Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka ns. tavisihminen pystyy enää ostamaan omistusasuntoa? Hinnat järkyttävä kovia, lainakorot pilvissä, verovähennysoikeus poistui....

Vierailija
16.10.2023 |

...varainsiirtovero on ensi vuoden alusta maksettava myös ensiasunnosta ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin vielä ns. hyvinä aikoina jäi.

Ovatko päättäjät ihan tarkoituksella blokanneet taviksilta mahdollisuuden vapautua vuokraorjuudesta? Nyt tavikset saavat rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiään koko loppuelämänsä ajan.

Vuokra-asuminen on varallisuuserojen kasvattamista.

Kommentit (946)

Vierailija
421/946 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa asuntojen hinnat ovat laskeneet jos huomioidaan myös tulojen kasvu. Tämä on helppo todistaa kun tiedot keskihinnoista ja keskipalkoista löytyy helposti netistä:

- 15 vuotta sitten (vuonna 2012) mediaanipalkka oli 2853€ ja osakehuoneiston keskihinta 2125€/m2. 

Toisin sanoen 50m2 asunnon hinta vastasi 15v sitten keskimäärin 37 kuukauden bruttopalkkaa. 

- Viime vuonna asuntojen keskihinta per neliö oli 2067€/m2 ja keskipalkka Suomessa 3822€. 

Toisin sanoen, 50m2 asunnon keskihinta vastasi viime vuonna keskimäärin 27kk:n bruttopalkkaa.

15 vuotta sitten sinun olisi siis pitänyt tehdä kolmannes enemmän töitä kuin tänä päivänä ostaaksesi kaksion. 

Jos katsotaan pelkästään pääkaupunkiseudun hintoja (jotka ovat nousseet nopeammin kuin muualla Suomessa) niin 15v sitten sait 50m2 asunnon 59kk:n bruttopalkalla, ja viime vuonna vastaavan asunnon ostoon tarvittiin vain 54kk:n bruttopalkka.

Eli myös pääkaupunkiseudulla asunnot ovat tuloihin nähden halventuneet viimeisen 15v aikana.  

Ennen kuin kommentoit ettei pidä paikkaansa, niin kannattaa käydä tarkistamassa faktat.  

Vierailija
422/946 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän minua hämmentää se, että jollaoin on varaa asua vuokralla isommassa asunnossa. Meilläpäin, pikkupaikkakunnalla kerrostalokolmion vuokra on n. 1000 e / kk + vesimaksut ja sähkölasku (joka on toki pieni kerrostalossa). Itse asun rivitalokolmiossa, omistusasunnossa ja ei mene noin paljoa kuukaudessa: yhtiövastike + lainanlyhennys + sähkölasku + vesimaksu.

Ja minä maksan koko ajan lainaa pois, enää on noin puolet asunnon nykyhinnasta velkaa, joten jotain omaisuuttakin on jo kertynyt ja kun jään eläkkeelle, niin olen velaton. Ostan sitten pienemmän asunnon kerrostalosta velattomana ja makselen vain 200-300 e kk yhtiövastiketta + vesimaksua + sähkölaskua.

Toista se on täällä Helsingissä. Minulla on edullinen vuokra: maksan pienestä perheasunnosta noin 900 euroa kuukaudessa. Asuinalueellani toteutuneet myyntihinnat ovat luokkaa 4000e/m2 (Helsingin hinnoissa maltillinen) ja samanikäisissä taloissa hoitovastikkeet 5,5-5,70e/m2.

Vastaavanlaisessa omistusasunnossa asumiseen menevät kuluni olisivat siis 600-700 euroa nykyistä korkeammat. Tuon rahan voin sijoittaa, jolloin kaikki säästöni eivät ole seinissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/946 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse asiassa asuntojen hinnat ovat laskeneet jos huomioidaan myös tulojen kasvu. Tämä on helppo todistaa kun tiedot keskihinnoista ja keskipalkoista löytyy helposti netistä:

- 15 vuotta sitten (vuonna 2012) mediaanipalkka oli 2853€ ja osakehuoneiston keskihinta 2125€/m2. 

Toisin sanoen 50m2 asunnon hinta vastasi 15v sitten keskimäärin 37 kuukauden bruttopalkkaa. 

