Kuka ns. tavisihminen pystyy enää ostamaan omistusasuntoa? Hinnat järkyttävä kovia, lainakorot pilvissä, verovähennysoikeus poistui....
...varainsiirtovero on ensi vuoden alusta maksettava myös ensiasunnosta ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin vielä ns. hyvinä aikoina jäi.
Ovatko päättäjät ihan tarkoituksella blokanneet taviksilta mahdollisuuden vapautua vuokraorjuudesta? Nyt tavikset saavat rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiään koko loppuelämänsä ajan.
Vuokra-asuminen on varallisuuserojen kasvattamista.
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
"Yle: Irtisanominen on kohta helppoa."
Kannattaa siis valita työnantajansa hyvin ja hoitaa se oma tontti kunnialla.
Vierailija kirjoitti:
Miten olis vaikka säästäis ? Mun ystävä asui koko opiskeluajan kotona, kävi viikonloppuisin töissä, ei haitannut opiskeluja, nosti lainaa ja säästi aspia. Minä asuin pienessä kopissa jactein saman.
Asuin ekassa asunnossa vuosia ja siitä sitten eteenpäin. Mun kummityttö asuu kivassa yksiössä , maksaa 800 e vuokraa ja opintolaina menee elämiseen. Huomaatko eroa ?
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Kerrostalon konkurssissa asunto lähtee, mutta asuntovelka jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee myös valtion virkoja.
Onko kertynyt 38 lomapäivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olis vaikka säästäis ? Mun ystävä asui koko opiskeluajan kotona, kävi viikonloppuisin töissä, ei haitannut opiskeluja, nosti lainaa ja säästi aspia. Minä asuin pienessä kopissa jactein saman.
Asuin ekassa asunnossa vuosia ja siitä sitten eteenpäin. Mun kummityttö asuu kivassa yksiössä , maksaa 800 e vuokraa ja opintolaina menee elämiseen. Huomaatko eroa ?
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Kerrostalon konkurssissa asunto lähtee, mutta asuntovelka jää.
Asuntokauppa on pysähtynyt ja vuokra-asunnoista iso ylitarjonta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että lainakorot ei ole pilvissä, ei lähelläkään.
Selvästi oli vanha aloitus, nyt nimittäin asuntojen hinnat alhaalla.
Nimenomaan nyt on paras hetki ostaa asunto, tai vaikka kaksi.
Itsekkin lisäisin sijoitusasuntoja, jos en olisi tuossa jo aiemmin näin tehnyt.
Neliöt kun sovittaa todellisen tarpeen mukaan, sijainnin työmatkojen eikä alueen maineen mukaan eikä odota uudenhohtavaa, niin kyllä se sopivanhintainen asunto löytyy.
Halvin yksiö (33m2) Vantaalla tänään 49 000 euroa. Lainalaskurin mukaan lyhennys 316e/kk ja vastike 230e joten 546e/kk maksaa omistusasuminen. Halpaa mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Halvin yksiö (33m2) Vantaalla tänään 49 000 euroa. Lainalaskurin mukaan lyhennys 316e/kk ja vastike 230e joten 546e/kk maksaa omistusasuminen. Halpaa mielestäni.
plus putkirenppa 1500 eur neliö
Vierailija kirjoitti:
asuntojen hinnat olisi huomattavasti halvempia ja enemmän työpaikkoja tarjolla jos maassamme ei olisi niin paljon vieraskielisiä
ja tämä on fakta vaikkette rajallisella aivoillanne ymmärräkään
Asuntojen hinnat ovat kuplahinnoissa koska juuri oli 0-korot 15 vuotta putkeen. Nyt se leikki on ohi ja tadaa, kellään ei ole varaa ostaa ylihintaisia i tsemurhakuutioita edes 5% korolla. Siihen vielä päälle se että joudut maksamaan naapureidenkin vastikkeet jos ne eivät sitä tee tai taloyhtiö menee konkkaan ja menetät asuntosi, mutta laina jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ julkisivuremontti
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä, että kohta saa helposti irtisanoa työntekijöitä ja ottaa halvempia tilalle.
Hyvä yrittäjille.
Yrittäjä voi vielä tehdä tienestiä ostamalla, pakkohuutokaupasta näiden asunnot. 💰💰💰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee myös valtion virkoja.
Onko kertynyt 38 lomapäivää?
Voi pientä. No ei onneksi vaikuta miehiin.
Vierailija kirjoitti:
Onneks ostin ensiasunnon 18v, köyhät kyykkyyn :D
Meeppä kuule saunan taakke kyykyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin pystyin ja mielestäni olen ihan tavallinen ihminen. Velkaa on nyt vähän alle 200.000 yhdessä puolison kanssa. Aikanaan säästettiin pesämunaksi noin 50k alkaen ihan opiskeluajoista. Sillä ostettiin eka kaksio pienellä velalla ja myöhemmin kasvatettiin lainaa ja ostettiin okt.
Eletään suht säästeliäästi, mutta mahdutetaan myös huveja elämää silloin tälln. En kaipaa verohelpotuksia, ei valtion tehtävä ole maksaa minun korkojani. Täysin oikea linja nykyhallituksella.
Entä jos jäätte työttömiksi? Teillä toki on varmasti säästöjä sen varalle. Tämä on se suurin ongelma monen kohdalla, mikä voi osua kohdalle. Moni on mitoittanut menonsa työttömyyden varalle, mutta ei tällaisen ansiosidonnaisen heikennyksen.
Ei elämää voi mitoittaa työttömyyden varalle. Eihän silloin uskaltaisi ostaa mitään isompaa eli asuntoa tai autoa. Tärkeintä on että pärjää siihen asti, kun saa ne myytyä ja ostaa niin, että myydessä ei jää tappiolle. Jos oikein tiukka paikka tulee, on pakko myydä.
Ja mitä tulee lasten hankintaan mistä myös toitotetaan, että eikö pitäisi olla hyvät tulot himosäästöt kun ei lapsia ole ehkä varaa elättää jos jää työttömäksi, niin onneksi ei ole noin. Eihän kukaan kyseisillä ehdoilla uskaltaisi lapsia hankkia.
Toki paremmilla tuloilla aina helpompaa ja kivempaa kun huonoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei voi katsoa vaan hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkiremontin kustannukset ovat useimmiten 400-900 €/m2
Vastaavanlaisessa yhtiössä putkiremppa just alkamassa ja hinta 900e/m2. Tekee tuon esimerkkikämpän osalta vajaa 30 000e joka maksetaan rahoitusvastikkeena n.150e/kk, eli edelleen omistusasuminen alle 700e/kk pk seudulla. Putkiremontti myös nostaa asunnon arvoa eikä sitä siis voi laskea pelkästään menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavanlaisessa yhtiössä putkiremppa just alkamassa ja hinta 900e/m2. Tekee tuon esimerkkikämpän osalta vajaa 30 000e joka maksetaan rahoitusvastikkeena n.150e/kk, eli edelleen omistusasuminen alle 700e/kk pk seudulla. Putkiremontti myös nostaa asunnon arvoa eikä sitä siis voi laskea pelkästään menoksi.
Paljonko laskit remonttilainan(talonyhtiön) koroiksi? Eikö siinä vielä julkisivurempat yms?
https://yle.fi/a/74-20081928