Kuka ns. tavisihminen pystyy enää ostamaan omistusasuntoa? Hinnat järkyttävä kovia, lainakorot pilvissä, verovähennysoikeus poistui....
...varainsiirtovero on ensi vuoden alusta maksettava myös ensiasunnosta ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin vielä ns. hyvinä aikoina jäi.
Ovatko päättäjät ihan tarkoituksella blokanneet taviksilta mahdollisuuden vapautua vuokraorjuudesta? Nyt tavikset saavat rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiään koko loppuelämänsä ajan.
Vuokra-asuminen on varallisuuserojen kasvattamista.
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
ASP laina. Aloitettiin säästäminen noin 30-vuotiaana ja asunto ostettiin 34-vuotiaana.
Avain sana on tuo "aloitettiin", eli ilmeisesti olet ostanut asunnon puolison kanssa.
Eri asia on yksin olevalla. Laskin joskus huvikseen laskureista, että yksin tuloillani saisin lainaa n. 30 000e, sama se paljonko säästöjä. Jos olisi puoliso jolla samat tulot, niin lainaa olisi laskurin mukaan irronnut päälle 200 000 euroa.
Tämä on tietysti aivan höpöhöpöä, koska on aivan sama haetko lainaa yksin vai kaksin, tulot ja vakuudet ratkaisevat mahdollisen lainan määrän, ei hakijoiden määrä.
Kyllä sillä toisella maksajalla on merkitystä, on ihan eri asia maksaa asuntolainaa kaksin kuin yksin. En olisi millään pystynyt silloinkaa
Kuten sanoin, tulot ja vakuudet ratkaisevat. Ei selityksesi sitä muuta. Hakijoiden määrä ei ole ratkaiseva, vaikka totta kai todennäköisemmin kaksi henkilöä tienaa yhteensä enemmän kuin yksi henkilö.
Aika moni laittaa rahansa ja ottaa vielä lisää velkaa ja ostaa aikamoisia rytöjä asunnokseen. Ihastutaan uutuuttaan hohtavaan keittiöön tai makuuhuoneen ihanaan tapettiin. Samaan aikaan asunnon rakenteet ikiaikaiset ja lahoamispisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin pystyin ja mielestäni olen ihan tavallinen ihminen. Velkaa on nyt vähän alle 200.000 yhdessä puolison kanssa. Aikanaan säästettiin pesämunaksi noin 50k alkaen ihan opiskeluajoista. Sillä ostettiin eka kaksio pienellä velalla ja myöhemmin kasvatettiin lainaa ja ostettiin okt.
Eletään suht säästeliäästi, mutta mahdutetaan myös huveja elämää silloin tälln. En kaipaa verohelpotuksia, ei valtion tehtävä ole maksaa minun korkojani. Täysin oikea linja nykyhallituksella.
Entä jos jäätte työttömiksi? Teillä toki on varmasti säästöjä sen varalle. Tämä on se suurin ongelma monen kohdalla, mikä voi osua kohdalle. Moni on mitoittanut menonsa työttömyyden varalle, mutta ei tällaisen ansiosidonnaisen heikennyksen.
No kaikki on tietysti mahdollista, mutta kyllä tässä pelinappulat on sen verran hyvin molemmilla sijoitettuna, että ainakaan pitkään työttömyysjaksoon en usko. Kai sitä pakko jonkinlainen riski on elämässä ottaa, muutenhan jokainen omistaisi asuntonsa jos riskiä ei olisi lainkaan.
Meillä on toki säästöjä, joilla pärjätään melko pitkään ja lisäksi Nordean asuntolainasta voi jättää 10% maksamatta ihan jos vaan ei kiinnosta maksaa.Työkyvyttömyyden osalta olemme myös vakuuttaneet lainan.
Mielestäni yleisesti ihmiset tekevät outoja ja yliriskaabeleja valintoja, kuten esimerkiksi valitsevat kuolevien alojen opintoja tai ottavat ylisuuria puolen miljoonan lainoja. Riskin tulisi aina olla sellainen, että omalla perstuntumalla voi sanoa itsensä olevan turvassa ja hyvä näkymä tulevaisuuteen.
