Väestöliitto: suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 krt vuodessa
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c646cf13-d250-4fa4-ae00-a01e…
"Suurin osa vuosina 19451950-syntyneisiin suuriin ikäluokkiin kuuluvista isovanhemmista pitää yhteyttä lapsenlapsiinsa lähes viikoittain, selviää Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen Sukupolvien ketju -hankkeen seurantatutkimuksesta. Neljä viidestä isovanhemmasta hoitaa lastenlapsiaan ainakin silloin tällöin. Isovanhempien avussa on tutkimuksen mukaan kyse useimmiten satunnaisesta lastenhoitoavusta. Yleisin vastaus tutkimuksessa oli nimittäin, että isovanhemmat hoitavat lastenlapsiaan 16 kertaa vuodessa. Isovanhemmat ovat kuitenkin monelle perheelle tärkein tukiverkosto."
Eli tässä se nähdään, ei isovanhemmat ole usein avuksi! 20 % isovanhemmista ei auta lastenlasten kanssa lainkaan. Lopuista isovanhemmista suurin osa auttaa 1-6 kertaa vuodessa. Onhan se ihan järkyttävän vähän, jos esimerkiksi pikkulapsiperhe saa apua isovanhemmilta kerran pari vuoden aikana! Ja kuten jutussa todetaan, isovanhemmat ovat ne lapsiperheet tärkeimmät tukiverkot. Eli jos apua ei isovanhemmilta (juuri) tule, niin lapsiperhe on aika pitkälti oman onnensa nojassa.
Sitten ihmetellään, miksi vanhemmat ovat väsyneitä, henkisesti vanhemmuuden kanssa yksin ja syntyvyys on pientä. Se olisi jo todella paljon, jos lapsiperhe saisi apua vaikka kerran kuussa niin, että isovanhemmat katsovat lapsen/lasten perään pari tuntia. Aika monilla n. seitsemänkymppisillä isovanhemmilla riittää virtaa harrastuksiin ja matkusteluun, joten virtaa voisi riittää lastenlasten kanssa olemiseen pieninä hetkinä. Ja kun joku tulee nurisemaan, niin jokainen vanhempi kaipaa joskus lepoa. Eikä esimerkiksi varhaiskasvatuksen varaan voi koko elämää laskea. Esimerkiksi vuorotyöläisellä ja juuri koulunsa aloittaneen vanhemmalla olisi varmasti tarvetta isovanhempien avulle.
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tarkalleen osuu tuo kerran vuoteen.
Eivät he ole lastenkasvattajia, minutkin enimmäkseen kasvattivat isovanhemmat.
TÄMÄ.
Siinä syy, miksi osa tämän päivän isovanhemmista ei lapsenlapsiaan hoida. Eihän ne ole omiaankaan viitsineet.
Ei hyvää päivää, tätä ajatuksen juoksua. Se historian tuntemus.
Eipä juuri ollut muuta vaihtoehtoa, jos äiti oli työelämässä, kuin isovanhemmat tai teini-ikäiset kotiapulaiset, jotka hoitivat lapsia. Kunnallinen päivähoito tuli asteittain voimaan 90-luvulla ja sitä ennen päiväkodit olivat työnantajien tai paikan sai köyhät ja ongelmatapaukset.
Lapsena minua hoiti 83v mummi, joka liikkui kepin turvin tai voisi sanoa, minä hoidin mummia. Ja mummi kuoli, kun olin 5v niin jäin yksin kotiin, kun vanhemmat töissä, kun ei ollut päivähoitoa.
Mikai vanhempasi eivät laittaneet si ua yksityiseen hoitoon? Nuukia tai holvasivat rahansa. Kyllä meillä raatsittiin lapset hoidattaa hyvillä päivähoitajilla.
Tuo on ollut vanhuksen hyväksikäyttöä ja väsyttämistä tyyliin vanha pitää kuluttaa loppuun.
Onko koskaan tullut mieleesi etteivät kaikki menetelleet noin kuin teillä?Lue historiaa.
Lapsen asema ja oikeudet olivat heikot vielä 70-luvun alkupuolella.
Ja eiköhän silloin raha ratkaissut, kun oli asuntolainat vanhemmilla maksettavana, eikä tukia ollut.
