HS: Suomessa gynekologia tarvitsevat on jätetty yksityisen terveydenhuollon varaan
Tämän päivän Helsingin sanomissa uutinen siitä, kuinka gynekologia tarvitsevat ja gynekologisista vaivoista kärsivät eivät saa hoitoa julkisen terveydenhuollon kautta.
Ihmiset ovat epätasa-arvoisessa asemassa hoitoon pääsyssä ja julkista terveydenhuoltoa käyttävät eivät saa tarvittavia diagnooseja ja hoitoja.
Millaisia kokemuksia sinulla on? Onko sinulla rahaa käyttää yksityisiä lääkäripalveluita?
Kommentit (86)
Miksi pitää sanoa ihmiset kun kyse on NAISISTA. NAISILLA ei ole oikeutta Suomessa terveydenhuoltoon siltä osin mitä tarvitsevat ja tästä on saatu muistutus myös kansainvälisiltä toimijoilta
Kyllä tk-lääkärit tutkii ja hoitaa monenlaisia gynekologisia vaivoja.
Itse olen aina saanut avun terveyskeskuksessa.
Joo, ei saa aikoja gynelle eikä minnekään muuallekaan.
Olen odottanut lääkärin aikaa jo 2kk, mutta ei mitään tapahdu...
Jos feministit päättäisivät miehet eivät pääsisi edes lääkäriin.
Vierailija wrote:
Meillä saa maksusitoumuksen yksityiselle ja omaa maksettavaa jää muutama kymppi.
Pelkkä estrogeeni-reseptin uusiminen maksoi minulle yli 180 euroa. Sitä edellisen kerran, kun tehtiin perustutkimus, tutkittiin rinnat ja laitettiin kierukka, meni 850 euroa.
Vierailija wrote:
Perusjuttuja kyllä kaikki osaa hoitaa, tyyliin vuotohäiriöt, vaihdevuosivaivat tai tulehdukset, mutta kuten tuossa jutussakin sanottiin, niin muissa jutuissa yleislääkärien perehtyneisyys gynejuttuihin vaihtelee, samoin käytössä oleva tutkimus- ja hoitovälineistö. Ei ole välttämättä esim. ultralaitetta, välineitä näytteen ottoon kohdun limakalvolta tms.
Joku toimittajankuvatus taas kalastelee kirjoitettavaa. Aihe on tärkeä mutta tämä ei ole oikea tapa.
PTHYI!
Näin on.
Urologille pääset kyllä, gynelle et.
Omalääkärini koitti tehdä lähetteen papakokeeseen, eipä onnistunut. Sinne ei kuulemma pääse helpolla ilman että kutsuvat. Kokenut lääkäri repi tukkaa päästään.
Esim. kohdunkaulan syöpä on tunnistettavissa ainoastaan seulonnassa. Jos ei ole varaa gynelle, ei pääse seulontaan.
Voiko julkiselta puolelta saada lähetteen yksityiselle?
Perusterveydenhuollossa ei edes ole gynekologeja töissä, joten ei mitään mahdollisuutta saada esim. hormonikorvaushoitoa sitä kautta.
Vierailija wrote:
Esim. kohdunkaulan syöpä on tunnistettavissa ainoastaan seulonnassa. Jos ei ole varaa gynelle, ei pääse seulontaan.
Voiko julkiselta puolelta saada lähetteen yksityiselle?
Höpö höpö. Papa koe otetaan labrassa ja seulonnat on 5 v välein.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Perusjuttuja kyllä kaikki osaa hoitaa, tyyliin vuotohäiriöt, vaihdevuosivaivat tai tulehdukset, mutta kuten tuossa jutussakin sanottiin, niin muissa jutuissa yleislääkärien perehtyneisyys gynejuttuihin vaihtelee, samoin käytössä oleva tutkimus- ja hoitovälineistö. Ei ole välttämättä esim. ultralaitetta, välineitä näytteen ottoon kohdun limakalvolta tms.
Ultralaitteet on vuosien aikana hävitetty terveyskeskuksista täysin. Minulla on nyt papa aika seulontaan 30km päähän. Tk on tuossa 1km päässä. Viimeksi se tehtiin jossain tk:n kellarin perällä, mutta nyt on ostettu yksityiseltä. Ja halvaksi tulee. Kunhan sote saadaan oikein käytiin niin seuraavaksi värkkiäni ronklataan varmaan 500km päässä.
Kuka sen kokeen ottaa. Gynekö? Yksityisellä?
Vierailija wrote:
Perusterveydenhuollossa ei edes ole gynekologeja töissä, joten ei mitään mahdollisuutta saada esim. hormonikorvaushoitoa sitä kautta.
Tk lääkäri voi määrätä. Ja jos on aihetta, saa lähetteen gynen polille. Aivan kuten kaikissa muissakin sairauksissa.
Vierailija wrote:
Kuka sen kokeen ottaa. Gynekö? Yksityisellä?
Sairaanhoitaja. Ei siihen gyneä vaivata.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tarvittsaa saa lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Totta. Mutta sama koskee lähes kaikkia erikoislääkäreitä. Psykiatrille on esimerkiksi myös hyvin vaikea päästä.
haetaanko tässä nyt jotain seksismikulmaa? Ei julkiselta ole saanut mitään hoitoa pitkään aikaan.