- Viime vuonna asuntojen keskihinta per neliö oli 2067€/m2 ja keskipalkka Suomessa 3822€. 

Toisin sanoen, 50m2 asunnon keskihinta vastasi viime vuonna keskimäärin 27kk:n bruttopalkkaa.

15 vuotta sitten sinun olisi siis pitänyt tehdä kolmannes enemmän töitä kuin tänä päivänä ostaaksesi kaksion. 

Jos katsotaan pelkästään pääkaupunkiseudun hintoja (jotka ovat nousseet nopeammin kuin muualla Suomessa) niin 15v sitten sait 50m2 asunnon 59kk:n bru

Onko sun mielestä nyt vuosi 2027, melkoisen etunojan oot ottanut. 

Vierailija
424/946 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän minua hämmentää se, että jollaoin on varaa asua vuokralla isommassa asunnossa. Meilläpäin, pikkupaikkakunnalla kerrostalokolmion vuokra on n. 1000 e / kk + vesimaksut ja sähkölasku (joka on toki pieni kerrostalossa). Itse asun rivitalokolmiossa, omistusasunnossa ja ei mene noin paljoa kuukaudessa: yhtiövastike + lainanlyhennys + sähkölasku + vesimaksu.

Ja minä maksan koko ajan lainaa pois, enää on noin puolet asunnon nykyhinnasta velkaa, joten jotain omaisuuttakin on jo kertynyt ja kun jään eläkkeelle, niin olen velaton. Ostan sitten pienemmän asunnon kerrostalosta velattomana ja makselen vain 200-300 e kk yhtiövastiketta + vesimaksua + sähkölaskua.

Toista se on täällä Helsingissä. Minulla on edullinen vuokra: maksan pienestä perheasunnosta noin 900 euroa kuukaudessa. Asuinalueellani toteutuneet myyntihinnat ovat luokkaa 4000e/m2 (Helsingin hinnoissa maltillinen)

Itse sijoitin seiniin pääkaupunkiseudulla ja olen erittäin tyytyväinen. 

15v sitten otettu 400000 laina on ollut erittäin matalakorkoista, keskimäärin selvästi alle 1%, ja asunnon arvonnousu on ollut noin 2% vuodessa. 

Vuositasolla tämä tarkoittaa että olen maksanut:

- korkoja 3500€

- lyhentänyt lainaa noin 12000€

Ja toisaalta omaan taseeseen on jäänyt:

- lainan lyhennys eli 12000€

- arvonnousu 8000€

Asuntolainan lyhennykseen ja korkoihin vuoden aikana maksettu raha on siis tuottanut noin 30% vuodessa. 

Kun keskiverto osakesijoitus tuottaa vain 6-7% niin on vaikea keksiä miksi seiniin sijoittaminen olisi sitä huonompi vaihtoehto kun tuottoa on tullut viisinkertainen määrä. 

Vierailija
425/946 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kantaväki vähenee jatkuvasti ja nopeammin.

gig

Vierailija
426/946 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on halvat asunnot mutta karmeat  asumiskulut.

Il

Vierailija
427/946 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan pelkästään pääkaupunkiseudun hintoja (jotka ovat nousseet nopeammin kuin muualla Suomessa) niin 15v sitten sait 50m2 asunnon 59kk:n bru

otit varmasti laskelmissasi huomioon elinkustannusten nousun sekä verotuksen kovenemisen tulojen kasvun myötä. Idiootti

Vierailija
428/946 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut laskevat, että laittavat mieluummin sen 300 000 € sijoituksiin kuin asuntoon, mutta kuinka moni tällaisista ihmisistä muistaa, että menee aika helkkarin pitkään ennen kuin heillä on tuollainen summa säästössä?

Kun maksaa vuokraa, säästöä kertyy tosi hitaasti eli menee vuosikymmeniä ennen kuin alkaa saamaan edes jotain tuottoa säästölle. Siinä ajassa - ja sen jälkeenkin - ehtii työntämään vuokraisännän taskuun kymmeniätuhansia ja taas kymmeniä tuhansia rahaa.

Omistusasunnon tapauksessa lyödään heti esim. 300 000 € sijoituksiin ja merkittävänä bonarina on se, että silloin säästyy vuokranmaksulta.

