Väestöliitto: suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 krt vuodessa
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c646cf13-d250-4fa4-ae00-a01e…
"Suurin osa vuosina 19451950-syntyneisiin suuriin ikäluokkiin kuuluvista isovanhemmista pitää yhteyttä lapsenlapsiinsa lähes viikoittain, selviää Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen Sukupolvien ketju -hankkeen seurantatutkimuksesta. Neljä viidestä isovanhemmasta hoitaa lastenlapsiaan ainakin silloin tällöin. Isovanhempien avussa on tutkimuksen mukaan kyse useimmiten satunnaisesta lastenhoitoavusta. Yleisin vastaus tutkimuksessa oli nimittäin, että isovanhemmat hoitavat lastenlapsiaan 16 kertaa vuodessa. Isovanhemmat ovat kuitenkin monelle perheelle tärkein tukiverkosto."
Eli tässä se nähdään, ei isovanhemmat ole usein avuksi! 20 % isovanhemmista ei auta lastenlasten kanssa lainkaan. Lopuista isovanhemmista suurin osa auttaa 1-6 kertaa vuodessa. Onhan se ihan järkyttävän vähän, jos esimerkiksi pikkulapsiperhe saa apua isovanhemmilta kerran pari vuoden aikana! Ja kuten jutussa todetaan, isovanhemmat ovat ne lapsiperheet tärkeimmät tukiverkot. Eli jos apua ei isovanhemmilta (juuri) tule, niin lapsiperhe on aika pitkälti oman onnensa nojassa.
Sitten ihmetellään, miksi vanhemmat ovat väsyneitä, henkisesti vanhemmuuden kanssa yksin ja syntyvyys on pientä. Se olisi jo todella paljon, jos lapsiperhe saisi apua vaikka kerran kuussa niin, että isovanhemmat katsovat lapsen/lasten perään pari tuntia. Aika monilla n. seitsemänkymppisillä isovanhemmilla riittää virtaa harrastuksiin ja matkusteluun, joten virtaa voisi riittää lastenlasten kanssa olemiseen pieninä hetkinä. Ja kun joku tulee nurisemaan, niin jokainen vanhempi kaipaa joskus lepoa. Eikä esimerkiksi varhaiskasvatuksen varaan voi koko elämää laskea. Esimerkiksi vuorotyöläisellä ja juuri koulunsa aloittaneen vanhemmalla olisi varmasti tarvetta isovanhempien avulle.
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outo ikäryhmä. 1945 syntyneet on kohta 80-vuotiaita. Kyllä ne pikkulasten isovanhemmat on paljon nuorempia!
1945-1950 syntyneet on tutkimusryhmä.
Eli nyt ovat 72-78-vuotiaita.
Niin ovat. Siksi ihmetyttääkin, miksi te huo rat vaaditte hoitajia aikuisille lapsillenne? Eikö olisi niiden aikuisten lastenlasten vuoro auttaa isovanhempia?
Tuo ikäluokka hoitaa kotiin jääneitä aikamiespoikiaan. 😌
Tuttu lapsiperhe vie vain lapset mummolaan hoitoon, mitä sitä kyselemään haluaako hoitaa, vie vaan hoitoon. Ei ikäihmisillä katsos ole mitään muuta tekemistä kuin lasten passaaminen useassa sukupolvessa. Itse olen saanut sitten kuunnella tämän pariskunnan valitusta kun jatkuvasti kysymättä viedään lapset hoitoon, koronan aikaankin. Kyllä menee lapsiperheillä huonosti jos eivöt pääse jotain hyväksikäyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu lapsiperhe vie vain lapset mummolaan hoitoon, mitä sitä kyselemään haluaako hoitaa, vie vaan hoitoon. Ei ikäihmisillä katsos ole mitään muuta tekemistä kuin lasten passaaminen useassa sukupolvessa. Itse olen saanut sitten kuunnella tämän pariskunnan valitusta kun jatkuvasti kysymättä viedään lapset hoitoon, koronan aikaankin. Kyllä menee lapsiperheillä huonosti jos eivöt pääse jotain hyväksikäyttämään.
