Sähköautosta varavirtalähde kotiin
Varsinkin viime talvena oli puhetta siitä, että jopa sähkökatkoja saattaa tulla, niin tuo 3,6 kilowattia riittää jo aika moneen asiaan. Kyllä sillä valaistukset, telkkarit, jääkaapit ja pakastimet pystyy pyörittämään
Sitten on esimerkiksi sähköttömiä mökkejä. Näin pystyy viemään mukavuudet sinne.
Korealaiset merkit ovat tässä edelläkävijöitä. Esim Konan nokassa on pistorasia sähkölaitteita tai vaikka roikkaa varten.
"HS: Sähköautot ovat liikenteen käännekohta. Totutut tavat haastetaan, kun kuljettajat astuvat sähköiseen tulevaisuuteen. Sen myötä auton käytös ja ajamisen termistö pitää opetella uusiksi."
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Varavirtalähteeksi sähköauto on ihan hyvä, agregaatin saa kyllä huomattavasti halvemmalla
Aggregaatti pitää järkyttävää meteliä, ei kiitos sellaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Varavirtalähteeksi sähköauto on ihan hyvä, agregaatin saa kyllä huomattavasti halvemmalla
Liikuteltavaksi varavirtalähteeksi ihan kelpo. Autoksi kuitenkin huono koska matkat on niin lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varavirtalähteeksi sähköauto on ihan hyvä, agregaatin saa kyllä huomattavasti halvemmalla
Liikuteltavaksi varavirtalähteeksi ihan kelpo. Autoksi kuitenkin huono koska matkat on niin lyhyitä.
Mikä matka on sulle sopiva yhdellä istumalla?
Mulle tekee jo kolmen tunnin yhtäjaksoinen istuminen tiukkaa, pysähdyn mielellään parin tunnin välein jaloittelemaan oli sitten bensa- tai sähkökone alla.
3,6 kilowattia? Onko jossain autossa noin pieni akku? Mikä tuollaisessa on kantama? Meillä n. 90 kilowatin akulla pääsee viitisensataa kilometriä, jos kulutus on sama niin autollasi pääsee latausten välillä ehkä 20 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varavirtalähteeksi sähköauto on ihan hyvä, agregaatin saa kyllä huomattavasti halvemmalla
Liikuteltavaksi varavirtalähteeksi ihan kelpo. Autoksi kuitenkin huono koska matkat on niin lyhyitä.
Ai näitä jääriä on vielä elossa joiden pitää ajaa 1000 km pysähtymättä vaipat jalassa.
Käytännössä kuitenkin esim. Tesla Model 3:n parempi facelift-malli menee yli 600 km yhdellä latauksella.
Vierailija kirjoitti:
3,6 kilowattia? Onko jossain autossa noin pieni akku? Mikä tuollaisessa on kantama? Meillä n. 90 kilowatin akulla pääsee viitisensataa kilometriä, jos kulutus on sama niin autollasi pääsee latausten välillä ehkä 20 kilometriä.
Auton sähkötöpselistä saa tehoa 3.6kW ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varavirtalähteeksi sähköauto on ihan hyvä, agregaatin saa kyllä huomattavasti halvemmalla
Liikuteltavaksi varavirtalähteeksi ihan kelpo. Autoksi kuitenkin huono koska matkat on niin lyhyitä.
Mikä matka on sulle sopiva yhdellä istumalla?
Mulle tekee jo kolmen tunnin yhtäjaksoinen istuminen tiukkaa, pysähdyn mielellään parin tunnin välein jaloittelemaan oli sitten bensa- tai sähkökone alla.
Niin pysähdyn minäkin, mutta jaloittelun aikana ei ehdi lataamaan sähköautoa.
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Meille ainakin ollut todella hyvä idea. Saatiin sähköttömälle mökille sähköt. Autosta roikka mökin seinään tehtyyn kytkentärasiaan ja mökissä pelaa jääkaappi, kahvinkeitin ja valot. Auton akku riittänyt todella hyvin aina viikonlopun.
Vierailija kirjoitti:
3,6 kilowattia? Onko jossain autossa noin pieni akku? Mikä tuollaisessa on kantama? Meillä n. 90 kilowatin akulla pääsee viitisensataa kilometriä, jos kulutus on sama niin autollasi pääsee latausten välillä ehkä 20 kilometriä.
Ei toi ole kantama, vaan teho joka saadaan autosta ulos kerralla sitä johtoa pitkin. (Jos sinulla on sähköauto, niin pitäisi tietää termit. )
Sun autosi akun kokoa ei ilmoiteta kilowattina, vaan kilowattituntina. Kilowatti on tehon mitta, kilowattitunti on energian määrä.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Ajat muuttuu. Muutaman vuoden sisään omakotitaloissa alkaa yleistymään samanlaiset akkupaketit kuin mitä sähköautoistakin löytyy.
