Miksi silmälasit täytyy maksaa itse?
Silmälasit on monille yhtä tarpeellinen apuväline kuin pyörätuoli tai rollaattori joillekin muille. Miksi siis silmälasit täytyy maksaa kokonaan itse? Ja turha tulla inttämään, että lasithan saa muutamalla kympillä. Jotkut saa, muttei todellakaan kaikki! Esim. mulla on linsseissä paljon muutakin kuin miinusta, joten puhutaan kymppien sijaan satasista - vaikka halvimpiin mahdollisiin kehyksiin laitetaan halvimmat mahdolliset pullonpohjalinssit. Sitä paitsi näköni huononee koko ajan, joten uudet lasit on pakko ostaa 1-2 vuoden välein jotta pysyisin työ- ja toimintakykyisenä. Miksei yhteiskunta tule yhtään vastaan?
Kommentit (174)
Vierailija wrote:
Olen pian 78v ikäihminen ja ostanut useat silmälasit netistä,
Kaikki onnistuneita hankintoja. Aiemmin maksoin jopa liki 1000e yksistä silmälaseista, nyt olen saanut jopa alle satasella lukulasit ja usein kahdet ja vielä aurinkolasit voimakkuuksilla.
Reseptin mukaan olen tilannut.
Viestisi kuuluu samaan sarjaan kuin sekin, että minä hankin Nisseniltä kolmet lasit 29 eurolla - kahdet itselleni ja yhdet kaverille. Hieno homma mulle ja etenkin kaverilleni, joka sai toimivat lasit (rumat pullonpohjat varalaseiksi) ihan ilmaiseksi! Sama tarjous taitaa olla voimassa nytkin ympäri Suomen, joten siitä vaan halvoille lasiostoksille kaikki köyhät ja pihit jotka pärjää varastovoimakkuuksilla. Kaikki ei pärjää, ja heidän on pakko maksaa enemmän.
Vierailija wrote:
Ap:n kysymyksen voi ilmaista myös lyhyemmin:
”Miksette te muut maksa minun menojani?”
ihmisiltä aina unohtuu että se ns yhteiskunta tai valtio tarkoittaa sitä naapuria, työkaveria, vanhaa äitiä, ex tyttö tai poikaystävää ja kadulla vastaan tulevaa tuntematonta.
Kysy heiltä paljonko he haluaisivat sinun laseistasi maksaa, ja kerro samalla paljonko itse olet valmis maksamaan heidän silmälaseistaan.
Kehottaisit ennemmin kysymään, maksaisitko mieluummin silmälasit kaikille niitä tarvitseville vai työkyvyttömyyseläkkeen niille jotka ei näe tehdä töitä ilman laseja, henkilökohtaisen avustajan niille jotka ei pärjää arjessakaan ilman laseja ja kaikki suorat ja epäsuorat kustannukset, jotka aiheutuu huonosti näkevien ihmisten syrjäytymisestä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ihmisiltä aina unohtuu että se ns yhteiskunta tai valtio tarkoittaa sitä naapuria, työkaveria, vanhaa äitiä, ex tyttö tai poikaystävää ja kadulla vastaan tulevaa tuntematonta.
Kysy heiltä paljonko he haluaisivat sinun laseistasi maksaa, ja kerro samalla paljonko itse olet valmis maksamaan heidän silmälaseistaan.
Kehottaisit ennemmin kysymään, maksaisitko mieluummin silmälasit kaikille niitä tarvitseville vai työkyvyttömyyseläkkeen niille jotka ei näe tehdä töitä ilman laseja, henkilökohtaisen avustajan niille jotka ei pärjää arjessakaan ilman laseja ja kaikki suorat ja epäsuorat kustannukset, jotka aiheutuu huonosti näkevien ihmisten syrjäytymisestä?
Itse en ole ikinä nähnyt tehdä töitä ilman silmälaseja, tällä hetkellä on likinäköä, ikänäköä, hajataittoa, puutoksia näkökentässä yms mukavaa. Laseja käyttänyt ala-asteelta asti. Ei ole silti KOSKAAN tullut 25v työuran aikana mieleen että jonkun muun pitäisi maksaa silmälasini. Ei edes silloin kun tein pätkätöitä siivoojana ja tarjoilijana ja ansiot eivät ikinä meinanneet riittää vuokraan ja kuluihin. Onhan yhteiskunta maksanut kaikki muut silmävaivojeni tutkimus- ja hoitokulut.
Silmälasien tarve ei ole työkykyä rajoittava sairaus varsinkaan sillä 99.5%:lla silmälasien käyttäjistä joilla on normaalia liki- tai kaukonäköisyyttä.
Jos ei pysty itse elättämään itseään ja kustantamaan perustarpeita (kuten silmälasit) niin voi hakea KELA:sta toimeentulotukea tms. Parempi ratkaisu on kuitenkin miettiä miten saisi elämänsä järjesteltyä niin että tulisi omillaan toimeen.
