on hokenu kohta 20 vuotta.
Vierailija wrote:
Lääkäri ja lakimies.
Siskoni on lääkäri ja hänen mies on lakimies. Muistan hyvin, kun asuttiin vielä vanhempien luona ja sisko kirjoitti ylioppilaaksi ja hänen silloinen poikaystävä(nykyinen mies) kirjoitti myös. Kun he sitten olivat siskoni huoneessa, niin he keskustelivat ihan vakavasti siitä mikä kiinnostaa ja mistä saa hyvän palkan ja mistä työstä työt ei lopu. Millaisen elämän he yhdessä rakentaa turvalliselle pohjalle. Nyt sitten näin, kun olen 45v ja sisko ja mies on 48v, niin on heidän elämä hyvin rakennettu. Sisko on yksityisellä lääkäri ja miehellään on oma lakifirma. Heiltä loppuu työt silloin, kun ihmiset lopettaaa sairastamisen ja ihmiset lopettaa rikokset ja muut asiat missä tarvitaan lakimiestä.
Itse en ole suunnitellut omaa elämää mitenkään ja olen kaupassa töissä. Pärjään ihan hyvin silti ja olen tyytyväinen.
Olisipa itsekin osannut olla näin järkevä ja järjestelmällinen ja samanlainen kumppani vielä vierellä tukena.
bussikuski, rekkakuski. bussikuskeista on ainakin kova pula
Totuus taitaa olla, että amikseen ei kannata mennä ollenkaan. Vaikka mitä erikoiskursseja ja kortteja suoritat amiksen päälle, niin duunarin palkkaa saat lopun elämäsi. Amiksesta jatkaminen AMK:hon on vaikeaa ja yliopistoon vielä vaikeampaa. Paljon helpompaa on, jos peruskoulun jälkeen valitsee lukion ja saa kunnollisen matemaattisten aineiden koulutuksen ja hyvän kielitaidon. Lukiossa oppii myös kirjoittamaan sujuvasti esseitä.
Sitten lukion jälkeen jokin hyvä korkeakoulutus. Ei ole niin väliä, mikä ala, tai onko se ensimmäinen tutkinto tehty yliopistossa vai AMK:ssa. AMK-tutkinnon jälkeen voi joko mennä töihin tai jatkaa yliopiston maisteriohjelmaan. Korkeakoulututkinnolla työllistyy paremmin kuin amistutkinnolla ja palkkataso on korkeampi.
Ruma totuus on, että kannattaa tähdätä itse korkealle ja jättää duunarihommat maahan tulevalle vierastyövoimalle. Kaikki muut väitteet on ihan p-puhetta ja vanhojen työväenliikkeen pierujen epätoivoisia yrityksiä saada itselleen nöyriä äänestäjiä ja jäsenmaksujen maksajia.
Vierailija wrote:
Puolisoksi ei kannata ottaa empatiakyvytöntä, kaavoihin kangistunutta matemaatikkoa, joka miettii vain kallistuksia ja kiihtyvyyksiä.
Just pari viikkoa sitten tuli vastaan joku tutkimus jossa tultiin siihen tulokseen että matemaatikot on keskivertoa empaattisempia! 😀
Elämme maksuttoman koulutuksen maassa, joten valitse itsellesi jokin hyvin palkattu asiantuntija-ala. Älä jää matalapalkkaisiin duunarihommiin. Yleensä kaikki asiantuntijatyöt on henkisesti niin rankkoja ja vaativia, että alaa ei kannata valita pelkästään rahan takia, vaan sen mukaan, mikä kiinnostaa. Muuten sitä työtä ei jaksa tehdä.
Jos kauppatieteet, hoitoala tai insinöörialat ei heti nappaa, niin aloita aikuislukiosta työn ohessa. Sitten on isompi valikoima, esim. yliopisto, esim. sosiaaliala?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Melkein mikä vaan insinööri, rakennusmestari, tietyt tradenomit, lääkäri, lakimies yms.
Mitkä ne tietyt tradenomit on? Onko edes eri tradenomeja?
Tradenomit voi suuntautua taloushallintoon, markkinointiin tai liiketoiminnan kehittämiseen.
No mitä noista sitten on niitä tiettyjä hyväpalkkaisia?
Taloushallinnon tradenomi ainakin voi päästä 5000 euron palkoille. Alkupalkka on vähemmän, mutta alalla on hyvä palkkakehitys. Markkinoinnin alalla on liikaa tarjontaa, vaikea saada ensimmäistä työpaikkaa, ellei ole valmiiksi verkostoja.
Geenitekniikka ja biotieteet.
Robotiikka.
Keinoälyn tekniset sovellukset insinööritieteissä.
Tuossapa noita aluksi uusia aloja jotka vähentävät vielä lisää työntekijöitä.
Tobininvero täytyisi olla jo nyt voimassa.
Jo edellä mainittujen lisäksi laittaisin kemian ja lääketieteen alat tähän myös.
Joku taisi mainita kovat tieteet... Mutta ajattelin että erityismaininta olisi tarpeen. 😊
Älä uhraa aikaasi mihinkään täydennyskoulutuksiin tai kortteihin. Hanki kunnollinen tutkinto! AMK on helpompi kuin yliopisto, jos on amispohja eikä ylioppilas. Poliisi? Turvallisuusalan AMK?
Vierailija wrote:
Jo edellä mainittujen lisäksi laittaisin kemian ja lääketieteen alat tähän myös.
Joku taisi mainita kovat tieteet... Mutta ajattelin että erityismaininta olisi tarpeen. 😊
Genetiikka, biofysiikka, biologia! Nämä voi lukea lääketieteeseen myös mutta monialaisia aloja, ja eriryismaintoja jos tulee niin tuossa pari!
Palomiehillä on hyvät palkat. Yli 40 000€ vuodessa.
Nauran sitten kun tekoäly vie nää käsienpyörittäjien paikat. :)
Vierailija wrote:
No minkä vinkin annatte apukoulua käyneelle vähä-älyiselle jolla leikkaa hitaasti? Miten kouluttautua paremmille palkoille? Puhun siis itsestäni.
Raksalla urakkapalkalla tienaa hyvin.
Vierailija wrote:
Erikoistuvana lääkärinä en voi tätä suositella, ellei alaa kohtaan ole todellista mielenkiintoa. Erikoistuvalla palkka ei ole niin kummoinen työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden. Mieheni tekee etätyötä koodaajana ja tienaa minua reilusti enemmän tällä hetkellä vaikkei ole suorittanut yliopistotutkintoa loppuun.
Minä olen jo yrittänyt kiinnostavaa alaa, joten eiköhän nyt ole aika kokeilla jotain vastenmielistä alaa.
t. pitkäaikaistyötön YTT
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No minkä vinkin annatte apukoulua käyneelle vähä-älyiselle jolla leikkaa hitaasti? Miten kouluttautua paremmille palkoille? Puhun siis itsestäni.
Raksalla urakkapalkalla tienaa hyvin.
Ei raksalle mikään vähä-älyinen pääse. Satuttaa itsensä vielä...
Mitä se tarkoittaa kun osa-aikaisia turvatarkastajia ei enää ole lentokentällä töissä. Voit miettiä itse mitä tapahtuu.