Kyllä pystyy, minäkin muutin maalta ja ostin asunnon ihan Espoon keskustasta, vaikka olen aina ollut pienituloinen. Nyt asun samalla pitäjällä varakkaiden ja virkaa tekevien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin vuosi sitten, keväällä 2023, sinkkuna asunnon Hgin Vuosaaren Kallahdesta meren ääreltä. Älyttömän tyytyväinen olen asuntoon ja etenkin sen sijaintiin. Asunto rajautuu mereen, luonnonsuojelualueen laitaan ja tie päättyy rakennukseen.
Ei siis mitenkään mahdotonta. Tietysti, jos haluaa keskustaan (mikä itselleni olisi kauhistus), niin voi olla hankalampaa....
Miten tämä muka onnistui? Kuinka paljon otit lainaa? Mistä voit olla varma, että työpaikka pysyy?
Ihmiset välttelee vuokkia, meltsua ja itä-vantaata ihan turhaan. Ihanan väljästi rakennettuja alueita joissa luonto lähellä ja huoneet kunnon kokoiset, mutta ei kelpaa, kun erilaisuus pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaaleissa voi äänestää myös pientulten ja heikommassa asemassa olevien asioita hoitavia puolueita.
Eli niitä puolueita jotka vihaa keskiluokkaa ja duunareita eli demarit,vassarit ja vihreät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin vuosi sitten, keväällä 2023, sinkkuna asunnon Hgin Vuosaaren Kallahdesta meren ääreltä. Älyttömän tyytyväinen olen asuntoon ja etenkin sen sijaintiin. Asunto rajautuu mereen, luonnonsuojelualueen laitaan ja tie päättyy rakennukseen.
Ei siis mitenkään mahdotonta. Tietysti, jos haluaa keskustaan (mikä itselleni olisi kauhistus), niin voi olla hankalampaa....
Miten tämä muka onnistui? Kuinka paljon otit lainaa? Mistä voit olla varma, että työpaikka pysyy?
Höh, eihän kukaan voi olla 100-varma siitä, että työpaikka on ja pysyy. Ainakin minulla omistusasunto on ollut siunaus lomautusten ja työttömyydenkin tapauksessa. Pankista voi klikata lyhennysvapaan päälle ja maksaa pelkän koron. Menepä sanomaan vuokraisännälle, että voiko vuokraa alentaa työttömyyden ajaksi 90%....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onnistui ostamalla. Myin vanhan asunnon, joka ei hääppönen ollut. Siitä jäi 90.000 käteen, käteistä oli säästettynä kivasti ja lainaa otin 80.000. Takaisinmaksun aloitin heinäkuussa -23 ja nyt jäljellä 70k.
Olen yrittäjä, joten siinä mielessä työpaikka säilyy. Yritys pyörinyt jo 18 v, joten en usko, että se nyt yhtäkkiä loppuisi. Sairastua tietenkin voi, mutta mitään elämässä ei voi tietää etukäteen, joten aina on riskejä olemassa.
Nyt on ihana odottaa kesää, kun luonto herää tuossa parvekkeen edessä ja seurata lahden/meren jään sulamista.
Tyytyväinen asunnonostaja
Korot on samalla tasolla kuin aikoinaan, kun ostimme tämän asunnon. Ei siis mitenkään pilvissä. Nyt asunto on velaton, ja isompi hankittaisiin jos löytyisi sopiva. Markkinat vaan on hiljaiset eikä ainakaan myyntihinnat juuri ole laskeneet, joten katsellaan. Jos on säästöjä niin nyt on hyvä aika ostaa asunto. Kannattaa toki asua pk-seudun ulkopuolella, monesta muustakin syystä kuin asuntojen hintojen takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
ASP laina. Aloitettiin säästäminen noin 30-vuotiaana ja asunto ostettiin 34-vuotiaana.
Avain sana on tuo "aloitettiin", eli ilmeisesti olet ostanut asunnon puolison kanssa.
Eri asia on yksin olevalla. Laskin joskus huvikseen laskureista, että yksin tuloillani saisin lainaa n. 30 000e, sama se paljonko säästöjä. Jos olisi puoliso jolla samat tulot, niin lainaa olisi laskurin mukaan irronnut päälle 200 000 euroa.