Tai sitten ne puhuu sulle palturia.
Meidän lähipiirissä monet ovat saaneet ekat lapsenlapset lähes 70 v ja ovat höperöitä jo
Itse olin 60 v ja olen ollut onneksi terve ja halunnut ja pystynyt hoitamaan lapsia.
Oma äiti oli myös 60, kun sain esikoisen ja ensimmäiset sanat olivat, kun kuuli raskaudestai, minä en sitä anakaan hoida.
En muuten antanut, vaikka pyysi sittemmin lasta kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väliviiva jää näköjään pois, 1940väliviiva1950-luvulla syntyneistä isovanhemmista on siis kyse.
Ap
Meinaatko ap että on joku ihme ettei vuonna 45 syntyneistä isovanhemmista 20% hoida lapsenlapsiaan? Oletko sitä mieltä että vielä ysikymppisenäkin pitää hoitaa lapsenlapsia vaikka olisi dementikko joka asuisi laitoksessa? Etkö ymmärrä että tuonikäisissä ihmisissä on jo todella huonokuntoista porukkaa osa? Ja kehtaat laittaa heidän piikkiinsä sen että sinulta jää apukädet saamatta? Olisit tehnyt lapsesi nuorempana. Itse tein lapseni silloin kuin vanhempani olivat vielä työelämässä, joten heillä oli jaksamista myös lapsenlapselle. Mun vanhemmat on syntyneet vuonna 48 ja 49 eikä heistä todellakaan kumpikaan enää kykene lapsia hoitamaan, onneksi ei tarvitse, kun lapsenlapsi on jo yli 20v.
Ihmiset on erilaisia. Olen 49 syntynyt ja lastenlapset varhaisteinejä.
Olivat mökillä viikkoa vaille koko kesäloman.
Vanhemmat pari viikkoa.
Meillä oli kivaa 🥰
Eipä tarvitse valitella liiasta hoitovastuusta. Viisi-vuotias lapsenlapsi ei ole ollut hoidossa kertaan. Lapsella on niin kiire, ettei ehdi isovanhemmillen.
Minä olen nykymittapuulla ajateltuna nuori mummi, kun olen vasta ~5-kympin tienoilla. Oma lapsenlapseni on vielä todella nuori, joten ei ole ollut mahdollisuutta hoitaa häntä, ja en oikein pystyisikään, kun välimatkaa on useampi sata kilometriä.
Itse olen aloittamassa uutta uraa ensi vuoden puolella ja nyt uudelleen kouluttautumassa. Aikani kuluu opiskelujen ja harjoittelujen parissa, ja lomani määräytyvät miten koulu ne määrää. Vapaa-ajalla ei ehdi oikein muuta kuin tehdä kotihommat ja sukeltaa tehtävien pariin - ei tässä pääse lähtemään viikonlopun viettoon pidemmälle.
Toinen juttu on myös se, että pitäisi aina pystyä varaamaan junaliput ajoissa, koska kyllähän me tiedämme VR:n hinnoitteluperiaatteen miten menee nykyään. En todellakaan suostu maksamaan edestakaisesta matkasta lähemmäs 100 euroa, jos siis pitäisi suht ex-tempore lähteä.
Olen nähnyt lapsenlapseni tänä vuonna kaksi kertaa, eikä tiedossa ole enää tapaamisia - ei kyllä ole pyydettykään käymään, vaikka ihan hyvin voisin loppuvuodesta mennä. En halua tupata kylään, joten oletan aloitteen tulevan perheen puolelta. Hieman tuossa vihjailin lapselleni, että on ikävä ja olisi kiva nähdä, mutta kaikui aika kuuroille korville. Junaliput pitäisi ostaa nyt, jotta saisi edullisesti, mutta näyttää siltä ettei pyyntöä ole tulossa.
Minusta ei ole siis tulossa mitään hoitajamummia, koska se ei ole mahdollista. Aikaa eläkkeeseen on noin 20 vuotta, joten työelämän säännöillä mennään, ellei löydy joustavaa työpaikkaa ja tapaa tehdä työtäni. Tuskin kuitenkaan olen muuttamassa sinne missä perhe asuu, eivätkä he tänne päin, niin välimatkaa tulee aina olemaan.
