Kuka ns. tavisihminen pystyy enää ostamaan omistusasuntoa? Hinnat järkyttävä kovia, lainakorot pilvissä, verovähennysoikeus poistui....
...varainsiirtovero on ensi vuoden alusta maksettava myös ensiasunnosta ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin vielä ns. hyvinä aikoina jäi.
Ovatko päättäjät ihan tarkoituksella blokanneet taviksilta mahdollisuuden vapautua vuokraorjuudesta? Nyt tavikset saavat rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiään koko loppuelämänsä ajan.
Vuokra-asuminen on varallisuuserojen kasvattamista.
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa on ostaa kasvukeskuksista järkevää asuntoa. Hinnat on ihan pilvissä, lainaa vaikeaa saada ja lyhennykset on suuret koska korot. Pariskunnat ehkä vielä pystyvät ostamaan mutta yksinasuvat ei.
Se on siis täysin mahdotonta, koska nyt ei ansiosidonnaista saa kuin 8 viikkoa, jonka jälkeen se tippuu lähelle peruspäivärahaa. Eikä töitä ole. On potkulsit ja konkurssit.
Nuoret eivät enää voi ostaa asuntoja eikä.hsnkkia lapsia. Näin orpo halusi. Ehkä syynä.on se, että kohta orpon kaverit saa pilkkahinnalla keskituloisten asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin olisi niin, että vuokra olisi aika lailla sama kuin omistusasunnon lainan lyhennys + yhtiövastike, joten ei ole ollut vaikea valinta tämä omistusasuminen.
Tällä hetkellä näin ei ole.
No edelleen pariskunnat voivat ostaa, mutta pitää aloittaa landemmalta tai pienemmästä....Yksin on kyllä jo haastavaa. Oi niitä aikoja kun itse ostin opiskelijana ensiasunnon Helsingistä.
Omistusanunnot ovat perheille, sinkut voi olla vuokralla ei niiden elämässä ole muutenkaan mitään pysyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin ensin 70 000 euron rivarin pätkän (3h+k+s+khh+vh) itse. Myöhemmin ostimme puolison kanssa puoliksi omakotitalon 225 000 e. Oma tontti on tässä myös, samoin rivarissa oli iso oma piha-alue. Meillä palkat kolmisen tonnia kummallakin. Hintataso täällä länsirannikon kaupungissa on näin kohtuullinen yhä edelleen. Tavikset voivat ostaa asunnon yksin tai kaksin.
Ei voi enää
Se aika on ohi.
Keskituloisilla ei ole perusturvaa ja työttömyys voi tulla koska tahansa.
Just oli juttua jossain, että 5-10 tuhatta hinnalla, saa ihan ok kuntoisia kerrostaloasuntoja jostain muuttotappiokunnista.
Tuohan on monelle alle vuoden vuokra, että jo yhdessä vuodessa maksaa itsensä takaisin ja sitten alkaa se "vuokraton, helppo elämä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaleissa voi äänestää myös pientulten ja heikommassa asemassa olevien asioita hoitavia puolueita.
Muistattehan anekdootin miehestä ja kalastamisesta?
Siinä sanottiin jotenkin näin, "Anna miehelle kala, ruokit miehen päivän. Opeta mies kalastamaan, niin ruokit hänet loppuelämäksi".
Nämä puolueet joihin luultavasti viittaat varastavat kalastajien kalat ja vielä peräti estävät osaa ihmisistä kalastamasta. Mutta onneksi ei synny kenellekään ylijäämää kaloista, vaan kaikki ovat yhtä nälkäisiä. Ja se on reilua se.
Paitsi tietenkin puolue-eliitillä pitää olla fisut hyvin.
Mutta se on tietenkin ihan eri asia.
Suomessa opetetaan jokainen kalastamaan ihan ilmaisesti. Jotkut vain kieltäytyvät kalastamasta ja vaativat, että muut kalas
Ylimielistä työttömiä ja heikommassa olevia solvaavaa tekstiä taas.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostamassa, ja ostan heti kun kauppa alkaa hieman piristymään. Tässä tilanteessa kun ei huvita alkaa myymään omaa.
Tämä tapahtuu kun hallitus vaihtuu ja kansa alkaa luottaa tulevaisuuteen. Tarvitaan myös keskituloisilla säällinen ansiosidonnainen eli perusturva.
8 viikkoa ei tähän riitä, vaan aduntovelkaiset menettävät asuntonsa.
Ajatelkaa positiivisesti. Ennen, kun meillä oli korkojen verovähennysoikeus, makselitte muiden palatseja omasta pussistanne. Se vasta hanurista olikin.
Omilla vanhemmilla oli 80-luvulla parhaimmillaan asuntolainan korko yli 10%.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri juuri osti omakotitalon yksin ja on pelkkä duunari.
Duunari voi ansaita paremmin kuin akateeminen, ja paljon ratkaisee sekin, on saatu iso perintö tai onko tiedossa sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tavoite onkin se, että valtaosa ihmsistä asuisi asuntosijoittajien omistamissa vuokra-asunnoissa.