Kuinka surkeat tulot sinulla on? Itselläni oli bruttotulot 2000 euroa eli verojen jälkeen jäi n. 1600. Sain yksin 100 000 euron lainan 20- vuoden laina- ajalla ja ostin omakotitalon. Nykyinen tilanne tarkoittaa vain sitä että nuorten on oltava yhtä suunnitelmallista kuten meidän 80- lukulaisten vanhemmat. Silloin säästäminen aloitettiin välittömästi töihin mennessä. Kaikesta tingittiin muutamat vuodet jotta saatiin säästettyä käsiraha.
Miten olis vaikka säästäis ? Mun ystävä asui koko opiskeluajan kotona, kävi viikonloppuisin töissä, ei haitannut opiskeluja, nosti lainaa ja säästi aspia. Minä asuin pienessä kopissa jactein saman.
Asuin ekassa asunnossa vuosia ja siitä sitten eteenpäin. Mun kummityttö asuu kivassa yksiössä , maksaa 800 e vuokraa ja opintolaina menee elämiseen. Huomaatko eroa ?
Vierailija kirjoitti:
Korot on samalla tasolla kuin aikoinaan, kun ostimme tämän asunnon. Ei siis mitenkään pilvissä. Nyt asunto on velaton, ja isompi hankittaisiin jos löytyisi sopiva. Markkinat vaan on hiljaiset eikä ainakaan myyntihinnat juuri ole laskeneet, joten katsellaan. Jos on säästöjä niin nyt on hyvä aika ostaa asunto. Kannattaa toki asua pk-seudun ulkopuolella, monesta muustakin syystä kuin asuntojen hintojen takia
Orpon hallituksen jälkeen ei ole monikaan uskaltanut ostaa asuntoa. Pelkkää leikkausta tehty ja nyt odotellaan työehtojen heikennyksiä pelko rinnassa. Firmat kaatuu ja työttömyys lisääntyy, lapsiperheitä kuritetaan ja työttömyys tulee aiheuttamaan katastrofin. Korot korkealla ja pankit nihkeitä antamaan lainaa. Vielä kun nostavat ruoan ja lääkkeiden alvia ei ole varaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Kuinka surkeat tulot sinulla on? Itselläni oli bruttotulot 2000 euroa eli verojen jälkeen jäi n. 1600. Sain yksin 100 000 euron lainan 20- vuoden laina- ajalla ja ostin omakotitalon. Nykyinen tilanne tarkoittaa vain sitä että nuorten on oltava yhtä suunnitelmallista kuten meidän 80- lukulaisten vanhemmat. Silloin säästäminen aloitettiin välittömästi töihin mennessä. Kaikesta tingittiin mu
Ei mikään pankki myönnä tuollaisia lainoja yksineläjälle. Pariskunnilla kaikki tuetkin lasketaan tuloiksi, mutta yksineläjä saisi noilla tuloilla tosiaan max 40 000 lainaa asutoon jos sitäkään. Kyllä pankki katsoo itsenäisen ihmisen isoksi luottoriskiksi. Ihme satutätejä täälläkin. Menkää vaikka pesemään vessaanne.
Hankkimalla rahanarvoisen koulutuksen ja työpaikan. Pistämällä palkasta syrjään joka kuukausi ja mitoittamalla kulut tuloja pienemmäksi.
Aika monilla. Käytännössä kaikilla joilla jo on asunto mistä saa myytäessä kivat rahat uuden ostamiseen. :)
"Alle 50 henkeä työllistäviltä yrityksiltä ja organisaatioilta poistuisi työsopimuslakiin perustuva takaisinottovelvollisuus. Vanhaa työntekijää ei enää tarvitsisi ottaa uudestaan palkkalistoille samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, vaikka yrityksen taloudelline tilanne kohenisi nopeasti irtisanomisen jälkeen.
Työntekijät olisivat irtisanomissuojan suhteen ikuisella koeajalla."
https://www.pam.fi/artikkelit/hallitusohjelma-nakertaa-tyontekijan-turv…
Mun mielestä on hyvä, että kohta saa helposti irtisanoa työntekijöitä ja ottaa halvempia tilalle.
Hyvä yrittäjille.
Entä jos jäätte työttömiksi? Teillä toki on varmasti säästöjä sen varalle. Tämä on se suurin ongelma monen kohdalla, mikä voi osua kohdalle. Moni on mitoittanut menonsa työttömyyden varalle, mutta ei tällaisen ansiosidonnaisen heikennyksen.