Itse en lapsena koskaan ole ollut isovanhempien hoidettavana (osittain ei ollut mahdollista ja taas oli muita syitä miksi ei), vaan koko perheenä tehtiin kaikenlaista, kesät ja talvet. Eipä meillä myöskään muita hoitajia kotona käynyt, vaan omat vanhemmat ovat meidät hoitaneet ja kasvattaneet aina.
Minä hoidin oman lapseni pääsääntöisesti yksin. Vanhempani olivat vielä työelämässä, kun lapseni sain, joten ei heilläkään ollut aikaa ja energiaa jatkuvasti katsoa lapseni perään, tai ottaa yökylään. Toisinaan kylläkin ja sen mahdollisti lähekkäin asuminen. Meidän lähisuvussa näin auki kirjoitettuna, on ollut enemmänkin tapana, että vanhemmat hoitavat lapsensa itse, ja bonuksena on tapaamiset isovanhempien kanssa. Kukaan ei ole koskaan narissut tai suuttunut tällaisesta suuntauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väliviiva jää näköjään pois, 1940väliviiva1950-luvulla syntyneistä isovanhemmista on siis kyse.
Ap
Meinaatko ap että on joku ihme ettei vuonna 45 syntyneistä isovanhemmista 20% hoida lapsenlapsiaan? Oletko sitä mieltä että vielä ysikymppisenäkin pitää hoitaa lapsenlapsia vaikka olisi dementikko joka asuisi laitoksessa? Etkö ymmärrä että tuonikäisissä ihmisissä on jo todella huonokuntoista porukkaa osa? Ja kehtaat laittaa heidän piikkiinsä sen että sinulta jää apukädet saamatta? Olisit tehnyt lapsesi nuorempana. Itse tein lapseni silloin kuin vanhempani olivat vielä työelämässä, joten heillä oli jaksamista myös lapsenlapselle. Mun vanhemmat on syntyneet vuonna 48 ja 49 eikä heistä todellakaan kumpikaan enää kykene lapsia hoitamaan, onneksi ei tarvitse, kun lapsenlapsi on jo yli 20v.
Vanhemmat pari viikkoa.
Meillä oli kivaa 🥰
Tekivätkö mitä hommia? Äsken särähti silmiin kun joku äiti kiukutteli etteivät lapset ole mitään palveluskuntaa, heidän ei tarvitse isovanhemmilla tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vanhemmat pari viikkoa.
Meillä oli kivaa 🥰
Kiva hienoa :) Ymmärrätkö mitä 20% tarkoittaa? Se ei ole 100%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vanhemmat pari viikkoa.
Meillä oli kivaa 🥰Tekivätkö mitä hommia? Äsken särähti silmiin kun joku äiti kiukutteli etteivät lapset ole mitään palveluskuntaa, heidän ei tarvitse isovanhemmilla tehdä mitään.
Lapsenlapset eivät ole isovanhempien palveluskuntaa.
Jos heidät sinne pyydetään, idea olisi viettää aikaa heidän kanssaan, eikä passuuttaa itseään.
Sinähän tässä kiukuttelet yhtä ja samaa, yhtä ja ideaa. Typerä.
Hoidan neljä kertaa viikossa. No, pikkuinen on tärkeä. Kuten myös vanhempansa. Mummun homma on hoitaa ja auttaa. Mikäpä muu olisi tärkeämpää. Suku jatkuu. Siksi täällä ollaan. Sen vuoksi ihmisnaaras elää vanhaksi.
Js minulla on kyllä vielä osapöivä työ ja ystäviä yms
Anoppi ja appi 53v, hyvässä kunnossa. Meidän lapsia vahdittu pyynnöstä tasan 0 kertaa, aina on joku tekosyy kun on kysytty apua edes pariksi tunniksi. Enää ei kysytä. Ei siinä muuten mitään mutta miehen siskokin ihmettelee miksi meidän lapset ei siellä ole koskaan kun omansa on melkein joka viikko ollut ihan vauvasta saakka. Meidän lapset mennyt miehen siskolle synnytysten ajaksi hoitoon ja jos muuta hetkellistä hoito apua tarvittu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 4 lapsen isovanhemmat kaikki alle ~55v täysin terveitä ja töissä edelleen. Silti ovat korkeintaan synnytysten ajan suostuneet lapsia hoitamaan (eivät aina edes silloin). Ovat omansa hoitaneet. Enää ei apua kysellä. Mies ja minä muistetaan omasta lapsuudesta että mummoilla oltiin pitkiäkin aikoja hoidossa ja usein (vanhemmat 66-72 syntyneitä)
Oliko ne mummot kotirouvia?
Ei ollut vaan niin ihan töissä käyviä kunnes myöhemmin jäivät eläkkeelle. Viikonloput, kesälomat tms vietettiin mummolassa. Muistan jopa joskus kun mummon piti palauttaa aamulla ennen töitä minut kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vanhemmat pari viikkoa.
Meillä oli kivaa 🥰Tekivätkö mitä hommia? Äsken särähti silmiin kun joku äiti kiukutteli etteivät lapset ole mitään palveluskuntaa, heidän ei tarvitse isovanhemmilla tehdä mitään.
Jos heidät sinne pyydetään, idea olisi viettää aikaa heidän kanssaan, eikä passuuttaa itseään.
Kyll meillä varhaisteinit leipoivat, laittoivat ruokaa, veivät roskia, olivat mattopyykillä mukana, kantoivat astioita pöytään/ plydästä pois. 14 v tamppasi matot ( kevyet matot) imuroin sillä aikaa ja hän luuttusi lattiat.
Jos lapset on viikonkin sehän on normaalua elämää osallistua hommiin, ei mitään palvelijana pitämistä. Jos posti tulisi laatikkoon varmaan olisivat kipaisseet senkin.
Kauppa on automatkan päässä mutta mukana olivat sielläkin.
Ihan toinen mummo kuin tuo jonka mökillä lapset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vanhemmat pari viikkoa.
Kyll meillä varhaisteinit leipoivat, laittoivat ruokaa, veivät roskia, olivat mattopyykillä mukana, kantoivat astioita pöytään/ plydästä pois. 14 v tamppasi matot ( kevyet matot) imuroin sillä aikaa ja hän luuttusi lattiat.
Jos lapset on viikonkin sehän on normaalua elämää osallistua hommiin, ei mitään palvelijana pitämistä. Jos posti tulisi laatikkoon varmaan olisivat kipaisseet senkin.
Ihan toinen mummo kuin tuo jonka mökillä lapset
Vai niin. Jos isovanhemmat näkee lapsenlapset vain itsensä jatkeina ja työvoimana, kuvio on todella sairas. Ja sinun vanhemmuutesi myös.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo kerta vuodessa todella vähän. Kuusikin kertaa tarkoittaa apua 2 kk välein.
Toki on niitäkin aktiivisia isovanhempia, jotka auttavat paljon. Harvalle on suotu tätä iloa. Itse tosin tiedän parikin ukkia/vaaria, jotka ovat ne aktiivisimman isovanhemmat ja auttavat mielellään lastenlasten kanssa.
Riippuu varmaan siitä miten tämä on laskettu. Minuakin mummo aikanaan hoiti paljon enemmän. Varmaan kerran viikossa tai useamman päivän kerrallaan. Mutta hän asuikin samalla paikkakunnalla.
Nyt meillä on monta sataa kilometriä toiseen mummolaan ja toiset isovanhemmat taas eivät ole elossa.
Eli onko tuossa kysytty lasten vanhemmilta vai isovanhemmilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vanhemmat pari viikkoa.
Ihan toinen mummo kuin tuo jonka mökillä lapsetVai niin. Jos isovanhemmat näkee lapsenlapset vain itsensä jatkeina ja työvoimana, kuvio on todella sairas. Ja sinun vanhemmuutesi myös.
Ymmärrän ettei teillä lasten tarvitse tehdä mitään eivätkä he opi mitään. He tarvitsevat koko suvun avun jos joskus lisääntyvät.
Lapsenlapset ovat kotonaan oppineet kotiaskareet, kumpikin hyviö ruuanlaitrajia ja leipureita ja haluavat mummolassakin tehdä omia bravuureitaan.
Miksi se pitäisi heiltä kieltää ja käskeä vaan pysymään sohvalla?
En viitsisi viikkoa taas passata isoja itseäni pitempiä teinejä jos olisvat vaan prinsseinä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo vanhusten hyväksikäyttöä ja raakaa sellaista. Miten kukaan ilkeää ja julkeaa noin tehdä?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nykynaisen sielunmaisemaa ja halua räikeästi polkea naisten oikeuksia ja tasa-arvoa.
Isovanhempien lastenhoitoapu tarkoittaa ja syyttävä sormi osoittaa aina naisia, mummoja, ei koskaan miehiä - lasten isiä ja isoisiä.
Ja se lastenhoitoapu ei tarkoita yksin lastenhoitoa, vaan kylkiäisenä ruuanlaittoa, siivousta, pyykinpesua jne.
Naisen elämä täytyy olla työntäyteinen syntymästä hautaan. Ja sitä vielä jotkut nykynaiset ihannoivat ja vaativat.
Jos olet sattunut syntymään tyttölapseksi, olet äidin pikkupiika, työelämässä ylim. tehtävät, kuten kahvin keitto on naisille kuuluvia tehtäviä.
Hoidat ja kasvatat lapset, teet suurimman osan kotitöistä jne.
Sitten kun kuvittelet elämän helpottavan, kun lapset kasvavat ja muuttavat kotoa, sitten ne kiireet alkavatkin.
On iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat hoidettavana, jotka tarvitsevat apua arkisissa asioissa, arjessa selviintymisessä ja kun niitä lastenlapsia tulee, nuoripari haluaa useamman kerran viikossa/kuukaudessa lastenhoitoapua, muuten olet huono mummo, päällä vielä kotiapua ja ikkunanpesua, kun nuoret haluavat irtiottoa arjesta. Ja niitä hoitoapua tarvitsevia lastenlapsia voi olla päiväkodin ryhmän verran.
Kotona vielä äksyilevä puoliso, joka haluaa huomiota ja apua, kun terveys reistailee.Naisen elämä on työntäyteinen ja pitäisi auttaa ja palvella muita. Ei edes vanhana saisi olla omaa aikaa, vaan pitäisi tarjota vain muille viiden tähden palveluita.
Ja tätä vielä jotkut nykynaiset ihannoivat ja haluavat ja haukkuvat ja syyllistävät, jos mummot eivät tähän suostu.
Olisiko peiliin katsomisen paikka? Sellaisenko elämän haluatte itsellenne vanhana?
Tekstisi on vailla logiikkaa. Onko se sinusta "naisten polkemista", jos nainen haluaa välillä pikkulapsiarkeen taukoa? Etkö sitä suo naisille?
Ja kuka on puhunut että "monta kertaa viikossa tai kuukaudessa" nuoripari haluaa apua? Täällä aika moni kirjoittaa että olisi kiitollinen että edes JOSKUS saisi apua. Esimerkkeinä käytetty esim lääkäri- tai neuvolakäyntiä, jolloin voisi joku katsoa lapsia.
Ennen muinoin lapsia vahti aina joku, ketään ei jätetty yksin kasvattamaan. Nykyään on perheet todella yksin, eikä kukaan ota koppia, ei edes omat sukulaiset auta. Aika kylmää kyytiä!
Kysyit vielä, sellaisenko elämän haluaa itselleen vanhana, että on lapsenlikkana? Kyllä! En koe sitä edes työksi, jos JOSKUS muutaman tunnin vahtii lapsia.
Kyllä, minä haluan vanhana olla läheinen mummo niille mahdollisille lapsenlapsille.
Ehkä se sinulle on täyttä työtä mutta ei meille kaikille. Ja siinä missä oletat mummon hoitavan lapset, niin kyllä papallakin roolinsa on. Yhtälailla.