Usein toisen puolison palkka meni lastenhoitajan palkkaan ja palkan sivukuluihin. Ja yksityiset hoitajat asuivat perheessä ja useimmat vaativat oman huoneen. Meilläkin asui monta vuotta kotiapulainen, kun veljeni oli pieni ja meitä oli rt-kolmiossa vanhempani, 2 lasta ja nuori kotiapulainen, joka poltti huoneessaan tupakkaa.
70-luvulla oli perheverotus ja inflaatio. Ei tarvinnut molempien käydä töissä ja silti saatiin talo, mökki ja auto. Ja se kotiäiti pääsi helposti töihin vaikka olisi ollut kuinka kauan tahansa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne sinkkulapset? Vanhempien elämä ja aika menee lapsiperheiden kanssa, heitä autellessa ja heille lahjoja ja rahaa antaen.
No miten sen työssäkäyvän sinkkulapsen pitäisi vanhemmiltaan saada?
Vanhempien pitää kohdella lapsiaan tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti. Sitähän täällä toitotetaan.
Jos lapsista saa hoitoapua, niin tietenkin sinkkulapselle annetaan sama tuntimäärä esim. siivousapua. Jos annetaan lastenlapsille rahaa, sama määrä myös sinkkulapselle.
Sinkkulapsi ei ole lapsenlapsi.
Ja moni isovanhempi muuten hyysää niitä sinkkulapsiaan loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ.
Siinä syy, miksi osa tämän päivän isovanhemmista ei lapsenlapsiaan hoida. Eihän ne ole omiaankaan viitsineet.
Eipä juuri ollut muuta vaihtoehtoa, jos äiti oli työelämässä, kuin isovanhemmat tai teini-ikäiset kotiapulaiset, jotka hoitivat lapsia. Kunnallinen päivähoito tuli asteittain voimaan 90-luvulla ja sitä ennen päiväkodit olivat työnantajien tai paikan sai köyhät ja ongelmatapaukset.
Lapsena minua hoiti 83v mummi, joka liikkui kepin turvin tai voisi sanoa, minä hoidin mummia. Ja mummi kuoli, kun olin 5v niin jäin yksin kotiin, kun vanhemmat töissä, kun ei ollut päivähoitoa.
Mikai vanhempasi eivät laittaneet si ua yksityiseen hoitoon? Nuukia tai holvasivat rahansa. Kyllä meillä raatsittiin lapset hoidattaa hyvillä päivähoitajilla.
Tuo on ollut vanhuksen hyväksikäyttöä ja väsyttämistä tyyliin vanha pitää kuluttaa loppuun.
Onko koskaan tullut mieleesi etteivät kaikki menetelleet noin kuin teillä?
Olen syntynyt 60-luvun lopulla ja tuollaista "hyväksi käyttöä" se oli. Moni lapsi oli oman onnensa nojassa ja eikä kaikille maksettu edes eläkkeitä eli jokaiselle huonokuntoisellekin mummolle, joku lapsi "hoidossa" oli tarpeen jo rahallisesti, jotta sai pitää katon päänsä päällä ja ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ.
Onko koskaan tullut mieleesi etteivät kaikki menetelleet noin kuin teillä?Lue historiaa.
Ja eiköhän silloin raha ratkaissut, kun oli asuntolainat vanhemmilla maksettavana, eikä tukia ollut.
Usein toisen puolison palkka meni lastenhoitajan palkkaan ja palkan sivukuluihin. Ja yksityiset hoitajat asuivat perheessä ja useimmat vaativat oman huoneen. Meilläkin asui monta vuotta kotiapulainen, kun veljeni oli pieni ja meitä oli rt-kolmiossa vanhempani, 2 lasta ja nuori kotiapulainen, joka poltti huoneessaan tupakkaa.
Jaa, sinä oot perheesÄ jossa pidettiin piikaa. Aika harvinaista enää 70-luvulla.
Silloin lapsia hoitivat (yksityiset) perhepäivähoitajat. Itse tehtiin jo 70- luvulla kotityöt.
Taidat ennemmin olla 60-luvun lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ.
Onko koskaan tullut mieleesi etteivät kaikki menetelleet noin kuin teillä?Olen syntynyt 60-luvun lopulla ja tuollaista "hyväksi käyttöä" se oli. Moni lapsi oli oman onnensa nojassa ja eikä kaikille maksettu edes eläkkeitä eli jokaiselle huonokuntoisellekin mummolle, joku lapsi "hoidossa" oli tarpeen jo rahallisesti, jotta sai pitää katon päänsä päällä ja ruokaa.
Kaikilla oli jo kansaneläke 1970- luvulla. Työhistoriaa omaavilla myös tel.
Hyvä jos omat lapset mummulle maksoivat saman korvauksen kuin vieraallekin mitä en kyllä usko . Eiköhän se mummo ilman katsonut, täytyy tytärtä/poikaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne sinkkulapset? Vanhempien elämä ja aika menee lapsiperheiden kanssa, heitä autellessa ja heille lahjoja ja rahaa antaen.
Vanhempien pitää kohdella lapsiaan tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti. Sitähän täällä toitotetaan.
Jos lapsista saa hoitoapua, niin tietenkin sinkkulapselle annetaan sama tuntimäärä esim. siivousapua. Jos annetaan lastenlapsille rahaa, sama määrä myös sinkkulapselle.
Useimmiten kysymys on ihan siitä että ne sinkkulapset eivät tarvitse sitä vanhempiensa apua ja mielellään itsekin täteinä ja enoina/setinä auttavat välillä.
Tosi outo ikäryhmä. 1945 syntyneet on kohta 80-vuotiaita. Kyllä ne pikkulasten isovanhemmat on paljon nuorempia!
Vierailija kirjoitti:
Tosi outo ikäryhmä. 1945 syntyneet on kohta 80-vuotiaita. Kyllä ne pikkulasten isovanhemmat on paljon nuorempia!
Miljoonaan kertaan jo jankattu sama asia.
Vierailija kirjoitti:
1945-1950 syntyneet on tutkimusryhmä.
Eli nyt ovat 72-78-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Nuorimmat tietämäni isovanhemmat ovat syntyneet 1982. Enemmistö (alle kouluikäisten isovanhemmista) taitaa olla sellaisia sanotaanko 1955-1970 syntyneitä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten kysymys on ihan siitä että ne sinkkulapset eivät tarvitse sitä vanhempiensa apua ja mielellään itsekin täteinä ja enoina/setinä auttavat välillä.
Koko suku tarvitaan nykyisin jotta avioituneen sisaruksen lapset saadaan jotenkin hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
1945 syntynyt isovanhempi on nyt 78v ikäinen, hänen lapsensa todennäköisesti noin 50v ja lapsenlapset kutakuinkin täysi-ikäisiä. Millaista hoitoapua heille tulisi tarjota?
Suuri osa lapsista on hankittu aina vanhempina kuin parikymppisinä. Ekat lapset toki nuorempina, mutta iso osa lapsista on aina syntynyt yli 30-vuotiaille. Ei 35-vuotiaana lapsen saaminen ole ollut harvainaista.
Jos -45 syntynyt on hankkinut lapsen (vaikka kuopuksen) 35-vuotiaana ja tämä edelleen oman lapsensa 35-vuotiaana, on lapsenlapsi nyt 8 v.
Eikä tuota isommatkaan ikäerot ole mitenkään harvinaisia, varsinkaan isillä ja lapsilla.
Tunnen vaikka kuinka monta 1950 syntynyttä joilla ei ole vielä lapsenlapsia.
Jos on itse saanut lapsen ysärillä ja se lapsi hankkii lapset vasta 30-40-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö 40-l syntyneiden lapsenlapset ole jo aikuisia tai aikuistumassa? Ei ainakaan minun opuskelijalapseni enää tafvitse " hoitamista" suuren ikäluokan vanhemmiltani.
Jos jaksaa alapeukuttaa niin voisi myös vaststa? Onko suurten kkäluokkien isovanhemmklla vielä pieniä lapsenlspdia oikeadti?
Jos sukupolven väli sattuu olemaan vaikka 40-45 vuotta, niin voinet laskea itsekin, onko kysymäsi asia mahdollista.
En tiennyt, että tässä haettiin maksimaalista sukupolvien väliä? Onko näin moni saanug lapsensa 40+?
Kysyit, onko suurten ikäluokkien ihmisillä vielä oikeasti pieniä lastenlapsia. Vastaus: kyllä on. Koska suuret sukupolvien välit eivät ole niinkään harvinaisia. 91-vuotiaan anoppini nuorin lapsenlapsi on nyt 7v.
Meilläkin kuopuksen ja vanhimman isovanhemman ikäero olisi 78 vuotta, jos isovanhempi olisi elossa. Elossa olevaan isovanhempaan ikäeroa pikkaisen vähemmän. Eli alakoululaisella on isovanhempi, joka ei kuulu edes suuriin ikäluokkiin vaan on lähes kymmenisen vuotta kyseistä ikäluokkaa vanhempi.
Eikä kummassakaan sukupolvessa edes hankittu lapsia erityisen iäkkäinä. Omassa sukupolvessani suurin ikäero isovanhemman ja lapsenlapsen välillä on 97 vuotta, sitä kutsuisin jo isoksi ikäeroksi sukupolvien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nykynaisen sielunmaisemaa ja halua räikeästi polkea naisten oikeuksia ja tasa-arvoa.
Isovanhempien lastenhoitoapu tarkoittaa ja syyttävä sormi osoittaa aina naisia, mummoja, ei koskaan miehiä - lasten isiä ja isoisiä.
Ja se lastenhoitoapu ei tarkoita yksin lastenhoitoa, vaan kylkiäisenä ruuanlaittoa, siivousta, pyykinpesua jne.
Naisen elämä täytyy olla työntäyteinen syntymästä hautaan. Ja sitä vielä jotkut nykynaiset ihannoivat ja vaativat.
Jos olet sattunut syntymään tyttölapseksi, olet äidin pikkupiika, työelämässä ylim. tehtävät, kuten kahvin keitto on naisille kuuluvia tehtäviä.
Hoidat ja kasvatat lapset, teet suurimman osan kotitöistä jne.
Sitten kun kuvittelet elämän helpottavan, kun lapset kasvavat ja muuttavat kotoa, sitten ne kiireet alkavatkin.
On iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat hoidettavana, jotka tarvitsevat apua arkisissa asioissa, arjessa selviintymisessä ja kun niitä lastenlapsia tulee, nuoripari haluaa useamman kerran viikossa/kuukaudessa lastenhoitoapua, muuten olet huono mummo, päällä vielä kotiapua ja ikkunanpesua, kun nuoret haluavat irtiottoa arjesta. Ja niitä hoitoapua tarvitsevia lastenlapsia voi olla päiväkodin ryhmän verran.
Kotona vielä äksyilevä puoliso, joka haluaa huomiota ja apua, kun terveys reistailee.Naisen elämä on työntäyteinen ja pitäisi auttaa ja palvella muita. Ei edes vanhana saisi olla omaa aikaa, vaan pitäisi tarjota vain muille viiden tähden palveluita.
Ja tätä vielä jotkut nykynaiset ihannoivat ja haluavat ja haukkuvat ja syyllistävät, jos mummot eivät tähän suostu.
Olisiko peiliin katsomisen paikka? Sellaisenko elämän haluatte itsellenne vanhana?
Kuka sanoo, että apua odotetaan vain naisilta? Meillä lapsen ukki on aktiivisin isovanhempi. Hän on se, joka jaksaa touhuta pienen lapsen kanssa, eikä valita väsymystä viiden minuutin leikkihetken jälkeen.
ÄLÄ KEHTAA ESITTÄÄ TYPERÄÄ!
Lue vaikka tämä ketju ja ne sadat muut ketjut tästä samasta aiheesta! VAIN NAISILTA VAADITAAN APUA! MIEHILTÄ EI VAADITA EIKÄ ODOTETA YHTÄÄN MITÄÄN!
Esim. pari viestiä viestiäsi ylempänä itsekäs minä-minä-mamma uhriutuu kun isoäiti ilmoitti ettei voi hoitaa lastenlasta. Isoisästä ei mainita sanaakaan.
Ihan sama juttu jokaisessa viestissä ja ketjussa. Joku teki aloituksen, jossa haukkui isoäitiä, joka ei hoitanut. Isoisä sitten hoiti, mutta se ei kelvannut miehiä jumalina palvovalle huo ralle, vaan hän teki aloituksen haukkuakseen isoäiti siitä, että tämä ei hoitanut.
Yksi näkökohta täällä on jäänyt vähälle huomiolle. Monilla isovanhemmilla on useita lapsenlapsia. Hyvin tavallista on että jo on ollut 3 omaa lasta, nämä ovat pariutuneet ja saaneet omia lapsia 2-3 kpl, lapsenlapsia on helposti 6-7 kpl. Lisäksi nykyvanhemmat huutavat aina tätä tasapuolista kohtelua kaikkeen, niin jos yhden lapsenlapset ovat yhden viikonlopun isovanhemmilla, seuraavana viikonloppuna toisen ja jne. Olen kuunnellut uupuneen työtoverin itkua juuri tällaisessa tilanteessa kun tämä vielä töissä oleva isovanhempi tekee raskasta kolmivuorotyötä, ja lähes kaikki vapaa päivät on joku näistä lapsista työntämässä lapsenlapsia hoitoon. Usein ovat suunnitelleet omat menonsa juurikin äitinsä vapaiden mukaan. Mielestäni tämä on aivan suunnattoman törkeää, ja olen tälle uupuneelle useita kertoja sanonut, että hänen on pakko vetää rajat johonkin. Hän kuitenkin rakastaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan, eikä kuulemma raaski sanoa. Lapset käyttävät tätä häikäilemättä hyväkseen eivätkä kuulemma voi tietää, milloin toisen sisaruksen lapset ovat olleet taas hoidossa. Kuitenkin ovat tiukkoja siitä että jos "Sannan" lapset olivat teillä 2 päivää, meilläkin on siihen "oikeus". Järkyttävintä oli kuulla että suunnittelevat jo , että kun isoäiti jää parin vuoden päästä eläkkeelle, niin sitten voivat alkaa suunnittelemaan vähän pidempiä matkoja..että silleen. Näitä kuullessani olen suunnattoman tyytyväinen ettei itselläni ole lapsia.
Eli taas aletaan syyllistämään isovanhempia?
Ikään kuin heillä olisi ehdoton velvollisuus hoitaa lastenlapsia ?
Niin ei ole ja varmasti löytyy päteviä syitä miksi kaikkien isovanhemmat eivät voi ottaa esim yökylään lastenlapsiaan saati hoitaa heitä muina aikoina.
Syyllistäminen on sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi näkökohta täällä on jäänyt vähälle huomiolle. Monilla isovanhemmilla on useita lapsenlapsia. Hyvin tavallista on että jo on ollut 3 omaa lasta, nämä ovat pariutuneet ja saaneet omia lapsia 2-3 kpl, lapsenlapsia on helposti 6-7 kpl. Lisäksi nykyvanhemmat huutavat aina tätä tasapuolista kohtelua kaikkeen, niin jos yhden lapsenlapset ovat yhden viikonlopun isovanhemmilla, seuraavana viikonloppuna toisen ja jne. Olen kuunnellut uupuneen työtoverin itkua juuri tällaisessa tilanteessa kun tämä vielä töissä oleva isovanhempi tekee raskasta kolmivuorotyötä, ja lähes kaikki vapaa päivät on joku näistä lapsista työntämässä lapsenlapsia hoitoon. Usein ovat suunnitelleet omat menonsa juurikin äitinsä vapaiden mukaan. Mielestäni tämä on aivan suunnattoman törkeää, ja olen tälle uupuneelle useita kertoja sanonut, että hänen on pakko vetää rajat johonkin. Hän kuitenkin rakastaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan, eikä kuulemma raaski sanoa. Lapset käyttävät tätä häikäilemättä hyväkseen eivätkä kuulemma voi tietää, milloin toisen sisaruksen lapset ovat olleet taas hoidossa. Kuitenkin ovat tiukkoja siitä että jos "Sannan" lapset olivat teillä 2 päivää, meilläkin on siihen "oikeus". Järkyttävintä oli kuulla että suunnittelevat jo , että kun isoäiti jää parin vuoden päästä eläkkeelle, niin sitten voivat alkaa suunnittelemaan vähän pidempiä matkoja..että silleen. Näitä kuullessani olen suunnattoman tyytyväinen ettei itselläni ole lapsia.
Se sun ns uupunut työkaverisi voi valehdella. Tästäkin tutkimuksesta huomaa että todellisuus on oikeasti ihan jotain muuta kuin isovanhempien omat puheet.
Hoidan ilomielin lapsenlastani, mutta syksy-talviaikaan on pakko rajoittaa hoitokäyntejä, kun flunssat ym. virukset jylläävät. Teen etätöitä ja selvästi vastustuskykyni on laskenut tässä eristyksissä olosta, joten kaikki pöpöt tarttuvat.
Lue historiaa.