Häkämies-Orpo-Purran hallitus haluaa tehdä Suomesta taas luokkayhteiskunnan.
Minä ainakin pystyin ja mielestäni olen ihan tavallinen ihminen. Velkaa on nyt vähän alle 200.000 yhdessä puolison kanssa. Aikanaan säästettiin pesämunaksi noin 50k alkaen ihan opiskeluajoista. Sillä ostettiin eka kaksio pienellä velalla ja myöhemmin kasvatettiin lainaa ja ostettiin okt.
Eletään suht säästeliäästi, mutta mahdutetaan myös huveja elämää silloin tällöin. En kaipaa verohelpotuksia, ei valtion tehtävä ole maksaa minun korkojani. Täysin oikea linja nykyhallituksella.
Itse ostin vuosi sitten, keväällä 2023, sinkkuna asunnon Hgin Vuosaaren Kallahdesta meren ääreltä. Älyttömän tyytyväinen olen asuntoon ja etenkin sen sijaintiin. Asunto rajautuu mereen, luonnonsuojelualueen laitaan ja tie päättyy rakennukseen.
Ei siis mitenkään mahdotonta. Tietysti, jos haluaa keskustaan (mikä itselleni olisi kauhistus), niin voi olla hankalampaa....
Tämä on päättäjien harjoittamaa taloudellista väkivaltaa kansaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin olisi niin, että vuokra olisi aika lailla sama kuin omistusasunnon lainan lyhennys + yhtiövastike, joten ei ole ollut vaikea valinta tämä omistusasuminen.
Tällä hetkellä näin ei ole.
Riippuu ihan siitä miten on sen lainansa järjestänyt. Tietenkin jos se kuukausittain pankille maksettava summa nousee ja laskee korkotason myötä niin moni matalan korkotason aikana lainansa ottanut maksaa nyt paljon enemmän. Mutta jos on ottanut tasaerälainan niin ei se kuukausimaksu muutu mihinkään vaan vain laina-aika elää korkotason mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
ASP laina. Aloitettiin säästäminen noin 30-vuotiaana ja asunto ostettiin 34-vuotiaana.
Avain sana on tuo "aloitettiin", eli ilmeisesti olet ostanut asunnon puolison kanssa.
Eri asia on yksin olevalla. Laskin joskus huvikseen laskureista, että yksin tuloillani saisin lainaa n. 30 000e, sama se paljonko säästöjä. Jos olisi puoliso jolla samat tulot, niin lainaa olisi laskurin mukaan irronnut päälle 200 000 euroa.
Tämä on tietysti aivan höpöhöpöä, koska on aivan sama haetko lainaa yksin vai kaksin, tulot ja vakuudet ratkaisevat mahdollisen lainan määrän, ei hakijoiden määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
ASP laina. Aloitettiin säästäminen noin 30-vuotiaana ja asunto ostettiin 34-vuotiaana.
Avain sana on tuo "aloitettiin", eli ilmeisesti olet ostanut asunnon puolison kanssa.
Eri asia on yksin olevalla. Laskin joskus huvikseen laskureista, että yksin tuloillani saisin lainaa n. 30 000e, sama se paljonko säästöjä. Jos olisi puoliso jolla samat tulot, niin lainaa olisi laskurin mukaan irronnut päälle 200 000 euroa.
Tämä on tietysti aivan höpöhöpöä, koska on aivan sama haetko lainaa yksin vai kaksin, tulot ja vakuudet ratkaisevat mahdollisen lainan määrän, ei hakijoiden määrä.
Kyllä sillä toisella maksajalla on merkitystä, on ihan eri asia maksaa asuntolainaa kaksin kuin yksin. En olisi millään pystynyt silloinkaan "hyvinä" aikoina yksin ostamaan edes sitä käpäistä yksiötä ensi asunnokseni. Siinä asuttiin sitten kolmestaan, ja lopulta saatiin se laina maksettua ja sitten uutta lainaa kaksioon. Aina on mahdollista, että tulee ero tai toinen maksaja sairastuu tai joutuu työttömäksi, niin silti olisi niistä lainoista selvittävä.
Kyllähän tämä lama menee vielä todennäköisesti ohi ja lainan korot ainakin hieman laskevat.
Nyt voi koettaa löytää halvempi vuokra-asunto ja säästää pääomaa sitä asunnon ostoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin ensin 70 000 euron rivarin pätkän (3h+k+s+khh+vh) itse. Myöhemmin ostimme puolison kanssa puoliksi omakotitalon 225 000 e. Oma tontti on tässä myös, samoin rivarissa oli iso oma piha-alue. Meillä palkat kolmisen tonnia kummallakin. Hintataso täällä länsirannikon kaupungissa on näin kohtuullinen yhä edelleen. Tavikset voivat ostaa asunnon yksin tai kaksin.
Ei voi enää
Se aika on ohi.
Keskituloisilla ei ole perusturvaa ja työttömyys voi tulla koska tahansa.
On perusturva, mutta sitä ei jaeta omaisuuden kasvattamiseen, vaan toimeentuloon.