Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi silmälasit täytyy maksaa itse?

Vierailija
09.10.2023 |

Silmälasit on monille yhtä tarpeellinen apuväline kuin pyörätuoli tai rollaattori joillekin muille. Miksi siis silmälasit täytyy maksaa kokonaan itse? Ja turha tulla inttämään, että lasithan saa muutamalla kympillä. Jotkut saa, muttei todellakaan kaikki! Esim. mulla on linsseissä paljon muutakin kuin miinusta, joten puhutaan kymppien sijaan satasista - vaikka halvimpiin mahdollisiin kehyksiin laitetaan halvimmat mahdolliset pullonpohjalinssit. Sitä paitsi näköni huononee koko ajan, joten uudet lasit on pakko ostaa 1-2 vuoden välein jotta pysyisin työ- ja toimintakykyisenä. Miksei yhteiskunta tule yhtään vastaan?

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monilla työpaikoilla avustetaan työlasien hankinnassa. Tosin meillä oli sellainen avustus, että en lasit piti ostaa Instrumentariumilta ja kun siellä oli tarjouksessa vaikka ilmaiset kehykset tai jotain, niin se alennus ei sitten koskenutkaan niitä tarjouksia, eli saman tuli ne lasit kuitenkin maksamaan.

Vierailija
62/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllähän monilla työpaikoilla avustetaan työlasien hankinnassa. Tosin meillä oli sellainen avustus, että en lasit piti ostaa Instrumentariumilta ja kun siellä oli tarjouksessa vaikka ilmaiset kehykset tai jotain, niin se alennus ei sitten koskenutkaan niitä tarjouksia, eli saman tuli ne lasit kuitenkin maksamaan.

Nuo tarjoukset lähtökohtaisesti muutenkin koskee aina pelkästään varastovoimakkuuksia, jos joudut käyttämään enemmän voimakkuuksia niin jäät niiden ulkopuolelle. Ja toki muutenkin joudut maksamaan jo valmiiksi niistä laseista enemmän kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ostaisi itselleni laseja, en käytännössä pystyisi liikkumaan kotini ulkopuolella, enkä tekemään mitään työtä. Olisin siis yhteiskunnan elätti jossain laitoksessa. Sen sijaan voin nyt hoitaa itseni ja lapseni ja tehdä vaativaa asiantuntijatyötä ja maksaa veroja niin perkuleesti. Mulla on -7 lasit ja hajataittoa, eikä silmiäni voi leikata ohuen sarveiskalvon takia. Mitään tukea ei yhteiskunnalta ole tullut silmälaseihin milloinkaan. 

Vierailija
64/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Silmälasien tarve ei ole työkykyä rajoittava sairaus varsinkaan sillä 99.5%:lla silmälasien käyttäjistä joilla on normaalia liki- tai kaukonäköisyyttä."

Mikä on se työ johon pääsee ensinnäkin kulkemaan ja jota voi tehdä siinä tapauksessa, että näkee kunnolla noin 20 cm päähän? Minä olen ilman silmälaseja invalidi vaikka en ole edes mikään huononäköisin (-6).

Sanos muuta. Likinäköisyys on sairaus, ja useimmille likinäköisille lasit on todellakin tarpeen. Olen itse vartijana työskentelevä opiskelija ja vaikka mulla on suhteellisen vähän miinusta (-2,5 ja -2,75), en tahdo edes ajatella, millainen katastrofi siitä tulisi jos menisin töihin ilman laseja. Miten voisin tehdä työni hyvin tai edes kelvollisesti, jos en pystyisi seuraamaan mitä ympärilläni tapahtuu enkä näkisi niiden ihmisten ilmeitä joiden kanssa puhun?

Itse teen tehdastöitä ja saisin välittömästi jonkun vamman, jos menisin tekemään töitä koneiden ja kemikaalien parissa näkemättä kunnolla. Osa työtehtävistä vielä sisältää visuaalisen laadun tarkastusta, niin miten hitossa huono näkö ei ole työkykyä rajoittava ongelma?

Vierailija
65/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo, olisi mukava budjettiin lisätä puoli miljardia menoja ilmaisiin silmälaseihin.

Olen neljä vuotta pärjännyt hyvin tokmanilta ostetuilla silmälaseilla, maksavat 3- 9 euroa.

Toki sosialismi olisi hyvä, kun mitään ei tarvitsisi itse maksaa, mutta pian ei sitten olisikaan mitään mitä ostaa.

Siellä optikollakin voi rohkeasti mainita, että rahat on tiukassa, ja pyytää esittämään halvempaa vaihtoehtoa.

Sinä siis pärjäät halvoilla markettilaseilla, joiden linsseissä on pelkkää plussaa ja sitäkin maltillisesti. Mahtavaa! Tiesitkö, että monella on näön kanssa paljon isompia ongelmia kuin sinulla? Silloin markettilaseilla ei tee yhtikäs mitään eikä optikkoliikekään voi myydä halpoja peruslinssejä, vaikka kalliit lasit jäisi rahanpuutteen takia ostamatta.

Vierailija
66/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää itse maksaa ruoka, vaikka ilman sitä voisimme kuolla nälkään. Miksi vaatteet pitää maksaa itse, vaikka emme voi mennä töihin alasti. 

Kysymys: Kuka ne lasit maksaa, jos ei itse maksa. 

Vierailija
67/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo, olisi mukava budjettiin lisätä puoli miljardia menoja ilmaisiin silmälaseihin.

Olen neljä vuotta pärjännyt hyvin tokmanilta ostetuilla silmälaseilla, maksavat 3- 9 euroa.

Toki sosialismi olisi hyvä, kun mitään ei tarvitsisi itse maksaa, mutta pian ei sitten olisikaan mitään mitä ostaa.

Siellä optikollakin voi rohkeasti mainita, että rahat on tiukassa, ja pyytää esittämään halvempaa vaihtoehtoa.

Turha tulla kehumaan kuinka halvalla pääset. Optikkoliikkeestä saa ihan omiin mittoihin valmistetut silmälasit (tai samalla useammatkin) muutamalla kympillä, JOS varastovoimakkuudet riittää. Jos ne ei riitä, lasit voi maksaa useita satoja euroja vaikka kilpailuttaisi kaikki Suomen optikkoliikkeet ja ostaisi halvimmat lasit mitä saa.

Vierailija
68/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todellakin epäkohta Suomessa. Tuttuni oli hyvin heikkonäköinen vauvasta asti, jopa niin, että lasien kadottaminen kotona oli vaarallista hänelle, koska oli melkein sokea. Aikuistuttuaan hän leikkautti silmänsä heti, kun sai rahat kasaan leikkausta varten. Varmasti vaikutti nuoren elämään tämä ongelma!

Vierailija
69/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun siihen "onnelliseen" kansanosaan, jonka näkö on niin huono että Kela korvaa uudet lasit lääkinnällisenä apuvälineenä. Tai tarkemmin sanottuna osan laseistani. Joudun nimittäin uusimaan lasini melkein kerran vuodessa, mutta vaikka olen aina toimittanut Kelaan silmälääkärin lausunnon jossa todetaan uudet lasit tarpeellisiksi, yksikään selitys ei ole mennyt läpi vaan Kelassa "tiedetään", että mulle riittää kun uusin lasini kerran 5 vuodessa. Vaikka se ei siis todellakaan riitä. Joudun siksi maksamaan useimmat lasini itse, ja lasku on joka kerta lähempänä tonnia kuin satasta. Lisäksi joudun käymään silmälääkärillä 2 kertaa vuodessa ja sekin on kallista lystiä. Onneksi edes lääkkeet korvataan.

Vierailija
70/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankin kyllä pärjää,  joten en näkisi tuota minään tärkeänä kysymyksenä.  Ja voihan sitä aina piilolinssejä käyttää

Vierailija
71/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi pitää itse maksaa ruoka, vaikka ilman sitä voisimme kuolla nälkään. Miksi vaatteet pitää maksaa itse, vaikka emme voi mennä töihin alasti. 

Kysymys: Kuka ne lasit maksaa, jos ei itse maksa. 

Voiko joku olla todella näin yksinkertainen? Ruokaa ja vaatteita joutuu jokainen ostamaan, mutta helvetin kalliita silmälaseja vain ne, jotka ovat TAHTOMATTAAN saaneet syntymälahjaksi tällaisen vamman. 

Vierailija
72/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hullua, kuinka pitkälle vammaisten oikeus asua siellä missä tahtoo on viety. Ymmärrän hyvin, ettei ketään olla häätämässä heti pois kotoaan jos tulee joku vaiva joka menee ehkä ohi, mutta joku järki siinäkin pitäisi olla minkä verran veronmaksajien täytyy olla valmiita maksamaan - ja joustamaan muutenkin.

Etsin välillä sivutöitä henkilökohtaisena avustajana ja tarjolla on ollut mm. 2 tunnin pätkiä sellaisen avustettavan luona, joka asuu jossain syrjäisessä saaressa. Lautta kulkee niin, että se parin tunnin pätkä matkoineen ja pakollisine odotusaikoineen kestääkin melkein 6 tuntia. Ja siihen vielä matkat kodin ja lautan välillä päälle. Matka taittuu kyllä nopeammin, jos käyttää omaa moottorivenettä, mutta kuinka moni veneen omistaja ryhtyy sellaiseen kun palkka on vähän yli kympin tunti eli yhdestä reissusta tienaa n. 21 €? Ja sitten taas ihmetellään mistä johtuu, kun töitä olisi tarjolla mutta nirsoille ei kelpaa...

Vierailija
73/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessämme kaikilla on rillit. Omani ovat lähes ikkunalasikuokkaa, mutta lasten vahvuudet ylittävät kymmenen, kun hajataitto ja miinus yhdistetään. Kyllä laseihin menee helposti viisisataa kerran vuodessa jokaiselta lapselta, vaikka ostamme aina kahdet lasit yksien hinnalla ja kolmannet kaupan päälle. Vahvuuksien takia linsseihin on pakko hankkia kaikki mahdolliset ohennukset. Minä ostan omani noilla lahjakorteilla ilman mitään herkkuja. Nyt omat lapseni ovat sitä ikäluokkaa, etteivät saisi etua, mutta alle 15v tai 17v rillit voisivat olla yhteiskunnan kustantamia.

Vierailija
74/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, joiden on mielestänne pakko hankkia ohennetut linssit: Kuinka paksuja ohentamattomat linssit olisi ja oletteko edes kokeillut miltä ne tuntuu? Mulla itselläni on melkoinen yhdistelmä miinusta, sylinteriä ja prismaa, ja ostan suht pienet kehykset jotten joutuisi maksamaan ohennetuista linsseistä ylimääräistä. Paksumpi linssini on ulkoreunalta 127 mm paksu ja kyllä näillä laseilla pärjää, vaikka pullonpohjat onkin.

Vierailija
75/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kysymys teille, joiden on mielestänne pakko hankkia ohennetut linssit: Kuinka paksuja ohentamattomat linssit olisi ja oletteko edes kokeillut miltä ne tuntuu? Mulla itselläni on melkoinen yhdistelmä miinusta, sylinteriä ja prismaa, ja ostan suht pienet kehykset jotten joutuisi maksamaan ohennetuista linsseistä ylimääräistä. Paksumpi linssini on ulkoreunalta 127 mm paksu ja kyllä näillä laseilla pärjää, vaikka pullonpohjat onkin.

Hups, kävipä moka: Tarkoitin tietysti 12,7 mm eli 1,27 cm. :)

Vierailija
76/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri pepsitölkkiä ja mietin, miten kukaan voisi käyttää niin paksuja rillejä. Paksujen linssien paino rasittaa nenävartta, en ainakaan itse ostaisi lapsille ohentamattomia, kun vahvuus meni suureksi.

Vierailija
77/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla on ohentamattomat linssit työlaseissa (suojalasit) ja ne on niin painavat, että kasvot kipeytyy. -6.50 vahvuudet

Vierailija
78/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset joutuu maksamaan itse kuukautisiin liittyvistä hygieniatuotteista? Oli ne sitten siteitä, tamponeja, kuukuppeja jne.? Miksei yhteiskunta tule yhtään vastaan?

Vierailija
79/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vahvuudet -10 ja -11, lisäksi hajataittoa ja ikänäkö. Tosiaan en saa millään tarjoushinnalla laseja koskaan ja muutamiin kehyksiin voi vain tarvittavat voimakkuudet laittaa eli suuri osa kehysmalleista ei ole saatavilla minulle. Lasit maksavat n. 600- 700 e. Olen pienipalkkainen yh. Viimeksi ostin Lasit viime keväänä ja taas on näkö huonontunut. Ei ole kiva ajella autolla... Miksi optiikkoliikkerr saavat rahastaa niin paljon, ja ovat kaupallista toimintaa? Eikö meille puolisokeille vois olla omat paikat mistä hakea Lasit?

Vierailija
80/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulla on ohentamattomat linssit työlaseissa (suojalasit) ja ne on niin painavat, että kasvot kipeytyy. -6.50 vahvuudet

Suojalasit on isot ja malli voi sopia huonosti kasvoihisi.

Mulla kipeytyi aikanaan pää suojalasien käytöstä, vaikkei niissä ollut lainkaan voimakkuuksia. Ilmeisesti sangat painautui jostain kohtaa liian tiukasti päätä vasten. Ongelma ratkesi, kun vaihdoin toisenmallisiin suojalaseihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä