HS: Suomessa gynekologia tarvitsevat on jätetty yksityisen terveydenhuollon varaan
Tämän päivän Helsingin sanomissa uutinen siitä, kuinka gynekologia tarvitsevat ja gynekologisista vaivoista kärsivät eivät saa hoitoa julkisen terveydenhuollon kautta.
Ihmiset ovat epätasa-arvoisessa asemassa hoitoon pääsyssä ja julkista terveydenhuoltoa käyttävät eivät saa tarvittavia diagnooseja ja hoitoja.
Millaisia kokemuksia sinulla on? Onko sinulla rahaa käyttää yksityisiä lääkäripalveluita?
Kommentit (86)
Terveyskeskus lähettää eteenpäin heti, jos on reumaa tai muuta ja on seurannat säännöllisesti.
Jos on gynekologinen vaiva niin erikoislääkärille ei noin vain pääse. On hyvin vaihtelevaa että saako hoitoa vai ei. Seurantaa ei varmasti saa.
Minä sain endometrioosiini hoitoa julkiselta puolelta, tosin kun se oli 20 vuotta ensin diagnosoitu stressivatsaksi...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Perusterveydenhuollossa ei edes ole gynekologeja töissä, joten ei mitään mahdollisuutta saada esim. hormonikorvaushoitoa sitä kautta.
Tk lääkäri voi määrätä. Ja jos on aihetta, saa lähetteen gynen polille. Aivan kuten kaikissa muissakin sairauksissa.
Ei muuten määrää, koska et saa edes aikaa tk-lääkärille pelkkien vaihdevuosioireiden perusteella. Ajanvarauksessa kehoittavat menemään yksityiselle. Lisäksi hormonikorvaushoidon aloittaminen vaatii sisätutkimuksen ja ultran, sitä ei tk-lääkäri tee.
Monta kertaa otettu terveyskeskuksessa puheeksi se, ettei minulla ole kuukautisia (olen alle 40, syöpähoidot joitakin vuosia sitten) ja että asia olisi hyvä tarkistaa. Aina mittavat konsultaatiopyynnön gynelle, josta tulee sama vastaus. Jos vaihtariongelmat vaivaa, hae masennuslääkkeet apteekista. Ei mitata hormonitasoja, ei ultrata, ei tutkita. Välillä tarjotaan papaa, miten ihmeessä sekin tuota asiaa sitten selvittäisi…
Papa ja rinnat seulonnassa, hormonien uusiminen käy automaattisesti omakannan kautta. Tarkastuksessa olen käynyt yksityisellä, viimeksi meni muutama vuosi taukoa, suositus kuulemma gynen mukaan 2 vuotta.
Ei ole varaa. Menen päivystykseen jos meinaa joku kysta puhjeta tai tulee muuta akuuttia gynekologista vaivaa.
Vierailija wrote:
Jos feministit päättäisivät miehet eivät pääsisi edes lääkäriin.
Se voisi olla tasa-arvon nimissä ihan perusteltua näin vaihteeksi.
Vierailija wrote:
Kyllä tk-lääkärit tutkii ja hoitaa monenlaisia gynekologisia vaivoja.
Itse olen aina saanut avun terveyskeskuksessa.
Ultrataanko terveyskeskuksessa? Sekin on usein tarpeen
Vierailija wrote:
Onko mitään asiaa missä naiset ei ainakin yritä siirtää omia maksujaan muiden hoidettavaksi?
Miehetkö maksavat eturauhasvaivansa omasta pussistaan?
Vierailija wrote:
Näin on.
Urologille pääset kyllä, gynelle et.
Omalääkärini koitti tehdä lähetteen papakokeeseen, eipä onnistunut. Sinne ei kuulemma pääse helpolla ilman että kutsuvat. Kokenut lääkäri repi tukkaa päästään.
Miksi lähete? Minulla ainakin omalääkäri on aina ottanut itse näytteen sen sijaan, että olisi lähettänyt muualle. Samallahan sen ottaa, kun tutkii emätintä.
Olen tk-lääkäri. Toki omassa työpaikassani on pulaa ihan kaikesta, mutta en tunnista, että gynen asioista olisi sen enempää kuin muusta. Omassa työpaikassani on 2-3 lääkäriä, jotka tekevät gynen ultraa ja ottavat esim. pipelleä, samat henkilöt hoitavat ehkäisyneuvolaa ja äitiysneuvolaa. Jos osaaminen TK:ssa loppuu, lähetetään erikoissairaanhoitoon ja kokemukseni mukaan esh vetää vastaavasti kuin muillakin aloilla.
Ei ole koskaan ollut varaa yksityiselle gynelle. Kovin on epätasa-arvoista nykyään terveydenhoito.
Erittäin totta! Yksityiselle pitää mennä, jos jotain tarvetta on.
Kokemukseni mukaan yksityisellä gynekologilta saa yleensä myös oikeasti palvelua, asiakasta uskotaan ja siellä halutaan ratkaista potilaan ongelma, eikä sanota vaan että ei sua mikään vaivaa, syö buranaa.
1. Jotkut jättävät ilmaiset seulonnat käyttämättä. Typeryyttä!
2. Työterveyskään ei enää tue gynegologisia tutkim. yms. Joten itse maksettava.
2.2.Vai kelanko olisi tämäkin päivääkään työtä tehneille kustannettava?!!
3. Jätä yhden illan painot pois. Käytä kondomia.
Luullaan, että apteekki, lääkäri, resepti, gyne on "jälkiehkäisyä". Kunhan napsii tabuja, pysyy hyppykuppa loitolla. Ei se niin mene.
Samoin yhtäänkin vaikeammat kilpirauhaspotilaat jätetään julkisella hoitamatta. Osaaminen loppuu. Ja puhun ihan yliopistosairaalastakin.
Ja sitten itketään, kun syntyvyys laskee.
Kävin yksityisesti gynekologilla. Sisätutkimus ja ultra 300 euroa. Kallista on.
Olen kohta 50. En ole koskaan käynyt gynekologilla.
Ei ole rahaa.
Monilla ei ole rahaa.
gynekologi suosittelee että tulee uudestaan parin vuoden kuluttua. Ei toteudu monella.
Kyllä psykiatrille pääsee julkisella.