Aurinkopaneeleilla ladataan talon akustoa, mistä voidaan siirtää virtaa sähköauton akustoon. Tai jos tulee vaikka yllättävä sähkökatko talvella, jolloin paneeleistakaan ei ole juuri iloa, autosta voidaan siirtää sähköa takaisin taloon, jotta ei tarvitse värjötellä pimeässä.
Välillä sitten käydään lataamassa sähköauto muualla ja taas voidaan täydentää talon omaa akustoa.
Moderni sähköauto lataa 70% akkua alle 20 minuutissa teholaturilla.
Olisi kätevä varavirtana sekä aurinkopaneelisysteemien akustoina (edellyttäen toki että auto on kotona kun paneelit jauhaa sähköä).
Teslakin saisi nyt vaan väsätä sen V2L toiminnon autoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Ajat muuttuu. Muutaman vuoden sisään omakotitaloissa alkaa yleistymään samanlaiset akkupaketit kuin mitä sähköautoistakin löytyy.
Aurinkopaneeleilla ladataan talon akustoa, mistä voidaan siirtää virtaa sähköauton akustoon. Tai jos tulee vaikka yllättävä sähkökatko talvella, jolloin paneeleistakaan ei ole juuri iloa, autosta voidaan siirtää sähköa takaisin taloon, jotta ei tarvitse värjötellä pimeässä.
Välillä sitten käydään lataamassa sähköauto muualla ja taas voidaan täydentää talon omaa akustoa.
Moderni sähköauto lataa 70% akkua alle 20 minuutissa teholaturilla.
Akkumateriaalien kulutus on kyllä huipussaan, kun metalleja joita ei osata kierrättää tarvitaan autojen akkujen lisäksi vielä taloihinkin. Tosin taloissa voi toki käyttää vaikka lyijyakkuja tai muuta halpaa ratkaisua.
Jo 3,6kW riittäisi ainakin mulla pitämään okt:n lämpimänä koska pyörittäisin sillä ilppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Ajat muuttuu. Muutaman vuoden sisään omakotitaloissa alkaa yleistymään samanlaiset akkupaketit kuin mitä sähköautoistakin löytyy.
Aurinkopaneeleilla ladataan talon akustoa, mistä voidaan siirtää virtaa sähköauton akustoon. Tai jos tulee vaikka yllättävä sähkökatko talvella, jolloin paneeleistakaan ei ole juuri iloa, autosta voidaan siirtää sähköa takaisin taloon, jotta ei tarvitse värjötellä pimeässä.
Välillä sitten käydään lataamassa sähköauto muualla ja taas voidaan täydentää talon omaa akustoa.
Moderni sähköauto lataa 70% akkua alle 20 minuutissa teholaturilla.
Akkumateriaalien kulutus on kyllä huipussaan, kun metalleja joita ei osata kierrättää tarvitaan autojen akkujen lisäksi vielä taloihinkin. Tosin taloissa voi toki käyttää vaikka lyijyakkuja tai muuta halpaa ratkaisua.
Kyllä niitä osataan kierrättää ja kierrätetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Sähköauton akusto on niin iso, että esim jääkaappi ja pakastin toimii sillä kuukauden. Eli jos yhden päivän mökkireissun sähköt otat autosta, niin sillä autolla todellakin ajaa sen jälkeen vielä aivan huoletta. Kodinkoneet vie murto-osan auton sähköstä.
Aloituksessa mainittu "Sen myötä auton käytös ja ajamisen termistö pitää opetella uusiksi" sopii kyllä sinuun joka "kieltäydyt ostamasta sähköautoa", defenssi päällä kun uusi tekniikka pelottaa eikä sitä tunne. Nyt ei puhuta enää pienistä lyijyakuista, jotka hyytyy kun pidetään ajovaloja tunti päällä.
Aggregaatti on sitäpaitsi tehoton ja kallis tapa tuottaa sähköä, verrattuna "valmiiseen" ja edulliseen sähköön joka siellä akussa on.
Laskelmia on insinöörit tehneet tottakai, mutta en jaksa nyt netin syövereistä etsiä, koska en usko sen vaikuttavan mielipiteeseesi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Ajat muuttuu. Muutaman vuoden sisään omakotitaloissa alkaa yleistymään samanlaiset akkupaketit kuin mitä sähköautoistakin löytyy.
Aurinkopaneeleilla ladataan talon akustoa, mistä voidaan siirtää virtaa sähköauton akustoon. Tai jos tulee vaikka yllättävä sähkökatko talvella, jolloin paneeleistakaan ei ole juuri iloa, autosta voidaan siirtää sähköa takaisin taloon, jotta ei tarvitse värjötellä pimeässä.
Välillä sitten käydään lataamassa sähköauto muualla ja taas voidaan täydentää talon omaa akustoa.
Moderni sähköauto lataa 70% akkua alle 20 minuutissa teholaturilla.
Akkumateriaalien kulutus on kyllä huipussaan, kun metalleja joita ei osata kierrättää tarvitaan autojen akkujen lisäksi vielä taloihinkin. Tosin taloissa voi toki käyttää vaikka lyijyakkuja tai muuta halpaa ratkaisua.
Kyllä niitä osataan kierrättää ja kierrätetäänkin.
Ei kierrätetä. Akuista kyllä kierrätetään suurin osa, eli juuri ne materiaalit joita akuissa on määrällisesti eniten ja joiden kierrättäminen on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Ajat muuttuu. Muutaman vuoden sisään omakotitaloissa alkaa yleistymään samanlaiset akkupaketit kuin mitä sähköautoistakin löytyy.
Aurinkopaneeleilla ladataan talon akustoa, mistä voidaan siirtää virtaa sähköauton akustoon. Tai jos tulee vaikka yllättävä sähkökatko talvella, jolloin paneeleistakaan ei ole juuri iloa, autosta voidaan siirtää sähköa takaisin taloon, jotta ei tarvitse värjötellä pimeässä.
Välillä sitten käydään lataamassa sähköauto muualla ja taas voidaan täydentää talon omaa akustoa.
Moderni sähköauto lataa 70% akkua alle 20 minuutissa teholaturilla.
Akkumateriaalien kulutus on kyllä huipussaan, kun metalleja joita ei osata kierrättää tarvitaan autojen akkujen lisäksi vielä taloihinkin. Tosin taloissa voi toki käyttää vaikka lyijyakkuja tai muuta halpaa ratkaisua.
Kyllä niitä osataan kierrättää ja kierrätetäänkin.
Ei kierrätetä. Akuista kyllä kierrätetään suurin osa, eli juuri ne materiaalit joita akuissa on määrällisesti eniten ja joiden kierrättäminen on helppoa.
Akuista kierrätetään arvokkain osa eli kaikki ne metallit mitkä on suurella vaivalla maasta sen tekemiseen kaivettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typerä idea että pitäisi auton akustoa käyttää varavirtalähteenä. Auto on lähtökohtaisesti ajoneuvo jonka pitää olla aina valmiina ajoon ihan milloin tahansa riippumatta säästä, vuorokauden ajasta, kellonajasta. Kieltäydyn ostamasta sähköautoa niin kauan kun polttomoottoriautoja on saatavilla, mutta jos joskus joudun ostamaan sähköauton niin sitten yritän keksiä keinon katkaista kokonaan tuon ominaisuuden ottaa sähövirtaa pois auton akustosta. Aggregaatti tai virta-asema(esim. Ecoflow Delta Max tai Delta Pro) on se paras keino tuottaa varavirtaa asuntoon, eikä minkään ajoneuvon akusto.
Ajat muuttuu. Muutaman vuoden sisään omakotitaloissa alkaa yleistymään samanlaiset akkupaketit kuin mitä sähköautoistakin löytyy.
Aurinkopaneeleilla ladataan talon akustoa, mistä voidaan siirtää virtaa sähköauton akustoon. Tai jos tulee vaikka yllättävä sähkökatko talvella, jolloin paneeleistakaan ei ole juuri iloa, autosta voidaan siirtää sähköa takaisin taloon, jotta ei tarvitse värjötellä pimeässä.
Välillä sitten käydään lataamassa sähköauto muualla ja taas voidaan täydentää talon omaa akustoa.
Moderni sähköauto lataa 70% akkua alle 20 minuutissa teholaturilla.
Akkumateriaalien kulutus on kyllä huipussaan, kun metalleja joita ei osata kierrättää tarvitaan autojen akkujen lisäksi vielä taloihinkin. Tosin taloissa voi toki käyttää vaikka lyijyakkuja tai muuta halpaa ratkaisua.
Kyllä niitä osataan kierrättää ja kierrätetäänkin.
Ei kierrätetä. Akuista kyllä kierrätetään suurin osa, eli juuri ne materiaalit joita akuissa on määrällisesti eniten ja joiden kierrättäminen on helppoa.
Mistä metalleista tarkalleen ottaen puhut?
Varavirtalähteeksi sähköauto on ihan hyvä, agregaatin saa kyllä huomattavasti halvemmalla