Vierailija
429/946 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäsne remontit oletko laskenut  ne taseeseesi, jos arvonnousu on plussaa ja remontit miinusta?

Vierailija
430/946 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin alat keskihinnoista jauhamaan, tarkista hinnat kaupunkien keskustoista, jonka jälkeen syrjäkyliltä. Ja joo, sen yksiön muuttotappiokunnasta saa nykyään alle 10 000 eurolla, et saanut 15 vuotta sitten joten keskihintasi on keskimäärin kusetusta.

Vierailija
431/946 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän talosta saa asunnon muutamalla kymppitonnilla! Ja vastikekin on pari sataa. Kulut tosin nousevat  kun putkiremontti on tulossa, mutta siinä saumassa asunnon voi saada vielä halvemmalla. Ei ole pakko ostaa kallista. Vai onko?

Vierailija
432/946 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myynnissä Savonlinnassa hirsinen omakotitalo:

Hinta

40 000 €

Koko

230 / 260 m

Rakennusvuosi

1987

Oma tontti 5290 

Onko kallista?

Vierailija
433/946 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toista se on täällä Helsingissä. Minulla on edullinen vuokra: maksan pienestä perheasunnosta noin 900 euroa kuukaudessa. Asuinalueellani toteutuneet myyntihinnat ovat luokkaa 4000e/m2 (Helsingin hinnoissa maltillinen)

Asuntolainan lyhentämiseen käytettävä summa EI OLE kulu. Kyseinen summa vain siirtyy tililtäsi (käyttötili) toiselle tilillesi (lainatili). Käyttötilin summa putoaa, mutta vastaavasti lainatilin summa kasvaa saman verran. Kun olet siirtänyt tililtäsi tarpeeksi rahaa toiselle tilillesi, asuntolaina on hoidettu - ja hups: Omistat velattoman asunnon tai talon. :D

Vierailija
434/946 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myynnissä Savonlinnassa hirsinen omakotitalo:

Hinta

40 000 €

Koko

230 / 260 m

Rakennusvuosi

1987

Oma tontti 5290 

Onko kallista?

Kannattaa ostaa uudempi talo. Se on kalliimpi ostaa, mutta paaaljon halvempi lämmittää. Muistakaa, että talo tarvitsee maksaa vain kerran, mutta lämmityslaskua koko loppuelämä.

Vierailija
435/946 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen tavoite onkin se, että valtaosa ihmsistä asuisi asuntosijoittajien omistamissa vuokra-asunnoissa.

Orpollakin on sijoitus asuntoja. Eli tässä syy.

Vierailija
436/946 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pystyisin ostamaan omistusasunnon helposti, koska on tämä vanha velaton myytäväksi. Vaan eipä ole tarvetta vaihtaa.

Ostin siis asuntoni ajoissa. Silloin, kun niitä sai vielä järjelliseen hintaan ja korot olivat nollassa. :)

Vierailija
437/946 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että korkojen nousu laskee asuntojen hintoja. No näin joskus käykin, että asunnon saa silloin halvemmalla. Valitettavasti korkoihin menee rahaa paljon enemmän kuin mitä säästi ostohinnassa eli kalliimmaksi tulee. :(

Tietysti jos osaa ostaa korkean korkokauden lopussa niin saa vielä edullisella hinnalla ja tarvitsee maksaa vain vähän aikaa kovaa korkoa, mutta käytännössä silloin on taantuma syvimmillään eikä kukaan uskalla ostaa mitään. Ja hinnat tahtovat ampua takaisin ylös, kun korot hiemankin laskevat.

Tyttäreni on kiinteistövälittäjä ja hän tietää, että valtaosa asuntokaupoista tehdään korkeiden hintojen aikana.

Vierailija
438/946 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ryntäävät asuntokaupoille, kunhan hinnat ensin nousevat. :D

Vierailija
439/946 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu urasuunnittelusta ja varallisuudenhallinnasta.

Vierailija
440/946 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemissä ostetaan ilman lainaa. 

Monessa muussakin paikassa.  Pieni tupa ja perunamaa. Mitä sitä muuta tarvitsee varsinkaan eläkeläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi