Väestöliitto: suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 krt vuodessa
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c646cf13-d250-4fa4-ae00-a01e…
"Suurin osa vuosina 19451950-syntyneisiin suuriin ikäluokkiin kuuluvista isovanhemmista pitää yhteyttä lapsenlapsiinsa lähes viikoittain, selviää Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen Sukupolvien ketju -hankkeen seurantatutkimuksesta. Neljä viidestä isovanhemmasta hoitaa lastenlapsiaan ainakin silloin tällöin. Isovanhempien avussa on tutkimuksen mukaan kyse useimmiten satunnaisesta lastenhoitoavusta. Yleisin vastaus tutkimuksessa oli nimittäin, että isovanhemmat hoitavat lastenlapsiaan 16 kertaa vuodessa. Isovanhemmat ovat kuitenkin monelle perheelle tärkein tukiverkosto."
Eli tässä se nähdään, ei isovanhemmat ole usein avuksi! 20 % isovanhemmista ei auta lastenlasten kanssa lainkaan. Lopuista isovanhemmista suurin osa auttaa 1-6 kertaa vuodessa. Onhan se ihan järkyttävän vähän, jos esimerkiksi pikkulapsiperhe saa apua isovanhemmilta kerran pari vuoden aikana! Ja kuten jutussa todetaan, isovanhemmat ovat ne lapsiperheet tärkeimmät tukiverkot. Eli jos apua ei isovanhemmilta (juuri) tule, niin lapsiperhe on aika pitkälti oman onnensa nojassa.
Sitten ihmetellään, miksi vanhemmat ovat väsyneitä, henkisesti vanhemmuuden kanssa yksin ja syntyvyys on pientä. Se olisi jo todella paljon, jos lapsiperhe saisi apua vaikka kerran kuussa niin, että isovanhemmat katsovat lapsen/lasten perään pari tuntia. Aika monilla n. seitsemänkymppisillä isovanhemmilla riittää virtaa harrastuksiin ja matkusteluun, joten virtaa voisi riittää lastenlasten kanssa olemiseen pieninä hetkinä. Ja kun joku tulee nurisemaan, niin jokainen vanhempi kaipaa joskus lepoa. Eikä esimerkiksi varhaiskasvatuksen varaan voi koko elämää laskea. Esimerkiksi vuorotyöläisellä ja juuri koulunsa aloittaneen vanhemmalla olisi varmasti tarvetta isovanhempien avulle.
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1945-1950 syntyneet? Sen ikäiset ovat jo isoiso vanhempia. Mun (vm50) äiti hoiti lapsenlapsia aikoinaan. Nykyisin isovanhempia ovat 70-78 syntyneitä.
Näin meillä on. Äitini on syntynyt 1942 ja hänen lapsenlapsensa ovat 38-, 36-, ja 32-vuotiaita.
Huh, on siinä pitänyt kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1945-1950 syntyneet? Sen ikäiset ovat jo isoiso vanhempia. Mun (vm50) äiti hoiti lapsenlapsia aikoinaan. Nykyisin isovanhempia ovat 70-78 syntyneitä.
Näin meillä on. Äitini on syntynyt 1942 ja hänen lapsenlapsensa ovat 38-, 36-, ja 32-vuotiaita.
No on. Varsinkin kun kaikki ovat korkeasti koulutettuja ja rikkaita 😅 Meidän äiti on syntynyt -48 ja hänen vanhin lapsenlapsensa on 14-vuotias ja nuorin 6-vuotias. Mun nuorin veli on 38-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on. Varsinkin kun kaikki ovat korkeasti koulutettuja ja rikkaita 😅 Meidän äiti on syntynyt -48 ja hänen vanhin lapsenlapsensa on 14-vuotias ja nuorin 6-vuotias. Mun nuorin veli on 38-vuotias.
Meidän ikäisissä on vielä niitä, joiden vanhemmat on tehneet lapset tosi nuorina ja meistä osa on tehnyt samoin. Nykyään se ei sit kyllä enää ole kauhean tyypillistä vaan lapset tehdään vasta kun elämä on uomissaan ja juoksut juostu.
Mitä? Eikös tossa alkuperäisessä viestissä sanottu, että suurin osa isovanhemmista (siis niistä, jotka kuuluu suuriin ikäluokkiin), hoitaa lapsenlapsiaan n. 16 kertaa vuodessa. Siis kuusitoista.
Sehän tekee siis vähintään kerran joka kuukausi ja itse asiassa useamminkin.
Mistä tuo 1-6 kertaa tulee? Joku virhe vai? Ja siitä nyt tehtiin absoluuttinen totuus.
Sitten tänne kirjoittaa ne ainaiset samat, jotka jo monen monissa ketjuissa on valittaneet, että ei heidän lasten isovanhemmat hoida niistä koskaan tai äärimmäisen vähän.
Plus sitten vielä nämä edelleen samat, jotka ei halua itsekään, että isovanhemmat hoitaa heidän lapsiaan, koska heillä on niin väärät tavat ja uskomukset ja aiheuttavat vain vahinkoa lapsille ja mitä nyt tahansa muutakin.
Kuka tämän tutkimuksen sitäpaitsi on laatinut? Väestöliitto? Minulta ei ole Väestöliitto kysynyt halaistua sanaa asiasta. Voisin kertoa, että olen hoitanut kolme lapsenlastani oman työni ohella niin, että lähes joka ikinen viikonloppu minulla on ollut joku lapsista hoidossa ja joskus yhtä aikaakin. En kerro tätä kiillottaakseni kilpeäni tai vielä vähemmän asiasta valittaakseni, vaan ihan puhtaasti siksi, että kyllä vaan meitä lastenlastemme hoitaneita isovanhempia on olemassa ja en takuulla ole ainoa laatuani. Nyt täällä niputetaan kaikki yhteen läjään ja haukutaan maan rakoon. Keneltä kysyttiin? Kysyttiinko yhdeltäkään tänne kirjoittavista tästä asiasta? Kysyttiinkö pelkästään vain lasten vanhemmilta, jolloin suurena vaarana on vääristynyt tulos. Nähdäänkö varmasti syyt, joiden takia joku isovanhempi ei olekaan kyennyt ottamaan lasta hoitoon, jolloin suivaantunut vanhempi värittää kertomaansa, kuten täälläkin tapahtuu. Ei nämä kaikki mummon ja anopin haukkumisjutut paikkaansa pidä ja hyvin monissa jätetään kertomatta olennaiset asiat, kerrotaan vain se oma tuntemus, asiayhteydestä irrotettuna.
"Mummo ei ottanut lasta hoitoon puoleksitoista tunniksi, kamalaa!" Entä jos mummolla oli silloin pakollinen meno, tai migreenikohtaus, tai jotain niin ikävää tapahtunut, ettei voinut siihen lasta ottaa sekaan. Näistä asioista ei mielellään kerrota, jos vaikka pappa siellä parasta aikaa kännissä reuhuamassa. Tai koira karannut ja sitä on lähdettävä etsimään. Tai mummolle tehdään juuri kotipermanenttia tai on juuri lähdössä silmälääkäriin. Ei, asia otetaan aina vain siltä kannalta, että mummo ei halua! Mummolla kun ei saa sitä omaa kantaa ollakaan.
Joskus mummolla voi olla valtava väsymys päällä, ei kerta kaikkiaan jaksa. Vaikka olisi miten pirteä muuten, niin ikääntyminen ei tule ilman sivuvaikutuksia. Odottakaa, kun tulette itse vanhoiksi. Toivottavasti muistatte nämä kirjoittelunne.
Vierailija wrote:
Kuka tämän tutkimuksen sitäpaitsi on laatinut? Väestöliitto? Minulta ei ole Väestöliitto kysynyt halaistua sanaa asiasta.&n
Miksi Väestöliiton olisi nimenomaan sinulta pitänyt kysyä asiasta? Oletko kaikkitietävä oraakkeli?
Väsynyttä. Niin väsynyttä.