Yhtä hyvin voisi argumentoida että monella suomalaisella auto on välttämätön että pääsee töihin joten kai autot pitäisi maksaa verorahoista vai aletaanko antamaan työkyvyttömyyseläkettä kaikille joilla ei ole varaa (tai halua) ostaa autoa?
No kenen ne sitten pitäisi maksaa?? Naapurinko?
Vierailija wrote:
Opiskelijana joudun ottamaan opintolainaa, jotta pystyisin ostamaan lasit.
Tämä on kaikkein käsittämättömintä, että Suomessa on yksi ihmisryhmä joka pakotetaan maksamaan terveytensä ja toimintakykynsä kannalta välttämättömiä menoja lainarahalla. Muut saa sellaisia hankintoja varten toimeentulotukea, jos rahat loppuu kesken vaikka eläisi niukasti, mutta opiskelijat pakotetaan nostamaan jopa kymmenien tuhansien eurojen velat.
Minäkin olen tilannut netistä useita kertoja silmälasit ja erilaisilla lisillä. Monitehoja, lukulaseja , aurinkolaseja jne.
Olisin maksanut niistä ns normisilmälasiliikkeistä moninkertiaset hinnat. Ennen ostin mm instrumenriumilta jne...
Kehykset onnistuneet myös. Sankoja voi säätää itse kun varovasti lämmittämisen jälkeen muotoilee.
En osta enää muualta kuin nettiliikkeistä, ja niissä on valinnanvaraa ja valikoiman varaa. Tuore resepti on jälleen käytössä.
Vierailija wrote:
Minäkin olen tilannut netistä useita kertoja silmälasit ja erilaisilla lisillä. Monitehoja, lukulaseja , aurinkolaseja jne.
Olisin maksanut niistä ns normisilmälasiliikkeistä moninkertiaset hinnat. Ennen ostin mm instrumenriumilta jne...
Kehykset onnistuneet myös. Sankoja voi säätää itse kun varovasti lämmittämisen jälkeen muotoilee.
En osta enää muualta kuin nettiliikkeistä, ja niissä on valinnanvaraa ja valikoiman varaa. Tuore resepti on jälleen käytössä.
Hyvä kun olet löytänyt itsellesi sopivan keinon säästää, mutta ymmärrätkö lainkaan, että moni muu ei yksinkertaisesti saa netistä itselleen sopivia laseja (ainakaan edulliseen hintaan)?
Kun täällä nyt on kehuttu silmälasien nettikauppoja pariinkin kertaan, kertokaapa yksikin nettikauppa josta saa esim. prismalasit halvalla! Vai onko sellaista lainkaan?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulla on ihan vaan normaalia kaukonäköä (n. -7,5), mutta en todellakaan pystyisi tekemään töitä ilman silmälaseja. En näkisi tietokoneen näyttöä tai jos olisin vaikka hoitoalalla niin en edes tunnistaisi potilaita saati näkisi lukea että annan heille oikeat lääkkeet. Näkisin jopa turvallisuusriskinä sen jos minun pitäisi tehdä töitä tai edes liikkua ihmisten ilmoilla noin vajaalla näkökyvyllä. Minä olen ihan kykenevä itse hankkimaan silmälasini, mutta kysymys kuuluukin mielestäni että onko se reilua? Miksi silmälaseja ei korjata, mutta esimerkiksi kuulolaitteen saa tuettuna mikäli todetaan kuulon alenema. Onko näkö todella niin paljon vähäpätöisempi aisti että katsotaan ihmisen pärjäävän hyvin ilman sitä?
itse asaiassa työpaikan sairauskassahan ne maksaa, omavastuu 3e, samoin kuin kaikissa asioissa, niin yksityilääkäripalkkiot kuin reseptilääkkeetkin, kela maksaa osansa ja loput sairauskassa, fysikaalit sun muut
Näkökyvyn mukaan hiotut suojalasit korvauksetta, siviililasit sen 3e riippumatta hinnasta
Toki sitä sairauskassassta myös maksetaan jäsenmaksu kuukausittain, mutta voitolle jää ja reippaasti. Ne jotka ei sairasta mitään , vielä, pääsee vain maksajiksi.
Vierailija wrote:
Maksajina pitäisi olla ne samat ihmiset, jotka maksaa myös lääkkeiden Kela-korvauksia sairastaville, tukea auton hankintaan vammaisille ja paljon muuta vastaavaa.
Ja kyllä, yhteiskunta tosiaan tukee vammaisten autoilua maksamalla mm. puolet auton hankintahinnasta, jos autolle on usein toistuvaa tarvetta. Eikä auton tarvitse olla halvin mahdollinen kötterö jolla tulee toimeen, vaan se voi olla myös kunnon kulkupeli jota kelpaa esitellä naapureille.
"Silmälasien tarve ei ole työkykyä rajoittava sairaus varsinkaan sillä 99.5%:lla silmälasien käyttäjistä joilla on normaalia liki- tai kaukonäköisyyttä."
Mikä on se työ johon pääsee ensinnäkin kulkemaan ja jota voi tehdä siinä tapauksessa, että näkee kunnolla noin 20 cm päähän? Minä olen ilman silmälaseja invalidi vaikka en ole edes mikään huononäköisin (-6).
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Maksajina pitäisi olla ne samat ihmiset, jotka maksaa myös lääkkeiden Kela-korvauksia sairastaville, tukea auton hankintaan vammaisille ja paljon muuta vastaavaa.
Ja kyllä, yhteiskunta tosiaan tukee vammaisten autoilua maksamalla mm. puolet auton hankintahinnasta, jos autolle on usein toistuvaa tarvetta. Eikä auton tarvitse olla halvin mahdollinen kötterö jolla tulee toimeen, vaan se voi olla myös kunnon kulkupeli jota kelpaa esitellä naapureille.
Vammaisille maksetaan paljon kaikkea muutakin. Ihminen voi pyörätuolissa asua vaikka vanhassa 3-kerroksisessa talossa, johon on rakennettava porrashissit ja rempattava kylppärit ja keittiöt sopiviksi. Jostain syystä ihmisen ei tarvitse muuttaa jo valmiiksi sopivaan esteettömään asuntoon... Maksellaan myös kalliita avustajia ja taksimatkoja. Silti viitsivät valittaa, että vammaisilta leikataan. Ei niiltä leikata yhtään mitään, vaan uusi laki tuo lisää palveluita. Kehitysvammaisilla ne hyvät palvelut onkin, kaikki ilmaiseksi yhteiskunnalta ja vanhemmat vaativat aina vaan lisää ja lisää.
Joissakin maissa silmälasit saa valtiolta melkein ilmaiseksi, koska ovat apuvälineitä. Ei tämä nyt ihan hullu idea ole oikeastaan.
Liittyykö Kerava jotenkin tähän? Ps. Tietäjät tietää, en paljasta enempää
Joo, olisi mukava budjettiin lisätä puoli miljardia menoja ilmaisiin silmälaseihin.
Olen neljä vuotta pärjännyt hyvin tokmanilta ostetuilla silmälaseilla, maksavat 3- 9 euroa.
Toki sosialismi olisi hyvä, kun mitään ei tarvitsisi itse maksaa, mutta pian ei sitten olisikaan mitään mitä ostaa.
Siellä optikollakin voi rohkeasti mainita, että rahat on tiukassa, ja pyytää esittämään halvempaa vaihtoehtoa.
Lapsen lasit maksoi 700€, osamaksuilla koitan saada maksettua, itselle ei varaa ostaa niin kuljen lähes sokeana
Ideana aplla et miksei laseja korvata kun kaikki muut menot maksetaan valtion kassasta. Yksi epäkohta on syyhylääkkeet, tuskin monella varaa hoitaa isomman perheen syyhyä kun ei ole korvattavia lääkkeitä. Yksi nestemäinen Ventoline, jos lapsi ei voi muuta käyttää niin sit on ilman ja koittaa selvitä vähemmällä hapella.
Vierailija wrote:
"Silmälasien tarve ei ole työkykyä rajoittava sairaus varsinkaan sillä 99.5%:lla silmälasien käyttäjistä joilla on normaalia liki- tai kaukonäköisyyttä."
Mikä on se työ johon pääsee ensinnäkin kulkemaan ja jota voi tehdä siinä tapauksessa, että näkee kunnolla noin 20 cm päähän? Minä olen ilman silmälaseja invalidi vaikka en ole edes mikään huononäköisin (-6).
Sanos muuta. Likinäköisyys on sairaus, ja useimmille likinäköisille lasit on todellakin tarpeen. Olen itse vartijana työskentelevä opiskelija ja vaikka mulla on suhteellisen vähän miinusta (-2,5 ja -2,75), en tahdo edes ajatella, millainen katastrofi siitä tulisi jos menisin töihin ilman laseja. Miten voisin tehdä työni hyvin tai edes kelvollisesti, jos en pystyisi seuraamaan mitä ympärilläni tapahtuu enkä näkisi niiden ihmisten ilmeitä joiden kanssa puhun?
Vierailija wrote:
Joo, olisi mukava budjettiin lisätä puoli miljardia menoja ilmaisiin silmälaseihin.
Olen neljä vuotta pärjännyt hyvin tokmanilta ostetuilla silmälaseilla, maksavat 3- 9 euroa.
Toki sosialismi olisi hyvä, kun mitään ei tarvitsisi itse maksaa, mutta pian ei sitten olisikaan mitään mitä ostaa.
Siellä optikollakin voi rohkeasti mainita, että rahat on tiukassa, ja pyytää esittämään halvempaa vaihtoehtoa.
Kiva sulle jos pärjäät Tokmannin laseilla, mutta siellä ei edes myydä -8 voimakkuuksilla olevia. Eikä ne ole myöskään se halvin vaihtoehto millään optikolla.